Gå til innhold

Celleprøve livmorhalskreft

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

må man til fastlege for å ta celleprøve? Vil ikke gjøre det hos min mannlige fastlege. 

Hvordan kan jeg da få tatt? Privat? Det er vel dyrt. 

Anonymkode: bc9be...811

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hei,

må man til fastlege for å ta celleprøve? Vil ikke gjøre det hos min mannlige fastlege. 

Ja.

Anonymkode: 31a8c...708

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Enten hos fastlege eller hos gynekolog. Vil du til gynekolog får du fastlegen til å henvise deg. 

Anonymkode: 5afc1...8f4

Skrevet

be om at en kvinnelig kollega på legesenteret gjør det, eller henvisning til kvinnelig gynekolog

Skrevet

Fastlegen kan henvise deg til gynekolog. Er litt ventetid på vanlig celleprøve, men betaler da bare egenandel. Eller du kan gå til en privat gyn. (f.eks Volvat). Da koster det litt over 1000 kr,.

Skrevet

Du kan bytte til en kvinnelig fastlege da.

Anonymkode: 065b3...8d5

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enten hos fastlege eller hos gynekolog. Vil du til gynekolog får du fastlegen til å henvise deg. 

Mange gynekologer avviser henvisninger om celleprøve, det er en fastlegeoppgave og ikke en jobb man trenger å være spesialist for å gjøre. 

Ts, du kan spørre om det er mulig å ta den hos noen andre på legekontoret, evt betale for privat gynekolog.

Anonymkode: 7f48b...0c2

• Liker 1
Skrevet

Fastlege kan henvise deg et annet sted. Du slipper å gå privat.

Mange gynekologer avviser henvisninger om celleprøve, det er en fastlegeoppgave og ikke en jobb man trenger å være spesialist for å gjøre. 

Ts, du kan spørre om det er mulig å ta den hos noen andre på legekontoret, evt betale for privat gynekolog.

Så hvorfor har jeg fått henvisning til et annet sted to ganger allerede?

Anonymkode: 33d86...2b0

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir alltid henvist videre da min fastlege ikke vil gjøre det. Så da har nok du heller hatt uflaks, for de 7 gangene jeg har tatt det har blitt henvist, OG kommet inn. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg blir alltid henvist videre da min fastlege ikke vil gjøre det. Så da har nok du heller hatt uflaks, for de 7 gangene jeg har tatt det har blitt henvist, OG kommet inn. 

Det er en fastlegeoppgave, du bør bytte fastlege.

• Liker 4
Skrevet

Det er en fastlegeoppgave, du bør bytte fastlege.

Kjærevene, bare innse at du tar feil, eventuelt har møtt på feil gynekologer. 

Leger har som alle andre preferanser. Derfor blir jeg henvist videre. 

Skrevet

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fastlege kan henvise deg et annet sted. Du slipper å gå privat.

Så hvorfor har jeg fått henvisning til et annet sted to ganger allerede?

Anonymkode: 33d86...2b0

At dere har kommet inn betyr jo bare at det er lite press på gyekologer i området. I områder med lange ventelister for folk som faktisk har gynekologisk sykdom er det selvfølgelig ikke akseptabelt at de skal måtte vente fordi et sart kvinnfolk nekter å sprike med beina for fastlegen, så der bli henvisninger så klart avvist til fordel for de som faktisk trenger spesialistkompetanse. Jeg har aldri blitt avvist, jeg har ingen problemer med å ta celleprøve hos min mannlige fastlege, og er jeg henvist gyn er det pga gynproblemer som ikke kan løses på fastlegekontoret. 

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At dere har kommet inn betyr jo bare at det er lite press på gyekologer i området. I områder med lange ventelister for folk som faktisk har gynekologisk sykdom er det selvfølgelig ikke akseptabelt at de skal måtte vente fordi et sart kvinnfolk nekter å sprike med beina for fastlegen, så der bli henvisninger så klart avvist til fordel for de som faktisk trenger spesialistkompetanse. Jeg har aldri blitt avvist, jeg har ingen problemer med å ta celleprøve hos min mannlige fastlege, og er jeg henvist gyn er det pga gynproblemer som ikke kan løses på fastlegekontoret. 

Må du gi deg. "sart kvinnfolk"? Jeg er da pokker ikke sart, men min lege vil ikke gjøre det, DERFOR blir jeg henvist. For min del hadde det ikke gjort meg noen ting å "sprike med beina for fastlegen". 

Er ikke som at jeg kommer inn på dagen heller, det er 8 og mer mnd vente tid, og hvis det kommer haste saker, blir min time avbestilt av gynekologen. Det funker helt fjell for meg, legen og gynekologen. 

• Liker 1
Skrevet

Leger har sett alt og menn er ofte litt snillere ved gynekologiske undersøkelser. Jeg ville valgt en mannlig gynekolog fremfor en kvinne faktisk.

Bytt fastlege hvis du helst vil ha en kvinne.

Anonymkode: f9cf5...91e

• Liker 3
Skrevet

Er det gratis hos fastlegen?

Anonymkode: c377c...6dc

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det gratis hos fastlegen?

Anonymkode: c377c...6dc

Vanlig egenandel for legetime.

Anonymkode: f9cf5...91e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...