Gå til innhold

Dine holdninger til ammefri?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg jobber som sykepleier på sengepost på sykehus og jeg ville ikke hatt samvittighet til å ta ut ammefri, det hadde bare blitt mer stress enn noe annet. Da ville jo mine kollegaer få mer å gjøre og jeg måtte overlate pasientene mine til mine kollegaer som har mer enn nok å gjøre om de ikke skal måtte ta over mine pasienter også. I løpet av de 8 årene jeg har jobbet på sykehus, er det bare ei som tok ammefri, da kom mannen med babyen til jobben og hun ammet i ca 20 minutter, det fungerte greit. Men å skulle komme senere og gå tidligere på en jobb som jeg har kan jeg se for meg at blir vanskelig. Så når jeg må tilbake på jobb etter 8 måneder, så må ammingen ta slutt. 

Anonymkode: 43a02...5d7

Men.... Solidaritet, kvinne!! Hvis alle tenker sånn tørr jo ingen å ta ut ammefri, og tar ut ulønnet fri i steder, som gjør at kvinner taper uansett. Stå på krava, ta ut ammefri! Ledelsen får ta ansvar og sette inn vikar - ikke spille på samvittigheten til folk! Heia, heia, ta ut ammefri!! 💪💪

 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det stemmer, men tror poenget til Anonymbruker var at noen faktisk misbruker det for å sove litt lenger på morgenen, komme raskere hjem for å lage  middag osv. Da snakker man om misbruk av tiden. 

Anonymkode: 277a7...b9c

Drt skjønte jeg, men syntes det er viktig å presisere, så det ikke sitter noen der og misforstår og får dårlig samvittighet uten grunn. 

Anonymkode: badbf...2fb

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som sykepleier på sengepost på sykehus og jeg ville ikke hatt samvittighet til å ta ut ammefri, det hadde bare blitt mer stress enn noe annet. Da ville jo mine kollegaer få mer å gjøre og jeg måtte overlate pasientene mine til mine kollegaer som har mer enn nok å gjøre om de ikke skal måtte ta over mine pasienter også. I løpet av de 8 årene jeg har jobbet på sykehus, er det bare ei som tok ammefri, da kom mannen med babyen til jobben og hun ammet i ca 20 minutter, det fungerte greit. Men å skulle komme senere og gå tidligere på en jobb som jeg har kan jeg se for meg at blir vanskelig. Så når jeg må tilbake på jobb etter 8 måneder, så må ammingen ta slutt. 

Anonymkode: 43a02...5d7

Da tenker jeg det er trist at man ikke har arbeidsgivere som tilretellegger for ammefri. Er jo det du skiserer som er problemet. Dette går utover kolleger, og man sitter selv igjen  med dårlig samvittighet. Noen man i utgangspunktet ikke skal ha. Da dette er en rettighet man har, og noe arbeidsgiver plikter å tilrettelegge for. -TS

 

Anonymkode: 277a7...b9c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Naturligvis, du mistet hele poenget med innlegget mitt. Som jeg skrev, vet jeg om en del mødre som overhodet ikke ammer - og ikke har gjort det på lenge som likevel tar ut ammefri. Det var jo det jeg skrev. Ammefri er helt greit når man faktisk ammer, hvis man bare tar ut gratis fri på gøy, så skulker man. Bestevenninnen min kuttet ut ammingen når barnet var 6 mnd, men tok likevel ut ammefri så lenge hun kunne fordi ''hun hadde jo rett på fri''. Her mener jeg at hun ikke hadde rett på fri, men faktisk skulket og løy til jobben. Skjønner du?

Anonymkode: 78f7f...247

Ja, jeg skjønte at det var poenget med ditt innlegg :) Siterte deg kun for å presisere for lesere her som kunne misforstå og tro at ikke tid til reising og tid til pumping også gir rett på ammefri. Siden du skrev "kun amming" :) We're all on the same team here :)

Anonymkode: badbf...2fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe man har rett på og alt det der, men jeg hater hele ammefrien. Jeg har ørten kolleger som skal ta ammefri fordi de "har rett på det", og det går utover oss andre som er igjen  på jobb. Det kan ikke tas inn en ekstra for å jobbe de to timene pattene skal frem, så vi går for lite bemannet to timer om dagen og sliter oss ut. De aller fleste har så store barn når de begynner på jobb at ungen fint tar til seg annen føde, og ammingen kan foregå utenfor arbeidstiden. Jeg forstår så inderlig godt arbeidgivere som ikke vil annsette kvinner der de i tillegg til helvete med tilpassing og tilrettelegging ikke bare under prøverørsforsøk og graviditet, også må miste mange timer om dagen etter permisjonen fordi mor vil amme. Det er jo flere år der arbeidstakeren faktisk ikke er i noraml drift for arbeidstaker. Og så er det på an igjen med avkom to, tre og fire. Jeg liker ikke ammefri, jeg liker ikke folk som benytter ammefri, jeg tviler på at barns helse avhenger av ammefri, og jeg vet at det utnyttes max av folk uten at det går en dåpe melk ut av puppen i de to timene. 

Anonymkode: 4c775...f6c

Da syntes jeg du skal rette hatet dit dit det hører hjemme på arbeidsplassen din og sjefene dine som ikke kompenserer for den tapte arbeidskraften. Det er et VALG sjefene dine gjør, på lik line med at du VELGER å snakke nedlatende om ammende kvinner. 

For øvrig syntes jeg det sier litt om KG når såpass mange "liker" dette innlegget🤮

Endret av Puny
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da tenker jeg det er trist at man ikke har arbeidsgivere som tilretellegger for ammefri. Er jo det du skiserer som er problemet. Dette går utover kolleger, og man sitter selv igjen  med dårlig samvittighet. Noen man i utgangspunktet ikke skal ha. Da dette er en rettighet man har, og noe arbeidsgiver plikter å tilrettelegge for. -TS

 

Anonymkode: 277a7...b9c

Du får si hvordan du mener arbeidsgiver skal tilrettelegge, du som åpenbart har løsningen. Skal man leie inn en ansatt som kan jobbe fra 07-08 om morgenen og kommer tilbake 14-15 når den med ammefri er borte? Tror du virkelig at det er noen som vil ha de to timene jobb?

Anonymkode: 4c775...f6c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Da tenker jeg det er trist at man ikke har arbeidsgivere som tilretellegger for ammefri. Er jo det du skiserer som er problemet. Dette går utover kolleger, og man sitter selv igjen  med dårlig samvittighet. Noen man i utgangspunktet ikke skal ha. Da dette er en rettighet man har, og noe arbeidsgiver plikter å tilrettelegge for. -TS

 

Anonymkode: 277a7...b9c

Nettopp! 

Spesielt nå med de nye permisjonsreglene er det viktig at man baner vei og står på krava. 

 

Anonymkode: badbf...2fb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Du får si hvordan du mener arbeidsgiver skal tilrettelegge, du som åpenbart har løsningen. Skal man leie inn en ansatt som kan jobbe fra 07-08 om morgenen og kommer tilbake 14-15 når den med ammefri er borte? Tror du virkelig at det er noen som vil ha de to timene jobb?

Anonymkode: 4c775...f6c

Det kommer jo helt an på arbeidsplassen hvordan det er mest praktisk å løse det :) Arbeidsgiver VET at dette er rettigheter ammende har og har ansvar for å finne en løsning. Det er arbeidsgivers jobb og ikke en tilfeldig person på internett. Hvis ikke arbeidsgiver gjør jobben sin så tar man kontakt med Arbeidstilsynet eller fagforeningen sin. 

Anonymkode: badbf...2fb

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Puny skrev:

Da syntes jeg du skal rette hatet dit dit det hører hjemme på arbeidsplassen din og sjefene dine som ikke kompenserer for den tapte arbeidskraften. Det er et VALG sjefene dine gjør, på lik line med at du VELGER å snakke nedlatende om ammende kvinner. 

Nei det er ikke et valg sjefene gjør, det er et valg politikere har pålagt dem å gjøre. Som jeg skrev til ts over, hvem tror du vil jobbe en time om morgenen og en om ettermiddagen for å dekke inn? Svaret er ingen. Og det offentlige kompenserer ikke for ammefri, så det blir bedriften som må ta støyten. Skal det dekkes inn en ekstra en helt vakt hver gang en med ammefri er på jobb betyr det dårligere økonomi til å dekke inn ved f.eks sykdom når det behovet står. Det taper alle  på avdelingen på. 

Anonymkode: 4c775...f6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du får si hvordan du mener arbeidsgiver skal tilrettelegge, du som åpenbart har løsningen. Skal man leie inn en ansatt som kan jobbe fra 07-08 om morgenen og kommer tilbake 14-15 når den med ammefri er borte? Tror du virkelig at det er noen som vil ha de to timene jobb?

Anonymkode: 4c775...f6c

Har ikke skrevet noe sted at jeg har løsningen? Det avhenger jo helt av arbeidsplassen og behovet der. På min arbeidsplass er vi ikke avhenhig at arbeidskraften erstattds i samme tidsom. Da kan f. eks løsningen være å ansette en ekstrahjelp i 25 % stilling for å kompensere for redusert arbeidskapasitet. Jeg har ingen fasit, og dette faktisk arbeidsgiveres ansvar og ikke den ammende sitt. 

Anonymkode: 277a7...b9c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo helt an på arbeidsplassen hvordan det er mest praktisk å løse det :) Arbeidsgiver VET at dette er rettigheter ammende har og har ansvar for å finne en løsning. Det er arbeidsgivers jobb og ikke en tilfeldig person på internett. Hvis ikke arbeidsgiver gjør jobben sin så tar man kontakt med Arbeidstilsynet eller fagforeningen sin. 

Anonymkode: badbf...2fb

Ah, du er en av dem som skriker ut "de må tilrettelegge!" men ikke har den fjerneste ide om hvordan det skal gjøres. Veldig lett å slenge rundt seg med påstander da gitt. Arbeidsgiver gjør faktisk jobben sin når de gir folk ammefri, men at det går ut over de andre ansatte og bedriftens økonomi er likevel fakta. 

Anonymkode: 4c775...f6c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker said:

Fra barnet er 9 måneder kan arbeidsplassen be om bekreftelse fra jordmor eller lege på at man ammer. Men det skal ikke fremgå noe mer enn at mor fortsatt ammer. Hvor ofte, hvor mye, spesielle hensyn osv. har ikke arbeidsgiver krav på informasjon om.        -TS 

Helt enig med deg! Ammefri skal gå til amming. Hvis ikke er det misbruk av velferdsgoder. -TS

Anonymkode: 277a7...b9c

Det er ikke noe grense på 9 mnd. De kan kreve dokumentasjon fra du begynner i jobb.

Anonymkode: b11de...875

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei det er ikke et valg sjefene gjør, det er et valg politikere har pålagt dem å gjøre. Som jeg skrev til ts over, hvem tror du vil jobbe en time om morgenen og en om ettermiddagen for å dekke inn? Svaret er ingen. Og det offentlige kompenserer ikke for ammefri, så det blir bedriften som må ta støyten. Skal det dekkes inn en ekstra en helt vakt hver gang en med ammefri er på jobb betyr det dårligere økonomi til å dekke inn ved f.eks sykdom når det behovet står. Det taper alle  på avdelingen på. 

Anonymkode: 4c775...f6c

Sånn ca absolutt alle lover i arbeidsmiljøloven er til ulempe for sjefer i bedrifter. Helst burde nok alle jobbe hele dagen til luselønn uten noen rettigheter, sånn som i Dickens-romaner, det er god økonomi. Men heldigvis har vi det ikke sånn i dag, og det skal vi være glad for :)

 

Anonymkode: badbf...2fb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ah, du er en av dem som skriker ut "de må tilrettelegge!" men ikke har den fjerneste ide om hvordan det skal gjøres. Veldig lett å slenge rundt seg med påstander da gitt. Arbeidsgiver gjør faktisk jobben sin når de gir folk ammefri, men at det går ut over de andre ansatte og bedriftens økonomi er likevel fakta. 

Anonymkode: 4c775...f6c

Det er arbeidsgivers oppgave å tilrettelegge slik at gjeldende lover blir fulgt. Gjør man ikke det er man ikke egna som arbeidsgiver.

Du kan sutre om det så mye du vil. Jeg er ihvertfall glad for at vi har en arbeidsmiljølov her i landet.

Ønsker du å tilhøre et samfunn som utnytter arbeiderene sine så finnes det nok av land som har dårlig lovgivning for arbeidere. 

Anonymkode: badbf...2fb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe grense på 9 mnd. De kan kreve dokumentasjon fra du begynner i jobb.

Anonymkode: b11de...875

For arbeidstakere i KS-området gjelder følgende:

"Det kan ikke foretas noen prøving om amming er til barnets fordel, eller om det av andre årsaker er nødvendig at barnet ammes. Arbeidsgiver kan be om dokumentasjon på at amming fortsatt foregår ut over ni måneder etter fødsel. En erklæring fra lege eller helsesøster på at amming fortsatt pågår vil være tilstrekkelig dokumentasjon." 

Anonymkode: 277a7...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke et valg sjefene gjør, det er et valg politikere har pålagt dem å gjøre. Som jeg skrev til ts over, hvem tror du vil jobbe en time om morgenen og en om ettermiddagen for å dekke inn? Svaret er ingen. Og det offentlige kompenserer ikke for ammefri, så det blir bedriften som må ta støyten. Skal det dekkes inn en ekstra en helt vakt hver gang en med ammefri er på jobb betyr det dårligere økonomi til å dekke inn ved f.eks sykdom når det behovet står. Det taper alle  på avdelingen på. 

Anonymkode: 4c775...f6c

De velger å ikke tilrettelegge, det er deres valg ikke politikernes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke skrevet noe sted at jeg har løsningen? Det avhenger jo helt av arbeidsplassen og behovet der. På min arbeidsplass er vi ikke avhenhig at arbeidskraften erstattds i samme tidsom. Da kan f. eks løsningen være å ansette en ekstrahjelp i 25 % stilling for å kompensere for redusert arbeidskapasitet. Jeg har ingen fasit, og dette faktisk arbeidsgiveres ansvar og ikke den ammende sitt. 

Anonymkode: 277a7...b9c

Og jeg sier at på min arbeidsplass er det ikke mulig fordi vedkommende da ville jobbet to timer om dagen, en om morgenen og en om ettermiddagen, som selvfølgelig ikke er holdbart. Det skjønner alle ansatte at ikke går, og de tar over jobben til den som er borte. Hvem misliker man da tror du? Sjefen som ikke tar inn noen i en time eller hun som skal hjem og dra frem puppene? Sier seg selv at det er sistnevnte. Ikke sikkert hun ammer en gang, trenger bare si det for å få fri. Lengre tid til frokost, hente mini tidligere i barnehagen, slippe litt kø, "har rett på det vettu".

Du tolker alt ut fra deg selv, men innser ikke at det er annerledes for andre. Du har bedt om folks synspunkt på ammefri, men å bli motsagt er du ikke så interessert i. 

Anonymkode: 4c775...f6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er arbeidsgivers oppgave å tilrettelegge slik at gjeldende lover blir fulgt. Gjør man ikke det er man ikke egna som arbeidsgiver.

Du kan sutre om det så mye du vil. Jeg er ihvertfall glad for at vi har en arbeidsmiljølov her i landet.

Ønsker du å tilhøre et samfunn som utnytter arbeiderene sine så finnes det nok av land som har dårlig lovgivning for arbeidere. 

Anonymkode: badbf...2fb

Jeg er glad vi har en arbeidsmiljølov, det er ikke det dett handler om, nå griper du etter halmstrå og dårlig forsøk på hersketeknikk. Det er flere ting i AML som kan diskuteres, bl.a retten til ammefri som vi diskuterer her. Å ikke være enig i den betyr ikke at man er imot hele AML. 

2 minutter siden, Puny skrev:

De velger å ikke tilrettelegge, det er deres valg ikke politikernes. 

Kom med forslag du o allvitende på hvordan man skal dekke inn mangel på et stk personell fra 07-08 og 14-15? Vedkommende må forresten har rett autorisasjon og være godkjent på flere ulike datasystem.

Anonymkode: 4c775...f6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er glad vi har en arbeidsmiljølov, det er ikke det dett handler om, nå griper du etter halmstrå og dårlig forsøk på hersketeknikk. Det er flere ting i AML som kan diskuteres, bl.a retten til ammefri som vi diskuterer her. Å ikke være enig i den betyr ikke at man er imot hele AML. 

Kom med forslag du o allvitende på hvordan man skal dekke inn mangel på et stk personell fra 07-08 og 14-15? Vedkommende må forresten har rett autorisasjon og være godkjent på flere ulike datasystem.

Anonymkode: 4c775...f6c

Det kommer jo helt an på arbeidsplassen, ta dette opp med arbeidsgiveren din,ikke med meg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er glad vi har en arbeidsmiljølov, det er ikke det dett handler om, nå griper du etter halmstrå og dårlig forsøk på hersketeknikk. Det er flere ting i AML som kan diskuteres, bl.a retten til ammefri som vi diskuterer her. Å ikke være enig i den betyr ikke at man er imot hele AML. 

Kom med forslag du o allvitende på hvordan man skal dekke inn mangel på et stk personell fra 07-08 og 14-15? Vedkommende må forresten har rett autorisasjon og være godkjent på flere ulike datasystem.

Anonymkode: 4c775...f6c

Rett til ammefri er enav tingene som ikke bør diskuteres, før norge går vekk fra retningslinjer som sier at mm er best og bør være hovedkilde til næring det dørste leveåret. 

Jeg har et mye bedre forslag jeg da. Gi far sin perm til mor. Far er ikke til noen biologisk nytte for barnet, slik som en ammende mor er. Derav er det ingen grunn til at fedre skal være til vesentlig ulempe for arbeidsgiver i 15 uker, annet enn for fars velbehag. 

Anonymkode: 1d2aa...c88

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men.... Solidaritet, kvinne!! Hvis alle tenker sånn tørr jo ingen å ta ut ammefri, og tar ut ulønnet fri i steder, som gjør at kvinner taper uansett. Stå på krava, ta ut ammefri! Ledelsen får ta ansvar og sette inn vikar - ikke spille på samvittigheten til folk! Heia, heia, ta ut ammefri!! 💪💪

 

Drt skjønte jeg, men syntes det er viktig å presisere, så det ikke sitter noen der og misforstår og får dårlig samvittighet uten grunn. 

Anonymkode: badbf...2fb

Det er jo ikke mulig å få inn en vikar som jobber 1 time morgen og 1 time ettermiddag, eller tenker du at de skal ha en hel ansatt ekstra hver dag jeg er på jobb, inkludert helg og kveld? Det vet jeg at ledelsen aldri kommer til å gjøre, så det blir bare til at mine kollegaer får mer jobb, og det har jeg ikke samvittighet til dessverre. 

Anonymkode: 43a02...5d7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...