Gå til innhold

Alene med barn - lite energi.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i en 2-roms med min 7 år gamle datter. Vi deler seng. Og hver kveld når jeg skal legge henne, pleier vi å lese sammen, også må jeg ofte kile henne på ryggen til hun sovner. Dette ender ofte med at jeg sovner selv også.

Vi står opp kl.6 hver morgen, jeg jobber 8-16, også sovner jeg altså med henne i 20-20.30-tida. Hadde hun klart å sovne uten at jeg måtte ligge ved siden av henne, hadde jeg kanskje klart å holde meg våken til 22-23.

Jeg har en venninne spesielt, som mener dette er helt uvanlig. At jeg må ha noe mangel på noe, som har så lite energi og blir så sliten hver kveld. Hun selv står også opp kl.6 hver morgen og har nesten samme arbeidstid som meg. Men legger seg sent. Hun liker å sitte å snakke i tlf på kveldene, og det orker ikke jeg. For her går det i ett frem til leggetid. Og er jeg våken sent, så vil jeg heller se litt på TV el. 

Ett annet problem er at vi har fritidsaktiviteter 2-3g i uken. De dagene er det stramt tidsskjema, og ikke har jeg bil heller. Så vi går og sykler og busser over alt. Men når vi er på disse treningene, så sitter jeg med foreldre som er 10-15 år eldre enn meg (jeg er 30) og jeg føler meg så sliten og bare gleder meg til å komme hjem. Mens alle de andre er så engasjerte og sosiale og blide. Burde vært omvendt, hvis alderen skulle bestemme energi-nivået..

Er det noe galt med meg, eller er det noen som kjenner seg igjen i dette? Har jeg "lov" til å bli sliten, selv om jeg "bare" er 30?

Anonymkode: 46d42...5c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres så enkelt ut som at du mangler jern eller D-vitamin.

Anonymkode: fcb51...1bc

• Liker 1
Skrevet

Tror du skal bestille deg en legetime. Spiser du nok, eller blir du tynnere? Godt å få utelukket sykdom. Er en heftig periode nå, du virker å trenge søvn, har du noen å hjelpe deg litt? Evt avtale med andre foreldre at dere kan dele på bringing på trening? Du er flink som greier å følge opp barnet med aktiviteter pluss kos på kvelden. Må være ok en kveld i blant å si at mamma må gjøre noe, gi kort kos og si prøv å sovne selv, så er jeg her. (døra åpen) klem :)

• Liker 2
Skrevet

Sjekk om du mangler noe.

Jobb med vanene. Ikke legg deg med henne, sitt på sengekanten. Stryk av og til i stedet for kontinuerlig. Venn henne til at du gjør litt småoppgaver i leggetiden og kommer inn innimellom, så hun blir trygg på å slappe av og kunne sovne uten at du er der konstant.

Kroppen din er også innstilt på leggetid 20.30 nå. 

Har dere lang nok reisevei til at du får nok mosjon? Trening kan hjelpe på energinivået. Evt kan du ha med joggetøy og jogge mens hun driver fritidsaktiviteten sin?

Synes absolutt du har lov til å være sliten når du er alene med barn. Har ikke faren samvær heller? De fleste trenger litt "fri" for å ta seg inn igjen. Litt tid for deg selv på kvelden kan hjelpe.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke barn, men kjenner til å være så utslitt i perioder at det eneste jeg vil er å legge meg kl halv ni og sove til seks neste morgen. Har i enkelte perioder gjort det også (bor alene, så det er ikke noen som holder meg oppe), men det kommer ikke noe godt ut av det, for meg er det slik at jo mer jeg sover og er inaktiv, dess trøtter blir jeg.

Hvis jeg klarer å holde meg oppe til klokka er ti og innarbeider en døgnrytme på soving mellom ti og seks så blir jeg etter hvert mye mer opplagt generelt, og hvis jeg i tillegg får litt frisk luft og jevn mosjon blir det enda bedre. I tillegg spiser jeg dårlig hvis jeg er så trøtt og søvnig, og med bedre kosthold så får jeg også mer energi. 

Anonymkode: b5285...311

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som du trives med å sove mye da, så da kan du jo bare gjøre det? Men om du fortsatt føler deg sliten på dagtid bør du ta en legetime, for du får jo nok søvn.

Andre ting som kan gjøre deg sliten er å tenke mye på hva andre mener om deg og hva som er "normalt", eller å aldri ha alenetid hvor du driver med hobbyer eller noe annet som gir deg ny input. At alt bare går i samme tralten hver eneste dag hvis du skjønner.

Anonymkode: 99447...e37

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet at jeg har jernmangel, og tar tabletter. Men merker ingen forskjell.

Og når det gjelder denne venninna mi, som alltid skal gjøre narrav meg fordi jeg er sliten, så blir jeg rett og slett sur. Hvis jeg ikke hadde barn, og kom hjem fra jobb til tomt hus og kunne spise hva jeg ville og slenge beina på bordet å se på Netflix til jeg skal legge meg, så hadde ikke jeg vært så sliten heller.. Hun gjør jo ting som gir henne noe. Jeg gjør ting som gir barnet mitt noe. Også har jeg fri annenhver helg til å gjøre mine egne ting.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og når det gjelder denne venninna mi, som alltid skal gjøre narrav meg fordi jeg er sliten, så blir jeg rett og slett sur. Hvis jeg ikke hadde barn, og kom hjem fra jobb til tomt hus og kunne spise hva jeg ville og slenge beina på bordet å se på Netflix til jeg skal legge meg, så hadde ikke jeg vært så sliten heller.. Hun gjør jo ting som gir henne noe. Jeg gjør ting som gir barnet mitt noe. Også har jeg fri annenhver helg til å gjøre mine egne ting.

Alle som er alene med barn blir nok litt slitne,er selv alene med barn 100prosent, men de er litt større da. Det første  du må gjøre er at jenta di skal sovne på egenhånd, les for hun og slukk lyset, du trenger alenetid før du selv skal sove. Hun er såpass stor at hun skal klare å sovne alene uten dill. Du kan bli sliten  av så sløve kvelder somd et virker som du har, og en på 7 trenger heller ikke aktiviteter flere dager i uken. Holder med en aktivitet . Tenk på deg selv midt i det hele, du skal holde i mange år til, ta deg gjerne en tur til legen og sjekk med diverse prøver

Anonymkode: 61e48...1db

• Liker 4
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i en 2-roms med min 7 år gamle datter. Vi deler seng. Og hver kveld når jeg skal legge henne, pleier vi å lese sammen, også må jeg ofte kile henne på ryggen til hun sovner. Dette ender ofte med at jeg sovner selv også.

Vi står opp kl.6 hver morgen, jeg jobber 8-16, også sovner jeg altså med henne i 20-20.30-tida. Hadde hun klart å sovne uten at jeg måtte ligge ved siden av henne, hadde jeg kanskje klart å holde meg våken til 22-23.

Jeg har en venninne spesielt, som mener dette er helt uvanlig. At jeg må ha noe mangel på noe, som har så lite energi og blir så sliten hver kveld. Hun selv står også opp kl.6 hver morgen og har nesten samme arbeidstid som meg. Men legger seg sent. Hun liker å sitte å snakke i tlf på kveldene, og det orker ikke jeg. For her går det i ett frem til leggetid. Og er jeg våken sent, så vil jeg heller se litt på TV el. 

Ett annet problem er at vi har fritidsaktiviteter 2-3g i uken. De dagene er det stramt tidsskjema, og ikke har jeg bil heller. Så vi går og sykler og busser over alt. Men når vi er på disse treningene, så sitter jeg med foreldre som er 10-15 år eldre enn meg (jeg er 30) og jeg føler meg så sliten og bare gleder meg til å komme hjem. Mens alle de andre er så engasjerte og sosiale og blide. Burde vært omvendt, hvis alderen skulle bestemme energi-nivået..

Er det noe galt med meg, eller er det noen som kjenner seg igjen i dette? Har jeg "lov" til å bli sliten, selv om jeg "bare" er 30?

Eh nei- du er alenemor i full jobb. Det er dødstungt!! Men det blir bedre etterhvert som jenta blir større og mer selvstendig❤️

Anonymkode: 89f68...6f8

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du vært hos legen, og sjekka om nivåene dine går opp?

Det er slett ikke alle jerntabletter funker for, for noen funker flytende jerntilskudd bedre. Kjenner noen som må på sykehus og få intravenøst med jevne mellomrom - fordi kroppen/tarmen bare ikke tar opp jern.

Og ho blir megasliten og sover en masse når nivåene begynner å bli lave igjen og det er på tide med en ny runde. Det er så lett å tenke at "mangler bare litt jern", så det er ikke så farlig, men det kan gjøre innmari forskjell å få opp nivåene. Men det holder ikke bare å ta tabletter, uten å sjekke om de faktisk har noen virkning. Ville begynt der jeg :) 

Hva en spiser/drikker sammen med jernet kan hjelpe kroppen litt i å ta det til seg. Appelsinjuice, tror jeg det var...? Og dropp kaffe/te/melk/vin som hemmer opptak

Anonymkode: c613a...e5e

• Liker 1
Skrevet

Har du prøvd å holde deg våken etter hun har sovnet? Sette deg ned for deg selv, se en serie på tv, lese ei bok, strikke, eller noe annet du liker? Spise noe godt kanskje?

Jeg vet bare med meg selv, at jeg trenger den lille tiden for meg selv på kvelden, til å hente meg inn. Slik får jeg energi til hverdagen med barn. Jeg er ikke alenemor, men med en mann som jobber både tidlig og sent, er jeg alene med barna både på morgenen og på kvelden. 

Anonymkode: 419e3...7cd

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er rart at alle sier hun bør sjekke vitaminmangel, gå til lege osv. For dette er ganske normalt for de fleste jeg kjenner. Hvis man legger seg ned for å legge barna, så sovner man selv. Kroppen er sliten etter en lang dag, normalt i småbarnsperioden vil jeg si. Men det skader jo ikke å sjekke seg hos lege, det er ikke det, men at alle får det til å høres unormalt ut å sovne på kvelden, når man står opp 6, jobber og har mye hjemme og med barn. Det er helt normalt. Selv pleide jeg ofte å våkne forvirret midt på natta, hadde sovnet ved siden av barna når jeg la dem for kvelden. Og de fleste av mine venner har selv opplevd dette i perioder. 

Anonymkode: 6bdef...5e7

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd å holde deg våken etter hun har sovnet? Sette deg ned for deg selv, se en serie på tv, lese ei bok, strikke, eller noe annet du liker? Spise noe godt kanskje?

Jeg vet bare med meg selv, at jeg trenger den lille tiden for meg selv på kvelden, til å hente meg inn. Slik får jeg energi til hverdagen med barn. Jeg er ikke alenemor, men med en mann som jobber både tidlig og sent, er jeg alene med barna både på morgenen og på kvelden. 

Skulle gjerne hatt alenetid på kvelden. Problemet er at jeg sovner når jeg skal legge henne. Hun skal leses for og kiles på ryggen til hun sovner, og da sovner jeg selv også. Det er veldig få ganger hun er sååå sliten at hun sovner selv, men de få gangene er det deilig å få ett par timer på kvelden alene :)

TS

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle gjerne hatt alenetid på kvelden. Problemet er at jeg sovner når jeg skal legge henne. Hun skal leses for og kiles på ryggen til hun sovner, og da sovner jeg selv også. Det er veldig få ganger hun er sååå sliten at hun sovner selv, men de få gangene er det deilig å få ett par timer på kvelden alene :)

TS

Du har ikke vurdert å lære henne å sovne selv? 🙂 skjønner godt om du ikke vil det, men kanskje det kunne vært greit for deg?🙂 Av og til må man tenke litt på seg selv også, for å fungere godt i hverdagen🙂

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er rart at alle sier hun bør sjekke vitaminmangel, gå til lege osv. For dette er ganske normalt for de fleste jeg kjenner. Hvis man legger seg ned for å legge barna, så sovner man selv. Kroppen er sliten etter en lang dag, normalt i småbarnsperioden vil jeg si. Men det skader jo ikke å sjekke seg hos lege, det er ikke det, men at alle får det til å høres unormalt ut å sovne på kvelden, når man står opp 6, jobber og har mye hjemme og med barn. Det er helt normalt. Selv pleide jeg ofte å våkne forvirret midt på natta, hadde sovnet ved siden av barna når jeg la dem for kvelden. Og de fleste av mine venner har selv opplevd dette i perioder. 

Anonymkode: 6bdef...5e7

TS har jo selv fortalt at hun har påvist jernmangel - da er det smart å få sjekka om det er blitt normalt igjen eller ei. For det er ganske dumt å gå rundt å ha en tyngre hverdag enn nødvendig, selv om mange småbarnsforeldre er trøtte og slitne :) 

Nå er jo barnet til TS 7 år gammelt, så er liksom ikke i den travleste småbarnstida mer heller. 

Anonymkode: c613a...e5e

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Soleklart! Skjønner godt du sovner i 21 tiden.

Det går jo an å ta en blodprøve hos legen og sjekke om du mangler/om det har vært noen endringer i - d-vitamin, jern osv.- men jeg syns ingenting av det du sier tyder på det. Høres ut som du har god grunn til å være sliten selv om du "bare" er 30 år. Kanskje du kunne fått mer energi om du fikk satt av litt mer tid til egenaktiviteter i blant?

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Du må prioritere☺

Du mister jo 14 timer voksentid i uka på de vanen med å stryke henne på ryggen til hun sovner, fordi du sovner selv.

Kanskje er det like godt for datteren din å bli trygg på å sovne uten lang strykeseanse, hvis det betyr at du får litt egentid og kan lade batteriene og være mer opplagt i våkentiden deres?

• Liker 6
Skrevet

Tror ikke du mangler noe, bortsett fra alenetid. Endre leggerutinen slik at det er mindre sjanse for at du sovner samtidig. Snakk med andre foreldre på fritidsaktiviteten og hør om hun kan sitte på med noen andre til dette (kanskje litt vanskelig når du ikke kan gjengjelde tjenesten), evt la henne dra på aktivitetene på egen hånd, det er ikke nødvendig at foreldre er til stede på all trening og øvelse.

Anonymkode: df242...85f

• Liker 1
Skrevet

Jeg må nesten le. Hun "skal" leses for, du "må" kile henne på ryggen - nei, TS, dette er noe DU velger å gjøre. Tenk om du hadde 4-5 barn som skulle legges, hva hadde du gjort da? Du må først slutte å tro at du gjør jenta en tjeneste ved å stryke henne på ryggen til hun sovner. Det er mye bedre for henne å kunne sovne selv. Innfør ny leggerutine fra i dag: Enten kort sang/kort eventyr/kort aftenbønn (max 5 min)  - deretter kan du sette på litt rolig klassisk musikk (eller spesiell sove-musikk, finnes på Youtube) , sier "god natt" og går ut. Musikken "selger du inn" som en spesiell godbit som hun kan kose seg med. Det går så fint, jeg lover!

Anonymkode: 775b5...d28

• Liker 4
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Å oppholde seg på et mørkt rom i 20–21-tida for å legge barn, kan få den beste duracellkanin til å sovne. Her må du rett og slett prioritere.

Jenta er syv, så det er ingenting som tilsier at dere ikke kan lage en ny rutine der du ikke trenger å være inne hos henne etter at lyset er slukket. Gi henne for all del en overgangsperiode, men jeg tenker målet må være at hun etter hvert sovner på egen hånd.

Slik dagen din ser ut nå, har du knapt et våkent øyeblikk for deg selv i løpet av et døgn, og det må være fryktelig slitsomt. Ikke rart du ikke orker smalltalk på fritidsaktivitene eller lange telefonsamtaler om kvelden. Du har jo aldri fred i hodet.

Jeg tror du sårt trenger den stunden på kvelden på å roe ned uten avbrytelser. Jeg blir i alle fall helt stresset, sliten og koko om flere dager etter hverandre går i ett fra jeg står opp til jeg legger meg, selv om jeg skulle få mye søvn. Og for deg er dette hverdagen.

Du gjør alt for jenta di, men du må også ivareta deg selv. Du svikter henne ikke om du lærer henne å sovne selv. Du gjør henne en tjeneste. Å kunne sove uten hjelp er en gave som vil gjøre henne i stand til å overnatte hos venner med tiden.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...