Gå til innhold

Hull i ørene


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg var 21 da jeg fikk mitt første øre-hull, tok det selv med en sprøytespiss en dag jeg kjedet meg. Da hadde jeg allerede hatt flere piercinger i ansiktet i noen år. Skjønner jo at det er en smule verre å skjule arr i ansiktet enn på ørene, men feks navle/tungepiercing og hull i ørene synes jeg faktisk er like "ille" å la et barn få.

Dersom jeg skulle hatt ansvar for et barn så ville jeg ikke latt ham/henne ta hull noe som helst sted før det var gammelt nok til å bestille, gå til og betale en profesjonell piercer eller lignende på egen hånd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Våre får vente til de er 18. Eventuelle allergier, anger og annet kan de da selv ta fullt ansvar for.

Gjest Molly mus
Skrevet

10år pga allergi og klare å holde det rent selv. 18år for å få flere- bare fordi jeg ikke synes det er fint med masse huller i ørene og med å sette en slik streng grense slipper jeg mas.

Skrevet

Litt morsomt at dette temaet kom opp, for jeg går og tenker på å ta hull i ørene på datteren min på 2 år... Fikk ideen da en jeg kjenner hadde gjort det på sin 2-åring, jeg synes det var litt søtt da... Hun jobber som helsesøster, så jeg føler meg litt trygg på at hun vet hva hun gjør!

Men om det virkelig BLIR hull, det vet jeg ikke....

Og får jeg en gutt, skal han DEFINITIVT ikke få hull i øret/ørene. No way.

Gjest LoisLane
Skrevet
Fikk ideen da en jeg kjenner hadde gjort det på sin 2-åring, jeg synes det var litt søtt da...

Hvorfor skal vi lage hull i ørene på barna våre fordi det er søtt? Jeg synes de bør være store nok til å vite at det faktisk er vondt og en del styr med rensing etc. Eldstejenta fikk da hun var ti, minstejenta fikk som belønning da hun var fem - hun hadde maste leeenge. Guttene mine skal IKKE ha hull i ørene. Sier som philiippa starck - no way!

Gjest ikke innlogget Sissi
Skrevet

Morsomt med kultur. Jeg har slekt i mellomeuropa, og fikk ørepynt i dåpsgave. Der tar de nemlig hull i ørene på babyjentene.... Gjett om jeg var fornærma da kusina mi (som er 4 år yngre) hadde hull i ørene og ikke jeg..... Jeg fikk da jeg var 6, etter MYE masing!

Min mor er til alt overmål vokst opp med at hull i ørene er "stygt" og noe som kun hører "tatere" til og som hun derfor ikke fikk før hun var voksen (dvs. selv bestemte).

Så jeg har vel ikke så veldig sterke meninger om hull i ørene.... Men - det jeg hadde blånekta var noen form for piercing andre steder på kroppen. Da fikk ungen vente til h*n var myndig og jeg ikke lenger kunne bestemme.

Interessant at flere er så bastante mot at guttene skal få det - men må ærlig inrømme at jeg ikke vet hva jeg hadde sagt om sønnen min kom og ville ha..... Den tid den "sorg"!

Skrevet

Dattera mi på snart fem, spurte om å få hull i ørene noen ganger, etter at tre av venninnene hennes fikk det, men jeg har sagt at hun får vente til hun blir mye større før det blir aktuelt.

Dette p.g.a mulighet for allergi og betennelse, + at jeg ikke synes det er fint med øredobber på så små barn. De ser liksom litt "minivoksne"/ pyntedukke ut, og det liker jeg ikke.

Spesielt ikke hvis det er mammaen som tar avgjørelsen uten at barnet har noe stort ønske om det. Da blir det liksom bare mamma som vil pynte opp barnet sitt, fordi det er så søtt. :roll: Det synes jeg er harry.

Barna våre er søte nok som det er, og de blir tidsnok store, om de ikke skal se ut som minivoksne nå.

Dessuten tror jeg det blir mer stas for jenta mi å få hull i ørene om hun må vente litt på det.

Dattera mi spør heldigvis ikke om hull lenger nå, etter at ei venninne sa til henne at; "Du må aldri få hull, det gjør kjeeempevondt!"

:ler: Passet mor utmerket det! :sjarmor::)

Skrevet

Her blir det nok noen år før jenta mi får hull i ørene.

