AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #1 Skrevet 8. september 2018 Hvor lenge er det greit å vente før jeg purrer på prøvesvarene mine? Svarene har ikke dukket opp i postkassen til foreldrene mine, ikke i min, ikke på Digipost og ikke på PasientPost (som legesenteret bruker nå og da). Prøvene ble tatt 24. august. Har heller ikke blitt oppringt av fastlegen. Har tatt de samme prøvene som jeg vanligvis tar, og da er det lengste jeg har ventet på svar ni dager. Har tatt blodprøver på fredager mange ganger tidligere, og selv da er normal ventetid for meg rundt fem til syv dager. Blir helt ærlig litt bekymret for om noe er skikkelig galt. Og ja, jeg er sikker på at svarene skal komme, for det fikk jeg beskjed om da jeg gikk ut fra kontoret til fastlegen min. Anonymkode: 44e80...75b
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #2 Skrevet 8. september 2018 Hadde det vært noe skikkelig galt, ville nok legekontoret kalt deg inn til time raskere enn du vanligvis ville fått svar. Ville ikke vært bekymret, men du kan jo ringe på mandag og høre om de er kommet ettersom du har ventet lenger enn vanlig. Anonymkode: 782f6...3b8
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #3 Skrevet 8. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hadde det vært noe skikkelig galt, ville nok legekontoret kalt deg inn til time raskere enn du vanligvis ville fått svar. Ville ikke vært bekymret, men du kan jo ringe på mandag og høre om de er kommet ettersom du har ventet lenger enn vanlig. Anonymkode: 782f6...3b8 Tenker ikke på en kom-fort-du-dør-om-en-måned situasjon, men at fastlegen reagerer på en verdi (eller flere) og ringer sykehuset for å diskutere med en spesialist som går gjennom disse svarene, eldre svar og journalen min. Det har skjedd før uten at jeg fikk beskjed. Anonymkode: 44e80...75b
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #4 Skrevet 9. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tenker ikke på en kom-fort-du-dør-om-en-måned situasjon, men at fastlegen reagerer på en verdi (eller flere) og ringer sykehuset for å diskutere med en spesialist som går gjennom disse svarene, eldre svar og journalen min. Det har skjedd før uten at jeg fikk beskjed. Anonymkode: 44e80...75b Oi, såpass ja. Sånt har jeg ikke vært borti, men det kommer vel an på hva du feiler og hvilke betydning det har osv. Selv har jeg alltid fått beskjed umiddelbart, om det har vært veldig galt har de ringt meg med en gang og bedt meg komme samme dag/veldig snart og evt. innhentet hjelp utenfra i mellomtiden etterpå - men altså gitt meg et foreløpig svar liksom. Hvis legen er usikker på betydning bør det jo ikke være alarmerende likevel da, kanskje det kan berolige deg litt? Vil du si noe om hva det er snakk om så er det kanskje lettere å gjette? Anonymkode: 782f6...3b8
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #5 Skrevet 9. september 2018 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi, såpass ja. Sånt har jeg ikke vært borti, men det kommer vel an på hva du feiler og hvilke betydning det har osv. Selv har jeg alltid fått beskjed umiddelbart, om det har vært veldig galt har de ringt meg med en gang og bedt meg komme samme dag/veldig snart og evt. innhentet hjelp utenfra i mellomtiden etterpå - men altså gitt meg et foreløpig svar liksom. Hvis legen er usikker på betydning bør det jo ikke være alarmerende likevel da, kanskje det kan berolige deg litt? Vil du si noe om hva det er snakk om så er det kanskje lettere å gjette? Anonymkode: 782f6...3b8 Kontrollprøver for høyt stoffskifte pluss standard-prøver av vitaminer, jern, blodprosent o.l. Har det ikke påvist (den avgjørende verdien min var 0.1 over det som er grensa for medisinering og diagnose sist), men fastlegen ville kontrollere igjen selv om forrige blodprøve ble tatt i mai, fordi forbrenningen min er skummelt høy og gjør det umulig for meg å gå opp i vekt. Anonymkode: 44e80...75b
