AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #1 Skrevet 2. september 2018 Jeg er en dame på 50 år. Jeg fødte en gang, og i den forbindelse var jeg hos lege. Men etter det som er over 20 år siden, har jeg aldri vært hos legen. Har jo vært heldig og ikke vært syk. Men alle sier at det er så viktig å av og til gå for å sjekke ting. Jeg går aldri til undersøkelse av noe heller. Er det egoistisk? Jeg tenker på hvis det kan oppdages kreft eller noe på et tidlig tidspunkt, så koster det samfunnet mindre? Men jeg vil ikke, liker det ikke, har vel kanskje en angst/frykt for det. Samtidig koster det mye at jeg går og undersøkes også. Føler meg frisk. Hvorfor gå da? Anonymkode: 253dd...734 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #2 Skrevet 2. september 2018 Har frabedt meg å få regelmessige innkallinger til diverse. Anonymkode: 253dd...734
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #3 Skrevet 2. september 2018 Akkurat celleprøven hadde jeg tatt, for dette er en type kreft som ikke gir symptomer før den har kommet veldig, veldig langt. Men annen type «check up» er i utgangspunktet helt bortkastet om man ikke har symptomer på noe. Anonymkode: e7a30...9dd 10
exictence Skrevet 2. september 2018 #4 Skrevet 2. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Akkurat celleprøven hadde jeg tatt, for dette er en type kreft som ikke gir symptomer før den har kommet veldig, veldig langt. Men annen type «check up» er i utgangspunktet helt bortkastet om man ikke har symptomer på noe. Anonymkode: e7a30...9dd
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #5 Skrevet 2. september 2018 Javel. Ditt valg, dine potensielle konsekvenser. Skal vi mene noe om ditt valg? Hva er det du lurer på? Anonymkode: 454d4...b76 3
Maleficenta Skrevet 2. september 2018 #6 Skrevet 2. september 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en dame på 50 år. Jeg fødte en gang, og i den forbindelse var jeg hos lege. Men etter det som er over 20 år siden, har jeg aldri vært hos legen. Har jo vært heldig og ikke vært syk. Men alle sier at det er så viktig å av og til gå for å sjekke ting. Jeg går aldri til undersøkelse av noe heller. Er det egoistisk? Jeg tenker på hvis det kan oppdages kreft eller noe på et tidlig tidspunkt, så koster det samfunnet mindre? Men jeg vil ikke, liker det ikke, har vel kanskje en angst/frykt for det. Samtidig koster det mye at jeg går og undersøkes også. Føler meg frisk. Hvorfor gå da? Anonymkode: 253dd...734 Egoistisk er det jo ikke men er jo dumt for din egen del. Du er vel i alderen for å innkalles til mammografi og? 3
Nuttery Skrevet 2. september 2018 #8 Skrevet 2. september 2018 Akkurat celleprøve ville jeg tatt. Jeg jobber på avd. for gynekologisk kreft, og jeg har ikke tall på hvor mange pasienter som aldri har merket noen ting før de hadde stadium 3 eller 4 kreft i genitalia. 10
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #9 Skrevet 2. september 2018 Du lever et farlig liv. Jeg kjenner flere som fikk kreftdiagnosen altfor sent fordi de ikke gikk til lege. De er nå døde av kreft, alle sammen Anonymkode: 9921e...ea7 7
Gjest Cocosa Skrevet 2. september 2018 #10 Skrevet 2. september 2018 Regelmessige prøver som celleprøver og mammografi bør du ta når de skal tas. Ellers har jeg lest at å gå til legen «bare for å gå» skaper falsk trygghet fordi det er fryktelig mye legen ikke kan oppdage ved vanlige blodprøver. Er du ikke syk, så trenger du heller ikke gå til legen. Likevel hadde jeg nok bestilt en time bare for å se at vitaminlagrene etc er i orden
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #11 Skrevet 2. september 2018 Bortsett fra celleprøve i underliv og mammografi, så har ellers ikke generelle helsesjekker uten at en har noen symptomer så veldig mye for seg. Men akkurat de to sjekkene ville jeg virkelig ikke ha droppa - selv om "årskontroll" hos lege "for sikkerhets skyld" sånn ellers er nokså bortkasta. Anonymkode: d3dee...3ff 12
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #12 Skrevet 2. september 2018 Er du ikke syk så er det ikke noen vits i å gå til lege. Egoistisk kan jeg ihvertfall ikke forstå at det er. Å ta en sjekk en gang i året er ihvertfall bare tull. Celleprøver blir anbefalt hver 3 år. Jeg gjør ikke det for jeg har samme partner, ingen av oss har hatt annen partner. Så sjansen for hpv smitte er lik null. Og sjansen for å gå cervical cancer av annet en hpv er svært, svært liten. Nå skal de gå over til å sjekke om man er smittet med hpv, istedenfor å ta vanlige celleprøver. For de mener har man ikke hpv så er "alt" i orden. Men det er mitt valg, jeg anbefaler ikke det til andre. Anonymkode: ae630...d31 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #13 Skrevet 2. september 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du ikke syk så er det ikke noen vits i å gå til lege. Egoistisk kan jeg ihvertfall ikke forstå at det er. Å ta en sjekk en gang i året er ihvertfall bare tull. Celleprøver blir anbefalt hver 3 år. Jeg gjør ikke det for jeg har samme partner, ingen av oss har hatt annen partner. Så sjansen for hpv smitte er lik null. Og sjansen for å gå cervical cancer av annet en hpv er svært, svært liten. Nå skal de gå over til å sjekke om man er smittet med hpv, istedenfor å ta vanlige celleprøver. For de mener har man ikke hpv så er "alt" i orden. Men det er mitt valg, jeg anbefaler ikke det til andre. Anonymkode: ae630...d31 Tar du ikke mammografi engang??? Anonymkode: 9921e...ea7 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #14 Skrevet 2. september 2018 Jeg går heller aldri til lege, men det er ikke fordi jeg er redd, jeg tror bare ikke på dem. Hadde kun gått til lege for noe akutt, en blindtarmbetennelse eller ulykke eller noe, da er de gode å ha. Men de fleste sykdommer og helse generelt har de stort sett ikke peiling på. Anonymkode: fabb2...3ee 3
WCKD Skrevet 2. september 2018 #15 Skrevet 2. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg går heller aldri til lege, men det er ikke fordi jeg er redd, jeg tror bare ikke på dem. Hadde kun gått til lege for noe akutt, en blindtarmbetennelse eller ulykke eller noe, da er de gode å ha. Men de fleste sykdommer og helse generelt har de stort sett ikke peiling på. Anonymkode: fabb2...3ee Du tror ikke på dem...?🤦♂️ 12
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #16 Skrevet 2. september 2018 Jeg går heller aldri til lege. 45 år i dag. Har ingen planer om å møte opp på mammografi den dagen jeg får tilbud i posten. Var til gynekolog første gangen som 43 åring. Ikke noe som feilte meg. Blir innkalt der hvert 3 år nå. Den dagen jeg har kommet i overgangsalderen og ikke trenger p-piller lenger så dropper jeg gynekologen også. Hva om jeg blir syk?? Ja hva så?? Da er det meningen at jeg ikke skal bli gammel da. Er i mot cellegift og ettervirkningene der også. "Du blir nok skadet for livet" av etterskader etter slike harde cellekurer. Lever livet som det skulle vært den siste hver dag. Ønsker ikke å bli gammel og skrøpelig!! Mitt liv, mine valg!! Anonymkode: e7cb0...f77 5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #17 Skrevet 2. september 2018 2 timer siden, Nuttery skrev: Akkurat celleprøve ville jeg tatt. Jeg jobber på avd. for gynekologisk kreft, og jeg har ikke tall på hvor mange pasienter som aldri har merket noen ting før de hadde stadium 3 eller 4 kreft i genitalia. Ja du jobber jo på en sånn plass at du møter mange sånne mennesker. Er mange som ikke får det å. Hysteri hjelper ingen. folk gjør hva de vil uansett. Anonymkode: e7cb0...f77 2
Nuttery Skrevet 2. september 2018 #18 Skrevet 2. september 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja du jobber jo på en sånn plass at du møter mange sånne mennesker. Er mange som ikke får det å. Hysteri hjelper ingen. folk gjør hva de vil uansett. Anonymkode: e7cb0...f77 Selvfølgelig. Poenget er at disse damene kunne like godt vært deg, eller meg, eller moren din, eller min gamle lærer. 6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #19 Skrevet 2. september 2018 1 minutt siden, Nuttery skrev: Selvfølgelig. Poenget er at disse damene kunne like godt vært deg, eller meg, eller moren din, eller min gamle lærer. Tror du jeg skifter mening for det? Nei.. Liker ikke leger generelt. Jeg er en av de som lever på flaks år etter år. Anonymkode: e7cb0...f77 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #20 Skrevet 2. september 2018 1 time siden, WCKD skrev: Du tror ikke på dem...?🤦♂️ Ikke meg, men etter å ha fått en kronisk sykdom - så må jeg si at mitt syn på leger har blitt svært endra. De er nok gode på "det vanlige", men vi har ikke regler eller rutiner på å oppdatere leger faglig, det er opp til den enkelte. Og for min sykdom har jeg fremdeles til gode å treffe på en fastlege som har peiling - og det er ikke noen særlig sjelden eller uvanlig sykdom jeg har. Det er bare en leger viser liten faglig interesse for, så kunnskapen deres henger 10-20 år bak forskningen. Som jeg har vært nødt til å sette meg inn i selv. Du vil ikke tro, hvor lite hjelp det finnes, om en ikke er så "heldig" å få en av sykdommene som har høyere faglig status. Og hvor mye svada og intetsigende tøys leger har lira av seg til meg - sånn bare for at de selv kan føle at de hjelper. Mange av rådene og tipsene deres ville vært direkte skadelig for meg. Så jeg "tror" heller ikke på leger mer, den illusjonen er brast - såfremst det ikke gjelder mer opplagte ting som blindtarmbetennelse, beinbrudd, hjerte, kreft. Anonymkode: d3dee...3ff 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå