Gå til innhold

Hvorfor sier folk at leger tjener mest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, dette er er spørsmål jeg genuint lurer på. Personlig har jeg alltid lest og fått høre at leger tjener best, bedre enn alle andre. Men fortsatt vet jeg ikke om en eneste «rik» lege i Norge. Har hørt om Røkke, Stordalen osv men aldri hørt om en lege med så mange penger på det nivået. I tillegg er jo alle leger nå til dag, 8 av mine gamle klassevenninner studerer siste året medisin i utlandet. Enkelte av de kunne så vidt norsk på vgs...skal alle de bli rike nå? Altså jeg mener selv en lege må jobbe seg opp, men ifølge folk og medisinstudenter så tjener en lege nærmere 1.millipn uansett hva. 

Anonymkode: 15576...e05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter endt spesialisering tjener leger oppimot 1 million. 

Anonymkode: c4bcf...d37

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter endt spesialisering tjener leger oppimot 1 million. 

Anonymkode: c4bcf...d37

Og dette gjelder absolutt alle? Selv de som studerer i utlandet? Hvordan skal man betale så mye i lønn til så mange leger? 

Anonymkode: 15576...e05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter endt spesialisering tjener leger oppimot 1 million. 

Anonymkode: c4bcf...d37

Så da bekrefter du at de ikke tjener mest. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor du tar grunnutdanningen spiller ingen rolle for lønn når man er spesialist. Det er nok ikke mange som tenker st leger er rike på Røkkenivå, men av alle yrker du kan utdanne deg til (man kan ikke utdanne seg til å bli støkke liksom), så er lege blant de med høyest lønn. 

Anonymkode: dc399...2ad

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min fastlege var ferdigutdannet lege for ca. 5 år siden. Han har 750 pasienter og tjener rundt 850k ifølge lokalavisa. Synes det er god lønn jeg, men det er klart det finnes andre yrker man også kan tjene godt eller bedre enn leger  (pilot, advokat, tannlege, arkitekt, siviløkonom, sivilingeniør).

Anonymkode: 0e512...5f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sier dette i 2018? Om man jobber privat så kan man fint tjene mye, men jeg vil tippe de tjener mindre enn en privatpraktiserende tannlege. I det offentlige så er de jo greit underbetalt.. 6 år med intenst press under studiet, for så å ofre all sosialt liv for å jobbe en bedriten turnus når du er ferdig utdanna, og for ikke å snakke om ansvaret du har! Og så viser ikke lønnslippen mer enn det ingeniøren med 3årig utdannelse og 8-16 jobb tjener.. Nei, leger tjener ikke mye.

Anonymkode: c3c3f...efa

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil legge til at jeg synes det bare skulle mangle at leger tjener godt, og for min del kunne de tjent enda mer. De har seks års tunge studier bak seg, samt 1,5 års turnustjeneste etter endt utdanning. Lønnen gjenspeiler dette og ikke minst det store ansvaret de bærer på sine skuldre hver dag på jobb. Én feil som alene virker liten, kan likevel få fatale konsekvenser. Vurderte selv å studere medisin, men det store ansvaret yrket innebærer gjorde at jeg styrte unna.

Anonymkode: 0e512...5f2

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 million er ingen god lønn når de jobber så mye ukurante tider og lange vakter som sykehuslege i hvert fall. Og mange øst-Europautdannede får ikke jobb her.

Anonymkode: 1f709...8e6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og dette gjelder absolutt alle? Selv de som studerer i utlandet? Hvordan skal man betale så mye i lønn til så mange leger? 

Anonymkode: 15576...e05

Det er da irrelevant om de har studert i utlandet? 🤷🏻‍♀️ 

Ikke alle overleger tjener 1 mill i året, nei. Det kommer an på hvilken spesialitet de har, hvor de jobber (på småsykehus hvor de sliter med rekruttering kan man forhandle seg mye opp i lønn), hvor mye de jobber overtid, og hvor mye vakt de har. Mannen min tjener ca 1,2 mill som grenspesialist i en spesialitet det er vanskelig å få folk i.  Han forhandlet seg derfor mye opp i lønn. Dette er inkludert MYE overtid (minst 5-6 timer PER uke, noe som kommer i tillegg til den ekstra arbeidstiden per uke som følger av en eller annen avtale, husker ikke om det er 46 timer per uke?), og vakt. Det er overleger på 60+ og selvsagt lang ansiennitet på samme avdeling, i «prestisjefylte» spesialiteter, som tjener ganske mye mindre enn ham. 

Anonymkode: 39aef...6da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dette er er spørsmål jeg genuint lurer på. Personlig har jeg alltid lest og fått høre at leger tjener best, bedre enn alle andre. Men fortsatt vet jeg ikke om en eneste «rik» lege i Norge. Har hørt om Røkke, Stordalen osv men aldri hørt om en lege med så mange penger på det nivået. I tillegg er jo alle leger nå til dag, 8 av mine gamle klassevenninner studerer siste året medisin i utlandet. Enkelte av de kunne så vidt norsk på vgs...skal alle de bli rike nå? Altså jeg mener selv en lege må jobbe seg opp, men ifølge folk og medisinstudenter så tjener en lege nærmere 1.millipn uansett hva. 

Anonymkode: 15576...e05

Hvis medisinstudenter går rundt og tror dette, tror jeg møtet med arbeidslivet vil bli hardt...

Anonymkode: 39aef...6da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personlig har jeg alltid lest og fått høre at leger tjener best, bedre enn alle andre. 

Anonymkode: 15576...e05

Hvor har du lest dette og hvem har sagt det til deg?

Ingen sier at leger tjener bedre enn alle andre, dvs. ligger på inntektstoppen. Man trenger jo bare å holde et halvt øye på Kapital så vet man det.

Det som derimot sies er at leger tjener godt, og over gjennomsnittet. Hvilket stemmer. 

Anonymkode: 4c3c1...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jeg aldri hørt noen har sagt. Fastleger med mange pasienter på listene kan imidlertid tjene godt.

Når vi snakker om folk som Røkke så er det ikke lengre arbeidsinntekt vi snakker om.

Endret av Husholdning1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså ville heller satset på å studere økonomi eller ingeniør om motivasjonen er lønn. Leger tjener greit, men det er pga masse jobb på netter og helger, helligdager og helger resten av livet. Å være fastlege er jo veldig upopulært nå, og må selv dekke privat pensjon, får ikke sykepenger/foreldrepenger osv. I tillegg er det vanskelig å få turnuslegejobb, LIS jobb og enda vanskeligere fast overlege stilling.

Har venner som er ingeniør som ble ferdig på likt som meg som tjener fra 700 000-850 000, jeg har arbeidet over 5 år, og har årslønn rundt 600 000, på sykehus. 

Anonymkode: d3c6b...89e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, dette er er spørsmål jeg genuint lurer på. Personlig har jeg alltid lest og fått høre at leger tjener best, bedre enn alle andre. Men fortsatt vet jeg ikke om en eneste «rik» lege i Norge. Har hørt om Røkke, Stordalen osv men aldri hørt om en lege med så mange penger på det nivået. I tillegg er jo alle leger nå til dag, 8 av mine gamle klassevenninner studerer siste året medisin i utlandet. Enkelte av de kunne så vidt norsk på vgs...skal alle de bli rike nå? Altså jeg mener selv en lege må jobbe seg opp, men ifølge folk og medisinstudenter så tjener en lege nærmere 1.millipn uansett hva. 

Anonymkode: 15576...e05

Kan ikke jobbe deg rik vettu ...det fungerer ikke sånn. Skatt, skatt forbruk og gjeld....ikke fått med deg at det er kommunister som har styrt Norge frem til 2013 ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mannen min tjener 950 000 som it-konsulent med fleksitid/dagtid og uten overtid. Han har ikke utdannelse engang, kun selvlært datanerd. Har vel hatt en god porsjon flaks. Men uansett vil jeg tro it er en lettere utdannelse og mindre ansvar og ubekvemme tider enn leger. Syns leger burde tjene rundt 1,5 mill. Hadde aldri orket den utdannelsen + jobben selv. 

Anonymkode: fd035...284

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fastlege med mange pasienter på lista (1500 +) tjener over 1 mill. Men så jobber de også veldig mye, langt over 40 timers uke. Så hvis man deler opp i timelønn så blir det ikke så mye og når man tenker på ansvar så er det heller ikke så mye.

En overlege på sykehuset tjener sjeldent over 1 mill, etter all overtid og tillegg er tatt med. Og de kan ha skikkelige fæle arbeidstider. 

Anonymkode: e424a...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen yrke får en fast årslønn, men ingen til liten bonus. Dette kan være typisk lege, tannlege, advokat, ingeniører, osv. 

Andre yrker får fast årslønn, men også en prestasjonsbonus. Typisk eksempel på dette er finansjobber (Investeringsbanker, Private Equity, Hedge Fond, osv.), der grunnlønna er ok til bra, men bonusen kan være massiv. Det er ikke uvanlig at bonusene i disse yrkene kan være mange ganger årsinntekt. 

Derfor kan f.eks en aksjemegler eller investeringsbanker ha total årsinntekt på 10 millioner, mens de "bare" har grunnlønn på 1 million. Resten kommer fra bonus. 

Anonymkode: 63114...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså leger tjener ikke mye når man snakker om rikdom på det nivået, faktisk ganske lite. Selvsagt, å være lege innebærer at man har en god/solid lønn, men det er sjelden snakk om mange millioner i året med mindre man har egen praksis og ansatte under seg som også genererer en del av inntjeningen. Husk også på ansvaret, og at mange leger jobber overtid, pluss eventuell vakt på legevakt eller lignende. Dette kan bli langt flere timer i året enn et vanlig årsverk, og må også motregnes inn i lønnen. 

Skal man tjene mange millioner eller mer, så kan man som regel ikke betrakte jobber som gir vanlig lønnsinntekt, men man må kvitte seg med lønnsmedarbeidermentaliteten, ta risiko og investere. For de som gjør det virkelig bra med tanke på lønn, så utgjør en eventuell lønnsinntekt veldig lite av deres totale inntekter, for det er de passive inntektene fra investeringer/utleie/eiendom etc. som generer de virkelige inntektene. 

Anonymkode: 5560e...8aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...