Gå til innhold

Å ta en spansk en


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du er kanskje også interessert i denne?

Uttrykket om  å sitte med skjegget i  postkassen kommer fra: 

...noen som hadde sittet så lenge at skjegget var grodd ... (fortsettelse i sitatet)

images?q=tbn:ANd9GcSbj30OHppykSwR8RdvAyd

https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/skjegget-i-postkassa/

Anonymkode: 05ef4...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2018 den 22.31, AnonymBruker skrev:

I artikkelen skriver de om uttrykket "Du store kineser":

Jeg ser ikke bort fra at «kineser» først og fremst er brukt som et overraskende element, som noe fremmed, og at det egentlig ikke har noe med størrelsen på kinesere å gjøre. 

Jeg hadde gleden av å reise i Kina med en svær kineser. Kraftig og nesten 2 meter. Han var nesten to hoder høyere enn de fleste. På reaksjonene, ansiktene og kommentarene var det ingen tvil om at den store kineser skapte mye overraskelse og oppstandelse.

Så jeg tror absolutt størrelsen har noe med uttrykket å gjøre.

Men det var veldig praktisk, uansett folkemengde, var det aldri vanskelig å finne den store kineser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, stan said:

I artikkelen skriver de om uttrykket "Du store kineser":

Jeg ser ikke bort fra at «kineser» først og fremst er brukt som et overraskende element, som noe fremmed, og at det egentlig ikke har noe med størrelsen på kinesere å gjøre. 

Jeg hadde gleden av å reise i Kina med en svær kineser. Kraftig og nesten 2 meter. Han var nesten to hoder høyere enn de fleste. På reaksjonene, ansiktene og kommentarene var det ingen tvil om at den store kineser skapte mye overraskelse og oppstandelse.

Så jeg tror absolutt størrelsen har noe med uttrykket å gjøre.

Men det var veldig praktisk, uansett folkemengde, var det aldri vanskelig å finne den store kineser. 

Var dette i Beijing?

Jeg har også opplevd en høy kineser - nærmere to meter. Uhyre intelligent, og virkelig noe å få hakeslepp av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, T-Rex skrev:

Var dette i Beijing?

Jeg har også opplevd en høy kineser - nærmere to meter. Uhyre intelligent, og virkelig noe å få hakeslepp av.

Også i Beijing. Vi har reist i flere deler av landet. Han, "oksen" som han kalles, er riktignok ikke den eneste høye kineseren, særlig i nord er det ganske mange over 180. Nesten bare unge folk. 

I sør, hvor vi har reist mest sammen, er det sjelden med så høye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...