Gå til innhold

Hjelp, kalorioverskudd eller kaloriunderskudd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å få en tynn/slank kropp med minst mulig fett. Jeg er normalvektig men har fett på mage og lår som jeg ønsker å bli kvitt.

Kjønn: Kvinne
Alder: 28
Høyde: 162
Vekt: 51

Trener styrketrening for hele kroppen 3 ganger i uken. 

Jeg veier all maten og registrerer den i Lifesum. Passer på å få i meg nok proteiner MEN er så usikker på hvor mye jeg bør spise for å få lavere fettprosent. Jeg vet at jeg må ligge i kalorioverskudd for å bygge muskler, men da vil jeg jo også få mer fett? Er det ikke bedre å ligge i kaloriunderskudd da?

Hjelp - hvor mye bør jeg spise?

Anonymkode: e01ae...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du 162 og veier 51kg skal ikke du ned i vekt. Du er utrent og mangler muskler. Tren ordentlig styrketrening og spis mer. Spis litt over vedlikehold 1 års tid og se.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry; men jeg har null tro på at noen som veier 51 kilo og er 162 cm høy har noe som helst fett til overs på kroppen. Det skal sies at jeg har vært veldig muskuløs hele livet, men jeg er 2 cm lavere og veier 5 kg mer og har ikke et lite gram ekstra fett på kroppen. Da jeg var 14 år og veide 49 kilo så jeg ut som en muskuløs konsentrasjonsleirfange. Så nei, slutt å tull. Om du er dvask må du bygge muskler, det lille du har av fett på kroppen trenger du. 

Anonymkode: 1723c...ece

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ønsker å få en tynn/slank kropp med minst mulig fett. Jeg er normalvektig men har fett på mage og lår som jeg ønsker å bli kvitt.

Kjønn: Kvinne
Alder: 28
Høyde: 162
Vekt: 51

Trener styrketrening for hele kroppen 3 ganger i uken. 

Jeg veier all maten og registrerer den i Lifesum. Passer på å få i meg nok proteiner MEN er så usikker på hvor mye jeg bør spise for å få lavere fettprosent. Jeg vet at jeg må ligge i kalorioverskudd for å bygge muskler, men da vil jeg jo også få mer fett? Er det ikke bedre å ligge i kaloriunderskudd da?

Hjelp - hvor mye bør jeg spise?

Anonymkode: e01ae...a97

Du skal ikke telle totalen av antall kalorier....kun dem fra karbohydratene. 

Du kan fint bygge musklatur uten å legge på deg fett samtidig..blir vanskelig hvis du misforstår dette med å telle kalorier da. Det er vel tidenes styggeste overforenkling under dette temaet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter
På ‎10‎.‎09‎.‎2018 den 20.23, Xcase33 skrev:

Du skal ikke telle totalen av antall kalorier....kun dem fra karbohydratene. 

Du kan fint bygge musklatur uten å legge på deg fett samtidig..blir vanskelig hvis du misforstår dette med å telle kalorier da. Det er vel tidenes styggeste overforenkling under dette temaet. 

Altså what?!

Og hva skal personen med den opplysningen? finns det en maxgrense for kalorier fra karbohydrater..? Den var ny gitt!

 

---

ts:

http://fitnessbloggen.no/bulkeguide-opp-i-vekt/

- nok mat, ikke for mye

- løfte TUNGT

- 1,5-2 gram proteiner per kg kroppsvekt. 

- inta både fett og karbohydrater, av den bra sorten

- mindre utholdenhet, mer styrke. Husk hviledager så musklene kan bygges opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, tranedatter said:

Altså what?!

Og hva skal personen med den opplysningen? finns det en maxgrense for kalorier fra karbohydrater..? Den var ny gitt!

 

---

ts:

http://fitnessbloggen.no/bulkeguide-opp-i-vekt/

- nok mat, ikke for mye

- løfte TUNGT

- 1,5-2 gram proteiner per kg kroppsvekt. 

- inta både fett og karbohydrater, av den bra sorten

- mindre utholdenhet, mer styrke. Husk hviledager så musklene kan bygges opp!

Det er karbohydratene som påvirker blodsukkeret og dermed insulin utskillelsen, som da er signalføreren for opptak av næring til cellene. Så er det forskjell på lett nedbrytbare (mono\diasakkarider) og stivelse (polysakkarider) hva type karbohydrater angår.

Har du 2 måltider hvor totalen antall kalorier er f.eks 1000 kcal og mengden\typen er ulik så vil disse påvirke deg veldig forskjellig. Selv om begge måltidene har nøyaktig like mange kalorier som stammer fra karbohydrater, så vil ulikheter i bare typen utgjøre en stor forskjell på blodsukker stigningen de neste 2 timene og dermed insulin utskillelsen. 

