AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #1 Del Skrevet 30. august 2018 Hei!, vi er en familie fra Spania med to barn i barnehage alder, men en av de, skal begynne på skolen neste år. Vi bor nå i Oslo og vi planner å flytte oss neste år til Bærum, Asker, Lier eller Røyken, disse er de største muligheter. Alt kommer an på priser av bolig, men også barnehage og SFO skole åpningstider/åpeningstider i ferie. Og selvfølgelig kvalitet av disse. "Problemer" som utlander er at vi har ikke familien i nærheten for å hjelpe, og vi må jobbe 100%, også begge jobber tidlig fra kl.7:00, selv om en av oss er fleksibel. I Røyken kommune jeg leste at alle barnehage og SFO begynner kl, 07:00, stenger bare to uker i juli, og stenger bare hellidager, det skjer ikke i resten av kommunene, noen i Lier.. Tror dere at er en bra idee å prøve å bo i en sted sånn, for å være lettere for oss, eller bedre glemmer det å velge et sted med bra skoler.... barnehage.... Hva synes dere om Røyken kommune, akkurat Slemmestad eller rundt?, Vet dere hvis skolene er bra?, noe forskellighet med bærum, asker....? Også, vi frykter litt at Røyken er liten sted, og som utlander kanskje vi er litt alene (Oslo har mye mer muliheter) Vet dere noe om dette sted?, hvordan er mennesker? åpen? tusen takk for noen rådet dere har :-) Anonymkode: 9f9df...692 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #2 Del Skrevet 30. august 2018 Hvis dere er uten familie og har to barn ville jeg tenkt aller, aller mest på nærhet til jobb. Mer enn åpningstider og slikt, faktisk. Stiller stedene dere vurderer likt sånn sett? Anonymkode: 25c3c...ffc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miamaia83 Skrevet 30. august 2018 #3 Del Skrevet 30. august 2018 Hadde dere kunnet vurdert aupair eller praktikant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #4 Del Skrevet 30. august 2018 I nærheten av jobb skulle den beste. Problemer er i nærheten av jobb er mye dyrere å kjøpe, og sfo/barnehage åpen 07:30, så det mener slut jobber sent i kveld. I røyken f.e. vi har mulighet å begynner å jobbe ikke så sent, også den er ikke så lang til jobb, og priser er lavere. det er en vanskelig bestemmesle.... :-) Anonymkode: 9f9df...692 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #5 Del Skrevet 30. august 2018 Bor i Røyken kommune - nær slemmestad. Veldig bra her for barnefamilier men det er DØDSKJEDELIG - ikke så mye som skjer her, spesielt for eldre barn. Skolene er så så, men generelt er ikke skoler i Norge like ekstremt som skoler i Spania. Så forventer litt mer avslappet skolegang og mye friluft/fritid (som egentlig er veldig bra for barna). Røyken er bondeland Men vi trives veldig å bo her og barna har hatt en veldig fint og trygg oppvekst her. Hvis du jobber i Oslo kan du ta båten fra Odden (slemmestad brygge) til og fra Aker Brygge. Ellers kan du ta tog fra Heggedal stasjon som er ikke så langt unna. Fordel å bo her er at du får mer hus for mindre penge...og i 2020 blir vi til Asker kommune. Da steger verdier på husene enda mer. Du kan ikke sammeligne steder her med Oslo, da storbyer alltid byr på mye mer. Det er en del utlendinger her også men ikke noe nettverk som jeg kan se. Flere flyktninger har blitt flyttet hit, men tror de holder for seg selv. Har ikke sett noe "møte" tiltak for utlendinger her. Du har Slemmestad, Torvbråten og Sydskogen barneskoler her (Sykskogen bygges nytt nå og Torvbråten bygges så snart Sydskogen er ferdig) og Torvbråten har en bhg rett ved siden av. Begge to er i like ved et lysløype for ski i vinter og sykkel/tur i sommer. Om du liker friluftsliv er dette en veldig bra sted å ha barn. Anonymkode: 7996f...24a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #6 Del Skrevet 30. august 2018 7 minutter siden, Miamaia83 skrev: Hadde dere kunnet vurdert aupair eller praktikant? nei, men.. kansje... har ikke noe erfaring om det. Er det mulig å finne noe for å jobbe 1 eller 2 timer hver dag, f.e.? Anonymkode: 9f9df...692 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #7 Del Skrevet 30. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: nei, men.. kansje... har ikke noe erfaring om det. Er det mulig å finne noe for å jobbe 1 eller 2 timer hver dag, f.e.? Anonymkode: 9f9df...692 Det er alltid noen flinke eldre tenåringsjenter som vil sikkert hjelpe til. Anonymkode: 7996f...24a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #8 Del Skrevet 30. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: ...og i 2020 blir vi til Asker kommune. Da steger verdier på husene enda mer. Om du liker friluftsliv er dette en veldig bra sted å ha barn. Anonymkode: 7996f...24a Dette er en dumt spørsmål kanskje... men hvis det blir Asker kommune, skal barnehage og SFO endre åpningstider sine...?Jeg bare spør fordi jeg vet i Asker er veldig forskjellig Vi elser friluft aktiviteter :-) Anonymkode: 9f9df...692 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #9 Del Skrevet 30. august 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er en dumt spørsmål kanskje... men hvis det blir Asker kommune, skal barnehage og SFO endre åpningstider sine...?Jeg bare spør fordi jeg vet i Asker er veldig forskjellig Vi elser friluft aktiviteter 🙂 Anonymkode: 9f9df...692 Dette kan jeg ikke svare på dessverre. Har NULL peiling hva skal forandres her. Om jeg var deg ville jeg ha ringt røyken kommune for å høre om de vet litt mer om dette. Kan hjelpe til med beslutningen. Anonymkode: 7996f...24a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #10 Del Skrevet 30. august 2018 jeg skal ringe dem å høre litt om det... Anonymkode: 9f9df...692 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #11 Del Skrevet 30. august 2018 Hei! Nordmenn generelt blir gjerne regnet som et "kaldt" folkeslag, i den forstand at det ofte kun er på fjellet/som turist i utlandet at man hilser på hverandre. Når det er sagt, kommer det delvis an på hvilken innsats man legger i det selv. Jeg vil anbefale at dere to bytter på å melde dere som FAU-representant/klassekontakt for barna deres sine klasser. Da treffer man en mindre, men den samme, gruppa foreldre oftere, og har større mulighet for å knytte bånd med dem. Vær også veldig "på" i begynnelsen, med å ordne leke-avtaler på barnas vegne. Google navnet på de kommunene dere kunne tenke dere å bo i, og scroll ned til bunnen av deres nettside. Der er det gjerne tlf.nr. til sentralbordet/rådhuset i kommunen. Ring de, og spør om å bli satt over på telefonen til de som har med barn/oppvekst/sfo å gjøre, så kan du spørre disse om det er mulig å få tilsendt en liste med hvilke priser det er på sfo i gjeldende kommune. Dette kommer nok mye an på deres lønninger, hvordan de er. Jeg bor i Akershus fylke, i nærheten av Oslo, og her er SFO stengt hele juli måned. Det betyr jo også da at man ikke betaler for den måneden. Hvis dere ønsker å bli gode i norsk, ville jeg anbefalt dere å velge et sted utenfor det sentrale Oslo å bo i. Det er så mange innvandrere i Oslo, at der er det en viss fare for at man snakker engelsk i stedet for å øve seg i å lære norsk. Man må ofte være god i norsk for å få en fast jobb i Norge. Lykke til med flytting! Anonymkode: 46b9f...51b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miamaia83 Skrevet 30. august 2018 #12 Del Skrevet 30. august 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: nei, men.. kansje... har ikke noe erfaring om det. Er det mulig å finne noe for å jobbe 1 eller 2 timer hver dag, f.e.? Anonymkode: 9f9df...692 Eneste erfaring de at jeg jobbet litt som praktikant i ungdomstiden. Veldig kjekt. Det går an å lage en annonse å søke etter barnepass-hjelp. Evnt så finnes det aupair-byråer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå