Gå til innhold

Dine holdninger til ammefri?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg forstår det så har alle som ammer rett på ammefri - uavhengig av om ammingen er nødvendig eller ikke - på den måte at man faktisk kunne gitt barnet annen mat. Jeg hadde forstått det om man i mer ekstreme tilfeller hvor man har mislykket med å innføre andre type matkilder, må ta seg fri i løpet av dagen for å amme, men det virker som at ammefri heller handler om hva mor ønsker å gjøre. 

Det koker vel egentlig ned til verdien av morsmelk som næring. Er disse dråpene så utrolig viktige for barnet at det er verdt å la arbeidstakere få fri i løpet av arbeidsdagen? La oss si du ammer 0,3L i en time til en pris på 400 kr timen. Det gir en pris pr liter på 1333 kr. Jeg ser ikke fordelene rent samfunnsøkonomisk. Jeg vet at fullamming er anbefalt første 6 mnd, men   ikke lenger.

For hvis ammefri ikke bare handler om næringen, men også tilknytning og omsorg, så burde alle foreldre få fri i løpet av arbeidsdagen.

Anonymkode: ac8f0...016

Fullamming i 6 måneder betyr ikke at ammingen opphører. Leser du videre på HDIR sine sider står det også at «morsmelk bør være hovednæringen til barnet frem til 1 år»

Anonymkode: 6a42c...a43

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 29.8.2018 den 18.31, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt problemet. Jeg ammet så fort jeg kom hjem fra jobb, på natt og om morgenen, og klarte helt fint å opprettholde god produksjon til ungen var passert 2 år. Til tross for 8 timer arbeid + 1 time kjøring hver dag. Ammefri er virkelig bare nødvendig med helt små barn som tar 0 fast føde OG ikke tar flaske. Ikke etter 6+ måneder når de fleste mødre begynner å jobbe igjen.

10-20 nin pumpepause om man har melkespreng blir noe annet.

Anonymkode: 60a64...0ce

10-20 min?? Det tar meg 50 min å tømme brystet! Det må tømmes helt, ellers får heg brystbetennelse. Så snakk for deg sjæl.

Anonymkode: 6a42c...a43

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

10-20 min?? Det tar meg 50 min å tømme brystet! Det må tømmes helt, ellers får heg brystbetennelse. Så snakk for deg sjæl.

Anonymkode: 6a42c...a43

Noen tror at siden ting funker for de, så MÅ det jo funke for alle andre også.. 

Anonymkode: 1d2aa...c88

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "fikk ikke" ammefri, så da minstemann var blitt 8 mnd og fremdeles nektet fast føde/drikke ble jeg rett og slett sykemeldt fordi han kunne ikke gå uten mat så lenge som en hel arbeidsdag. Arbeidsgiver var enig, for det var lettere at jeg var helt borte fra jobb enn å skulle tilrettelegge en time her og en time der. Jeg jobber både dag, kveld og helg, som oftest helt alene på vakt, 20 minutter å kjøre hver vei. Da minstemann begynte å spise litt fast føde begynte jeg å jobbe 50% fulle dager de vaktene jeg hadde sammen med en annen og hvor pappa kom innom med babyen så jeg kunne amme. Fortsatte med pumpepauser så lenge det var andre på vakt. 

Det samme gjaldt for øvrig da jeg var gravid med bekkenløsning og gikt i bekkenet; ble sykemeldt fordi arbeidsgiver kunne ikke tilrettelegge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammefri på morning eller å gå tidligere er noe idiotisk. Skaper bare rot. Jeg jobber på sykehus. Jeg klarte fint å pumpe og lagre på flaske. Er så mange på jobb som kommer senere og går tidligere. Det tas ikke inn ekstra personell som gjør at vi får veldig høy arbeidsbelastning på morningen. På slutten av dagen må vi overta en pasient vi ikke kjenner i 1 time. To stykker har ammet i to år. Så har de fått ny unge. Ammet i to nye år. Dette har gjentatt seg i seks år i et tilfelle.

Anonymkode: 343bc...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ammefri på morning eller å gå tidligere er noe idiotisk. Skaper bare rot. Jeg jobber på sykehus. Jeg klarte fint å pumpe og lagre på flaske. Er så mange på jobb som kommer senere og går tidligere. Det tas ikke inn ekstra personell som gjør at vi får veldig høy arbeidsbelastning på morningen. På slutten av dagen må vi overta en pasient vi ikke kjenner i 1 time. To stykker har ammet i to år. Så har de fått ny unge. Ammet i to nye år. Dette har gjentatt seg i seks år i et tilfelle.

Anonymkode: 343bc...93c

Du klarte fint å pumpe, så det betyr at alle andre klarer. Sant? 

Anonymkode: 1d2aa...c88

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil bare opplyse om at man har rett på 1 time bare, men man kan få en time til. Jeg opplever dog at de med ammefri tar to timer selv om det egentlig ikke er anledning for dem den dagen å ta to timer, og det betyr at jeg må løpe rævva av meg og er skikkelig bitter på at de skal gå på minuttet sånn at de har eksakt 2 timer selv om de egentlig ikke har rett på mer enn 1. Og disse menneskene er også særdeles flink til å komme 5 min for sent hver dag, mens jeg er på jobb mellom en halvtime og et kvarter før hver dag, er alltid klar til arbeidsdagen starter som jeg skal og må gå en halvtime over hver dag det er hektisk og ammedamen går hjem. Det er utrolig bittert å være en av de det går ut over når andre utnytter systemet så til de grader. 

Anonymkode: ef004...325

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ammefri på morning eller å gå tidligere er noe idiotisk. Skaper bare rot. Jeg jobber på sykehus. Jeg klarte fint å pumpe og lagre på flaske. Er så mange på jobb som kommer senere og går tidligere. Det tas ikke inn ekstra personell som gjør at vi får veldig høy arbeidsbelastning på morningen. På slutten av dagen må vi overta en pasient vi ikke kjenner i 1 time. To stykker har ammet i to år. Så har de fått ny unge. Ammet i to nye år. Dette har gjentatt seg i seks år i et tilfelle.

Anonymkode: 343bc...93c

Jeg fikk ikke til å pumpe, og hadde heller ikke noe sted hvor jeg kunne pumpe. Ei heller sted å lagre pumpemelk. Og baby tok ikke flaske. 

Anonymkode: 3c9fb...0ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vil bare opplyse om at man har rett på 1 time bare, men man kan få en time til. Jeg opplever dog at de med ammefri tar to timer selv om det egentlig ikke er anledning for dem den dagen å ta to timer, og det betyr at jeg må løpe rævva av meg og er skikkelig bitter på at de skal gå på minuttet sånn at de har eksakt 2 timer selv om de egentlig ikke har rett på mer enn 1. Og disse menneskene er også særdeles flink til å komme 5 min for sent hver dag, mens jeg er på jobb mellom en halvtime og et kvarter før hver dag, er alltid klar til arbeidsdagen starter som jeg skal og må gå en halvtime over hver dag det er hektisk og ammedamen går hjem. Det er utrolig bittert å være en av de det går ut over når andre utnytter systemet så til de grader. 

Anonymkode: ef004...325

Når man har rett på 1 time, så betyr det ikke at man kan få en time til. Hvor tar du det fra?

Anonymkode: 3c9fb...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

(Har ikke lest hele denne tråden) Jeg jobber i offentlig sektor, statlig.  Ja, du har rett til ammefri (hos oss 1 time betalt om dagen, ), men den ammende kan ikke velge selv måten du gjør det på, det organiseres med nærmeste leder. Den ammende kan ikke ta ut tid som det passer selv, det er jo "barnet først" som du skriver, men i denne sammenheng, barnets behov for brystmelk, ikke annen tid med mor. Og er barnet over 9 mnd, må du ha attest fra helsestasjon eller lege på at det er et behov (at du ammer). En mor som fortsatt ammer en toåring på kvelden har ikke det behovet for eksempel, og ville ikke fått det hos oss. Jeg har selv benyttet meg av det i noen måneder, da med kortere arbeidsdag, da barnet var 10 måneder, jeg hadde da lang reisevei og ammet før jeg dro 

Anonymkode: 85306...ddb

Dette burde ansatte sette seg imot, da det er strammere enn loven. Man har rett på 1 time per dag i barnets første leveår, uten prøving eller vilkår.

Anonymkode: 3c9fb...0ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsmelk er ikke bare er næring, så barn som får nok fast føde vil også dra nytte av ammingen. Blant annet har morsmelk en gunstig effekt på immunforsvaret. Kanskje vil barna være mindre syke, og dermed trenger ikke mor/far like mange sykt-barn-dager? I Norge anbefales det å amme til barnet er minst ett år (selv om det i mange kretser forventes at man slutter da). 

Anonymkode: 7e8b5...bdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man har rett på 1 time, så betyr det ikke at man kan få en time til. Hvor tar du det fra?

Anonymkode: 3c9fb...0ce

I offentlig sektor kan man få 2 timer, men har kun rett på 1

Anonymkode: ef004...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mnjah skrev:

Hvorfor må man levere attest fra 9 måneder på en lovfestet rett til barnet er 1 år ?

Fordi man har bare rett på fri til amming. Man har ikke denne rettigheten hvis man ikke ammer lenger, i utgangspunktet. Derfor kan arbeidsgiver kreve attest hvis vedkommende mistenker at ammeperioden er avsluttet og den ansatte likevel krever fri.

Anonymkode: 78f7f...247

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ammefri på morning eller å gå tidligere er noe idiotisk. Skaper bare rot. Jeg jobber på sykehus. Jeg klarte fint å pumpe og lagre på flaske. Er så mange på jobb som kommer senere og går tidligere. Det tas ikke inn ekstra personell som gjør at vi får veldig høy arbeidsbelastning på morningen. På slutten av dagen må vi overta en pasient vi ikke kjenner i 1 time. To stykker har ammet i to år. Så har de fått ny unge. Ammet i to nye år. Dette har gjentatt seg i seks år i et tilfelle.

Anonymkode: 343bc...93c

Jeg jobber også på sykehus og vi er heldigvis alltid godt bemannet. Her har flere hatt  ammefri og det har ikke påvirket kollegaene. Men vis du jobber et sted som er konstant underbemannet skjønner jeg at det er vanskelig. Alikevel er reglene som de er og de burde du burde forholde deg til på en profesjonell måte.

Anonymkode: 44fd7...330

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi man har bare rett på fri til amming. Man har ikke denne rettigheten hvis man ikke ammer lenger, i utgangspunktet. Derfor kan arbeidsgiver kreve attest hvis vedkommende mistenker at ammeperioden er avsluttet og den ansatte likevel krever fri.

Anonymkode: 78f7f...247

Hvor står det i lovverket at arbeidsgiver kan kreve attest ved mistanke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil bare opplyse om at man har rett på 1 time bare, men man kan få en time til. Jeg opplever dog at de med ammefri tar to timer selv om det egentlig ikke er anledning for dem den dagen å ta to timer, og det betyr at jeg må løpe rævva av meg og er skikkelig bitter på at de skal gå på minuttet sånn at de har eksakt 2 timer selv om de egentlig ikke har rett på mer enn 1. Og disse menneskene er også særdeles flink til å komme 5 min for sent hver dag, mens jeg er på jobb mellom en halvtime og et kvarter før hver dag, er alltid klar til arbeidsdagen starter som jeg skal og må gå en halvtime over hver dag det er hektisk og ammedamen går hjem. Det er utrolig bittert å være en av de det går ut over når andre utnytter systemet så til de grader. 

Anonymkode: ef004...325

«Disse menneskene» «ammedamen» «utnytter systemet» «egentlig ikke har rett på mer enn 1»

Holdningsproblem, kalles det her. Det er deg det er noe feil med, ikke dem.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne tråden viser veldig godt hvorfor vi trenger ammefri. Nei, rettelse: hvorfor vi trenger at folk BENYTTER seg av ammefri. Spesielt nå som mor får kortere permisjon, samtidig som helsemyndighetene holder fast på morsmelk som hovednæring 1 år. 

Ammefri er klønete, men nødvendig. At enkelte næringer har problemer med å tilrettelegge, er opp til ledelsen, og ikke den ammende moren å ta stilling til. Det er hennes rett, for det er barnets rett. 

Mange mødre er tilbake på jobb ved 6-7 mnd alder. Ikke alle barn tar fast føde da. Ei heller flaske. Skal man sulte ungen da eller?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/30/2018 at 8:26 AM, solmåneogstjerner said:

Er ikke mange barn som MÅ få morsmelk i opptil to timer i løpet av arbeidsdagen. Svært få mødre bruker to fulle timer til å amme i løpet av arbeidsdagen. Ser her selvsagt bort fra amming som skjer før og etter jobb. 

Ammefrien brukes nok til amming, men også til å kose med barnet, slappe av, lage middag osv. 

De fleste bruker vel ammefri til pumping.

Anonymkode: b11de...875

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjönner ikke at alle tror det «bare» er å gi ungen fast føde. Noen barn er enormt glade i/avhengig av amming, og selv om de spiser godt er det helst det som foretrekkes. Det er det de er vant med, og bare fordi mange her forteller at det var null stress for dem, så betyr det ikke at det er det for alle.

Noen forteller at ungene deres mistet interessen for puppen fordi de foretrakk fast føde, mens andre barn skriker etter brystet bare de ser mamma. Noen barn har stort behov for nærhet, for andre er det ikke like nøye.

Endret av Mnjah
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.8.2018 den 6.30, solmåneogstjerner skrev:

Jeg har selv ammet tre barn. Likevel synes jeg ikke noe om ammefri. Det burde avskaffes, evt gjøres om til at man har mulighet til kortere arbeidsdag når man har småbarn under ett år f eks.

Ja, amming anbefales og det er jo bra. Men det er ikke riktig at man skal få opptil to timer fri med lønn hver dag for å amme, og de som ikke ammer får ingenting. Mange av dem som ikke ammer ser på det som et slags nederlag. Jeg synes ikke de skal det, altså. Men jeg synes ikke det er riktig at de må jobbe fulle dager når de ammende slipper. 

Nå handler dette utelukkende om barnets behov for morsmelk, ikke at noen skal slippe å jobbe. 

Min ammefri ble forøvrig løst med at jeg fikk like mange oppgaver, bare færre timer å gjøre de på. Samtidig var det helt nødvendig for mitt barn med ammefri, hen tok ikke flaske og spiste svært lite fast føde da jeg startet på jobb igjen. Ammet alt jeg kunne før jobb, og kom hjem til unge som skreik når hen så meg, og hang i puppen i minst en time. Når barnet sovnet om kvelden måtte jeg ta igjen to timers arbeid, så dette var på ingen måte et gode med ekstra fri for meg, dette gjorde jeg fordi barnet mitt trengte mat. 

Det blir vel noe tilsvarende med neste barn, spesielt siden jeg nå må to måneder tidligere tilbake på jobb. Både arbeidsgiver og tillitsvalgt er negative til ammefri, men for meg er barnet mitt rett og slett det aller viktigste. Hadde forøvrig en kollega som åpent fortalte at hun tok ut ammefri selv om hun egentlig ikke trengte det, da ble jeg oppgitt og veldig lei meg. 

Husk også at med den nye permisjonordningen må mor enten tilbake på jobb etter 7 mnd, eller tape lønn, rettigheter og permisjon på å ta ut ulønnet perm. Det er både normalt og anbefalt å fullamme til 6 måneder hvis man ønsker det. Forkjempere for lengre perm til far på påkostning av mor bruker ammefri som et argument, da må det være et reellt alternativ. Så får bitre kollegaer fokusere på seg selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...