Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ta vare på deg selv. Ingen tjener på at du sliter deg helt ut, og veien blir da ofte veldig lang tilbake.

Min liste for et ok liv: 

1. Jeg har alltid fri på lørdag. Trenger en hel dag uten å tenke på jobb, og til å gjøre helt andre ting.

2. Få nok søvn. 

3. Ta deg tid til litt underholdning. Jeg prøver å presse inn en halvtimes TV eller en kort gåtur før jeg legger meg. Ellers jobber hodet mitt hele natten.

Har du mange klasser i norsk? Vet at enkelte skoler gir nyansatte stillinger som ingen andre ville akseptert. En venninne av meg fikk 2 tiendeklasser i norsk + engelsk første året.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, SS skrev:

Ta vare på deg selv. Ingen tjener på at du sliter deg helt ut, og veien blir da ofte veldig lang tilbake.

Min liste for et ok liv: 

1. Jeg har alltid fri på lørdag. Trenger en hel dag uten å tenke på jobb, og til å gjøre helt andre ting.

2. Få nok søvn. 

3. Ta deg tid til litt underholdning. Jeg prøver å presse inn en halvtimes TV eller en kort gåtur før jeg legger meg. Ellers jobber hodet mitt hele natten.

Har du mange klasser i norsk? Vet at enkelte skoler gir nyansatte stillinger som ingen andre ville akseptert. En venninne av meg fikk 2 tiendeklasser i norsk + engelsk første året.

Bah! En del skoler burde filleristes for ikke å ta bedre vare på nyutdannede.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke hvor du bor, men hvis du bor i eller rett utenfor Oslo, finnes det ganske mange muligheter for lærere til å jobbe administrativt. Jeg er ikke lærer selv, men jeg jobber sammen med veldig mange tidligere lærere i Utdanningsetaten i Oslo kommune. Omtrent hver måned ser jeg stillinger utlyst hos oss (riktignok ofte kun prosjektstillinger på 1-3 år, men det gir en fot innenfor) som er aktuelle for lærere å søke på. Hos Utdanningsdirektoratet og Kunnskapsdepartementet jobber det også mange tidligere lærere- men det er nok enklere å få den typen stillinger hvis man har noe administrativ erfaring fra før (som for eksempel et engasjement i Utdanningsetaten vil kunne gi deg).

Hvis du bor langt unna Oslo, finnes det jo selvsagt også kommune-administrativt ansatte som jobber med skole og utdanning i omtrent alle andre store byer og kommuner. Men siden Oslo er en så stor kommune, er det klart at antallet jobber som utlyses som kan være aktuelle for deg der, vil være mye større der enn i alle andre kommuner.

Anonymkode: 3f2bb...02d

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvor du bor, men hvis du bor i eller rett utenfor Oslo, finnes det ganske mange muligheter for lærere til å jobbe administrativt. Jeg er ikke lærer selv, men jeg jobber sammen med veldig mange tidligere lærere i Utdanningsetaten i Oslo kommune. Omtrent hver måned ser jeg stillinger utlyst hos oss (riktignok ofte kun prosjektstillinger på 1-3 år, men det gir en fot innenfor) som er aktuelle for lærere å søke på. Hos Utdanningsdirektoratet og Kunnskapsdepartementet jobber det også mange tidligere lærere- men det er nok enklere å få den typen stillinger hvis man har noe administrativ erfaring fra før (som for eksempel et engasjement i Utdanningsetaten vil kunne gi deg).

Hvis du bor langt unna Oslo, finnes det jo selvsagt også kommune-administrativt ansatte som jobber med skole og utdanning i omtrent alle andre store byer og kommuner. Men siden Oslo er en så stor kommune, er det klart at antallet jobber som utlyses som kan være aktuelle for deg der, vil være mye større der enn i alle andre kommuner.

Hva slags arbeidsoppgaver har du? Får du vanlig lærerlønn? 

Anonymkode: 88750...36d

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet i barnehage tidligere, men det var før jeg tok utdanning. Trivdes veldig godt. 

Men jeg er vel ikke kvalifisert som barnehagelærer? Jeg har for det meste studiepoeng i fagene mine, pluss fagdidaktikk. Har ikke så mange studiepoeng i ren pedagogikk. Må man ikke ha det for å være barnehagelærer? 

Jeg hadde gladelig jobbet i barnehage igjen, framfor å fortsette som lærer. Men hvis jeg kun får stilling som assistent, vil lønna være for lav.

Anonymkode: 4366c...67c

Du ville aldri fått lønn kun som assistent. Det er ikke lov i det offentlige når du har mastergrad. Jeg er «bare» GLU lærer og jobbet etter jeg hoppet av skolen som vikar i barnehage. Selv da som vikar fikk jeg lønn som lærer, altså 3 årig utdannelse (ikke den 4 årige adjunktutdannelsen). 

Anonymkode: a732d...56f

Skrevet

Jeg er også møkklei jobben som lærer, men er på 9.året og er allmennlærer. Håper det kommer flere tips!

Anonymkode: 06cd7...36f

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags arbeidsoppgaver har du? Får du vanlig lærerlønn? 

Anonymkode: 88750...36d

Som jeg skrev i innlegget over, er jeg ikke lærer selv. Den jobben jeg gjør, kan stort sett ikke gjøres av en med lærerbakgrunn.

Men lærerne som jobber hos oss jobber med veldig mye forskjellig. En god del jobber med kursing av lærere (eksamenskurs i ulike fag, kompetanseheving osv), noen jobber med eksamen og heldagsprøver, noen jobber med implementering av ulike satsinger og prosjekter som blir vedtatt byrådet eller regjeringen, noen jobber med aktivitetsskolen, noen jobber med videre- og etterutdanning av lærere, noen jobber med saksbehandling av diverse søknader osv osv. Vil anslå at i hvert fall halvparten av de rundt 250 som jobber hos oss, har lærerbakgrunn. De får nok stort sett samme lønn som de fikk mens de jobbet som lærer- eller evt mer. Har aldri hørt om noen som gikk ned i lønn da de begynte her (selvsagt med unntak av folk som valgte å gå fra en rektor-stilling til en saksbehandler-stilling o.l)

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Drar opp denne igjen.

Søker jobber for fullt nå. Har mest lyst på en administrativ stilling som konsulent eller lignende. Men har oppdaget at det er stort behov for pedagogiske ledere i barnehagene. Har blitt innkalt til flere intervjuer. Jeg har erfaring som barnehageassistent fra tidligere, og stortrivdes. Men jeg hadde jo eventuelt måtte jobbe på dispensasjon ett år, og jeg har ikke ork eller økonomi til å starte på en ny bachelorutdanning etterpå.

Vil det kunne lønne seg å ta en sånn stilling for å få muligheten til å jobbe mer administrativt senere? Tenker kanskje denne erfaringen kan være lønnsom i forhold til senere jobbsøknader.

Og en annen ting. Er en slik jobb like stressende og krevende som lærerjobben? Jeg kan godt ha ansvar og jobbe en del overtid i perioder. Men slik jeg jobber nå, då er jeg 8 timer på jobb, og så jobber jeg 2-4 timer hver kveld 5-7 dager i uka. 

Jeg vil rett og slett ha mer fritid enn hva jeg har nå (jobber mellom 50-60 timer uka). Men da er jeg usikker på om ped leder er jobben jeg burde ta?

Anonymkode: 4366c...67c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...