Gå til innhold

Munchausen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Hvordan ville dere gått frem når dere mistenker at noen har Munchausen syndom? Ikke proxy, vedkommende gjør dette mot seg selv, ikke andre.

Jeg har en ganske nær relasjon med vedkommende (men ikke slik att jeg kan ta det opp med vedkommende), og syns det er fryktelig vanskelig og trist å stå se hva vedkommende er villig til å gjøre mot seg selv for oppmerksomhet og omsorg. Har prøvd å google litt, men finner mest om de som påfører skade på barn, hvor da BV er en naturlig instans å kontakte. Dette er et ungt voksent menneske. 

Takk om noen vil dele sine tanker, og eventuelt har noen råd.

Anonymkode: 5d07a...93e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å ta en telefon eller skrive et brev til vedkommendes fastlege, og lufte bekymringene dine? 

Skrevet

Regner med at hun har vært innom mange runder i helsevesenet? De forstår det relativt fort, men de kan jo ikke gjøre noe mot hennes vilje. Hun burde få behandling hos en psykolog.

Anonymkode: c716b...1ef

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med at hun har vært innom mange runder i helsevesenet? De forstår det relativt fort, men de kan jo ikke gjøre noe mot hennes vilje. Hun burde få behandling hos en psykolog.

Jeg tror de kan mistenke det, men at det sitter langt inne å konfrontere pasienten med dette.

»De fleste leger kvier seg for å mistenke pasienten for simulering. Man er vant med at bedrag og løgn ikke sjelden forekommer i dagliglivet, men som lege er man opplært til nærmest uforbeholdent å stole på pasienten. Når mistanken allikevel er vakt, lar man ofte være å gå videre i den retning av redsel for å overse en organisk diagnose, med de derav følgende negative reaksjoner hos pasienten og et potensielt erstatningsansvar.»

»Etter vår erfaring innrømmer pasientene sjelden sin simulerende atferd. Når de registrerer at de er ved å bli mistenkt for å være psykisk syk istedenfor å ha en somatisk lidelse, forlater de fleste helseinstitusjonen.»

https://tidsskriftet.no/2017/05/kommentar-og-debatt/utfordringer-ved-munchhausens-syndrom-0

Anonymkode: c5e4e...c98

Skrevet
2 timer siden, Amawhatsnot skrev:

Hva med å ta en telefon eller skrive et brev til vedkommendes fastlege, og lufte bekymringene dine? 

Takk. Ja, det kan jeg gjøre!

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror de kan mistenke det, men at det sitter langt inne å konfrontere pasienten med dette.

»De fleste leger kvier seg for å mistenke pasienten for simulering. Man er vant med at bedrag og løgn ikke sjelden forekommer i dagliglivet, men som lege er man opplært til nærmest uforbeholdent å stole på pasienten. Når mistanken allikevel er vakt, lar man ofte være å gå videre i den retning av redsel for å overse en organisk diagnose, med de derav følgende negative reaksjoner hos pasienten og et potensielt erstatningsansvar.»

»Etter vår erfaring innrømmer pasientene sjelden sin simulerende atferd. Når de registrerer at de er ved å bli mistenkt for å være psykisk syk istedenfor å ha en somatisk lidelse, forlater de fleste helseinstitusjonen.»

https://tidsskriftet.no/2017/05/kommentar-og-debatt/utfordringer-ved-munchhausens-syndrom-0

Anonymkode: c5e4e...c98

Ja, det som er problemet. Pluss at vedkommende er ekstremt smart, kunnskapsrik og manipulerende. Hopper fra lege til lege, bruker ulike sykehus ved innleggelser ect. 

Det som bekymrer meg mest er de utrolige ressursene helsevesenet i Norge bruker på denne personen. Jeg tenker at det nesten må være ulovlig, samtidig som jeg jo vet at vedkommende er alvorlig syk, bare ikke på den måten hun selv fremstiller det på, men psykisk. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det som er problemet. Pluss at vedkommende er ekstremt smart, kunnskapsrik og manipulerende. Hopper fra lege til lege, bruker ulike sykehus ved innleggelser ect. 

Det som bekymrer meg mest er de utrolige ressursene helsevesenet i Norge bruker på denne personen. Jeg tenker at det nesten må være ulovlig, samtidig som jeg jo vet at vedkommende er alvorlig syk, bare ikke på den måten hun selv fremstiller det på, men psykisk. 

Jeg forstår det, det er sånn de gjør. Men jeg tror virkelig ikke du kommer noen vei med å kontakte fastlegen hennes. For ingen kan tvinge henne i behandling. Hun vil sikkert bare nekte også bytte fastlege.

Veldig vanskelig, forstår det. Og er enig at hun bruker ressurser i helsevesenet som hun ikke trenger. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...