AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #1 Skrevet 5. september 2018 Er det fakta eller myte at forbrenningen settes ned og kroppen går i sparebluss hvis man spiser for lite mat? Skal ned ca 10 kg og ligger nå på ca 1600 kcal om dagen, itillegg har jeg begynt å trene. Kan jeg riskere sparebluss ? Anonymkode: 2e57b...958
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #2 Skrevet 5. september 2018 Sparebluss er ikke en myte, men du risikerer ikke å gå i sparebluss ved 1600 kcal om dagen. Da får kroppen din nok mat til å opprettholde alle fysiske funksjoner og har ikke behov for å redusere stoffskifte, temperatur, hormonproduksjon osv. Anonymkode: b8bab...ac5 2
Inwe Skrevet 5. september 2018 #3 Skrevet 5. september 2018 Nei, så vidt jeg har skjønt må du ligge veldig lavt (mye lavere enn du gjør) over lang tid om kroppen skal tviholde på fett. Det du bør gjøre for å ikke gi kroppen sjokk når du begynner og spise mer igjen er å øke gradvis. Når du skal øke igjen øk med 50 per dag hver uke. Altså i uke 1 etter slanking spiser du 1650 kalorier hver dag, uke 2 1700 kalorier, uke 3 1750 kalorier osv, så vil du ikke gå opp igjen når du begynner å spise mer.
s0la Skrevet 5. september 2018 #4 Skrevet 5. september 2018 Hvis du spiser alt for lite i forhold til ditt energibruk. Men det ser jo ut som du spiser nok til å fungere. Hvor hardt trener du og hva spiser du av mat?
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #5 Skrevet 5. september 2018 Jeg spiser litt forskjellig, frokost er som oftest smoothie (med frosne jordbær, sukkerfri saft, mandler og en sunn type yoghurt skyr), til lunch spiser jeg to grove brødskiver med litt smør og en banan som jeg skjærer opp og har på brødskivene. Til middag spiser vi en del kylling og svin, salat og karbrohydrater oftest i pis, poteter eller potetsalat. Hvis jeg er sulten til kvelden blir det to nye brødskiver med banan. Sykler endel både i terrenget og langs veien. Sykler mellom 4-8 timer i uka. Anonymkode: 2e57b...958
VET Skrevet 5. september 2018 #6 Skrevet 5. september 2018 Det er ikke slik at kroppen bryter de termodynamiske lovene bare fordi du ikke spiser. Det er snarere at mange av de funksjonene i kroppen som bidrar til å bruke energi vil bli kraftig redusert ved for lavt kaloriinntak.
Xcase33 Skrevet 6. september 2018 #7 Skrevet 6. september 2018 On 9/5/2018 at 11:04 AM, AnonymBruker said: Er det fakta eller myte at forbrenningen settes ned og kroppen går i sparebluss hvis man spiser for lite mat? Skal ned ca 10 kg og ligger nå på ca 1600 kcal om dagen, itillegg har jeg begynt å trene. Kan jeg riskere sparebluss ? Anonymkode: 2e57b...958 Er det ned 10kg i kilofettmasse du skal ned? eller ned 10kg i kroppsvekt? for sistnevnte gir jo liten mening. Du kan fint redusere din egen kroppsvekt og likevel havne på samme fett% og tilogmed høyere du forstår det? Går du på kaloriunderskudd så går du ikke ned noe i fett% særlig...kommer an på hvor mye du har å gå på. Kroppen konserverer energien, den har ulike prioriteter. Å ha energi til å holde organer gående og dermed deg er første pri...fettlagrene dine som du vil bli kvitt er garantien for at det er mulig så lenge som mulig. Vev som musklatur vil lett bli ofret i en slik situasjon da slikt vev krever mye energi og forbrenner mye fett i hviletilstand også. Kroppen vil gå i forsvarmodus og fortelle deg at du ikke har lyst til å gjøre ting som krever energi fordi den tolker det dit hen at du ikke har råd til det. Du vil også få en redusert almenn helse da du ikke vil få nok vitaminer og\eller mineraler i deg. Det er kaloriene fra karbohydratene du spiser som styrer fettsyresyntesen i kroppen. Sammen med typen karbohydrater, være seg mono,dia eller polysakkarider. Lett nedbrytbare karbohydrater som mono\diasakkarider vil forårsake en raskt blodsukker stigning. Kroppen regulerer ned dette ved å produsere den mengden insulin som da behøves. Det er insulinet som styrer fettlagrings prosessen i kroppen din. Ja du kan jo gi så mye mat du vil til en type1 diabetiker og se hvor lenge han lever...ikke veldig lenge uten vedkommende får satt riktig insulin mengde til hvert av de måltidene som inntas. Vektnedgang handler derfor om å spise mat som ikke har en aggresiv blodsukkerprofil. Treningen er med å øker følsomheten din for ditt eget insulin..noe som i praksis betyr at kroppen behøver å skille ut mindre insulin ovenfor den samme mengde karbohydrat for å regulere ned blodsukkeret tilstrekkelig. Det som ER en myte er at det å telle kalorier er veien til vektnedgang i form av kilofettmasse. Det er vel tidenes overforenkling kanskje? da det KUN er kaloriene som stammer fra karbohydratene og TYPEN som styrer fettlagrings prosessen i kroppen indirekte ved å påvirke blodsukkeret og dermed insulin utskillelsen. Videre så har man insulinfølsomheten som påvirkes av mange faktorer som aktiviteten din tidligere på dagen, ja tilogmed klimaet og din generelle allmennstilstand. Så nei anbefaler deg ikke å gå i kaloriunderskudd....det er det samme som å skyte seg selv i foten. 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #8 Skrevet 6. september 2018 8 minutter siden, Xcase33 skrev: Er det ned 10kg i kilofettmasse du skal ned? eller ned 10kg i kroppsvekt? for sistnevnte gir jo liten mening. Du kan fint redusere din egen kroppsvekt og likevel havne på samme fett% og tilogmed høyere du forstår det? Går du på kaloriunderskudd så går du ikke ned noe i fett% særlig...kommer an på hvor mye du har å gå på. Kroppen konserverer energien, den har ulike prioriteter. Å ha energi til å holde organer gående og dermed deg er første pri...fettlagrene dine som du vil bli kvitt er garantien for at det er mulig så lenge som mulig. Vev som musklatur vil lett bli ofret i en slik situasjon da slikt vev krever mye energi og forbrenner mye fett i hviletilstand også. Kroppen vil gå i forsvarmodus og fortelle deg at du ikke har lyst til å gjøre ting som krever energi fordi den tolker det dit hen at du ikke har råd til det. Du vil også få en redusert almenn helse da du ikke vil få nok vitaminer og\eller mineraler i deg. Det er kaloriene fra karbohydratene du spiser som styrer fettsyresyntesen i kroppen. Sammen med typen karbohydrater, være seg mono,dia eller polysakkarider. Lett nedbrytbare karbohydrater som mono\diasakkarider vil forårsake en raskt blodsukker stigning. Kroppen regulerer ned dette ved å produsere den mengden insulin som da behøves. Det er insulinet som styrer fettlagrings prosessen i kroppen din. Ja du kan jo gi så mye mat du vil til en type1 diabetiker og se hvor lenge han lever...ikke veldig lenge uten vedkommende får satt riktig insulin mengde til hvert av de måltidene som inntas. Vektnedgang handler derfor om å spise mat som ikke har en aggresiv blodsukkerprofil. Treningen er med å øker følsomheten din for ditt eget insulin..noe som i praksis betyr at kroppen behøver å skille ut mindre insulin ovenfor den samme mengde karbohydrat for å regulere ned blodsukkeret tilstrekkelig. Det som ER en myte er at det å telle kalorier er veien til vektnedgang i form av kilofettmasse. Det er vel tidenes overforenkling kanskje? da det KUN er kaloriene som stammer fra karbohydratene og TYPEN som styrer fettlagrings prosessen i kroppen indirekte ved å påvirke blodsukkeret og dermed insulin utskillelsen. Videre så har man insulinfølsomheten som påvirkes av mange faktorer som aktiviteten din tidligere på dagen, ja tilogmed klimaet og din generelle allmennstilstand. Så nei anbefaler deg ikke å gå i kaloriunderskudd....det er det samme som å skyte seg selv i foten. Så det du sier er at en person som spiser 1000 kalorier om dagen i sukker, vil se tykkere ut enn en som spiser 3000 kalorier i proteiner? Til tross for at de har samme aktivitetsnivå? Anonymkode: 8bfc4...b7a
Xcase33 Skrevet 6. september 2018 #9 Skrevet 6. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Så det du sier er at en person som spiser 1000 kalorier om dagen i sukker, vil se tykkere ut enn en som spiser 3000 kalorier i proteiner? Til tross for at de har samme aktivitetsnivå? Anonymkode: 8bfc4...b7a Du kan ikke spise enten eller sånn svart\hvitt som det... Det jeg sier er at du kan godt spise et måltid som totalt består av 2500 kalorier og legge på deg mindre av det hva fett angår ...enn et måltid på f.eks 1000 kalorier hvor størsteparten kommer fra karbohydrater av den lett nedbrytbare typen ja.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #10 Skrevet 7. september 2018 8 hours ago, Xcase33 said: Er det ned 10kg i kilofettmasse du skal ned? eller ned 10kg i kroppsvekt? for sistnevnte gir jo liten mening. Du kan fint redusere din egen kroppsvekt og likevel havne på samme fett% og tilogmed høyere du forstår det? Går du på kaloriunderskudd så går du ikke ned noe i fett% særlig...kommer an på hvor mye du har å gå på. Kroppen konserverer energien, den har ulike prioriteter. Å ha energi til å holde organer gående og dermed deg er første pri...fettlagrene dine som du vil bli kvitt er garantien for at det er mulig så lenge som mulig. Hva er kostholdet ditt egentlig? Velger du karbs alt etter monoprofilen dens? Anonymkode: a9378...f6e
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #11 Skrevet 7. september 2018 Kroppen går på sparebluss en begrenset periode. Den vil jo likevel forbrenne og det er klart man mister vekt når inntaket er lavt. Spiste 1200 kalorier i et år, gikk mye ned i vekt og ble såklart synlig tynn. Anonymkode: d6add...bd9
Xcase33 Skrevet 7. september 2018 #12 Skrevet 7. september 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Hva er kostholdet ditt egentlig? Velger du karbs alt etter monoprofilen dens? Anonymkode: a9378...f6e Mitt kosthold er usunt....hehe, jeg liker livsstilen og har ikke noen slike slanke\fitness mål. Skal du ned fett% så må velge mat som inneholder trege karbohydrater ...unngå de raske blodsukker svingningene som følge av disse måltidene. En pose potetgull om kvelden f.eks er jo dødens....mange raske karbohydrater med høyt fettinnhold lykke til med den vektnedgangen. Får blodsukkeret til å stige innen 2min og insulin nivåene går i været som følge av det ...blir det samme som å trykke på "fattstorage turbooverdrive+" knappen...fettcellene åpner seg maksimalt for mottak av "næring". En tid på døgnet hvor du snart skal sove og vil være på nivået hvor insulin følsomheten din er nedadgående itillegg. Det er ikke fullt så gale som å faktisk gå i sparebluss modus i noen uker da ..ihvertfall så vil det eksisterende muskelvevet enda opprettholde en bra basalforbrenning i hviletilstand av fettreservene da. Det er verre å ofre muskelvevet som følge av sparebluss da det tar tid å bygge opp igjen ...enn å trykke på den "fat turbooverdrive" knappen hver kveld uansett. Ingen av delene er optimale likevel unngå de fallgruvene og man oppnår en ganske sunn kroppssammensetning over tid.
Inwe Skrevet 7. september 2018 #13 Skrevet 7. september 2018 (endret) 10 timer siden, Xcase33 skrev: Du kan ikke spise enten eller sånn svart\hvitt som det... Det jeg sier er at du kan godt spise et måltid som totalt består av 2500 kalorier og legge på deg mindre av det hva fett angår ...enn et måltid på f.eks 1000 kalorier hvor størsteparten kommer fra karbohydrater av den lett nedbrytbare typen ja. Du svarte ikke forrige gang, så jeg forsøker igjen, hva mener du om dette? https://www.thelancet.com/journals/lanpub/article/PIIS2468-2667(18)30135-X/fulltext Jeg går forresten mer ned i fettmasse nå på et høykarbohydrat kosthold der jeg til og med har introdusert sukker igjen enn når jeg spiste høyprotein og kun "sunne" karbohydrater til riktig tid. Ja, jeg vet det er fettmasse da jeg blir målt med klype av en som kan det. Kan også tydelig se at jeg har fått tydelig større muskler og er sterkere etter jeg begynte å spise mye karbohydrater. Hva er årsaken til det? Jeg trodde nemlig ikke det var mulig, men er veldig glad jeg kan leve på mye karbohydrater. ❤️ Karbs ❤️ Endret 7. september 2018 av Inwe 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #14 Skrevet 7. september 2018 34 minutter siden, Inwe said: Du svarte ikke forrige gang, så jeg forsøker igjen, hva mener du om dette? https://www.thelancet.com/journals/lanpub/article/PIIS2468-2667(18)30135-X/fulltext Jeg går forresten mer ned i fettmasse nå på et høykarbohydrat kosthold der jeg til og med har introdusert sukker igjen enn når jeg spiste høyprotein og kun "sunne" karbohydrater til riktig tid. Ja, jeg vet det er fettmasse da jeg blir målt med klype av en som kan det. Kan også tydelig se at jeg har fått tydelig større muskler og er sterkere etter jeg begynte å spise mye karbohydrater. Hva er årsaken til det? Jeg trodde nemlig ikke det var mulig, men er veldig glad jeg kan leve på mye karbohydrater. ❤️ Karbs ❤️ Karbs hjelper opptak av proteiner til muskler Den dårlige kombinasjonen er raske karbohydrater pluss (gjerne dårlig) fett. Som donuts, potetgull, smør på hvitt brød, pasta med feit dressing osv. Det smaker ofte jævla godt, men er veldig dårlig for en. Mye grønnsaker, pluss en klatt fett og en solid dose protein er midt i blinken og vil fremme muskelvekst (så lenge man trener, selvsagt) og god fungering. Så for eks brokkoli, blomkål, erter sammen med grønne linser og en klatt hjemmelaget avokadodressing er et bra måltid. For å ta et veldig enkelt eksempel. Prosessert kjøttburger med mye pomfri, fint brød og dressing er mindre heldig. Man ser nå også at lavkarbo med høyt innhold av animalsk fett korter ned livet på sikt. Lavkarbo med mye plantefett er bedre. Personlig føler jeg meg alltid kjempetung etter et måltid med mye fett, og unngår det automatisk, for det føles ikke bra. Har mest energi på sunne karbs. (Spiser heller ikke særlig med godteri, hvitt sukker, fint brød eller den type karbs) Siden 50-tallet har man også sett at mennesker med diabetes 2 kan som regel redusere medisinbruk etter noen uker om de går over til høykarbo plantekost. Anonymkode: a9378...f6e
Xcase33 Skrevet 7. september 2018 #15 Skrevet 7. september 2018 39 minutter siden, Inwe said: Du svarte ikke forrige gang, så jeg forsøker igjen, hva mener du om dette? https://www.thelancet.com/journals/lanpub/article/PIIS2468-2667(18)30135-X/fulltext Jeg går forresten mer ned i fettmasse nå på et høykarbohydrat kosthold der jeg til og med har introdusert sukker igjen enn når jeg spiste høyprotein og kun "sunne" karbohydrater til riktig tid. Ja, jeg vet det er fettmasse da jeg blir målt med klype av en som kan det. Kan også tydelig se at jeg har fått tydelig større muskler og er sterkere etter jeg begynte å spise mye karbohydrater. Hva er årsaken til det? Jeg trodde nemlig ikke det var mulig, men er veldig glad jeg kan leve på mye karbohydrater. ❤️ Karbs ❤️ Relasjonen mellom forventa levetid og inntak av høyt\lavt karbohydrat inntak? jeg tenker at slike undersøkelser er tullete...den dagen disse personene får en datachip som registrerer inntaket av karbohydrater via f.eks blodsukker målinger automatisk så har de innrapporterte målingene null verdi. Hvordan kan noen tro at dataene som blir innrapporterte av folk selv være i nærheten av korrekte? over en periode på 25 år også i en stor målegruppe? Hva f.eks min reelle levetid blir kan jo avhenge av hvor f.eks ofte jeg forebygger mine egne helseproblemer. Går jeg aldri til legen og ignorerer subtile symptomer både her og der så kan det bety at jeg f.eks dør tidlig av kreft fordi det ikke ble oppdaget. Går jeg rundt med høyt blodtrykk og ikke tar hyppige målinger hos fastlege og får medisiner så kan det være en faktor. Jeg orker ikke gå inn på alle faktorer som har mer betydning for forventa levealder enn det. Sukker er bare betegnelsen på de enkleste monosakkardiene, hvor druesukker er det aller enklest nedbrytbare. Det er mot denne alle andre typer karbohydrater måler seg mot i f.eks GI tabellen. Det er polysakkarider (stivelse) som er "sunne" karbohydrater, altså ikke sukker eller monosakkarider. Hold deg unna smågodt posen i senga før du legger deg. Men går mye bedre tidligere på dagen. Grunnen til du tror du har fått større muskler, er fordi muskelvev sammen med leveren er i stand til å lagre "overskudds" karbohydrater som glukagon. Noe som er viktig i tilfeller hvor du f.eks går på trening på tom mage og kroppen behøver å frigjøre energi for å få opp blodsukkeret. Da er det glukagon som stimulerer leveren til å frigjøre lagret glykogen som hever blodsukkeret. Hjernen vår kan f.eks ikke nyttiggjøre seg av annen energi enn glukosen i blodet. Det er derfor diabetikere må spise raske karbohydrater kvikt for å komme seg ut av situasjoner med lavt blodsukker. Så selvsagt så bør du spise en god andel karbohydrater...ikke det jeg sier. De er livsviktige.
Inwe Skrevet 7. september 2018 #16 Skrevet 7. september 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Karbs hjelper opptak av proteiner til muskler Den dårlige kombinasjonen er raske karbohydrater pluss (gjerne dårlig) fett. Som donuts, potetgull, smør på hvitt brød, pasta med feit dressing osv. Det smaker ofte jævla godt, men er veldig dårlig for en. Mye grønnsaker, pluss en klatt fett og en solid dose protein er midt i blinken og vil fremme muskelvekst (så lenge man trener, selvsagt) og god fungering. Så for eks brokkoli, blomkål, erter sammen med grønne linser og en klatt hjemmelaget avokadodressing er et bra måltid. For å ta et veldig enkelt eksempel. Prosessert kjøttburger med mye pomfri, fint brød og dressing er mindre heldig. Man ser nå også at lavkarbo med høyt innhold av animalsk fett korter ned livet på sikt. Lavkarbo med mye plantefett er bedre. Personlig føler jeg meg alltid kjempetung etter et måltid med mye fett, og unngår det automatisk, for det føles ikke bra. Har mest energi på sunne karbs. (Spiser heller ikke særlig med godteri, hvitt sukker, fint brød eller den type karbs) Siden 50-tallet har man også sett at mennesker med diabetes 2 kan som regel redusere medisinbruk etter noen uker om de går over til høykarbo plantekost. Anonymkode: a9378...f6e Alt dette vet jeg. Jeg spiser heller ikke animalske produkter nettopp på grunn av dette. Lavkarbo har jeg lite tro på, å bare kutte en marko på den måten kan umulig være bra. Jeg ville hatt en karbokilde som potet, ris, pasta eller brød til eksempelmåltidet ditt der. Greia er at jeg ligger veldig høyt på karbs og ganske lavt på proteiner. 8 minutter siden, Xcase33 skrev: Relasjonen mellom forventa levetid og inntak av høyt\lavt karbohydrat inntak? jeg tenker at slike undersøkelser er tullete...den dagen disse personene får en datachip som registrerer inntaket av karbohydrater via f.eks blodsukker målinger automatisk så har de innrapporterte målingene null verdi. Hvordan kan noen tro at dataene som blir innrapporterte av folk selv være i nærheten av korrekte? over en periode på 25 år også i en stor målegruppe? Hva f.eks min reelle levetid blir kan jo avhenge av hvor f.eks ofte jeg forebygger mine egne helseproblemer. Går jeg aldri til legen og ignorerer subtile symptomer både her og der så kan det bety at jeg f.eks dør tidlig av kreft fordi det ikke ble oppdaget. Går jeg rundt med høyt blodtrykk og ikke tar hyppige målinger hos fastlege og får medisiner så kan det være en faktor. Jeg orker ikke gå inn på alle faktorer som har mer betydning for forventa levealder enn det. Sukker er bare betegnelsen på de enkleste monosakkardiene, hvor druesukker er det aller enklest nedbrytbare. Det er mot denne alle andre typer karbohydrater måler seg mot i f.eks GI tabellen. Det er polysakkarider (stivelse) som er "sunne" karbohydrater, altså ikke sukker eller monosakkarider. Hold deg unna smågodt posen i senga før du legger deg. Men går mye bedre tidligere på dagen. Grunnen til du tror du har fått større muskler, er fordi muskelvev sammen med leveren er i stand til å lagre "overskudds" karbohydrater som glukagon. Noe som er viktig i tilfeller hvor du f.eks går på trening på tom mage og kroppen behøver å frigjøre energi for å få opp blodsukkeret. Da er det glukagon som stimulerer leveren til å frigjøre lagret glykogen som hever blodsukkeret. Hjernen vår kan f.eks ikke nyttiggjøre seg av annen energi enn glukosen i blodet. Det er derfor diabetikere må spise raske karbohydrater kvikt for å komme seg ut av situasjoner med lavt blodsukker. Så selvsagt så bør du spise en god andel karbohydrater...ikke det jeg sier. De er livsviktige. Du sier støtt og stadig at man skal komme med forskning til deg for å motbevise dine teorier, men når noen kommer med forskning er den tullete? Jeg vet dette ikke motbeviser hva du sier, men uansett er det relevant i forhold til det. Jeg tror vi har større nytte av å spise oss friske enn å gå hyppig til lege. Leger har ikke all kunnskapen de trenger da legemidler genererer for mye penger. Det finnes bedre medisiner og måter å bli frisk på enn det vi får hos legen i dag. Feks kunne ikke de 5 (!) fastlegene jeg har hatt etter at jeg begynte å trene, gå ned i vekt og nå til slutt bygge muskler fortelle meg at mine p-piller jobbet imot meg. Til tross for at jeg spurte om de kunne ha en effekt. Det var en privatperson med kunnskap om temaet som til slutt fortalte meg at de var antiandrogyne og jobbet imot mine mål. Jeg spiser ikke smågodt eller andre produkter som kan inneholde noe animalsk. Så sukkeret kommer hverken fra godteri eller brus (om du ser bort i fra at jeg har spist 3 veganske is i sommer), jeg bruker det i mat. Jeg spiser også store mengder frukt, er vel oppe i 5-8 om dagen. Lyse tortillas og pasta går også mye av. Jeg tror jeg har økt i muskelmasse? Hvordan forklarer du da at jeg på 2 måneder har økt med 30 kg i knebøy, 40 kg i markløft, 5 kg i benkpress og nå kan kjøre pullups? Blant annet. Og det faktum at jeg har gått betydelig ned i fettprosent, men kun 2 kg? Diabetikere hadde hatt godt av å spise plantebasert de også, så hadde de kunnet spise mer karbohydrater også av den raske sorten. Trener alltid etter jobb, så aldri på tom mage, men har bare spist frukt etter lunsj. Jeg sier ikke at du mener karbohydrater er farlig. Jeg vil bare høre om du hadde en skikkelig forklaring på hvordan jeg bygger og går ned i vekt på en stor andel av de karbohydratene du mener at vi ikke skal spise? At du sier jeg TROR jeg har økt i muskelmasse er ikke et godt svar, for jeg VET jeg har økt i muskelmasse og styrke (og kondis faktisk).
Gjest Overrasket Skrevet 7. september 2018 #17 Skrevet 7. september 2018 "Sparebluss" finnes, men ingen med normal tilgang til næring i den vestlige verden kommer til å oppleve det. Det er en ekstremtilstand, ikke en tilstand som oppstår fordi man trener mye og spiser relativt sett lite.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #18 Skrevet 7. september 2018 5 hours ago, Inwe said: Alt dette vet jeg. Jeg spiser heller ikke animalske produkter nettopp på grunn av dette. Lavkarbo har jeg lite tro på, å bare kutte en marko på den måten kan umulig være bra. Jeg ville hatt en karbokilde som potet, ris, pasta eller brød til eksempelmåltidet ditt der. Greia er at jeg ligger veldig høyt på karbs og ganske lavt på proteiner. Hva er "lavt på proteiner"? Jeg tenker at behovet for proteiner er noe overdrevet i samfunnet vårt, men det er forskjell på 10g og 60g om dagen. Jeg tror ikke alle trenger 200g proteiner hver dag, da kan man oppnå like mye eller mer om man spiser mer karbs. Anonymkode: a9378...f6e
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #19 Skrevet 7. september 2018 5 hours ago, Xcase33 said: Relasjonen mellom forventa levetid og inntak av høyt\lavt karbohydrat inntak? jeg tenker at slike undersøkelser er tullete...den dagen disse personene får en datachip som registrerer inntaket av karbohydrater via f.eks blodsukker målinger automatisk så har de innrapporterte målingene null verdi. Hvordan kan noen tro at dataene som blir innrapporterte av folk selv være i nærheten av korrekte? over en periode på 25 år også i en stor målegruppe? Hva f.eks min reelle levetid blir kan jo avhenge av hvor f.eks ofte jeg forebygger mine egne helseproblemer. Går jeg aldri til legen og ignorerer subtile symptomer både her og der så kan det bety at jeg f.eks dør tidlig av kreft fordi det ikke ble oppdaget. Går jeg rundt med høyt blodtrykk og ikke tar hyppige målinger hos fastlege og får medisiner så kan det være en faktor. Jeg orker ikke gå inn på alle faktorer som har mer betydning for forventa levealder enn det. Sukker er bare betegnelsen på de enkleste monosakkardiene, hvor druesukker er det aller enklest nedbrytbare. Det er mot denne alle andre typer karbohydrater måler seg mot i f.eks GI tabellen. Det er polysakkarider (stivelse) som er "sunne" karbohydrater, altså ikke sukker eller monosakkarider. Hold deg unna smågodt posen i senga før du legger deg. Men går mye bedre tidligere på dagen. Grunnen til du tror du har fått større muskler, er fordi muskelvev sammen med leveren er i stand til å lagre "overskudds" karbohydrater som glukagon. Noe som er viktig i tilfeller hvor du f.eks går på trening på tom mage og kroppen behøver å frigjøre energi for å få opp blodsukkeret. Da er det glukagon som stimulerer leveren til å frigjøre lagret glykogen som hever blodsukkeret. Hjernen vår kan f.eks ikke nyttiggjøre seg av annen energi enn glukosen i blodet. Det er derfor diabetikere må spise raske karbohydrater kvikt for å komme seg ut av situasjoner med lavt blodsukker. Så selvsagt så bør du spise en god andel karbohydrater...ikke det jeg sier. De er livsviktige. Hva er det idelle kosthold mener du? Anonymkode: a9378...f6e
Xcase33 Skrevet 7. september 2018 #20 Skrevet 7. september 2018 6 hours ago, Inwe said: Alt dette vet jeg. Jeg spiser heller ikke animalske produkter nettopp på grunn av dette. Lavkarbo har jeg lite tro på, å bare kutte en marko på den måten kan umulig være bra. Jeg ville hatt en karbokilde som potet, ris, pasta eller brød til eksempelmåltidet ditt der. Greia er at jeg ligger veldig høyt på karbs og ganske lavt på proteiner. Du sier støtt og stadig at man skal komme med forskning til deg for å motbevise dine teorier, men når noen kommer med forskning er den tullete? Jeg vet dette ikke motbeviser hva du sier, men uansett er det relevant i forhold til det. Jeg tror vi har større nytte av å spise oss friske enn å gå hyppig til lege. Leger har ikke all kunnskapen de trenger da legemidler genererer for mye penger. Det finnes bedre medisiner og måter å bli frisk på enn det vi får hos legen i dag. Feks kunne ikke de 5 (!) fastlegene jeg har hatt etter at jeg begynte å trene, gå ned i vekt og nå til slutt bygge muskler fortelle meg at mine p-piller jobbet imot meg. Til tross for at jeg spurte om de kunne ha en effekt. Det var en privatperson med kunnskap om temaet som til slutt fortalte meg at de var antiandrogyne og jobbet imot mine mål. Jeg spiser ikke smågodt eller andre produkter som kan inneholde noe animalsk. Så sukkeret kommer hverken fra godteri eller brus (om du ser bort i fra at jeg har spist 3 veganske is i sommer), jeg bruker det i mat. Jeg spiser også store mengder frukt, er vel oppe i 5-8 om dagen. Lyse tortillas og pasta går også mye av. Jeg tror jeg har økt i muskelmasse? Hvordan forklarer du da at jeg på 2 måneder har økt med 30 kg i knebøy, 40 kg i markløft, 5 kg i benkpress og nå kan kjøre pullups? Blant annet. Og det faktum at jeg har gått betydelig ned i fettprosent, men kun 2 kg? Diabetikere hadde hatt godt av å spise plantebasert de også, så hadde de kunnet spise mer karbohydrater også av den raske sorten. Trener alltid etter jobb, så aldri på tom mage, men har bare spist frukt etter lunsj. Jeg sier ikke at du mener karbohydrater er farlig. Jeg vil bare høre om du hadde en skikkelig forklaring på hvordan jeg bygger og går ned i vekt på en stor andel av de karbohydratene du mener at vi ikke skal spise? At du sier jeg TROR jeg har økt i muskelmasse er ikke et godt svar, for jeg VET jeg har økt i muskelmasse og styrke (og kondis faktisk). Måten å gå ned i vekt på har ingenting med diskusjonen som du bringer inn med forventa levetid iforhold til hva diett du velger. Ser ikke sammenhengen eller relevansen? Det er ikke mine teorier det er grunnleggende ernæringslære som sier det samme. Det er tilgjengelig for alle. Hadde det ikke fungert slik som jeg beskriver det så kunne man f.eks ikke medisinert diabetikere med insulin. Eller diabetikere hadde ikke behøvet insulin Å gå hyppig til fastlegen og ta kontrollmålinger for å sjekke verdier, ta blodtrykk er lurt. Det gjør at endringer og årsakene til disse endringene kan fanges opp på et tidlig tidspunkt. Det er lettere å forebygge enn å reparere. Det gjelder med f.eks tannhelse også. Det bedrer forutsetningene mine for et langt liv, det at jeg velger å gjøre dette har nok større innvirkning på forventa levealder enn om jeg har et kosthold som gjør at jeg ligger under\over et karbohydratrik diett. Fastleger har allmenn spesialisering. Tror nok du burde ha oppsøkt en ernæringsfysiolog for å få svar på den type spørsmål. Jeg tror ikke du har økt i muskelmasse, jeg vet du ikke har forklaringen blir som nedenfor. Selv om du øker i styrke på kort tid så betyr ikke det at du har økt noe i muskelmasse du har ikke det...det er sentralnervesystemet ditt som har tilpasset seg bedre. Da det klarer å aktivere den samme muskelmassen bedre for å løfte tyngre vekter. Det er derfor nybegynnere skjelver i armene når de for første gang tar benkpress. Skjelving kommer av at sentralnervesystemet ikke er tilpasset seg. Så det forklarer mesteparten av økningen din i styrke på 2mnder. Selvsagt noe mer utviklet musklatur men ikke sånn nevneverdig. Argumentet ditt med at du ser musklene dine har økt i volum forklarte jeg i forrige innlegg hvorfor du oppfatter det slik. Diabetes type1 er jo insulinavhengig....frukt er det såpass mye sukker i at det blir vanskelig å medisinere. Type2 går jo på følsomheten som er nedsatt, viktigste for dem er å være mye i aktivitet slik de bedrer den følsomheten naturlig. Rask nedbrytbare karbohydrater har egentlig ingen bra plass hos noen av de pasientgruppene. Karbohydrater må du spise, men mest mulig av stivelse typen. Derfor du kan gå ned i fett% og bygge ved mye trening er fordi du i den prosessen bedrer insulinfølsomheten. Noe som betyr at kroppen vil behøve å frigjøre mindre mengder insulin iforhold til en gitt mengde karbohydrater. Derfor er daglig trening viktig, ikke fordi du forbrenner så fantastisk mye under selve økta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå