Gå til innhold

Er Viggo Kristiansen uskyldig dømt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Intet nytt å melde, men jeg måtte bare kommentere dette...

Callisto83 skrev (På 25.8.2023 den 21.14):

Jeg er fremdeles like sikker på at VK var med på det, og at den opprinnelige dommen var helt rett. Ikke tale om at JHA gjorde alt dette helt alene, eller at VK liksom glemte at han var i Baneheia den dagen. Pluss en hel haug mer, som tydeligvis nyere etterforskning hoppet over. <snip>

Ingenting er hoppet over, men de har lagt mindre vekt på svake bevis og indisier. Nye analyser har som kjent også kommet til, og peker alle i samme retning. I tillegg ble det ryddet grundig opp i gamle bevis, slik at de endelig ble presentert og vurdert på en objektiv og rettferdig måte. Det er for øvrig ingen grunn til å tro at JHA ikke kunne ha gjort alt på egen hånd.

Angående VKs tidlige vitneutsagn kan det være flere grunner til at han først unnlot å nevne at han hadde vært en kjapp sykkeltur innenfor bommen, som for øvrig inntraff en god stund før det kritiske tidsrommet. VK kan fint ha blandet sammen dagene (i likhet med andre vitner), eller han kan ha ansett opplysningen som helt uvesentlig. En annen mulighet er at han bevisst utelot det pga hans dårlige rykte og den henlagt kikkersaken han hadde hengende over seg. Da ønsker man selvsagt ikke å plassere seg selv på politiets «radar» i en ekstremt alvorlig sedelighetssak, selv om man skulle være aldri så uskyldig.

Callisto83 skrev (På 25.8.2023 den 21.14):

Synes også det er skremmende å se at true crime og støttespillere kan påvirke rettsvesenet. Det er ikke bra. Det er vel omtrent like bra som den forhåndsdømmingen så mange mente VK ble utsatt for - selv om de fleste som forhåndsdømte VK den gang, enter var venner, naboer eller ofre. Ikke folk i ulike deler av landet bak en skjerm.

Ja, støttespillerene har etter all sannsynlighet hatt en avgjørende betydning i oppklaringen av dette justismordet, men vi bør alle være glade for deres viktige innsats. Det som derimot er skremmende er at dugnadsarbeid nok en gang viste seg å bli helt nødvendig for at rettsstaten endelig skulle rette opp i egne feil, til tross for at hele formålet med kommisjonen skulle være å fungere som en sikkerhetsventil for uriktig domfelte.

Men selv om frivillige aktører på et vis kan ha «presset» systemet til selve gjenåpningen, må den nye etterforskningen og frifinnelsen regnes som separate prosesser. Det er selvsagt ikke noen som ønsker å hjelpe en «barnemorder», og systemet har med frifinnelsen gått imot sine egne. Dette blir i seg selv en slags kvalitetssikring av den nye konklusjonen, for vi har jo alle sett at denne innrømmelsen satt ekstremt langt inne. Maurud & Co gjorde heldigvis det eneste riktige, men dessverre kom det 22 år på overtid.

Praktisk talt hele Norge forhåndsdømte VK den gang, hovedsaklig basert på politiets feilinformasjon og elendige etterforskning, men media gjorde også sistt for å forsterke dette. De siste årene har informasjonen i langt større grad vært basert på sakens harde fakta.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Gjest Arne_Toholt
Skrevet

Hvis jeg noen gang klarer å finne meg en partner som er like investert i meg som Callisto83 er i at Viggo er skyldig så kan jeg leve lykkelig resten av livet.

Skrevet
Arne_Toholt skrev (18 minutter siden):

Hvis jeg noen gang klarer å finne meg en partner som er like investert i meg som Callisto83 er i at Viggo er skyldig så kan jeg leve lykkelig resten av livet.

Jeg får sende inn millionkrav til staten for alt mitt arbeid online hvis Viggo ryker inn igjen.. 

(Du kan ta det med ro. Engasjementet mitt i Baneheia saken er en forsvinnende liten del av hverdagen min.)

Skrevet
Callisto83 skrev (26 minutter siden):

Jeg får sende inn millionkrav til staten for alt mitt arbeid online hvis Viggo ryker inn igjen.. 

(Du kan ta det med ro. Engasjementet mitt i Baneheia saken er en forsvinnende liten del av hverdagen min.)

Du får ta kontakt med Holden og tilby å være konsulent. Vil tippe han kan fakturere på dine vegne.

Gjelder å være om seg og for seg og ha litt næringsvett. Er jo som du vet mye penger i omløp.

Tipper han spesielt er interessert i en plausibel forklaring på DNA-beviset han kan presentere for juryen. Den har jo du jobbet med i ett og halvt år nå - og er sikkert like om hjørnet.

• Liker 7
  • 1 år senere...
Skrevet
Millimani skrev (På 20.9.2023 den 9.11):

Du sier noe. Vi må bare vente. I dag får vi glede oss over at Viggo har det bra. Når april kommer kan vi tenke at "plutselig" er det rettssak igjen.

De falske vitnene er, som flere nevner, DNA-ekspertene. Med Bente Mevåg i spissen. Dagens DNA-teknologi og -eksperter har kommet mye lengre enn de som holdt på for 23 år siden. Det er funnet DNA tretten steder på ofrene. Det var 199 reagensrør med materiale som etterforskere lenge trodde var destruert. Under en sykmelding på nettopp Bente Mevåg ble disse funnet i en fryseboks. 

Hvordan JHA og VK var som venner i 2000 spiller vel ikke inn på drapene vil jeg si. Mobil-dekning kan man faktisk si mye om, og det kunne man også da dekningsdirektører i telenor vitnet i rettssaken i 2001.

Måten du uttrykker deg på omtrent hele tiden tyder jo på at du gjør nettopp det motsatte. Du vil utelukke fullt og helt at JHA var alene.

Viggo vet veldig godt at han ikke har vært med på det, og det samme gjør Jan Helge. Han vet at han har vært alene, men feig som han er tør han ikke innrømme det. Nei, vi andre kan bare spekulere, men når alt peker i retning kun JHA har man vel grunn til å skrike det ut. 

V vet godt at han ikke var med på det men hvorfor ga han da JH alibi for drapskvelden?

Vet det ikke er så  enkelt å huske  hvor man var men utrolig nok klarte begge å huske kl 19.30 hos V..

Skrevet
Blåklokke_ skrev (2 timer siden):

V vet godt at han ikke var med på det men hvorfor ga han da JH alibi for drapskvelden?

Vet det ikke er så  enkelt å huske  hvor man var men utrolig nok klarte begge å huske kl 19.30 hos V..

Ga han Jan Helge alibi eller fortalte han bare det han trodde han husket fra en helt vanlig kveld? Hvis han skulle gitt alibi for drap burde han kanskje sagt at de var sammen hele kvelden, eller? Jan Helge hadde tross alt vært på joggetur i Baneheia alene. Et «bedre» alibi hadde isåfall vært å si at de satt sammen i bua til Viggo hele kvelden.  

• Nyttig 2
Skrevet
T-Rex skrev (På 7.9.2018 den 16.17):

Egentlig holder den i massevis, siden den stemmer med det etterforskningen har vist. Men det er flere andre ting som også bidrar, som at Kristiansen er en moduskandidat.

Dette er ikke en sak jeg gidder å diskutere. Det er fullstendig fåfengt. Viggo Kristiansen får aldri saken sin gjenopptatt, fordi det ikke har framkommet noe nytt.

Jeg blir litt matt av at mange later til å tro at dersom en straffedømt i en voldtekts-/drapssak nekter i mange nok år, er han uskyldig. Sånn er det ikke. Den typen kriminalitet er så stigmatiserende at de dømte vil nekte til sin dødsdag, i alle fall over 90% av dem.

Forfattere som lager spekulasjonsbøker om denne typen saker, gjør det for å tjene penger. Det er en ganske sikker og grei inntektskilde, fordi mange lar seg rive med av spekulasjonene.

Ojsan, her tok du visst helt feil

• Liker 3
Skrevet (endret)
Blåklokke_ skrev (12 timer siden):

Rundspørring noen dager etter drapene. JH var så nervøs at han satt på hendene sine. Han husket nok, men at V bommet vet vi. V var der han var, i bua, med unntak av de få minuttene hvor han syklet inn i heia for å få nøkkelen til bua. 

Edit: Jeg så det ikke før nå, men denne tråden er faktisk oppretta i 2018, og sist kommentert for halvannet år siden. Det er bedre å holde oss til Baneheia nr 3, og holde den tråden ryddig, enn å fortsette med denne tråden som ble oppretta i 2018, og har vært "død" i halvannet år. 

Endret av Millimani
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...