Gå til innhold

Noen som har peiling på Volvo v70 TDi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forrige vinter hadde den store startproblemer. Tømte batteriet på vinteren når det var veldig kaldt. Fant ut etterhvert at det var noe med glødingen som var ødelagt. Dette er reparert. Men et nytt problem meldte seg i mars/april. 

Den er NOEN GANGER ekstremt vanskelig å starte. Finner ingen sammenheng. Den starter med en gang i sol, regn, 10+, 35+, lite diesel på tanken osv.. andre dager må man nesten tømme batteriet før den starter. Vi kjørte nylig med bilen helt til Italia. Absolutt ingen problemer med å starte. Men da vi kom til Sverige på tilbaketuren ble den plutselig tungstartet igjen. 

Registerreima ble byttet rett før dette problemet oppstod. Om det har sammenheng vet jeg ikke. Dieselpumpereim ble ikke byttet og noen mener at det er timinga på denne som kan gjøre dette. Men verkstedet sier at om det var det som var problemet ville bilen vært vanskelig å starte hele tiden og den ville heller ikke gått ordentlig. 

Verkstedet vil ha den inn på diagnose. Det er en 98 modell og vi har diagnoseleser selv. Fikk opp feilkode om for lite diesel og noe med startsperre. Slettet de kodene og bilen startet. Kan ha vært tilfeldig. Kodene har ikke kommet tilbake. 

Bilen oppfører seg eksemplarisk når den først starter, går bra, ingen fusking. 

Så har vi vært inne på tanken om diesellekkasje et eller annet sted, men ingenting synlig ihvertfall.. 

Noen som har ideer? Må jo fikse dette før minusgradene kommer for da klarer ikke batteriet like mye som idag.. 

Anonymkode: 786b5...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er vel VW motoren Volvo brukte tidligere. Hvis den ikke starter får ikke motoren diesel. Det er såpass enkelt. På common rail må startmotor trekke motoren over 200 omdreininger pr.min. , diesel trykket høyt nok og spenning over 12v for at dyser skal åpne for diesel. 

Dine problemer har jeg opplevd når dysene lekker og trykket i diesel systemet har vært for lavt. Måtte bytte 2dyser og alt virket.

Din Volvo har ikke common rail men ville begynt med å sjekke hva som skal til for at motoren skal få tilført diesel. Stengeventilen har jeg hatt problemer med på VW, mulig den ikke åpner og slipper diesel frem til dysene hver gang? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Commander skrev:

Dette er vel VW motoren Volvo brukte tidligere. Hvis den ikke starter får ikke motoren diesel. Det er såpass enkelt. På common rail må startmotor trekke motoren over 200 omdreininger pr.min. , diesel trykket høyt nok og spenning over 12v for at dyser skal åpne for diesel. 

Dine problemer har jeg opplevd når dysene lekker og trykket i diesel systemet har vært for lavt. Måtte bytte 2dyser og alt virket.

Din Volvo har ikke common rail men ville begynt med å sjekke hva som skal til for at motoren skal få tilført diesel. Stengeventilen har jeg hatt problemer med på VW, mulig den ikke åpner og slipper diesel frem til dysene hver gang? 

Takk for svar. 

Ja tror også det må være noe med diesel.. har vært inne på om det kan være den ventilen som skal holde diesel «framme» som ikke fungerer helt sånn at dieselen ikke klarer å holde seg framme i motoren, men heller blir sugd tilbake? 

Kan man se om en dyse lekker? De er jo ikke super billige så vil ikke bytte de unødig. 

Anonymkode: 786b5...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. 

Ja tror også det må være noe med diesel.. har vært inne på om det kan være den ventilen som skal holde diesel «framme» som ikke fungerer helt sånn at dieselen ikke klarer å holde seg framme i motoren, men heller blir sugd tilbake? 

Kan man se om en dyse lekker? De er jo ikke super billige så vil ikke bytte de unødig. 

Anonymkode: 786b5...ff0

Rimelig enkelt. Koble slanger fra returen på dysa ned i en flaske. Kjør på tomgang i 30s.Da ser man lett hvilken dyse som slipper igjennom for mye. Bytte den som lekker mest.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...