Gå til innhold

Hva er best av hybridbil og elbil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Elbil er vel bra, men sats på hjemmelading, mye kø på ladestasjoner.

Hybrid, ikke ladbare. Bare tull, å lade sine batterier med disel eller bensinmotor blir dyrt og lite miljøvennlig

Hybrid ladbare er greit om en mest kjører så kort distanse at en kan lade hjemme  og slippe å bruke den fossile motoren.

Kjører  en langt og mye så er det disel som duger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er best av hybrid, plug in-hybrid og el er avhengig av ditt kjøremønster og hvor du kjører.

Elbil er fremdeles en bil som krever litt planlegging i hverdagen. Samtidig er det veldig enkelt bilhold! Plugg inn når du kommer hjem og la den stå der til du trenger den igjen. Da har du full tankt og kan kjøre langt mer enn de fleste gjør hver dag.

Hurtigladerne har sjeldent kø, selv i Oslo og Bærum hvor det er fullt av elbiler. Men i rushtiden kan det dermiot være litt trøblete å finne en ledig hurtilader vest for Oslo.

Hybrider og plug in-hybrider har jeg aldri forstått meg på. Hvis du kjører så korte avstander som hybridene kan på strøm, så kan man like gjerne kjøpe en elbil. Hele konseptet virker meningsløst for meg. Bare ikke fall for de såkalte mildhybridene, som ikke er hybrid i det hele tatt, men som bruker strøm til å gi en effekttopp. Bensinforbruket er omtrent identisk på en mildhybrid og en vanlig bensinmotor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hurtiglading bruker man bare på lengre turer. Med nye elbiler så er det knapt behov for hurtiglading i de fleste dager.

men..

kjører du midt på vinteren i -20'c i 100-sonen på motorveien så kan det hende at du må lade underveis. Da kan du glede deg til å oppleve at opptil 50% av hurtigladerne er ute av drift, resten har kø fra helvete og at ladingen kan ta flere timer når du har koblet deg til.

gled deg!

Anonymkode: 5f53f...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, jomann skrev:

Hva som er best av hybrid, plug in-hybrid og el er avhengig av ditt kjøremønster og hvor du kjører.

Elbil er fremdeles en bil som krever litt planlegging i hverdagen. Samtidig er det veldig enkelt bilhold! Plugg inn når du kommer hjem og la den stå der til du trenger den igjen. Da har du full tankt og kan kjøre langt mer enn de fleste gjør hver dag.

Hurtigladerne har sjeldent kø, selv i Oslo og Bærum hvor det er fullt av elbiler. Men i rushtiden kan det dermiot være litt trøblete å finne en ledig hurtilader vest for Oslo.

Hybrider og plug in-hybrider har jeg aldri forstått meg på. Hvis du kjører så korte avstander som hybridene kan på strøm, så kan man like gjerne kjøpe en elbil. Hele konseptet virker meningsløst for meg. Bare ikke fall for de såkalte mildhybridene, som ikke er hybrid i det hele tatt, men som bruker strøm til å gi en effekttopp. Bensinforbruket er omtrent identisk på en mildhybrid og en vanlig bensinmotor.

Det er jo ikke vanskelig å forstå behovet for en hybridbil. Elbil er fint for mange som kun trenger å kjøre innen batteriradiusen til elbilen (her må man også huske på å ha nok strøm til å komme seg tilbake igjen, eller til et annet sted å lade, samt at det er mindre rekkevidde om vinteren). Men en del trenger både å kjøre kort vei til jobben og hjem, samt en og annen langtur. Og siden man ikke kan regne å finne nok ladestasjoner alle steder i landet, så kommer man fort til kort med en ren elbil. Og det er her hybridbil kommer inn, slik at mange slipper å ha to biler. 

Neste bil jeg skal ha, så kommer jeg nok absolutt til å gå for en plug-in hybrid. Har ikke hatt det ennå, men samtlige av vennekretsen som har det er storfornøyde med å ha det beste av begge verdener, relativt billig og fossilfri kjøring på korte turer, samtidig som man beholder fleksibiliteten for lengre turer. 

Anonymkode: 88c02...7ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

hurtiglading bruker man bare på lengre turer. Med nye elbiler så er det knapt behov for hurtiglading i de fleste dager.

men..

kjører du midt på vinteren i -20'c i 100-sonen på motorveien så kan det hende at du må lade underveis. Da kan du glede deg til å oppleve at opptil 50% av hurtigladerne er ute av drift, resten har kø fra helvete og at ladingen kan ta flere timer når du har koblet deg til.

gled deg!

Anonymkode: 5f53f...b3c

Det var da negativt.

Har elbil og har hatt det siden desember 2016.

En gang har jeg opplevd at jeg ikke har fått lade på grunn av at hurtiglader var ute av drift. En gang måtte jeg vente i 30 minutter (Beitostølen - et ladepunkt). Stort sett har jeg de gangene jeg har kommet til fulle ladere fått ladet i løpet av 5-10 minutter. Og ladingen tar ikke lenger tid enn ca 25 min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har kjørt elbil omtrent fra dette årtusen..

problemet med hurtiglading er at mange elbiler idag ikke har aktiv termisk styring av batteriene. Da går det til helvete med ytelsene når det blir for kaldt og for varmt.

Ingenting er så moro som å lade f.eks. en egolf eller leaf i -20'c med kalde batterier. Moroa kan da fint var i 2 timer.

hurtigladere har etter min erfaring en lei tendens å svikte når man trenger de mest. Da blir dette som bingo og du kan aldri regne med å få ladet før du har testet denne.

Anonymkode: 5f53f...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.9.2018 den 1.47, AnonymBruker skrev:

Noen som har noen tanker?

Anonymkode: 92e4d...1f7

Egentlig hybrid, men elbil er helt overlegen i forhold til parkeringsavgifter og bompenger. Derfor er elbil best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.9.2018 den 6.57, LiseTV skrev:

Elbil er vel bra, men sats på hjemmelading, mye kø på ladestasjoner.

Hybrid, ikke ladbare. Bare tull, å lade sine batterier med disel eller bensinmotor blir dyrt og lite miljøvennlig

Hybrid ladbare er greit om en mest kjører så kort distanse at en kan lade hjemme  og slippe å bruke den fossile motoren.

Kjører  en langt og mye så er det disel som duger.

Bensin  er også bra :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på bruken.

Min far har en ladbar hybrid, som passer perfekt hans bruk: Korte småturer i bygda, sjeldent lengre turer, men skjer kanskje annen hver uke at han må kjøre 10 mil. På den måten slipper han den ladeangsten, samtidig som han knapt bruker drivstoff til daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hybrider jeg har sett har et høyere forbruk en bensinbilen min. Den bruker gjennomsnittlig 0,5/mil og er en stasjonsvogn. Vekten av det hybrid greiene gjør st vinningen forsvinner øed en gang den bruker drivstoff

Anonymkode: 71a58...14b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kjørt disse nye 1.0 TSI med DSG fra VAG i en golf så bruker de omtrent 0,4l/10km. Det er mye bedre enn i gamledager bare rundt 2010.

hybrid er på dette nivået. Ser derfor ikke noe poeng med dobbel drivlinje og dobbelt så mange slitasjepunkter.

Anonymkode: 5f53f...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hybrid er et villspor. Dobbel drivlinje, dobbelt så mye som kan gå galt, og bare på papiret de gir lavere utslipp.

Anonymkode: 8fa3b...bdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, OppNedPåAlt skrev:

Kommer an på bruken.

Min far har en ladbar hybrid, som passer perfekt hans bruk: Korte småturer i bygda, sjeldent lengre turer, men skjer kanskje annen hver uke at han må kjøre 10 mil. På den måten slipper han den ladeangsten, samtidig som han knapt bruker drivstoff til daglig.

Da kunne han jo like gjerne hatt en elbil..

Anonymkode: 8fa3b...bdb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da kunne han jo like gjerne hatt en elbil..

Anonymkode: 8fa3b...bdb

Han vil ikke ha elbil på grunn av rekkeviddeangst :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, OppNedPåAlt skrev:

Han vil ikke ha elbil på grunn av rekkeviddeangst :)

Nye elbiler til litt over 300k har rekkevidde på minst 250 km under verst tenkelige forhold og kan lade fullt på knapt en time (100 kW ladere).

Hva er problemet da?

Anonymkode: 5f53f...b3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, OppNedPåAlt skrev:

Han vil ikke ha elbil på grunn av rekkeviddeangst :)

Pr idag er det mer psykologisk enn reelt. 10 mil klarer en moderne elbil uten problem selv på vinteren. Bonusen er at han bruker intet drivstoff - penger spart. Til lengre turer kan man alltids hurtiglade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologiske aspekter er da viktige uansett 😊 

dessuten har han et behov for hengerfeste og dra en tilhenger, ikke så mange elbiler som støtter det. Hybriden passer ypperlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hengerfeste finnes bare på omtrent halvparten av elbilmodeller til salg. Klart det er for dårlig!

Anonymkode: 5f53f...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...