T-Rex Skrevet 31. august 2018 #1 Skrevet 31. august 2018 Jeg elsker fårikål, men det er vel ikke så mange andre gryteretter med lammekjøtt? Rema har lammelår på tilbud, og i tillegg til å kjøpe ett for kverning til lammekjøttdeig, tenker jeg å skjære opp ett i biter. Lammekjøtt brukes naturligvis i en del retter fra midtøsten, men finnes det mer klassisk europeiske gryteretter med lam?
LittDiva Skrevet 31. august 2018 #2 Skrevet 31. august 2018 Mange franske. Jeg lager med løk, hvitløk, gulrot, squash, tomater, kanskje litt chili. Timian og rosmarin. Stekte potetterninger og en salat med endiver og epler til. 3
Rumle Skrevet 31. august 2018 #3 Skrevet 31. august 2018 Jeg lager en enkel currybasert gryte med lammelår av og til. Vanligvis bruker jeg biff, men lammekjøtt fungerer godt også 1
Mkigjen Skrevet 31. august 2018 #4 Skrevet 31. august 2018 Lammegryte med rotgrønnsaker, så får du en norsk vri
T-Rex Skrevet 31. august 2018 Forfatter #5 Skrevet 31. august 2018 Takk for forslag. Hva skal basisen i en lammegryte være, om man ikke går for noe eksotisk? Pappa pleide å lage noe han kalte bondesos, basert på fenalår og brun saus med fløte. Det var veldig godt. Men siden jeg ikke finner noen oppskrifter på lammegryte uten sterk krydring, lurer jeg på om det kanskje ikke er noen god idé?
Mkigjen Skrevet 31. august 2018 #6 Skrevet 31. august 2018 https://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/lammegryte-med-rotgronnsaker/ 1
T-Rex Skrevet 31. august 2018 Forfatter #7 Skrevet 31. august 2018 6 minutter siden, Mkigjen said: https://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/lammegryte-med-rotgronnsaker/ Ser man det, ja! Må innrømme at jeg sjelden googler matoppskrifter på norsk, så dermed har jeg ikke funnet denne selv. Takk! 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #8 Skrevet 31. august 2018 Osso buco med lam er veldig godt, dvs skanker eller lårskiver. Anonymkode: df98b...2b8
Elán Skrevet 31. august 2018 #10 Skrevet 31. august 2018 Du kan lage lapskaus av lam? Eller noe indisk?
T-Rex Skrevet 31. august 2018 Forfatter #11 Skrevet 31. august 2018 5 minutter siden, KatteLatte said: Lammefrikassé? Lammefrik, esse. Den hadde jeg helt glemt! 1
T-Rex Skrevet 31. august 2018 Forfatter #12 Skrevet 31. august 2018 5 minutter siden, Elán said: Du kan lage lapskaus av lam? Eller noe indisk? Indisk og pakistansk er jo godt, så det er absolutt en mulighet - bortsett fra at jeg aldri har fått dreisen på det. Lapskaus på lam? Går det an?
Elán Skrevet 31. august 2018 #13 Skrevet 31. august 2018 Akkurat nå, T-Rex skrev: Indisk og pakistansk er jo godt, så det er absolutt en mulighet - bortsett fra at jeg aldri har fått dreisen på det. Lapskaus på lam? Går det an? Det er bare å prøve! Lapskaus på lam er fantastisk. Nå har ikke jeg brukt lammelår, men lettsaltet lammekjøtt som har dampet noen timer. Har det oppi en stor gryte med potet, gulrot, kålrot, løk og purreløk. Smaker til med salt og pepper, eventuelt annet krydder du liker (selv synes jeg gastromat på lapskaus er nydelig)!
Zienna Skrevet 31. august 2018 #14 Skrevet 31. august 2018 12 minutter siden, T-Rex skrev: Takk for forslag. Hva skal basisen i en lammegryte være, om man ikke går for noe eksotisk? Pappa pleide å lage noe han kalte bondesos, basert på fenalår og brun saus med fløte. Det var veldig godt. Men siden jeg ikke finner noen oppskrifter på lammegryte uten sterk krydring, lurer jeg på om det kanskje ikke er noen god idé? Jeg langtidssteker alltid lammekjøtt om den er i store deler, bog eller lår. Legger i stekeovnsskuffen med vann i bunnen. Evt. bruker jeg stekepose. Stikker hvitløk inn i kjøttet med skarp kniv. Saus lager jeg tradisjonelt, dvs. bruker margarin og hvetemel, og sper med kraften fra kjøttet i ovnen. Så deler jeg kjøttet opp og lar kjøtt og bein koke med sausen til kjøttet er passelig mørt. Like før middag har jeg staver av gulrot og sellerirot i, eller andre ting som jeg har i hus. Krydrer med rosmarin, salt og pepper. Har også litt tyttebærsyltetøy og brunost (har ferdig skivet i fryseboksen) i sausen. Smak til underveis. Populær rett i min familie i hvert fall
T-Rex Skrevet 31. august 2018 Forfatter #15 Skrevet 31. august 2018 1 minutt siden, Elán said: Det er bare å prøve! Lapskaus på lam er fantastisk. Nå har ikke jeg brukt lammelår, men lettsaltet lammekjøtt som har dampet noen timer. Har det oppi en stor gryte med potet, gulrot, kålrot, løk og purreløk. Smaker til med salt og pepper, eventuelt annet krydder du liker (selv synes jeg gastromat på lapskaus er nydelig)! Lettsaltet lammekjøtt er unektelig godt til raspeballer, for eksempel. Så jeg tror så gjerne at det kan bli bra. Men jeg føler at det blir litt feil å salte et lammelår, for å lage saltet lammekjøtt... Men jeg kan så klart prøve med usaltet!
T-Rex Skrevet 31. august 2018 Forfatter #16 Skrevet 31. august 2018 1 minutt siden, Zienna said: Jeg langtidssteker alltid lammekjøtt om den er i store deler, bog eller lår. Legger i stekeovnsskuffen med vann i bunnen. Evt. bruker jeg stekepose. Stikker hvitløk inn i kjøttet med skarp kniv. Saus lager jeg tradisjonelt, dvs. bruker margarin og hvetemel, og sper med kraften fra kjøttet i ovnen. Så deler jeg kjøttet opp og lar kjøtt og bein koke med sausen til kjøttet er passelig mørt. Like før middag har jeg staver av gulrot og sellerirot i, eller andre ting som jeg har i hus. Krydrer med rosmarin, salt og pepper. Har også litt tyttebærsyltetøy og brunost (har ferdig skivet i fryseboksen) i sausen. Smak til underveis. Populær rett i min familie i hvert fall Skal prøves! 1
VitaSana Skrevet 31. august 2018 #17 Skrevet 31. august 2018 Jeg har planer om å teste denne :) http://verdensmat.no/?p=3671
Jerry Lee Skrevet 2. september 2018 #18 Skrevet 2. september 2018 (endret) Irish stew. Oppskrift har jeg dessverre ikke, men skal visst være kål, gulrøtter og løk bl.a. oppi der. PS. Og jeg ser nå mange andre grønnsaker. Endret 2. september 2018 av Jerry Lee
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå