AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #1 Skrevet 5. september 2018 Vi skal legge ny parkett i stue og kjøkken. Jeg har alltid elsket mørke gulv, mannen min liker lyse gulv. Trenger derfor litt råd hva vi skal gå for. Dette er en blokkleilighet ved sjøen. Leiligheten er stilren med lysegrå slette vegger og mørkegrått kjøkken med slette dører og stålhåndtak. Hva ville dere gått for , mørkt gulv som på bildet ( men helt annen stil på kjøkkenet enn på bildet) eller lyst eikegulv. Begge deler er enstavs parkett. Takk for tilbakemeldinger. Anonymkode: e99db...118
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #2 Skrevet 5. september 2018 Her er mer fargekombinasjonen med mørkt gulv Anonymkode: e99db...118
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #3 Skrevet 6. september 2018 Er det mye naturlig lys hos dere? Da tåler rommet mørkere gulv. Men med grått kjøkken ville jeg valgt lyst gulv. Anonymkode: 5bf36...bb5 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #4 Skrevet 6. september 2018 Om man skal se praktisk på det: Lys parkett! Vi har mørk parkett, og selv om jeg synes det er veldig flott er det et helv**e å holde noenlunde pent, siden det minste lille støvfnugg synes. Små riper synes også veldig mye lettere enn på den lyse parketten vi hadde før. Anonymkode: 11df4...107 4
Perle Skrevet 6. september 2018 #5 Skrevet 6. september 2018 Det kommer helt an på boligen og anben innredning. Hus med takhøyde og vinduer tåler fint mørke gulv. På en mørk hybel ville det nok oppleves kvelende. 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #6 Skrevet 6. september 2018 Vi har leilighet med høyere enn vanlig takhøyde, uten at jeg vet eksakt hvor høy. Antar 10-20cm. Vi har store vindusflater nesten gulv til tak i stue, også store vinduer på kjøkken. Støv og riper er jeg ikke redd for. Har hatt mørkt gulv tidligere i mange år. Synes det er lunere og kulere med mørkt gulv. Ikke så vanlig, synes dessuten mørkt gulv minner om skipsgulv (vil ikke ha denne type parkett) som passer godt til en sjøleilighet. Er bare usikker på om det er «knallskt» og litt Harry. Dessuten liker mannen min godt lyst gulv. Gulv er dyrt derfor bør vi gå for noe klassisk Anonymkode: e99db...118
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #7 Skrevet 6. september 2018 Middels lys eikeparkett er aldri veldig in og aldri veldig ut. Så det kommer litt an på hvilken levetid på parketten dere ser for dere. Mørk parkett kommer til å være ut om ikke veldig mange år, selv om vi synes det er fint nå. Det er, som en annen har nevnt, også upraktisk i forhold til hvor godt støv synes. Eikeparkett lagt fiskebensmønstret er dyrt og stilig. Gå for det. Anonymkode: 73686...5db 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #8 Skrevet 6. september 2018 Syns mørk parkett ser veldig amerikansk ut, hvis du skjønner. Jeg syns så absolutt mørk parkett er kjempefint, men dersom dere har grå vegger ville jeg gått for et lyst gulv i en kald tone. Anonymkode: 28ac4...629 1
Diamant20 Skrevet 6. september 2018 #9 Skrevet 6. september 2018 Lys eik ville jeg gått for, mye lettere å finne farger som er fint til det i fremtiden også 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #10 Skrevet 7. september 2018 Jeg er også veldig glad i mørke gulv. Men vet ikke om jeg hadde valgt det til en leilighet. Da synes jeg veggene bør være lyse og takhøyde på 260cm. Anonymkode: 28c92...05b 1
Perle Skrevet 7. september 2018 #11 Skrevet 7. september 2018 En annet ting er at riper og merker synes veldig mye bedre på mørke gulv. Høye heler, barn og dyr vil lage merker.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #12 Skrevet 7. september 2018 Lyse gulv er langt mer praktiske enn mørke (og mye finere også, synes jeg, men det er jo en smakssak). Vi har lys askeparkett. Den er naturlig lys, og gulner heller ikke som eik gjør. Anonymkode: 97295...0e4 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #13 Skrevet 7. september 2018 Ser at mange viser til at mørke gulv er mindre praktisk enn lyse gulv. Ser jeg har helt motsatt erfaring. Har hatt merbau gulv i over 10 år. Gulvet var omtrent like fint da vi flyttet. Bodd med 2 barn. Svært lite riper og hakk. Synes heller ikke at det vistes så mye smuss. Har nå hatt lys askeparkett i 2 år. Helt grusomt. Vi er mørkhårede så alle hår syns, i tillegg til smuler og støv. Det er hakk i parketten flere steder fordi vi har flyttet på salongbordet!!! Ser noen anbefaler hvitoljet eik fiskebein. Syns det så fint ut. Vh Ts Anonymkode: e99db...118
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #14 Skrevet 7. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også veldig glad i mørke gulv. Men vet ikke om jeg hadde valgt det til en leilighet. Da synes jeg veggene bør være lyse og takhøyde på 260cm. Anonymkode: 28c92...05b Regnes ikke lysegrå vegger som lyst? Har takhøyde på mellom 250-260. Ts😊 Anonymkode: e99db...118
boblevann Skrevet 7. september 2018 #15 Skrevet 7. september 2018 Jeg eelsker mørk parkett😍 men lys er veldig mye enklere å holde. Min mørke parkett er blitt kjempe stygg på få år pga sola (store vindu), og riper/støv vises kjempe godt. Hadde gått for lys, jeg.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #16 Skrevet 7. september 2018 Hva med en mellomting? Jeg så et nydelig gulv fra Tarkett i hasselnøtt. Anonymkode: 28c92...05b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå