AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #1 Skrevet 4. september 2018 Jeg har en bekjent som sliter ekstremt mye med unnvikende personlighetsforstyrrelse, noe som har ført til at vedkommende nærmest vurderer å slutte i sin nye jobb pga den mentale påkjenningen ved å ha såpass sterk sosial angst på arbeid. Hun har tidligere fått Sobril av lege, og de siste par ukene har hun tatt lave dose omtrent hver dag på jobb og sier dette har vært det eneste som har gjort henne i stand til å faktisk bidra sosialt i møter osv på jobb. Problemet nå er at hun ikke har flere Sobril og er ekstremt langt nede mentalt. Hun er også livredd for å spørre legen nok en gang om ny resept pga hun har brukt dette også tidvis gjennom studiene, og legen hennes har en negativ innstilling til noe hyppigere bruk. Nå har hun bedt meg om råd, og jeg vet ikke helt hvordan jeg kan hjelpe. Jeg har samme diagnose selv og er blitt ufør av den grunn, så jeg tenker i grunn at hvis en lav dose "medisin" er det som kan gjøre at hun beholder jobben så bør ikke det være noe problem? Noen lignende erfaringer? Anonymkode: 4d187...715
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #2 Skrevet 4. september 2018 Tydeligvis avhengig blitt. Jo mer sobril, jo mer angst. Anonymkode: 02d2e...6f6 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #3 Skrevet 4. september 2018 Kanskje hun kunne fått råd og hjelp av en psykiater? De kan jo både skrive ut medisin og gi behandling. Dersom fastlegen ikke vil sende henvisning, ville jeg bestilt time hos privat psykiater. Anonymkode: d089c...a6e 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #4 Skrevet 4. september 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Kanskje hun kunne fått råd og hjelp av en psykiater? De kan jo både skrive ut medisin og gi behandling. Dersom fastlegen ikke vil sende henvisning, ville jeg bestilt time hos privat psykiater. Anonymkode: d089c...a6e Ts. Takk for tips. Anonymkode: 4d187...715 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #5 Skrevet 4. september 2018 Nesten alle alternativer er bedre enn å ta mer sobril. Har man først blitt hektet så er det et helvete å slutte. Piller er en kortsiktig løsning på noe som kanskje egentlig krever langsiktig løsning og målrettet arbeid som f.eks redusert stilling, bytte av jobb og/eller terapi. Det er forståelig at hun blir deprimert når hun mister krykken sin og kroppen ikke får det den "trenger", men den beste invisteringen er å jobbe seg gjennom det selv om det er tung og vondt. Sobril løser ikke noe som helst og man ender som regel bare opp med et kjempeproblem i tillegg til de man allerede har. Anonymkode: b0e86...068 7
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #6 Skrevet 4. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nesten alle alternativer er bedre enn å ta mer sobril. Har man først blitt hektet så er det et helvete å slutte. Piller er en kortsiktig løsning på noe som kanskje egentlig krever langsiktig løsning og målrettet arbeid som f.eks redusert stilling, bytte av jobb og/eller terapi. Det er forståelig at hun blir deprimert når hun mister krykken sin og kroppen ikke får det den "trenger", men den beste invisteringen er å jobbe seg gjennom det selv om det er tung og vondt. Sobril løser ikke noe som helst og man ender som regel bare opp med et kjempeproblem i tillegg til de man allerede har. Anonymkode: b0e86...068 Redigering: Sobrilen vil også miste effekten etterhvert slik at man må ta mer for å få samme virkning. Selv om 10 mg er nok denne måneden er det ikke sikkert at det er nok om 3 mnd for å bli rolig. Anonymkode: b0e86...068 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #7 Skrevet 4. september 2018 Det er ikke meningen man skal bruke det fast. Sobril er veldig avhengighetsskapende og toleransen økes raskt. Da er kanskje antidepressiva som også er angstdempende mer riktig. Jeg er imot bruk av antidepressiva i utgangspunktet men om det er et spørsmål om å fungere i arbeidslivet eller ikke så er det et valg man må ta. Sobril duger ikke i lengden. Anonymkode: 9780d...822 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #8 Skrevet 4. september 2018 Benzos er noe av det verste du kan bruke regelmessig. For det første opparbeider man seg raskt en tåleransegrense, og må bruke stadig større doser for å få samme effekt. For det andre er det helt grusomt å venne seg av med disse medisinene. Detox kan føre til dødsfall, og må pågå over lang tid. Hun du kjenner må ta kontakt med helsepersonell dersom hun ønsker å slutte.Det er ikke noe man gjør på egenhånd, og det krever som sagt lang nedtrapping. Anonymkode: ad7aa...4dd 4
Snop Skrevet 5. september 2018 #9 Skrevet 5. september 2018 Jeg tenkte det samme, helt til jeg brukte det over lang tid selv. Situasjonen min ble forverret i etterkant, og det jeg skulle ønske noen fortalte meg først var at: 1. Sobril gjør rent kjemisk at man får mer angst når virkningen går ut 2. Det gjør også at man ikke lærer å faktisk takle vanskelige dager, som gir en ekstra smell når man plutselig må takle en vanskelig dag og ikke har verken medisiner eller mentale verktøy på lur. ...og så er det jo dette med at man ikke kan gå på Sobril over lang tid fordi man etter hvert trenger høyere dose for å få virkning, så dagen hvor man står uten medisin kommer før eller siden. 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #10 Skrevet 5. september 2018 Må bare henge meg på her. Valium, sobril etc er ikke farlig ved riktig bruk. Venninnen din har nå begynt å bruke sobril hver dag og vil etterhvert trenge større doser for å ha samme angsthemmende effekt. Hun bør stoppe nå, og ta en lang pause før hun evt kan bruke dem en gang i blandt om hun klarer å styre eget bruk. Anonymkode: 7b64a...cc9
Duff Skrevet 5. september 2018 #11 Skrevet 5. september 2018 Det er ikke noe annet å gjøre enn å be henne slutte å bruke dem hver dag. At legen er restriktiv er helt riktig.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #12 Skrevet 5. september 2018 Dersom hun har så kraftig angst burde hun heller gå på antidepressiver som faktisk kan tas hver dag. Fler av variantene benyttes også til å behandle angst. Og så er det selvsagt viktig å få oppfølging og behandling i tillegg til medisinbruk. Anonymkode: abde2...118
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #13 Skrevet 3. april 2023 Tenker at sobril kan brukes i kriser. Store livskriser er det helt innafor å bruke sobril. Jeg opplevde et dødsfall i nær familie for noen mnd siden. Det var et ungt liv som gikk tapt i en ulykke. Verden raste sammen og jeg sto nesten ikke på beina. Sobril hjalp meg slik at jeg fikk pauser og fikk puste. metter som ukene gikk (gikk på de i 4 uker) så kjente jeg at uroen ble mindre og at jeg ikke trengte de lengre. Så da kuttet jeg de ut. Null bivirkninger. Men har de liggende i et skap tilfelle Anonymkode: e4a37...d33 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #14 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (På 5.9.2018 den 17.42): Dersom hun har så kraftig angst burde hun heller gå på antidepressiver som faktisk kan tas hver dag. Fler av variantene benyttes også til å behandle angst. Og så er det selvsagt viktig å få oppfølging og behandling i tillegg til medisinbruk. Anonymkode: abde2...118 Det tenker jeg også. Disse medisinene kan man gå på lenge og de tar mye av angsten. Anonymkode: e4a37...d33
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #15 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det tenker jeg også. Disse medisinene kan man gå på lenge og de tar mye av angsten. Anonymkode: e4a37...d33 Hvorfor er det bedre å gå på antidepressiva?(med tanke på bivirkninger) Anonymkode: 6a714...1fa
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #16 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor er det bedre å gå på antidepressiva?(med tanke på bivirkninger) Anonymkode: 6a714...1fa Fordi de ikke er vanedannende slik som sobril og valium og den type er. antidepressive kan man stå på i mange år, uten at en trenger høyere dose for å oppnå samme effekt. Sobril er ikke farlig, men hvis det blir langtidsbruk over mange mnd daglig må en ofte ha større doser for å oppnå samme effekt. men alt er relativt. har man sterk uro og angst og står i ei livskrise er det nettopp da en skal bruke slike medisiner. indre psykisk smerte er mye verre enn fysisk smerte. Vi tar jo Paracet og Ibux ved hodepine eller menssmerter også. det er lett for de som ikke har angst å si at en heller skal gå en tur framfor å ta medisin, men hvis en sitter der full i angst selv er det en smerte som er vond Anonymkode: e4a37...d33 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #17 Skrevet 4. april 2023 15 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor er det bedre å gå på antidepressiva?(med tanke på bivirkninger) Anonymkode: 6a714...1fa Bivirkningene av antidepressiva er blåbær hvis man sammenlikner med bivirkninger av beroligende medisin. Bivirkninger av antidepressiva går ofte over i løpet av noen uker. Hvis de ikke går over bør man få prøve en annen type. Med beroligende medisiner er det omvendt, du får større og større problemer jo lenger du bruker dem. Anonymkode: 8c4f8...e4b 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #18 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Bivirkningene av antidepressiva er blåbær hvis man sammenlikner med bivirkninger av beroligende medisin. Bivirkninger av antidepressiva går ofte over i løpet av noen uker. Hvis de ikke går over bør man få prøve en annen type. Med beroligende medisiner er det omvendt, du får større og større problemer jo lenger du bruker dem. Anonymkode: 8c4f8...e4b Det er litt individuelt. Jeg får ingen bivirkninger av beroligende så lenge jeg bruker det slik legen har bestemt, derimot har jeg blitt alvorlig syk av antidepressiva. Anonymkode: 90181...e94
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #19 Skrevet 4. april 2023 23 minutter siden, AnonymBruker said: Det er litt individuelt. Jeg får ingen bivirkninger av beroligende så lenge jeg bruker det slik legen har bestemt, derimot har jeg blitt alvorlig syk av antidepressiva. Anonymkode: 90181...e94 Joda, men tråden handler om å ta det fast. Hvis du hadde blitt avhengig av beroligende på et tidspunkt så ville du nok vært enig i at det også føles som å være alvorlig syk. Det er en god del lettere å slutte på antidepressiva enn å slutte med beroligende (når man bruker det fast). Anonymkode: 8c4f8...e4b
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #20 Skrevet 4. april 2023 Synes diskusjonen ang benzo blir litt svart-hvitt her. Selvfølgelig er det en fare for toleranseutvikling og avhengighet, men samtidig må man veie litt for og imot. Det er svært forskjellig hvordan kropper reagerer på legemidler, og ikke alle utvikler en toleranse som gjør at de må øke dosen mer og mer. Jeg har vært borti flere pasienter som står fast (over år) på en lav dose Sobril og kan øke dosen i perioder med ekstra symptomtrykk. Dette har gjort at de har fått til å delta i samfunnet, og dermed gitt økt livskvalitet. Medisiner skal jo ikke brukes som eneste middel, da man bør ha terapi i tillegg. Når det er sagt er kanskje ikke diagnoser som unnvikende pf der man bør bruke benzo fast, da det kan virke mot sin hensikt. Selv har jeg sett at det har hatt god funksjon på noen pasienter med spiseforstyrrelser og PTSD. Anonymkode: b8a54...c3e 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå