Gå til innhold

Arver barna traumene våres?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, de har jo forsket på det og funnet genforandringer så selvfølgelig tror jeg på det. Folk med ubearbeidede traumer bør ikke engang tenke på å få barn, men jeg synes ikke de med arvede traumer skal avstå fra barn. De bør heller ha et stort fokus på å styrke barna og gjøre dem så robuste de kan i tilfelle de har arvet en svakhet i stressmestringsgenet. Hvem av oss har ikke traumer bakover i slekten? Det vil ikke bli født mange barn hvis vi skal begynne å tenke sånn. 

Skrevet

Interessant, fascinerende og ganske logisk hvis vi ser til resten av dyreriket. Hvorfor skulle ellers ulven være redd mennesker, f.eks? Eller sjimpanser unngå vann? Selv kattunger er instinktivt redde for vann - uten å ha møtt det før. Kanskje instinkter er basert på genetiske markører?  Veldig spennende tema!

Anonymkode: 3eede...9fd

• Liker 2
Skrevet

Det er spennende forskning! 
Men vi vet jo fra før at det finnes mange arvelige sykdommer, så jeg synes ikke det er grunnlag nok for å si at de med traumer ikke bør få barn. Diabetes og kreft er også bevist at kan være arvelig, skal vi begynne nekte alle med potensielt arvelige sykdommer å få barn? 
En mye bedre løsning vil være å heller ha tett oppfølging der det er potensiale for arvelige sykdommer. 
Om en kvinne har brystkreft i familien så blir dem ofte anbefalt å teste seg. 
Barn som har en høy sårbarhetspotensiale for psykiske lidelser bør heller følges opp fra tidlig av, slik at eventuelle sykdommer kan fanges opp tidlig og man kan starte behandling før det blir kritisk. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror absolutt det er noe i dette, og hadde jeg visst dette ville jeg nok tenkt meg om før jeg fikk barn (misforstå meg rett, ville ikke vært de foruten). 

Anonymkode: b9506...d99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...