Desto mindre aggressiv blodsukkerprofil et måltid har desto bedre. Fordi insulin utskillelsen blir lavere og setter dermed fettlagringen i et lavere gir.

Går du på underskudd så konserverer kroppen fettet lengst mulig, og omdanner energikrevende musklatur om til energi istedet. 
Musklatur forbrenner mye fett i hviletilstand, og blir derfor ofret hvis man går inn i noe som tolkes som sulteperiode. Slik kan man si at man øker i fett% ved å leve på underskudd. 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tranedatter
1 time siden, Xcase33 skrev:

Det er karbohydratene som påvirker blodsukkeret og dermed insulin utskillelsen, som da er signalføreren for opptak av næring til cellene. Så er det forskjell på lett nedbrytbare (mono\diasakkarider) og stivelse (polysakkarider) hva type karbohydrater angår.

Har du 2 måltider hvor totalen antall kalorier er f.eks 1000 kcal og mengden\typen er ulik så vil disse påvirke deg veldig forskjellig. Selv om begge måltidene har nøyaktig like mange kalorier som stammer fra karbohydrater, så vil ulikheter i bare typen utgjøre en stor forskjell på blodsukker stigningen de neste 2 timene og dermed insulin utskillelsen. 

Desto mindre aggressiv blodsukkerprofil et måltid har desto bedre. Fordi insulin utskillelsen blir lavere og setter dermed fettlagringen i et lavere gir.

Går du på underskudd så konserverer kroppen fettet lengst mulig, og omdanner energikrevende musklatur om til energi istedet. 
Musklatur forbrenner mye fett i hviletilstand, og blir derfor ofret hvis man går inn i noe som tolkes som sulteperiode. Slik kan man si at man øker i fett% ved å leve på underskudd. 

 

 

 

Altså bør TS (og vi andre) velge karbohydrater med lav GI, hvilket temmelig mange vet idag. Dropp sukker, pasta, ris, poteter, de fleste melsorter, velg grønnsaker, bær, noen av fruktene, osv.

Hvorfor ikke si det rett ut, i stedet for å dumforklare folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, tranedatter said:

Altså bør TS (og vi andre) velge karbohydrater med lav GI, hvilket temmelig mange vet idag. Dropp sukker, pasta, ris, poteter, de fleste melsorter, velg grønnsaker, bær, noen av fruktene, osv.

Hvorfor ikke si det rett ut, i stedet for å dumforklare folk?

Nope, de fleste teller totalen antall kalorier...noe som blir feil. Det var det som var hele poenget. 

Poteter? 

http://www.matvaretabellen.no/potet-lagringspotet-kokt-uten-skall-saltet-vann-06.095

Her er det jo 12,7g karbo av stivelses typen. Samt bare 2,4g av mono\dia. 

Mens sukker er rene monosakkarider.  

Ris uten skall er også det mens naturris\brun ris er ikke det. 

Her dropper du jo enkle som komplekse typer karbohydrater...det fungerer jo ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du finne ut av hvor mange kalorier kroppen din brenner i løpet av dagen hvis du ikke hadde gjort noe som helst (altså kun ligget i senga hele dagen uten å bevege deg). Da finner du BMR, her er en kalkulator (gir ca beløp, ikke helt 100 % altså), men en retningslinje

I følge denne: https://www.bodybuilding.com/fun/bmr_calculator.htm er din BMR på 1300 kalorier om dagen, altså kroppen din bruker 1300 kalorier KUN for å holde deg i gang. Så kan du regne ut BMR sammen med aktivitetsnivå, som ligger på 1 - 3 ganger i uken, og kalkulatoren finner du her: https://www.bodybuilding.com/fun/calculate-your-total-daily-energy-expenditure-tdee.html da finner du ut av hvor mange kalorier du trenger å holde deg på for og vedlikeholde vekt.

MEN, når det er sagt, så vil jeg anbefale deg å prøve PT et par timer for og få riktig teknikk på ting sånn at du kan bygge mer muskler og da må du spise mer. Du er kanskje det noen kaller "tynnfeit" altså slank kropp, men utrent og høyere fettprosent. Sjekk ut youtube og blogger, les deg opp 

Anonymkode: 67c90...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis vanlig mat, men sørg for rundt 20g protein til hvert måltid. Ikke vær redd for karbohydrater, de er ikke farlige. Tren 3 ganger i uken. Å ligge i underskudd vil ikke fjerne fett fra punkter, men det vil tære på muskelmassen din. 

Anonymkode: 3ec51...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...