Gå til innhold

Hormonspiral

Fremhevede innlegg

Skrevet

Må bare dele med noen som forstår og snakker ikke om sånt med venninner. 

I dag fikk jeg satt inn hormonspiral (Kyleena). Jeg har ikke født barn, synes celleprøve kan grense til vondt når legen rører livmoren og har generelt ikke verdens høyeste smerteterskel. Eller - smerteterskelen min er kanskje normal, men jeg er litt redd for alt som potensielt innebærer smerte. Tok to paracet på vei til timen siden legen anbefalte det (eller legen anbefalte kanskje Ibux, men det hadde jeg ikke). Gynekologen var veldig behagelig og flink til å forklare hva han skulle gjøre, når det kunne gjøre litt vondt osv. Etter å ha sett litt på ultralyd testet han først at det var åpning - AU! Så fortalte han at nå skal han  inn spiralen og det kommer til å føles som sterke menssmerter (det vet ikke jeg hva er :p). Det var som et stikk og jeg tenkte at au, dette gjør vondt, håper jeg klarer å gjennomføre... Før jeg hadde tenkt ferdig tanken så sier han at «da var den på plass». Jeg begynte å le av lettelse. Og så fikk jeg se på ultralyd at alt var i orden.

På anbefaling fra gynekologen kjøpte jeg en pakke Ibux til å ta senere og gikk på jobb. Det var litt vondt (menssmerter) en stund, men følte ikke behov for Ibuxen og nå kjenner jeg bare lett ubehag.

Jeg er så utrolig letta! Håper det fortsetter å være bra. Har aldri opplevd bivirkninger av hormoner tidligere så satser på det. Har brukt p-piller i alle år og aldri tenkt tanken på noe annet før legen min anbefalte spiral siden jeg ikke har planer om å bli gravid. Blir deilig å slippe å tenke på den pilla hele tiden. :)

Anonymkode: 69e60...982

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hormonspiral er absolutt praktisk å bruke! Her har jeg hatt det i to perioder nå. Det er ubehagelig å sette det inn, men jeg spør alltid legen på forhånd hvor mye smertestillende jeg kan ta før timen, og hvor lenge før timen jeg bør ta det for at det skal virke når timen er. 

Kan godt forstå at du synes celleprøve er svært ubehagelig. :) 

Godt å være ferdig med slike lege-avtaler. :) 

Anonymkode: 0cbfc...db6

Skrevet

Jeg byttet fra p-stav til hormonspiral for noen mnd siden - aldri født barn før. Har helt normal smerteterskel, og tok 2 Paracet før vi satt den inn. Men fy søren (!!) så vondt det gjorde! Dro på jobb og fikk så vonde kramper at jeg ble varm og begynte å svette. Jeg måtte rett og slett dra hjem fra jobb pga smertene, haha. Uupss. 

Ellers er jeg fornøyd med spiralen, ingen bivirkninger. Fikk normal mens første gang, og nesten ikke noe mens etter det. 

Dog litt kjipt at jeg ikke kan ri kjæresten min lenger, for da treffer han spiralen og får sår på penishodet. Sjekket med legen og hun sa trådene sitter fint og ikke er for lange, så får ikle gjort så mye med det. Han skjenner den ikke i noen andre stillinger.

Det er min erfaring :) 

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg hatt spiralen i en uke. Jeg har ikke hatt noen blødninger og ingen sterke smerter (har ikke følt behov for Ibuxen jeg kjøpte), men jeg synes jeg kjenner at det er noe inni livmoren og noen ganger er det litt vondt. F.eks. hvis jeg sitter fremoverlent en stund så kjenner jeg at det er noe inni der og må rette meg opp fordi det liksom stikker. Når det er litt vondt er nok det å rette ut mangen og puste godt et par drag og så er det borte. Er det normalt og noe som går over?

TS

Skrevet

Det er noe som går over, du har ikke hatt den der så lenge enda. Jeg har hatt mye spiral og kjenner igjen alt sammen. Bare ta det helt med ro du, ingen fare.

• 4 uker senere...
Skrevet

Nå har jeg hatt spiralen i en mnd. Glemmer at den er der, kjenner ingenting og har foreløpig ikke hatt antydning til blødninger. Har foreløpig ikke merket noen bivirkninger bortsett fra noe utypisk utflod jeg har merket en håndfull ganger når jeg har vært på do.

Håper det fortsetter sånn! :)

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...