Gå til innhold

Sunne middagsretter

Fremhevede innlegg

Gjest tivoli
Skrevet

Noen som har tips til sunne og GODE middagsretter?

Det som er sunt er som regel ikke så veldig godt..

Forslag mottas med stor takk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fiskesuppe til 2 personer:

Kok 2-3 skrelte & oppskårne poteter, samt to skivede gulrøtter i fiskebuljong + et laurbærblad. Tilsett sellerirot (ca håndfull terninger), purre og en halv løk. Når potetene er møre, så legg i fisk (vi bruker som regel 2 biter singelfrosset seifilet, men det meste går). Krydre med salt og pepper, og legg i en klatt smør. Skikkelig godt, billig og sunt! Kan varieres - flere kryddere, fløte osv.

Pasta med grønnsaker:

Rist litt pinjekjerner i stekepannen, og ta de ut. Kok spaghetti. Fres løk, hvitløk og champignon i olje, og tilsett paprika (grønn er "penest"). Skiv 2-3 tomater og ha i. Krydre med basilikum, oregano og timian. La koke så lenge du klarer å vente (til spaggisen er klar :ler: ), ha i pinjene, salte og pepre og spis med parmesan.

Skrevet

Det kommer jo veldig an på hva det er du regner som sunt, men ikke så godt. Smaken er som kjent så forskjellig... :)

Vi spiser mye fisk og grønnsaker, og tilbereder dem etter noen enkle prinsipper.

For det første: Jo ferskere, dess bedre.

Dessuten: Du trenger fett (olivenolje, smør, fløte, evnt. ost...), syre (sitron, lime, tomater, vineddik...) og tilstrekkelig med salt for at den gode smaken i fisk og grønnsaker skal komme til sin rett. I tillegg er selvsagt hvitløk og urter alltid en god idé (og/eller frisk ingefær og chili).

Så utifra dette er det bare å eksperimentere i vei!

Et eksempel: Ha fiskefilet, salt og pepper, litt fløte, sitron, hvitløk, persille og masse tomater (eller feks squash, purre, paprika, sopp...) i en ildfast form, strø litt ost på toppen og stek i ovnen ved 225 grader i 20 min. Ris, poteter eller pasta til - eller kanskje spinat eller linser hvis du er i det riktig sunne hjørnet!

Skrevet

Dessuten: Du trenger fett (olivenolje, smør, fløte, evnt. ost...)

Ja, man trenger fett, men ikke mettet fett som det finnes nok av i smør, fløte og helfet ost. Dette burde man ikke spise hver dag.

Sats heller på olivenolje, lettost, plantemargarin osv.

Skrevet

Solsikkeolje er også veldig fint til steking, da det ikke setter smak sånn som olivenoljen gjør. Bruker solsikkeolje blant annet i wok.

Skrevet

Ja, man trenger fett, men ikke mettet fett som det finnes nok av i smør, fløte og helfet ost. Dette burde man ikke spise hver dag.

Sats heller på olivenolje, lettost, plantemargarin osv.

Tror du misforstår meg litt her, fordi jeg fokuserte på smak, utifra tanken om at det helsemessig må være bedre å spise fisk og grønnsaker med litt mettet fett - hvis det er det som skal til for at man syns det smaker godt - enn å unngå fisk og grønnsaker fullstendig.

Imidlertid er selvsagt vegetabilske oljer sunnest (men jeg unngår margarin og lettprodukter).

Skrevet

Tror du misforstår meg litt her, fordi jeg fokuserte på smak, utifra tanken om at det helsemessig må være bedre å spise fisk og grønnsaker med litt mettet fett - hvis det er det som skal til for at man syns det smaker godt - enn å unngå fisk og grønnsaker fullstendig.

Imidlertid er selvsagt vegetabilske oljer sunnest (men jeg unngår margarin og lettprodukter).

Å ja, ok, da er vi enige :)

• 5 år senere...
Skrevet

OK bare fordi det er sunt betyr ikke det att det ikke er godt;);) jeg lager uuuutrooolig god sunn mat!!

1. Svin ala Taco

stekt svine kjøtt med grønnskaer og ris (du tar En pakke strimlet svinekjøtt, steker med litt oliven olje i panna.

Skjær opp litt sopp og putt en halv pose med brokoli blanding i panna.

Så tar du taco krydder med 2dl vann oppi panna og lar det "små koke"

Hvis du bruker Natur ris vil det i tilleg bli enda sunnere:):)

2. Min personlige Laksesalat

Først deler du opp all grønnskaen du liker i salat (styr unna mais)

jeg bruker, en tomat, en kvart agurk, halv avokado, kvart rødløk, og noen spinat/rucola blader. litt feta ost, salt, pepper, sitron saft.

Legg en laksefile i panna (best uten skinn) så steker du den på begge sider, hakk den opp i små biter ta litt hvitløks krydder og litt aromat..(stek til det er litt crispy) hell fisken over salaten, en spise skje med naturellyogurt og tørka dill på toppen:)

For dere som ikke liker fisk, anbefaler jeg å prøve..det smaker sååå utrolig godt og du kjenner ikke den fiske smaken som jeg ikke liker selv!

3. Taco

Taco er en rett som er kjempe god og faktisk ikke så usunn...dropp rømme,ost og tortilla lefser så har du en meget sunn rett:):)

Jeg elsker å spise sunn mat!, men da må det og så vere godt...slik att jeg kan glede meg til middag og føle meg fornøyd når jeg er ferdig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...