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #6 Skrevet 9. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kontrollprøver for høyt stoffskifte pluss standard-prøver av vitaminer, jern, blodprosent o.l. Har det ikke påvist (den avgjørende verdien min var 0.1 over det som er grensa for medisinering og diagnose sist), men fastlegen ville kontrollere igjen selv om forrige blodprøve ble tatt i mai, fordi forbrenningen min er skummelt høy og gjør det umulig for meg å gå opp i vekt. Anonymkode: 44e80...75b Men hverken høyt stoffskifte eller vitaminmangler er veldig alvorlig eller farlig. Det blir heller ikke alvorlig over natten. Så da ville jeg iallefall tatt det med ro. Anonymkode: 782f6...3b8
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #7 Skrevet 9. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hverken høyt stoffskifte eller vitaminmangler er veldig alvorlig eller farlig. Det blir heller ikke alvorlig over natten. Så da ville jeg iallefall tatt det med ro. Anonymkode: 782f6...3b8 Det kan det faktisk være. Ta kalium som eksempel. For lavt kalium er faktisk dødelig, og kan oppstå plutselig. Ikke det at jeg mistenker noe sånt, men jeg er utålmodig og litt bekymra. Det er ikke gøy å vandre rundt med 23 kilo for lite på kroppen uten å klare å legge på seg fordi man har skummelt høy forbrenning. Det er heller ikke gøy å være syk hele tiden på grunn av underernæring. Og det er i hvert fall ikke gøy at leger ikke kan hjelpe deg fordi verdien din var 0.1 for høy, når alt det du får beskjed om å gjøre ikke hjelper. Anonymkode: 44e80...75b
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #8 Skrevet 9. september 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan det faktisk være. Ta kalium som eksempel. For lavt kalium er faktisk dødelig, og kan oppstå plutselig. Ikke det at jeg mistenker noe sånt, men jeg er utålmodig og litt bekymra. Det er ikke gøy å vandre rundt med 23 kilo for lite på kroppen uten å klare å legge på seg fordi man har skummelt høy forbrenning. Det er heller ikke gøy å være syk hele tiden på grunn av underernæring. Og det er i hvert fall ikke gøy at leger ikke kan hjelpe deg fordi verdien din var 0.1 for høy, når alt det du får beskjed om å gjøre ikke hjelper. Anonymkode: 44e80...75b Nå nevnte du vitaminer, blodprosent og jern... Kalium er elektrolytter, og går under elektrolyttforstyrrelser. Vanligvis må denne taes på sykehus, og analyseres fortløpende - og har man for lavt kalium haster det, så da hadde du ihvertfall hørt noe. De gangene jeg har hatt elektrolyttforstyrrelser har det for øvrig vært veldig åpenbart at jeg trenger sykehus - både fordi jeg har kastet enormt mye opp/hatt diarè, og attpåtil i veldig dårlig forfatning generelt. Hypokalemi kommer ikke snikende og blir alvorlig på en dag uten at man har store væsketap, bruker medisiner som drenerer deg noe alvorlig for det (vet ikke om det finnes, vet at f. eks. nexium og kortison kan gjøre deg mer disponert for å få lavt kalium, men du blir ikke akkurat tappet for det over natten). Jeg skjønner at du er bekymret. Nå vet jeg ikke hvordan du har kommet frem til at du veier 23 kg for lite? Hvor høy er du, hva veier du og hvordan har du kommet spesifikt frem til hvor mye vekt du mangler? Hørtes litt merkelig ut for meg. Jeg er underernært og har vært undervektig hele mitt liv selv, og det er selvfølgelig kjipt - men selv kan jeg ikke si at situasjonen min går fra å være kjip til å bli uholdbar på noen dager. Det har bare vært kjipt generelt, jeg dør ikke av å være undervektig en dag til liksom. Anonymkode: 782f6...3b8
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #9 Skrevet 9. september 2018 Mest sannsynlig er prøvesvarene dine helt fine, og det har bare tatt tid for fastelgen å gi beskjed fordi det haster mer med andre ting. Dersom prøvene hadde vært farlig høye/lave ringer laboratoriet enten fastlegekontoret eller evt legevakten med beskjed. Har du ikke hørt noe er det et godt tegn. Anonymkode: 2e1b6...3da 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #10 Skrevet 9. september 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå nevnte du vitaminer, blodprosent og jern... Kalium er elektrolytter, og går under elektrolyttforstyrrelser. Vanligvis må denne taes på sykehus, og analyseres fortløpende - og har man for lavt kalium haster det, så da hadde du ihvertfall hørt noe. De gangene jeg har hatt elektrolyttforstyrrelser har det for øvrig vært veldig åpenbart at jeg trenger sykehus - både fordi jeg har kastet enormt mye opp/hatt diarè, og attpåtil i veldig dårlig forfatning generelt. Hypokalemi kommer ikke snikende og blir alvorlig på en dag uten at man har store væsketap, bruker medisiner som drenerer deg noe alvorlig for det (vet ikke om det finnes, vet at f. eks. nexium og kortison kan gjøre deg mer disponert for å få lavt kalium, men du blir ikke akkurat tappet for det over natten). Jeg skjønner at du er bekymret. Nå vet jeg ikke hvordan du har kommet frem til at du veier 23 kg for lite? Hvor høy er du, hva veier du og hvordan har du kommet spesifikt frem til hvor mye vekt du mangler? Hørtes litt merkelig ut for meg. Jeg er underernært og har vært undervektig hele mitt liv selv, og det er selvfølgelig kjipt - men selv kan jeg ikke si at situasjonen min går fra å være kjip til å bli uholdbar på noen dager. Det har bare vært kjipt generelt, jeg dør ikke av å være undervektig en dag til liksom. Anonymkode: 782f6...3b8 Tar alltid prøver av kalium på legesenteret, og har gjort det siden jeg begynte å ta faste blodprøver i 2012. Tok prøver av kalium denne gangen også. Jeg har kommet fram til at jeg veier 23 kilo for lite fordi helsepersonell har fortalt meg det når de har veid meg, det står også i journalen min. Hva jeg veier er en privatsak mellom meg og helsevesenet, ikke noe for hele verden å vite noe om. De fleste verdiene mine var helt OK sist, innenfor normalen men flere av dem var på nedre sjiktet. De andre var for lave. Leververdiene mine var heldigvis perfekte. Nå er situasjonen uholdbar, og det har ikke eskalert på noen dager. Jeg har omtrent aldri vært syk (feber i tre dager to ganger i året på det meste, antibiotika en gang da jeg var fire pga. halsbetennelse), men bare siden april har jeg hatt influensa i ti dager, kraftig forkjølelse som brukte to uke på å slippe taket, en helg med feber og svimmelhet, og en infeksjon i et sår som trengte antibiotika. Jeg ber ikke om noe mer enn en kropp som fungerer som den skal og har det bra, men det er ikke noe jeg får gjort noe med helt alene. Anonymkode: 44e80...75b
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #11 Skrevet 9. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tar alltid prøver av kalium på legesenteret, og har gjort det siden jeg begynte å ta faste blodprøver i 2012. Tok prøver av kalium denne gangen også. Jeg har kommet fram til at jeg veier 23 kilo for lite fordi helsepersonell har fortalt meg det når de har veid meg, det står også i journalen min. Hva jeg veier er en privatsak mellom meg og helsevesenet, ikke noe for hele verden å vite noe om. De fleste verdiene mine var helt OK sist, innenfor normalen men flere av dem var på nedre sjiktet. De andre var for lave. Leververdiene mine var heldigvis perfekte. Nå er situasjonen uholdbar, og det har ikke eskalert på noen dager. Jeg har omtrent aldri vært syk (feber i tre dager to ganger i året på det meste, antibiotika en gang da jeg var fire pga. halsbetennelse), men bare siden april har jeg hatt influensa i ti dager, kraftig forkjølelse som brukte to uke på å slippe taket, en helg med feber og svimmelhet, og en infeksjon i et sår som trengte antibiotika. Jeg ber ikke om noe mer enn en kropp som fungerer som den skal og har det bra, men det er ikke noe jeg får gjort noe med helt alene. Anonymkode: 44e80...75b Det høres sært ut å si akkurat 23 kg, fordi alle som jobber i helsevesenet vet jo at alle bærer vekt og BMI forskjellig. Du må jo være noe helt sinnsykt høy og helt sinnsykt radmager hvis du mangler 23 kg (!!!) Syns det er rart du ikke blir innlagt, for da jeg hadde BMI på 14,8 (og manglet ca 9 kg) ble jeg hasteinnlagt. At man har infeksjoner, spesielt når man er undervektig, er ikke unormalt. Det er mange i dette landet som ikke fungerer som de skal, uten at de får hjelp - så du er ikke i noen ekstraordinær situasjon her. Anonymkode: 782f6...3b8
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #12 Skrevet 9. september 2018 Legesentre ringer sjeldent pasienter og informerer om blodprøvesvar hvis prøvene du tok var normale. Anonymkode: 10245...502
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #13 Skrevet 9. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det høres sært ut å si akkurat 23 kg, fordi alle som jobber i helsevesenet vet jo at alle bærer vekt og BMI forskjellig. Du må jo være noe helt sinnsykt høy og helt sinnsykt radmager hvis du mangler 23 kg (!!!) Syns det er rart du ikke blir innlagt, for da jeg hadde BMI på 14,8 (og manglet ca 9 kg) ble jeg hasteinnlagt. At man har infeksjoner, spesielt når man er undervektig, er ikke unormalt. Det er mange i dette landet som ikke fungerer som de skal, uten at de får hjelp - så du er ikke i noen ekstraordinær situasjon her. Anonymkode: 782f6...3b8 De velger å si 23 kilo fordi det er det jeg må gå opp for å ligge på BMI 20. De personene jeg går til mener BMI 20 er normalvektig, og mener BMI 18,5 er på trynet å bruke som utgangspunkt fordi kroppen ikke fungerer optimalt før den ligger mellom 20 og 25. Jeg blir ikke innlagt fordi jeg ikke har en spiseforstyrrelse. Hadde jeg vært psykisk syk, så hadde det vært annerledes. Men i og med at det her ikke er selvpåført og at jeg ikke nekter å ta imot hjelp, så kan de ikke bruke tvang. Det er undersøkt nøye, og er strøket vekk. Det her er fysisk. Jeg sier ikke at jeg ikke får hjelp eller at dette er en ekstraordinær situasjon, jeg blir bare bekymret over at blodprøvesvarene aldri dukker opp. Det har betydd at noe kan være galt tidligere, og da har jeg ikke fått beskjed før det er avklart fordi legen ikke vil skape unødig bekymring dersom det skulle vise seg å ikke være noe galt. Anonymkode: 44e80...75b
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #14 Skrevet 9. september 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: De velger å si 23 kilo fordi det er det jeg må gå opp for å ligge på BMI 20. De personene jeg går til mener BMI 20 er normalvektig, og mener BMI 18,5 er på trynet å bruke som utgangspunkt fordi kroppen ikke fungerer optimalt før den ligger mellom 20 og 25. Jeg blir ikke innlagt fordi jeg ikke har en spiseforstyrrelse. Hadde jeg vært psykisk syk, så hadde det vært annerledes. Men i og med at det her ikke er selvpåført og at jeg ikke nekter å ta imot hjelp, så kan de ikke bruke tvang. Det er undersøkt nøye, og er strøket vekk. Det her er fysisk. Jeg sier ikke at jeg ikke får hjelp eller at dette er en ekstraordinær situasjon, jeg blir bare bekymret over at blodprøvesvarene aldri dukker opp. Det har betydd at noe kan være galt tidligere, og da har jeg ikke fått beskjed før det er avklart fordi legen ikke vil skape unødig bekymring dersom det skulle vise seg å ikke være noe galt. Anonymkode: 44e80...75b Jeg har heller aldri hatt noen spiseforstyrrelse eller vært psykisk syk, men har vært innlagt akutt mange ganger og fått sondeernæring etc med mye mindre undervekt enn deg (åpenbart). Ang. blodprøvene ville jeg som sagt ikke vært bekymret. Anonymkode: 782f6...3b8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå