AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #1 Skrevet 1. september 2018 Jeg har datet en fyr i noen måneder nå, vi kaller han Lars. Lars er på mange måter en veldig flott fyr, men så er det én ting jeg har lagt merke til de siste par ukene som har får meg til å tvile litt. Jeg får noen ganger på følelsen av at han er litt uintelligent, litt kort, på en måte. Men jeg vet ikke, om kanskje det er jeg som legger for mye i det. Her om dagen kom vi inn på temaet om kiropraktorer. Hvor jeg fortalte at jeg har brukt det flere ganger og hatt veldig gode erfaringer med det. Det er vel en kjent sak nå, at å gå til kiropraktor har blitt veldig utbredt og at det absolutt fungerer. Så forteller han meg om en kompis av han, som visstnok sliter mye med ryggen, hvorpå samboeren hans etter lang, lang tid fikk overtalt han til å gå til kiropraktor. Han hadde til slutt gått med på det, og, lite overraskende, så hjalp det jo. Jeg reagerte med å svare at det var jo litt merkelig, å tvile så mye på noe som er allment kjent at fungerer, kiropraktorer er vel like høyt ansett som leger i dag. Han svarer med å si at ''ja jeg tror nå litt på det jeg". Og jeg svarer at, hæ, det er fakta, det handler vel ikke om å tro på det eller ikke. Det blir det samme som å betvile at jorda er rund, når vi vet i dag at jorda er rund. Det er et faktum, kan ikke diskuteres og handler vel ikke om man tror på det eller ikke? Eller er det jeg som er helt på jordet? Sorry langt innlegg, men jeg ble ganske satt ut av dette... Anonymkode: 2d9ed...e7b
Gjest tranedatter Skrevet 1. september 2018 #2 Skrevet 1. september 2018 JEG går både til naprapat og kiropraktor. For ti år siden da jeg begynte var den en aksjon om att naprapat skulle bli godkjent på lik linje som fysioterapi. Så jeg forstår daten din, det er ganske nye områder. Kiropraktik er jo godkjent helseautorasjon, men det er maaange som fortsatt er skeptisk, fordi man finner lite evidens på at det faktisk fungerer på sikt. Godtatt med ikke av alle: https://www.aftenposten.no/norge/i/Xwnqr/Kiropraktoren---godtatt_-men-ikke-av-alle Jeg for min del har større problem med å forstå at det offentlige bruker masse penger på fysioterapi - DET opplever jeg som bortkastede penger for kroniske problemer i skjelett og muskler.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #3 Skrevet 1. september 2018 Fastlegen min føler ikke kiropraktor hjelper noe særlig, men foretrekker fysioterapeut. Er han også kort? Anonymkode: 83407...b92 19
exictence Skrevet 1. september 2018 #4 Skrevet 1. september 2018 (endret) Høres ut som en bagatell, i mine øyne. Hvorfor henge seg sånn opp i at han sier at han tror litt på det, altså at han er litt skeptisk også til kiropraktor? Synes det bare er sunn fornuft, jeg. Jeg er skeptisk til mye selv om forskning sier at det hjelper/er sunt/er ikke bra osv. Selv er jeg skeptisk til mye medisin, selv om det sikkert har hjulpet i mange situasjoner. Bra med litt skepsis, tenker jeg. Er faktisk skeptisk selv til kiropraktor. Kanskje ikke i alle tilfeller, men med noen ting, og til hvem. Hadde ikke gått til hvem som helst, eller latt kiropraktoren gjøre hva som helst, selv om noen hadde hatt utbytte av det, og det hadde blitt dokumentert med fakta. Endret 1. september 2018 av exictence 16
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #5 Skrevet 1. september 2018 Det er faktisk ikke dokumentert at kiropraktikk fungerer i en slik utstrekning som det faktisk er brukt. Det er bare noen få lidelser hvor det er evidens at kiropraktikk har effekt, så jeg vil ikke akkurat dømme noen for å være kritiske. Det får faktisk inn under "alternativ behandling". Når det er sagt, så går jeg fast til kiropraktor selv og føler at det hjelper meg på mine konkrete skulderplager, men jeg ville ikke tatt et barn dit nødvendigvis. Det er greit å være litt kritisk og avventende. Anonymkode: 04a47...4b6 29
Gjest Optimo Skrevet 1. september 2018 #6 Skrevet 1. september 2018 Kiropraktikk er mumbo jumbo da. Eller har de fått solid forskning som backer dem opp i det siste? Nei, trodde ikke det.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #7 Skrevet 1. september 2018 Fungerer for noen og andre ikke. På meg ble jeg bare verre og har null tro på slik behandling. At et menneske blir tolket kort for noe slikt kan jeg ikke forstå. Blir som å si at alle religiøse er mindre smarte fordi det ikke finnes fakta på en religion. Folk må få lov til å ha sine egne meninger uten å bli stemplet som dumme. Anonymkode: eccd4...638 9
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #8 Skrevet 1. september 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fastlegen min føler ikke kiropraktor hjelper noe særlig, men foretrekker fysioterapeut. Er han også kort? Anonymkode: 83407...b92 Merkelig, min fastlege sier at fysioterapi bare er fjas og anbefaler å gå til kiropraktor fremfor fysioterapeut. Anonymkode: 71301...400
Gjest tranedatter Skrevet 1. september 2018 #9 Skrevet 1. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk ikke dokumentert at kiropraktikk fungerer i en slik utstrekning som det faktisk er brukt. Det er bare noen få lidelser hvor det er evidens at kiropraktikk har effekt, så jeg vil ikke akkurat dømme noen for å være kritiske. Det får faktisk inn under "alternativ behandling". Når det er sagt, så går jeg fast til kiropraktor selv og føler at det hjelper meg på mine konkrete skulderplager, men jeg ville ikke tatt et barn dit nødvendigvis. Det er greit å være litt kritisk og avventende. Anonymkode: 04a47...4b6 Kiropraktik er faktisk godkjent. Allerede i 1989 (lærte jeg idag). --- Om den fungerer, derom strides de lærde. Nei: https://forskning.no/fysioterapi-kronikk-bedriftsmedisin/kronikk-ikke-kiropraktikk-takk/1174616 Ja: Det jeg finner stort sett forskning fra kiropraktorer selv...
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #10 Skrevet 1. september 2018 Nå er saken den at dette var ett av flere eksempler hvor jeg føler han sier han tror på fakta. Altså, at kiropraktikk ikke fungerer for alle, det sier seg egentlig selv. På samme måte som fysioterapi ikke er løsningen for alle heller. Men det jeg prøvde å komme frem til er at han betviler saker som er bevist, på meg selv og mange andre inkludert. Selvsagt fungerer ikke den typen du får fra fastlegen din på alle andre, akkurat som den behandlingsformen som fungerer for deg ikke nødvendigvis fungerer for meg. Problemet for meg kommer når noen skal betvile at du går opp i vekt bare fordi du selv ikke går opp i vekt. Det betyr ikke at det kan være en myte at noe fungerer, når det faktisk fungerer for noen. Vi er alle forskjellige, så at noe fungerer for noen og ikke alle andre, sier seg selv. Men faktumet at noe fungerer for noen, står jo like sterkt for det. Det blir litt som å stå å si til en person som har blitt frisk av kreft ved hjelp av en bestemt medisin, at han tror på at den medisinen kanskje fungerer. Men hallo, hvis det står et levende bevis foran deg på at denne medisinen faktisk fungerer, så er det vel bevist at den kan fungere? Den fungerer kanskje ikke for alle, men at den fungerer, det har du bevis på, du har fakta om det. Skal man betvile fakta burde man i så fall ordlegge seg på en litt annen måte, er vel mitt poeng. Anonymkode: 2d9ed...e7b
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #11 Skrevet 1. september 2018 Det fungerer vel omtrent like bra som placebo. Kanskje det er du som er kort?? Anonymkode: f4014...ecc 13
Husholdning1 Skrevet 1. september 2018 #12 Skrevet 1. september 2018 (endret) At både kiropraktikk og fysioterapi fungerer på noen er velkjent. Min samboer har hatt god nytte av kiropraktor, noe jeg ikke har erfart. Jeg har derimot hatt god nytte av fysioterapi bed manuell behandling. Personlige erfaringer vil altså påvirke mye her. Men som du sier er det å betvile fakta noe merkelig. Endret 1. september 2018 av Husholdning1
Gjest Optimo Skrevet 1. september 2018 #13 Skrevet 1. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal man betvile fakta burde man i så fall ordlegge seg på en litt annen måte, er vel mitt poeng. Dårlig eksempel i åpningsinnlegget, i tilfelle. For at kiropraktikk har noe for seg er virkelig ikke "fakta".
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #14 Skrevet 1. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det fungerer vel omtrent like bra som placebo. Kanskje det er du som er kort?? Anonymkode: f4014...ecc Placebo faktisk. Det er vel den dummeste kommentaren jeg har lest hittil i år. Anonymkode: 2d9ed...e7b 5
Husholdning1 Skrevet 1. september 2018 #15 Skrevet 1. september 2018 Akkurat nå, Guile skrev: Dårlig eksempel i åpningsinnlegget, i tilfelle. For at kiropraktikk har noe for seg er virkelig ikke "fakta". Jo, det er fakta. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #16 Skrevet 1. september 2018 Her er det jo virkelig du som fremstår mindre intelligent TS. Du bør lese deg opp på emnet. Anonymkode: 37963...960 17
_popcorn_ Skrevet 1. september 2018 #17 Skrevet 1. september 2018 Jeg har ikke tro på kiropraktor for meg selv. Jeg har prøvd det, og hadde ikke noe bedring. Fysioterapi derimot har jeg hatt kjempegod nytte av. Det å sammenligne hvorvidt man tror på kiropraktor og om jorda er rund er å dra det litt vel langt. Det er mange som ikke tror på kiropraktor fordi dem har egne opplevelser med at det ikke fungerer.
exictence Skrevet 1. september 2018 #18 Skrevet 1. september 2018 (endret) 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal man betvile fakta burde man i så fall ordlegge seg på en litt annen måte, er vel mitt poeng. Anonymkode: 2d9ed...e7b Ser ikke noe galt i å formulere seg som "ja, jeg tror nå litt på det, jeg". Synes den formuleringen uttrykker seg som at han er enig med deg, men er også i det hele litt skeptisk. Eller hva mener du med var galt med den formuleringen? Endret 1. september 2018 av exictence 1
Blueblizz Skrevet 1. september 2018 #19 Skrevet 1. september 2018 Jeg var også skeptisk da jeg forsøkte kiropraktor for første gang på datteren min for 5 år siden. Hadde ikke troa, men var desperat. Funka egentlig ikke. Var også i tvil første gang jeg skulle gå til kiropraktor for 4 år siden når det gjaldt meg selv og bekkenløsninga. Kaller kiropraktoren for mirakelmannen min ❤️ fra å nesten ikke kunne gå så kunne jeg nesten danse tilbake på jobb 😂 Nå vet jeg, men før jeg visste så trodde jeg.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #20 Skrevet 1. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har datet en fyr i noen måneder nå, vi kaller han Lars. Lars er på mange måter en veldig flott fyr, men så er det én ting jeg har lagt merke til de siste par ukene som har får meg til å tvile litt. Jeg får noen ganger på følelsen av at han er litt uintelligent, litt kort, på en måte. Men jeg vet ikke, om kanskje det er jeg som legger for mye i det. Her om dagen kom vi inn på temaet om kiropraktorer. Hvor jeg fortalte at jeg har brukt det flere ganger og hatt veldig gode erfaringer med det. Det er vel en kjent sak nå, at å gå til kiropraktor har blitt veldig utbredt og at det absolutt fungerer. Så forteller han meg om en kompis av han, som visstnok sliter mye med ryggen, hvorpå samboeren hans etter lang, lang tid fikk overtalt han til å gå til kiropraktor. Han hadde til slutt gått med på det, og, lite overraskende, så hjalp det jo. Jeg reagerte med å svare at det var jo litt merkelig, å tvile så mye på noe som er allment kjent at fungerer, kiropraktorer er vel like høyt ansett som leger i dag. Han svarer med å si at ''ja jeg tror nå litt på det jeg". Og jeg svarer at, hæ, det er fakta, det handler vel ikke om å tro på det eller ikke. Det blir det samme som å betvile at jorda er rund, når vi vet i dag at jorda er rund. Det er et faktum, kan ikke diskuteres og handler vel ikke om man tror på det eller ikke? Eller er det jeg som er helt på jordet? Sorry langt innlegg, men jeg ble ganske satt ut av dette... Anonymkode: 2d9ed...e7b Faktum er at det fungerer for noen, men ikke for alle. Måten han svarer deg på er også bare en talemåte. Hva vi vet i dag er det ikke sikkert at stemmer i morgen med alt mulig, se bare helse og kostholdsråd med alt som frarådes fra år til år. Skjønner ikke helt hva du er så sjokkert for. Anonymkode: fbca1...898 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå