Gå til innhold

Sandnes Alpakka silke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å strikke meg Pia-genseren fra Klompelompe. Garnet som er foreslått er Sandnes Alpakka silke, og jeg lurer litt på hvor varmt dette garnet egentlig er? Jeg har en genser i Alpakka som er helt ekstremt varm, men jeg ser at dette garnet er en god del tynnere, og blandet med silke er det kanskje ikke så galt? Jeg lurer også litt på hvor slitesterkt dette garnet er?

Jeg bor på Sørlandet med milde vintere, men er samtidig litt frysen av meg. Jeg håper å få et plagg som kan brukes hele året, altså både på kjølige sommerdager og om vinteren.

Om du har noen erfaringer med garnet, eller tips til annet garn med samme strikkefasthet som passer mine behov, blir jeg svært takknemlig. Aller helst vil jeg ha tips til Sandnes garn, men om du har noen andre gode tips så sleng det inn. :)

Anonymkode: 42889...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker det garnet godt, klærne blir myke og tynne, og det faller pent. Jeg synes ikke det blir for varmt, men det synes jeg heller ikke om vanlig alpakka.

Etter min erfaring blir plagget nesten alltid penest med det anbefalte garnet, så jeg ville prøvd med Alpakka silke og heller gitt den bort om den ble for varm. :)

Anonymkode: 7e4f2...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandnes Alpakka silke kan ikke sammenlignes Alpakka. Det er en god del tynnere og du har i tillegg mindre andel alpakka. Jeg har ikke strikket noe til meg selv i det, men strikket noen babyklær bl.a, og det ble tynne, delikate plagg. Så om du ikke vil ha en for varm genser, tenker jeg dette er et godt valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker det garnet godt, klærne blir myke og tynne, og det faller pent. Jeg synes ikke det blir for varmt, men det synes jeg heller ikke om vanlig alpakka.

Etter min erfaring blir plagget nesten alltid penest med det anbefalte garnet, så jeg ville prøvd med Alpakka silke og heller gitt den bort om den ble for varm. :)

Anonymkode: 7e4f2...d04

Hvorfor det? Med litt kunnskap om garn (lære seg litt om hvilket som siger og når det blir et problem, hvilket som varmer så og så mye osv) og strikking av prøvelapp, er det helt uproblematisk å bytte garn. Men er kanskje ikke det første man gjør som helt nybegynner, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/30/2018 at 11:27 AM, Vera Vinge said:

Sandnes Alpakka silke kan ikke sammenlignes Alpakka. Det er en god del tynnere og du har i tillegg mindre andel alpakka. Jeg har ikke strikket noe til meg selv i det, men strikket noen babyklær bl.a, og det ble tynne, delikate plagg. Så om du ikke vil ha en for varm genser, tenker jeg dette er et godt valg. 

Takk. :) Det var litt det jeg så for meg. Alpakka er helt nydelig på kalde vinterdager, men ellers så renner jeg bort.

 

On 8/30/2018 at 11:15 AM, AnonymBruker said:

Jeg liker det garnet godt, klærne blir myke og tynne, og det faller pent. Jeg synes ikke det blir for varmt, men det synes jeg heller ikke om vanlig alpakka.

Etter min erfaring blir plagget nesten alltid penest med det anbefalte garnet, så jeg ville prøvd med Alpakka silke og heller gitt den bort om den ble for varm. :)

Anonymkode: 7e4f2...d04

Takk for svar. :) Fordi jeg ikke er en veldig erfaren strikker, og arbeidet derfor tar en del tid, samt at jeg er student og varehandel svir litt i lommeboka, vil det ikke være aktuelt å gi bort et plagg. Da vil det heller få en litt annen bruk enn jeg hadde håpet.

Anonymkode: 42889...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...