AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #1 Skrevet 8. september 2018 https://www.dinside.no/okonomi/na-har-poseavgiften-kommet/70110251 Hva synes dere om dette? Selv synes jeg det er nokså irriterende at prisen er nesten doblet. Med tanke på miljøet synes jeg heller de burde hatt krav til resten av varene som finnes i butikken - det er så utrolig mye unødvendig innpakning(splast) på de aller fleste varer! Bæreposene brukes til søppel her jeg bor, så det er jo ikke noe alternativ å begynne å bruke handlenett heller. Handleposene på Rema er forresten så små og tynne (dårlig kvalitet) at jeg nesten konsekvent heller handler hos Coop Obs. Tør ikke bruke Rema-poser til søppel lenger, fordi de revner så lett. Helt uaktuelt å betale 1,60 kr for noe sånt 😂 Anonymkode: 615df...593 5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #2 Skrevet 8. september 2018 Jeg synes at det er bra. Det inspirerer meg til å være flinkere til å gjenbruke handleposene. Grå søppelposer kjøper jeg rull, 25 stk til ca 10 kr på KIWI. Anonymkode: 1ed42...078 16
Stueloff Skrevet 8. september 2018 #3 Skrevet 8. september 2018 Jeg syns det er utelukkende positivt, og man må begynne et sted. Vi vil nok se mindre plastembalasje på varer i butikken etterhvert også, men en slik utvikling skjer ikke over natten. 9
Djungelvrål Skrevet 8. september 2018 #4 Skrevet 8. september 2018 Syns posene fremdeles er billige og merker det ikke akkurat på økonomien. Prøver å huske å gjenbruke de. Pleier å ha noen liggende i bilen. 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #5 Skrevet 8. september 2018 Veldig bra! Så burde de ha gratis papirposer. Selv bruker jeg sekk og handlenett. Papirposene kan brukes til søppelposer ellers finnes det jo egne gratis kildesorteringsposer i de fleste dagligvarebutikker landet over. Spør i din butikk eller kontakt etaten Men også enig i at det er fryktelig mye unødvendig plastemballasje på selve varene. Anonymkode: 79307...36c 2
eller Skrevet 8. september 2018 #6 Skrevet 8. september 2018 Det er godt de er i gang. Prisen burde vært enda høyere, så hadde flere hatt med seg handlenett. Avfallsposer er langt rimeligere enn plastposer fra butikk. 10
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #7 Skrevet 8. september 2018 Man skal kjøpe ekstremt mange bæreposer før det velter økonomien, ja. Men hvorfor ikke bare ha greie bæreposer (det har jo også skjedd endringer i materialsammensetningen av disse de siste årene, til det bedre for miljøet) som kan brukes som søppelposer? Jeg vil anta at for de fleste er antall poser kjøpt på matbutikken nokså synkront med antall poser brukt til søppelhåndtering. Klarer ikke å se logikken i å bruke papirposer, handlenett og dets like til å frakte matvarer i, for så å kjøpe andre plastposer for søppel 🙄 Det blir jo kun dobbelt belastning for miljøet. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Veldig bra! Så burde de ha gratis papirposer. Selv bruker jeg sekk og handlenett. Papirposene kan brukes til søppelposer ellers finnes det jo egne gratis kildesorteringsposer i de fleste dagligvarebutikker landet over. Spør i din butikk eller kontakt etaten Men også enig i at det er fryktelig mye unødvendig plastemballasje på selve varene. Anonymkode: 79307...36c Papirposer er jo helt dødfødt som søppelposer? De revner vel tvert det kommer noe fuktighet i søpla? Misliker når jeg handler - oftest på finere klesbutikker o.l. - og får med slike tykke papirposer med to håndtak som stikker opp fra posen. De går jo rett i papirsøpla når jeg kommer hjem og genererer mye avfall, synes jeg 👎 Og dessuten: https://www.dagbladet.no/nyheter/dansk-undersokelse-glem-toyposer-plast-er-best-for-miljoet/69618794 Dansk undersøkelse: Glem tøyposer. Plast er best for miljøet Det mange trodde var et miljøvennlig alternativ til plastposer kan se ut til å være en klimaversting i forhold. Anonymkode: 615df...593 10
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #8 Skrevet 8. september 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig bra! Så burde de ha gratis papirposer. Selv bruker jeg sekk og handlenett. Papirposene kan brukes til søppelposer ellers finnes det jo egne gratis kildesorteringsposer i de fleste dagligvarebutikker landet over. Spør i din butikk eller kontakt etaten Men også enig i at det er fryktelig mye unødvendig plastemballasje på selve varene. Anonymkode: 79307...36c Papirposer er ikke miljøvennlig. Anonymkode: 1ed42...078 20
Gjest gjestvest Skrevet 8. september 2018 #9 Skrevet 8. september 2018 (endret) Det irriterer meg at plasser som Kid spør om jeg vil ha pose, og så tar de frem papirpose. Det er jo ikke pose. Ikke kan jeg gjenbruke de heller. Verste er at de vil ha betalt for de også. Endret 8. september 2018 av gjestvest la til
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #10 Skrevet 8. september 2018 De tar jo ikke 1.60kr, de tar 2kr og runder opp, drøyt... Anonymkode: b5f5c...485 3
TidaFlyr Skrevet 8. september 2018 #11 Skrevet 8. september 2018 Før brukte jeg plastposene til restavfall, men nå som de har blitt så dyre lønner det seg å bruke handlenett. Jeg sleit også med å se logikken i og kjøpe andre søppelposer, men det blir langt billigere! En liten rull med 25 poser koster 9,90 kr. De er mye tynnere, men revner ikke lettere enn de tjukke plastposene til 1,60 kr. Er ikke det også et poeng at det er mindre plast per pose? Krøller du de to posene sammen er forskjellen stor. 6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #12 Skrevet 8. september 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: De tar jo ikke 1.60kr, de tar 2kr og runder opp, drøyt... Anonymkode: b5f5c...485 Betaler du med kort trekkes 1,60 fra din konto. Ikke 2 kroner. Anonymkode: 1eed7...bc0 4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #13 Skrevet 9. september 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Man skal kjøpe ekstremt mange bæreposer før det velter økonomien, ja. Men hvorfor ikke bare ha greie bæreposer (det har jo også skjedd endringer i materialsammensetningen av disse de siste årene, til det bedre for miljøet) som kan brukes som søppelposer? Jeg vil anta at for de fleste er antall poser kjøpt på matbutikken nokså synkront med antall poser brukt til søppelhåndtering. Klarer ikke å se logikken i å bruke papirposer, handlenett og dets like til å frakte matvarer i, for så å kjøpe andre plastposer for søppel 🙄 Det blir jo kun dobbelt belastning for miljøet. Papirposer er jo helt dødfødt som søppelposer? De revner vel tvert det kommer noe fuktighet i søpla? Misliker når jeg handler - oftest på finere klesbutikker o.l. - og får med slike tykke papirposer med to håndtak som stikker opp fra posen. De går jo rett i papirsøpla når jeg kommer hjem og genererer mye avfall, synes jeg 👎 Og dessuten: https://www.dagbladet.no/nyheter/dansk-undersokelse-glem-toyposer-plast-er-best-for-miljoet/69618794 Dansk undersøkelse: Glem tøyposer. Plast er best for miljøet Det mange trodde var et miljøvennlig alternativ til plastposer kan se ut til å være en klimaversting i forhold. Anonymkode: 615df...593 Nå koster plastposer i Danmark 5 kroner, så denne undersøkelsen er kanskje betalt av industrien?? Anonymkode: 5c692...555 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #14 Skrevet 9. september 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå koster plastposer i Danmark 5 kroner, så denne undersøkelsen er kanskje betalt av industrien?? Anonymkode: 5c692...555 Beklager å måtte skuffe deg, men som det står i første setning i artikkelen er det Miljøstyrelsen, som ligger under Miljødepartementet, som har bestilt undersøkelsen. Anonymkode: e0c3d...5c1 1
Lycra Skrevet 9. september 2018 #15 Skrevet 9. september 2018 Handler på Coop Prix, og synes det er et fint tiltak de har satt i gang. 50 øre av hver solgte pose går til Handelens Miljøfond, som Coop-kjeden er medlem av, og skal brukes til å støtte miljøsaker. Alle priser i butikkene rundes av til nærmeste hele krone uansett produkt, så om jeg må betale 40 øre ekstra for posen dersom jeg betaler med kort gjør det meg ingen verdens ting.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #16 Skrevet 9. september 2018 Jeg har ikke kjøpt poser i 2018, bare gjenbrukt gamle poser. Søppelposer kjøper jeg på rull (MYE billigere, og mindre plast). Når det går små hull i posene blir de pante-poser, og siden resirkuleres de i plastavfallet. Det fungerer veldig bra for meg. Når det gjelder prisen syns jeg det er helt ok, og bare bra hvis det gjør at folk blir mer bevisste. Ofte ser jeg jo at folk tar pose bare for å ha et eple eller en sjokolade i den, noe som er helt unødvendig. Det finnes så mange andre måter å få med seg ting på Emballasje er jeg enig i at bør kuttes ned på. Det er ALTFOR mye!!! På ALT! Ikke bare i matvarebutikk, men elektronikk-butikker for eksempel! Når det gjelder Rema-posene syns jeg for øvrig de revner MINDRE enn alle andre poser... Anbefaler forresten å se denne: Anonymkode: f58d6...085 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #17 Skrevet 9. september 2018 18 timer siden, gjestvest skrev: Det irriterer meg at plasser som Kid spør om jeg vil ha pose, og så tar de frem papirpose. Det er jo ikke pose. Ikke kan jeg gjenbruke de heller. Verste er at de vil ha betalt for de også. Hvorfor kan du ikke gjenbruke papirposer? Jeg har en IKEA-pose fra 2015 som lever i beste velgående enda Anonymkode: f58d6...085 4
Diamant20 Skrevet 9. september 2018 #18 Skrevet 9. september 2018 Papirposer spares til julegaver, da kan de pyntes (de uten logo) og de med logo brukes til papp og papir avfall og sommer/vinterklær 2
Tibbie Skrevet 9. september 2018 #19 Skrevet 9. september 2018 Jeg betaler den summen med glede hvis jeg trenger pose. Det er ikke sånn at jeg merker det så mye på økonomien. Fem kroner i uka har jeg råd til. Dessuten håper jeg det gjør at folk sier nei til pose oftere, eller at de tar med seg noe annet å ha varene i Plast og embalasje er ofte mer miljøvennlig enn produktene uten. Bare sånn FYI : ) 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #20 Skrevet 9. september 2018 I butikken: Skal du ha pose? Ja, takk svarer mange. Jeg er en takknemlig person, men jeg takker ikke for noe jeg skal betale for så svaret mitt blir: Ja, to poser. (Hvis jeg skal ha, og det er sjeldent for jeg bruker stort sett handlenett) Ser forresten at mange butikker tar 2 kroner for pose nå. Anonymkode: d9b2a...98d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå