AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #1 Skrevet 9. september 2018 For en ukes tid siden oppdaget jeg en kul i det ene brystet. Den er på størrelse med en liten klinkekule og hard. Den siste uken har jeg vurdert om det bør sjekkes ut med det samme eller ikke, men har i dag bestemt for å ringe legen i morgen og ordne en time. Vil jo selvsagt ikke ta noen sorger på forskudd, men man blir jo likevel litt bekymret. Finner ikke tilsvarende kul i det andre brystet, så noe er det vel. Er det noen her som har vært gjennom det samme, og som vil si litt om hva som skjedde? Anonymkode: 8880d...c2f
GulSitron Skrevet 9. september 2018 #2 Skrevet 9. september 2018 Jeg har opplevd det samme! Jeg dro til legen og legen kjente på kulen, skrev litt i journalen min og henviste meg til sykehuset for ultralyd og/eller mammografi. Jeg fikk brev fra sykehuset to dager senere og jeg hadde fått time to uker senere. Møtte opp til avtalt tid, men pga min unge alder (19år) tok de bare ultralyd. De sjekket armhulene mine og begge brystene med ultralyd og de tok celleprøve fra den aktuelle kulen. Fikk svar PR brev en uke senere hvor de ikke hadde funnet noen unormale funn. Fant en ny kul noen år senere, og da fikk jeg ta mammografi, ultralyd og celleprøve. Da også uten unormale funn 😊😊 ikke noe å engste seg for mye til! Mammografien i seg selv er bare ubehagelig fordi huden blir strukket. Celleprøve kan være vondt, men det kommer an på kulen. 😊 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #3 Skrevet 9. september 2018 Tusen takk for svar, GulSitron. Anonymkode: 8880d...c2f 1
Ullvott Skrevet 9. september 2018 #4 Skrevet 9. september 2018 (endret) Jeg ringte legekontoret og fikk time ganske raskt; tror jeg kom inn dagen etter at jeg ringte. Hos legen snakket vi litt om kulen: hvor lenge den hadde vært der/når jeg oppdaget den, om det var noe smerter forbundet med kulen, om jeg hadde erfart noen andre forandringer osv osv. Jeg hadde verken smerter eller andre forandringer, men legen henviste meg til mammografi. Når man henvises til mammografi skjer dette i noe som kalles «pakkeforløp» for brystkreftbehandling. Det betyr at alle på en måte behandles som kreftpasienter inntil det motsatte er bevist, og alle skal gjennom samme type undersøkelser og det er faste tidsfrister som gjelder. Det er en betryggelse! Mammografitimen fikk jeg i løpet av ca en uke. På mitt sykehus var det røntgenlege til stede og så på bildene samtidig, og bestemte at jeg også måtte ta ultralyd og biopsi (vevsprøve) av kulen. Det ble gjort samtidig. Man får bedøvelse i forbindelse med biopsiundersøkelsen. Etter ca en uke var jeg tilbake på sykehuset for å få svar. Hos meg viste det seg å være kreft, og jeg ble operert noen dager etter dette igjen, før det ble cellegift og stråling. Endret 9. september 2018 av Ullvott 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #5 Skrevet 9. september 2018 5 minutter siden, Ullvott skrev: Jeg ringte legekontoret og fikk time ganske raskt; tror jeg kom inn dagen etter at jeg ringte. Hos legen snakket vi litt om kulen: hvor lenge den hadde vært der/når jeg oppdaget den, om det var noe smerter forbundet med kulen, om jeg hadde erfart noen andre forandringer osv osv. Jeg hadde verken smerter eller andre forandringer, men legen henviste meg til mammografi. Når man henvises til mammografi skjer dette i noe som kalles «pakkeforløp» for brystkreftbehandling. Det betyr at alle på en måte behandles som kreftpasienter inntil det motsatte er bevist, og alle skal gjennom samme type undersøkelser og det er faste tidsfrister som gjelder. Det er en betryggelse! Mammografitimen fikk jeg i løpet av ca en uke. På mitt sykehus var det røntgenlege til stede og så på bildene samtidig, og bestemte at jeg også måtte ta ultralyd og biopsi (vevsprøve) av kulen. Det ble gjort samtidig. Man får bedøvelse i forbindelse med biopsiundersøkelsen. Etter ca en uke var jeg tilbake på sykehuset for å få svar. Hos meg viste det seg å være kreft, og jeg ble operert noen dager etter dette igjen, før det ble cellegift og stråling. Godt å høre at det er et pakkeforløp, og at undersøkelser gjennomføres i løpet av relativt kort tid. Hvordan går det med deg nå? Anonymkode: 8880d...c2f
Ullvott Skrevet 9. september 2018 #6 Skrevet 9. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Godt å høre at det er et pakkeforløp, og at undersøkelser gjennomføres i løpet av relativt kort tid. Hvordan går det med deg nå? Anonymkode: 8880d...c2f Livet er en del endret. Jeg er en av de som strever med et utvalg av de senskadene som Kreftforeningen fokuserer på i forbindelse med Rosa Sløyfe-aksjonen. Folk reagerer veldig ulikt på behandlingene. Noen har ingen seneffekter og andre har litt forskjellig. Det tøffeste for meg er fatigue (utmattelse).
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #7 Skrevet 9. september 2018 6 minutter siden, Ullvott skrev: Livet er en del endret. Jeg er en av de som strever med et utvalg av de senskadene som Kreftforeningen fokuserer på i forbindelse med Rosa Sløyfe-aksjonen. Folk reagerer veldig ulikt på behandlingene. Noen har ingen seneffekter og andre har litt forskjellig. Det tøffeste for meg er fatigue (utmattelse). Takk for at du deler! Anonymkode: 8880d...c2f 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #8 Skrevet 9. september 2018 Oppdaget tilfeldig en kul i brystet selv for noen år siden. Bestilte legetime, legen kunne også kjenne den. Ble henvist til ultralyd og de fant ingen unormale funn. De sa også at nesten alle kvinner vil kjenne en kul eller lignende i brystet sitt i løpet av livet, og i de aller aller fleste tilfellene er det en helt ufarlig kul. Anonymkode: 3eda0...56b 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #9 Skrevet 9. september 2018 13 minutter siden, Ullvott skrev: Livet er en del endret. Jeg er en av de som strever med et utvalg av de senskadene som Kreftforeningen fokuserer på i forbindelse med Rosa Sløyfe-aksjonen. Folk reagerer veldig ulikt på behandlingene. Noen har ingen seneffekter og andre har litt forskjellig. Det tøffeste for meg er fatigue (utmattelse). Hadde det allerede blitt kreft hos deg eller var de et forstadie? Slapp du stråling også? Kun operasjon? Beklager hvis jeg spør mye. Jeg er ikke TS forresten. Anonymkode: 3eda0...56b
Ullvott Skrevet 9. september 2018 #10 Skrevet 9. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for at du deler! Anonymkode: 8880d...c2f Jeg ønsker deg lykke til! Det er viktig å huske det de to andre her har erfart: de aller fleste oppdager en eller annen gang en kul, og de aller fleste kuler er helt ufarlige.
Ullvott Skrevet 9. september 2018 #11 Skrevet 9. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hadde det allerede blitt kreft hos deg eller var de et forstadie? Slapp du stråling også? Kun operasjon? Beklager hvis jeg spør mye. Jeg er ikke TS forresten. Anonymkode: 3eda0...56b Det var absolutt «ekte kreft» hos meg, ja. Beklager hvis jeg har uttrykt meg uklart, men jeg hadde både operasjon, deretter cellegift og til slutt stråling. Behandlingen varte i trekvart år fra operasjonen ble foretatt og til strålebehandlingen var ferdig.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #12 Skrevet 9. september 2018 4 minutter siden, Ullvott skrev: Jeg ønsker deg lykke til! Det er viktig å huske det de to andre her har erfart: de aller fleste oppdager en eller annen gang en kul, og de aller fleste kuler er helt ufarlige. Tusen takk! Anonymkode: 8880d...c2f 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #13 Skrevet 9. september 2018 Varm klem til deg ts,husk at det går nok bra.vil også gi klem til dere som har opplevd brystkreft og takk for dere deler om ettervirkninger, dette er s å viktig å få frem. Anonymkode: a0f9c...11c 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #14 Skrevet 9. september 2018 Jeg fant kul i brystet en lørdag, var hos fastlegen på mandag og til mammografi to uker etterpå. Ble bestemt der at jeg skulle ta ultralyd også, og kom inn til det med en gang. Var infeksjon med cystedannelse, så legen turte ikke ta biopsi i tilfelle infeksjonen spredde seg. Gikk tilbake ila noen uker, så var heldigvis ikke noe farlig hos meg. Anonymkode: 0a98f...e6e 1
britz Skrevet 9. september 2018 #15 Skrevet 9. september 2018 For 7 år (22 år gammel) siden fant jeg en kul i høyre bryst, ble henvist til mammografi og ultralyd av fastlegen. Tok begge deler og på ultralyden ble det oppdaget 6 kuler til fordelt på begge brystene. Den jeg hadde kjent selv var den største. Ble forsikret om at det var helt vanlig (både mor og tanter har hatt lignende) og at det jeg hadde heter fibroadenom. De kommer og går, og forsvinner som oftest med tiden. Tok også biopsi som bekreftet det legen sa, helt godartet cyste. Selvfølgelig skummel situasjon før man vet hva man dealer med, så jeg syns man skal ta slike ting på alvor. Lykke til TS! 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå