AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #1 Skrevet 6. september 2018 Noen tips for å komme inn i toleransevinduet? Får ikke roet ned, går i 150 km/t i hodet mitt, har en sånn generell uro/spenning i kroppen, unngår andre mennesker så godt jeg kan. Jeg vil bare være "normal" eller iallefall fungere som ett menneske så jeg kan starte å omgås andre igjen. Unngår det fordi jeg får veldig tankekjør etterpå om jeg gjorde noe feil, hvorfor sa jeg sånn osv. Når jeg har det bedre med meg selv er jeg ikke sånn, da er det lettere å kontrollere tankekjøret. Dissosierer mye for tiden, greier ikke kontrollere det heller. Tips eller noen innspill til å ta tilbake kontrollen igjen? Anonymkode: 7f367...f56 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #2 Skrevet 6. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: toleransevinduet ? Hva betyr det ? Huff hørtes slitsomt ut. Er du innlagt ? Anonymkode: 43f96...263
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #3 Skrevet 6. september 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: ? Hva betyr det ? Huff hørtes slitsomt ut. Er du innlagt ? Anonymkode: 43f96...263 Toleransevinduet er et begrep man ofte bruker om aspergere, adhd'ere, bipolare etc. Alle mennesker har et toleransevindu, men for eksempel hos de jeg nevner er dette mindre enn hos andre. Kjapt eksempel: En frisk person med normalt liv - tåler at 50 ting går ad undas. En bipolar person i en god periode - tåler at 10 ting går ad undas. En bipolar person i en dårlig periode - mister blyanten på gulvet og verden raser. Anonymkode: ac123...cad
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #4 Skrevet 6. september 2018 Det er ett begrep innen traumebehandling, "toleransevinduet er en modell som ofte brukes for å forstå ettervirkninger av traumer. Med et smalt toleransevindu svinger man kjapt i mellom over- og underaktivering; mellom utagering, uro og aggresjon på den ene siden - og nedstemthet, nummenhet og dissosiasjon på den andre siden" Så nå er jeg overaktivert ganske lenge å føler jeg brenner lyset i begge ender for det er så slitsomt. Ikke innlagt, fikk avslag på dps i sommer. Er søkt inn i traumebehandling, men lang ventetid. Anonymkode: 7f367...f56
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #5 Skrevet 6. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Toleransevinduet er et begrep man ofte bruker om aspergere, adhd'ere, bipolare etc. Alle mennesker har et toleransevindu, men for eksempel hos de jeg nevner er dette mindre enn hos andre. Kjapt eksempel: En frisk person med normalt liv - tåler at 50 ting går ad undas. En bipolar person i en god periode - tåler at 10 ting går ad undas. En bipolar person i en dårlig periode - mister blyanten på gulvet og verden raser. Anonymkode: ac123...cad Det var en god forklaring 🙏 Anonymkode: 7f367...f56 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #6 Skrevet 7. september 2018 Du bør skaffe profesjonell hjelp, og ikke på et forum... Anonymkode: 02f9e...4c1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #7 Skrevet 7. september 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen tips for å komme inn i toleransevinduet? Får ikke roet ned, går i 150 km/t i hodet mitt, har en sånn generell uro/spenning i kroppen, unngår andre mennesker så godt jeg kan. Jeg vil bare være "normal" eller iallefall fungere som ett menneske så jeg kan starte å omgås andre igjen. Unngår det fordi jeg får veldig tankekjør etterpå om jeg gjorde noe feil, hvorfor sa jeg sånn osv. Når jeg har det bedre med meg selv er jeg ikke sånn, da er det lettere å kontrollere tankekjøret. Dissosierer mye for tiden, greier ikke kontrollere det heller. Tips eller noen innspill til å ta tilbake kontrollen igjen? Anonymkode: 7f367...f56 Dette var fælt å lese, jeg kan kjenne smerten din. Slik har jeg også hatt det i vonde perioder. Nå går jeg på brintellex og er mye mer stabil, nå skal det mye til før jeg går ut av toleransevinduet. Det som hjalp meg en del i det vondeste av det vonde var å ligge i senga, lukke øynene, og fokusere på pusten. Visualisere hvert eneste åndedrag, se for meg at jeg var f.eks en skiløper, som i det jeg pustet ut hoppet ned en bakke, og i det jeg pustet inn stabbet meg oppover. Hold fast ved visualiseringen. Gradvis ble hvertfall min pust bedre, jeg tok gode åndedrag, stoppet og sjelve og fikk det noe roligere. Men det er et levende helvete det du beskriver. Jeg ønsker deg alt godt og håper inderlig du får det bedre. Klem Anonymkode: 28b24...d3a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå