Gå til innhold

Bærepose: 1,60 kroner

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I butikken: Skal du ha pose?

Ja, takk svarer mange.

Jeg er en takknemlig person, men jeg takker ikke for noe jeg skal betale for så svaret mitt blir: Ja, to poser. (Hvis jeg skal ha, og det er sjeldent for jeg bruker stort sett handlenett)

Ser forresten at mange butikker tar 2 kroner for pose nå.

Anonymkode: d9b2a...98d

Cool story m8, i r8 8/8.

Anonymkode: 3bed5...18e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, takk svarer mange.

Jeg er en takknemlig person, men jeg takker ikke for noe jeg skal betale for så svaret mitt blir: Ja, to poser. (Hvis jeg skal ha, og det er sjeldent for jeg bruker stort sett handlenett)

Ja, for normal høflighet og folkeskikk er bare såååå 2016. :ironi:

Anonymkode: e0c3d...5c1

• Liker 15
Skrevet

Syntes det er bra da 50 øre av summen går til miljøfondet. Det koster jo uansett 2 kr posen hos de fleste nå, Normal tar vel tilogmed 3 kr posen også.

Anonymkode: b2fd7...f61

Skrevet

Jobber i matbutikk og det er gjort mye tiltak mtp plast. Du skulle bare sett all den plasten som var rundt esker med varer vi fikk før. Shampoo som sto i plastbrett, med plast rundt der igjen  og inni en pappeske. Druer kom alltid med plast rundt esken, den har de fjernet. Nå starter carlsberg også å fjerne plast på sixpac'en med øl.

Anonymkode: bc0ca...d5b

• Liker 4
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for normal høflighet og folkeskikk er bare såååå 2016. :ironi:

Som jeg skrev så er jeg en takknemlig person. Jeg takker alltid for det jeg får, men poser må jeg kjøpe og det takker jeg ikke for.

Skrevet

Syns det er bra de har økt prisen jeg.

Vi er nødt til å kutte ned plastforbruket vårt og å øke prisen fører jo til at man kanskje tenker seg om to ganger før man kjøper en pose. Ser også at de aller fleste dagligvarebutikkene selger handlenett som man kan bruke om igjen og det er jo enda bedre.

Papirposer kan man jo også bruke om igjen eller så kan de resirkuleres.

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev så er jeg en takknemlig person. Jeg takker alltid for det jeg får, men poser må jeg kjøpe og det takker jeg ikke for.

Nå får du ikke poser lengre hvis du glemmer å si at du vil ha en og trekker kortet først.  Da må du trekke kortet igjen for å betale for posen. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det dreier seg ikke om takknemlighet, men høflighetsfraser. 

4 timer siden, Celaeno skrev:

Syns det er bra de har økt prisen jeg.

Vi er nødt til å kutte ned plastforbruket vårt og å øke prisen fører jo til at man kanskje tenker seg om to ganger før man kjøper en pose. Ser også at de aller fleste dagligvarebutikkene selger handlenett som man kan bruke om igjen og det er jo enda bedre.

Papirposer kan man jo også bruke om igjen eller så kan de resirkuleres.

Dette gjelder jo plastposer også. Papirposer må brukes 40 ganger før de blir like miljøvennlige som en plastpose. Holder dine papirposer til 40 gangers bruk? 

• Liker 8
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, takk svarer mange.

Jaha... Sier du bare «nei», i stedenfor «nei takk» også dersom du ikke vil ha pose. Du høres ut om en omgjengelig person da.

Anonymkode: a9ac7...072

• Liker 7
Skrevet

Jeg har tidligere bodd flere år i et land der vanlige plastposer på supermarkedet er forbudt. Så jeg har blitt vant med å bruke handlenett og ser ikke noen problemer med det. Det er både billigere og mer miljøvennlig. Søppelposer er superbillige, tror det koster rundt 10 kroner for en rull. 

Helt greit at prisen på bæreposer øker. For meg, kunne det gjerne økt enda mer. Eller blitt forbudt, slik det er i flere andre land. 

En vanlig familie handler vel minst 2-3 ganger i uka, og uten handlenett bruker de vel minst 5-6 bæreposer i uka. Jeg tror ikke (og håper ikke) at en vanlig familie produserer 5-6 bæreposer med restavfall i uka?  Dette til dere som sier at bæreposene brukes som søppelposer. Så hva skjer med alle bæreposene som ikke brukes til restavfall? 

Anonymkode: 52bc1...626

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tidligere bodd flere år i et land der vanlige plastposer på supermarkedet er forbudt. Så jeg har blitt vant med å bruke handlenett og ser ikke noen problemer med det. Det er både billigere og mer miljøvennlig. Søppelposer er superbillige, tror det koster rundt 10 kroner for en rull. 

Helt greit at prisen på bæreposer øker. For meg, kunne det gjerne økt enda mer. Eller blitt forbudt, slik det er i flere andre land. 

En vanlig familie handler vel minst 2-3 ganger i uka, og uten handlenett bruker de vel minst 5-6 bæreposer i uka. Jeg tror ikke (og håper ikke) at en vanlig familie produserer 5-6 bæreposer med restavfall i uka?  Dette til dere som sier at bæreposene brukes som søppelposer. Så hva skjer med alle bæreposene som ikke brukes til restavfall? 

Hvor lenge holder handlenett? Jeg forstod at man måtte bruke de så enormt mye hvis det skulle lønne seg?
Også blir de jo skitne... Og hva hvis varer renner ut osv?

(Selv bruker jeg bare de samme handleposene hver gang, ikke kjøpt nye i 2018 🙂 Blir det i hull i de bruker jeg de til flasker og når de er helt nyttesløse går de i plastavfallet, men har bare opplevd det med to stk så langt. Til søppel bruker jeg sånne poser på rull)

Anonymkode: f58d6...085

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge holder handlenett? Jeg forstod at man måtte bruke de så enormt mye hvis det skulle lønne seg?
Også blir de jo skitne... Og hva hvis varer renner ut osv?

(Selv bruker jeg bare de samme handleposene hver gang, ikke kjøpt nye i 2018 🙂 Blir det i hull i de bruker jeg de til flasker og når de er helt nyttesløse går de i plastavfallet, men har bare opplevd det med to stk så langt. Til søppel bruker jeg sånne poser på rull)

Anonymkode: f58d6...085

De jeg har kjøpt i utlandet, holder i mange, mange år. Jeg har to typer. Kraftige med bærehåndtak som jeg bruker når jeg handle mye. De er minst 6 år gamle, og like fine. De kan tørkes av hvis de blir skitne.  Og så har jeg tynne nett i stoff som jeg alltid har med meg sammenrullet i håndvesken. De tåler minst like mye vekt som en vanlig bærepose, og kan skylles opp hvis de blir skitne. 

• Liker 1
Skrevet

Bor i utlandet og her koster posene 1€, så det blir jo endel når man må handle hver dag (har ikke bil). Derfor bruker jeg og de fleste andre her handlenett og sekk. Noe jeg kommer til å fortsette med når jeg kommer hjem. Handlenettene ser fortsatt nye ut etter snart 1 års bruk, om noe blir møkkete kan de vaskes i maskin eller med klut. 

• Liker 2
Skrevet

De jeg har kjøpt i utlandet, holder i mange, mange år. Jeg har to typer. Kraftige med bærehåndtak som jeg bruker når jeg handle mye. De er minst 6 år gamle, og like fine. De kan tørkes av hvis de blir skitne.  Og så har jeg tynne nett i stoff som jeg alltid har med meg sammenrullet i håndvesken. De tåler minst like mye vekt som en vanlig bærepose, og kan skylles opp hvis de blir skitne. 

Er de i bomull må du bruke dem noen tiår til før de blir mer miljøvennlige enn plastposer. For å sitere et innlegg i denne tråden: 

Sitat

Bomullsnettet må brukes 7100 ganger før det tar igjen en plastpose i miljøvennlighet. Jeg anslo 200 gangers bruk pr. år, dvs. at hvert nett brukes litt oftere enn annenhver dag. 7100 / 200 = 35,5 år før nettet blir mer miljøvennlig enn en plastpose [...]

Dette gjelder altså nett av vanlig, "ny" bomull. Om de skulle være laget av økologisk bomull må de brukes 20 000 ganger før de tar igjen plastposen. Og så er det sikkert andre regnskaper for nett av andre materialer, men det vet jeg ikke om noen har regnet på. Den danske undersøkelsen som har vært nevnt noen ganger konsentrerte seg så vidt jeg vet om plast, papir, bomull og økologisk bomull. 

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, COYS94 skrev:

Skulle gjerne sett dem oppe på 5kr posen

Fordi? 

Skrevet

Fordi? 

For at folk skal gjenbruke de 900 posene som ligger i skuffen hjemme istedet. 

• Liker 2
Skrevet

Var på Coop Obs! og hentet et sånt gratis handlenett, som medlemmer får. Hvis man scanner det ved neste bruk, så får man igjen 1 kr ( tror jeg det var ). Man blir altså belønnet for å bruke handlenettet, som ironisk nok er laget av plast. I tillegg var det veldig lite. Rema og Kiwi sine er store og romslige.

Problemet mitt er at jeg ofte glemmer å ta med nettene når jeg skal på butikken, så ender opp med nok en plastpose... 🙄

Anonymkode: 6e656...dac

Skrevet
4 timer siden, COYS94 skrev:

For at folk skal gjenbruke de 900 posene som ligger i skuffen hjemme istedet. 

Men de gjør jo ikke det, siden de 900 posene nettopp ligger hjemme i skuffen sammen med stoffnettene. :P I stedet kjøper de det billigere alternativet, som da antakelig er den mindre miljøvennlige papirposen. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 10.9.2018 den 18.37, AnonymBruker skrev:

Er de i bomull må du bruke dem noen tiår til før de blir mer miljøvennlige enn plastposer. For å sitere et innlegg i denne tråden: 

Dette gjelder altså nett av vanlig, "ny" bomull. Om de skulle være laget av økologisk bomull må de brukes 20 000 ganger før de tar igjen plastposen. Og så er det sikkert andre regnskaper for nett av andre materialer, men det vet jeg ikke om noen har regnet på. Den danske undersøkelsen som har vært nevnt noen ganger konsentrerte seg så vidt jeg vet om plast, papir, bomull og økologisk bomull. 

Dette gjelder vel om du gjenbruker plastposen også? De fleste tar jo en ny plastpose hver gang. Min mor og far har feks sikkert 1000 plastposer i skapet, jeg har en tøypose. Tøyposen var den eneste jeg kunne kjøpe på gartneriet jeg var på, så tenkte det var mer miljøvennlig å gjenbruke den fremfor å kjøpe en ny plastpose for å gjenbruke den i stedet. 

I tillegg til det faktum at jeg ikke kaster tøyposen min da, så den vil ikke havne i naturen eller havet. 

Endret av Inwe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...