Gå til innhold

Noen som tar Sobril fast her?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Joda, men tråden handler om å ta det fast.

Hvis du hadde blitt avhengig av beroligende på et tidspunkt så ville du nok vært enig i at det også føles som å være alvorlig syk. Det er en god del lettere å slutte på antidepressiva enn å slutte med beroligende (når man bruker det fast).

Anonymkode: 8c4f8...e4b

De færreste leger vil skrive ut sobril til fast bruk. Man får en pakke på 30 stk og de skal vare mere enn 30 dager.

Anonymkode: 90181...e94

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

De færreste leger vil skrive ut sobril til fast bruk. Man får en pakke på 30 stk og de skal vare mere enn 30 dager.

Nja, det står jo 3 tab. Pr døgn. Og når folk er i krise må en ofte ta de 3 i døgnet og da varer ikke en pakke lenge 

Anonymkode: e4a37...d33

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg vet jo det, jeg. Men spørsmålet her var fast bruk, da kan ikke jeg svare ut fra sporadisk bruk.

AnonymBruker
Skrevet

Si man går på sobril i 2 mnd og slutter. 
begynner på igjen noen mnd etter. Vil man da starte litt på null igjen? Eller er man da avhengig av større dose for å få samme virkning? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nja, det står jo 3 tab. Pr døgn. Og når folk er i krise må en ofte ta de 3 i døgnet og da varer ikke en pakke lenge 

Nei da vare ikke en pakke lenge så det jeg hadde gjort var å hver dag kjenne etter om jeg virkelig trenger tre stk eller kan jeg klare meg med en eller to.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, jeg vet jo det, jeg. Men spørsmålet her var fast bruk, da kan ikke jeg svare ut fra sporadisk bruk.

Man må nesten definere hva fast bruk er. Er det daglig inntak i tre uker eller flere måneder?

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Si man går på sobril i 2 mnd og slutter. 
begynner på igjen noen mnd etter. Vil man da starte litt på null igjen? Eller er man da avhengig av større dose for å få samme virkning? 

En del medikamenter er det sånn at man «nullstilles» etter en periode uten ja :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så det er bedre at hun blir ufør fremfor å gå på Sobril? Antidepressiva er ingen hokuds-pokus medisin, man må prøve forskjellige typer før man treffer den  rette, og selv da har mye angst og bivirkninger. 

Anonymkode: 25e07...c64

AnonymBruker
Skrevet

Kan man kjøre bil når man har tatt Sobril? 

Hvordan føler man seg når man har tatt en Sobril? Avslappet?

Anonymkode: 00498...8ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan man kjøre bil når man har tatt Sobril? 

Hvordan føler man seg når man har tatt en Sobril? Avslappet?

Anonymkode: 00498...8ea

Det er varseltrekant på de.

Jeg har gått på sobril fast i flere år,aldri økt dosen.

Anonymkode: 6a714...1fa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2018 den 20.40):

Tydeligvis avhengig blitt. Jo mer sobril, jo mer angst.

Anonymkode: 02d2e...6f6

Ja, og da føler man trang til å øke dosen. 

AnonymBruker skrev (På 4.9.2018 den 21.33):

Benzos er noe av det verste du kan bruke regelmessig. For det første opparbeider man seg raskt en tåleransegrense, og må bruke stadig større doser for å få samme effekt. For det andre er det helt grusomt å venne seg av med disse medisinene. Detox kan føre til dødsfall, og må pågå over lang tid. Hun du kjenner må ta kontakt med helsepersonell dersom hun ønsker å slutte.Det er ikke noe man gjør på egenhånd, og det krever som sagt lang nedtrapping. 

Anonymkode: ad7aa...4dd

Vet ikke om dødsfall,    men det tok meg ett år før jeg ble kvitt abstinensene, kramper, angst osv. Jeg slutta brått av fri vilje, det anbefales ikke. 

Duff skrev (På 5.9.2018 den 15.43):

Det er ikke noe annet å gjøre enn å be henne slutte å bruke dem hver dag. At legen er restriktiv er helt riktig. 

Ja, det er skremmende. Verre enn hasj som også sitter lenge i kroppen. 

Mye verre. 

Kramper, panikk osv. 

Anonymkode: cae6a...5b3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet ikke om dødsfall,    men det tok meg ett år før jeg ble kvitt abstinensene, kramper, angst osv. Jeg slutta brått av fri vilje, det anbefales ikke. 

Mye verre. 

Kramper, panikk osv. 

Og har du fått det på resept over 20 år eks, da må man trappe ned, men leger flest vet ikke om det. 

Imovane er verre, etter ca. et halvt år kommer abstinenser. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mye verre. 

Kramper, panikk osv. 

Men hele konseptet med å slutte brått på ssri/snri og liknende - samt benzos og en rekke andre medikamenter er at:

MAN SKAL IKKE DET.

Så da gjør man en heftig brukerfeil, og for noen medikamenter er det direkte farlig.

For andre vil det kunne medføre sterke symptomer. 

Derav konseptet nedtrapping i samråd med lege. 

Anonymkode: 25c5a...730

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok sobril fast en lengre periode, hadde mye angst. Da jeg omsider sluttet, forsvant også mye av angsten… aldri mer

Anonymkode: eb266...779

AnonymBruker
Skrevet

Mange rusmisbrukere vil påstå at det er verre å komme ut av benzodiasepinavhengighet enn opiater. Sobril og andre benzodiasepiner må behandles med forsiktighet, du får raskt et større problem enn du startet med.

Anonymkode: dae77...fb9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men hele konseptet med å slutte brått på ssri/snri og liknende - samt benzos og en rekke andre medikamenter er at:

MAN SKAL IKKE DET.

Så da gjør man en heftig brukerfeil, og for noen medikamenter er det direkte farlig.

For andre vil det kunne medføre sterke symptomer. 

Derav konseptet nedtrapping i samråd med lege. 

Anonymkode: 25c5a...730

Takk, vet det og har  gått i fella igjen. Legen har økt dosen, denne gangen valium, mens jeg holder på å trappe ned. Legen økte dosen fordi jeg går gjennom samlivsbrudd.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Mye verre. 

Kramper, panikk osv. 

Hvilken dose gikk du på? 
jeg har fått sobril i over 15 år av fastlegen. Fikk det da jeg var 17 år. Kom meg aldri noen plass pga angsten. Den «reddet» meg.  Noen perioder kunne jeg bruke 30-40mg til dagen. Ellers bare 10-20 mg. 
På de 15 årene har jeg brukt det av og på, og noen ganger hver dag. 

så sku jeg prøve å bli gravid, stoppet med en gang, ble gravid og var uten i over 1 år uten problem?? Ingen abstinens som aller skriver, ikke mer angst, kramper osv….?? 

Anonymkode: 4230b...1cf

AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe av det farligste du kan bruke. Benzodiazepiner bør kun skrives ut for akutt behov, ikke for kronisk behov. Da lammer man psyke og fysikk, og klarer ikke å bearbeide årsaken til behovet for beroligende midler. Det nytter feks ikke å prate med psykolog når man er neddopet og likegyldig. Og folk som sier at "ja, men jeg blir ikke neddopet av små mengder" har allerede blitt avhengig. Folk som aldri har brukt det fast blir sløve og dopa av en halv pille, feks før en operasjon. 

Leger som foreskriver det til regelmessig bruk burde blitt fratatt lisensen. 

Nedtrapping bør alltid skje i samarbeid med legen. https://trappned.no/ekvi.php

image.thumb.png.31d57b208f02ba99f9bbdd2bdaa32d6f.png

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette er noe av det farligste du kan bruke. Benzodiazepiner bør kun skrives ut for akutt behov, ikke for kronisk behov. Da lammer man psyke og fysikk, og klarer ikke å bearbeide årsaken til behovet for beroligende midler. Det nytter feks ikke å prate med psykolog når man er neddopet og likegyldig. Og folk som sier at "ja, men jeg blir ikke neddopet av små mengder" har allerede blitt avhengig. Folk som aldri har brukt det fast blir sløve og dopa av en halv pille, feks før en operasjon. 

Leger som foreskriver det til regelmessig bruk burde blitt fratatt lisensen. 

Nedtrapping bør alltid skje i samarbeid med legen. https://trappned.no/ekvi.php

image.thumb.png.31d57b208f02ba99f9bbdd2bdaa32d6f.png

Det stemmer ikke..  en jeg kjenner fikk det før operasjon, merket absolutt ingenting. Og aldri brukt noe som helst før.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det stemmer ikke..  en jeg kjenner fikk det før operasjon, merket absolutt ingenting. Og aldri brukt noe som helst før.. 

Enig! Jeg har tatt sobril 2 ganger daglig i 4 uker.. kuttet de ut da jeg ikke følte behov for det lengre.. merket ingenting

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...