Jeg har allergi selv og det ser også ut som datteren min har fått allergi, så da må hun vente til hun blir minst 10 år. Håper hun ikke får så lyst til det.

Husker jeg selv ønska meg det i mange år, men fikk ikke lov. Så når jeg var ca 11 hadde jeg spart penger og gikk og fikk det gjort hos frisøren. Har hatt hull både i ører, nese og navlen, eneste stedet jeg ikke har reagert på og ha det var faktisk navlen.

Gjest ¤Tiili¤-ikke pålogget
Skrevet

Dattera mi fikk forrige lørdag, og hun er 5 år.

Skrevet
Spesielt ikke hvis det er mammaen som tar avgjørelsen uten at barnet har noe stort ønske om det. Da blir det liksom bare mamma som vil pynte opp barnet sitt' date= fordi det er så søtt. :roll: Det synes jeg er harry.

Takk skal du ha! :wink:

Gjest Lille Solstråle
Skrevet
Spesielt ikke hvis det er mammaen som tar avgjørelsen uten at barnet har noe stort ønske om det. Da blir det liksom bare mamma som vil pynte opp barnet sitt' date= fordi det er så søtt. :roll: Det synes jeg er harry.

Er det harry å pynte barna sine?? Er det ingen som kler barna sine i søte klær og vil at de skal framstå som søte i dette landet..? Det er da ingen forskjell på å pynte barna med halssmykker og hårsløyfer og å pynte dem med ørepynt.

Gjest LoisLane
Skrevet

Jo, det synes jeg. Klær og smykker kan du ta av igjen, hull i ørene vil alltid være der (evt. arr). Dessuten gjør det jo faktisk vondt å ta hull i ørene. Ser ikke poenget med å gjøre det for mammas skyld.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg var 9 mnd(forstår enda ikke hvorfor min mor ville jeg skulle ha det så tidlig, men,men):), men mitt barn var rundt 2 år.....

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg var 8 år gammel. Og så stolt...

Mine sønner kommer ikke til å få ta hull i ørene. :riste:

Synes det er stygt...

Mayamor

Skrevet

Min datter fikk hull i ørene da hun var 1 år gammel. Jeg fikk selv hull i ørene da jeg var 3 mnd gammel. Der jeg kommer fra er det helt vanlig å gjøre det mens jenta er baby.

Jeg tenker som så at de aller fleste jenter ender opp med hull i ørene, og jeg regner med at min datter ville ha valgt å ta det selv når hun blir gammel nok til å bestemme selv. Derfor har jeg ikke dårlig samvittighet for å ha tatt valget for henne. Faktisk så tror jeg at alle jentene/damene jeg kjenner har hull i ørene... Kommer ikke på noen som ikke har det.

Skrevet

Min datter var 6, og blant de første i klassen. Selv var jeg også 6 år.

Gjest Madeline
Skrevet

Jentene mine fikk hull i ørene da de var 6 og 7 år gamle. Til tross for grundig rengjøring minst to ganger om dagen, ble det betennelse hos begge to. Hullene grodde igjen på den yngste og hun vil ikke ha nye hull før hun er tenåring. Den eldste har fremdeles hull, men er ikke så veldig interessert i å ha noe i. Tror det hadde vært like greit å vente med å lage hull i ørene til de var litt eldre.

Gjest Madeline
Skrevet
Ser ikke poenget med å gjøre det for mammas skyld.

Er så enig. :enig_animasjon:

Skrevet

Jeg var tre år når jeg fikk hull i ørene og tok ett til over når jeg var 13. Vet ikke når jeg ville tillat det hos mine egene barn, men de burde være deres eget valg, ikke mamma's.

Skrevet

jeg fikk i 5-års gave av mamma. Piggsveis og hull i ørene på samme dag! Besvimte jeg! satt i stolen, dama fikla med øra, og så var alt mørkt. Når jeg våkna spurte jeg mamma om hvorfor de slo av lyset...

Datteren min er 2,5 og kunne godt få hull i ørene for min del, men venter til hun spør om det selv, men da får hun.

Hvis guttungen min en dag kommer og vil ha hull i øret så får han det, selv om jeg ikke syns det er så kult akuratt. Syns han må få bestemme selv hva han syns er pent, akkurat som dattera mi. Percinger får de vente med til de kan gjøre det uten min underskrift.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...