Gå til innhold

Bli overvektig av ADDmedisin?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Legen vurderer å tilby meg medisin. Jeg utredes for Add, men jeg er så redd for å bli overvektig av dette. Hvilken medisin bruker de for add? Erfaringer?

Anonymkode: ab50c...ec0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For ADD (eller ADHD-PI) brukes gjerne Ritalin eller Concerta. Hvis noe går man heller ned i vekt av dem, vanligvis. Ikke fordi de direkte påvirker forbrenning, stort sett, men rett og slett fordi folk gjør andre ting enn å spise og drikke. Men for de fleste betyr det minimalt for vekten i noen retning. Reduksjon er uansett mer sannsynlig enn økning, sånn om vekten først skullle forandre seg.

Anonymkode: 37869...300

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For ADD (eller ADHD-PI) brukes gjerne Ritalin eller Concerta. Hvis noe går man heller ned i vekt av dem, vanligvis. Ikke fordi de direkte påvirker forbrenning, stort sett, men rett og slett fordi folk gjør andre ting enn å spise og drikke. Men for de fleste betyr det minimalt for vekten i noen retning. Reduksjon er uansett mer sannsynlig enn økning, sånn om vekten først skullle forandre seg.

Men er så mange dom blir overvektig av medisin!? Er kanskje ikke ritalin det da men

Skrevet

Nei, snarere tvert imot. Det er ikke uvanlig å gå ned i vekt av slike medisiner, da sentralstimulerende medikamenter som f.eks ritalin og concerta kan gjøre slik at man får mindre matlyst. Økt matlyst/vektoppgang er så vidt jeg vet ikke en bivirkning av sentralstimulerende legemidler. Personlig har jeg ikke opplevd endring i matlysten av ritalin. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er så mange dom blir overvektig av medisin!? Er kanskje ikke ritalin det da men

Det er hovedsakelig antipsykotika folk blir overvektige av, noen også antidepressiva. Med sentralstimulerende er det ofte omvendt. Noen går veldig mye ned i vekt av dem, andre ingenting. Men om noe så er det vektnedgang som følge av mindre matlyst blant annet som er det som påvirker vekt om så skjer.

Anonymkode: 58d77...2af

• Liker 2
Skrevet

Ja man kan få økt sultfølelse av noen medisiner, Ritalin derimot gir lavere sultfølelse. I gamle dager var det slike medisiner som ble burukt til å slanke mennesker.

Anonymkode: b19bc...a1d

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er hovedsakelig antipsykotika folk blir overvektige av, noen også antidepressiva. Med sentralstimulerende er det ofte omvendt. Noen går veldig mye ned i vekt av dem, andre ingenting. Men om noe så er det vektnedgang som følge av mindre matlyst blant annet som er det som påvirker vekt om så skjer.

Jeg mente egentlig at folk legger på seg av, ikke nødvendigvis at de blir overvektige.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er selvfølgelig medisiner man kan kan gå opp i vekt av, men det er nå en del tusen medisiner for ulike ting her i verden også. Medisin er ikke medisin, det finnes alle slags medisiner, og en haug med medisiner som virker diametralt motsatt av hverandre. Noen trenger medisin for å ikke være så trøtte, andre for å være trøttere. Noen trenger medisin for å få opp enkelte verdier, andre for å få dem ned. Det finnes mange typer mat her i verden også, og noe er sunt og annet usunt (og alt derimellom og alle kategorier av "sunt", selvfølgelig). Noen sko er praktiske til enkelte anledninger og upraktiske til andre. Å si at "mange blir overvektige av medisin" er omtrent like meningsfylt som å si at "mat er usunt" eller "sko er upraktiske". Spørs helt hvilken medisin. Eller hvilke sko. Eller hvilken mat. 

I bivirkningslisten til Ritalin står forøvrig vekttap, men ikke vektøkning. Jeg har aldri opplevd at noen går opp i vekt av typiske ADHD-medisiner. Selv gikk jeg litt ned, fordi jeg sjeldnere følte meg sulten, men det var ikke noe voldsomt. Du går enten ned eller blir der du er. Opp går du ikke. Da ville det vært helt spesielt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...