AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #1 Skrevet 29. august 2018 Vi skal gifte oss, men vi vet ikke hvor og hvordan. Men jeg har en liten tanke jeg ønsker å høre deres meninger om Vi er ikke fan av formelle tilstelninger og vi ønsker ikke å bruke for mye penger. Vi gifter oss av praktiske grunner og for det symbolske med å være gift. Vi har tenkt litt på å gifte oss i utlandet eller ha et enkelt bryllup her hjemme (gifte oss på tinghuset, eller det er vel kommunen som ordner slikt nå?). Men venner og familie forventer jo en feiring og det er jo selvsagt kjekt. Tanken min er derfor at vi kanskje kan leie et lokale (mer uformelt, f.eks en låve el.). Det må være lett å komme seg til/fra, evt. kan vi gjerne ordne med transport. Det bør også være mulig å ta med drikke selv. Tenker vi kan spandere noe alkohol og ellers at gjestene kan ta med det de ønsker. Min morfar lagde alltid hjemmelagde kjøttboller og potetmos med tilbehør. Dette liker min side av familien veldig godt og det er blitt en slags tradisjonsrett. Hans familie er også glad i slik type mat. Men det er jo ikke så mye "feiring" over det, men alle liker det. Jeg lurte derfor på om vi kanskje kan lage opp store porsjoner med dette og ha en slags selvforsynings-buffet? Tenker dette er både enkelt og rimelig. Det er også mulig å lage i forveien og fryse ned. Tenker vi skal ha mer en fest, ikke laaaang middag og taler. Så festen kan gjerne begynne på kvelden hvor det blir servert mat og deretter kake. Rett og slett en mer uformell feiring. Også kan vi kanskje leie inn et band/dj. Om vi leier lokale på en gård/låve kunne det også vært artig med noen aktiviteter knyttet til dette feks potetløp, hestesko-kasting og andre konkurranser/leker som er gøye, men ikke kleine. Hva tenker dere om dette? Anonymkode: 885f3...393 1
Gjest HanenIFlokken Skrevet 29. august 2018 #2 Skrevet 29. august 2018 Kjekt å se at det er noen som har tanker om å bruke magemål og ikke stelle istand et bryllup som en må låne penger for å betale. Kudos til deg TS! Høres ut som du har en god plan, lykke til 😀
Maleficenta Skrevet 29. august 2018 #3 Skrevet 29. august 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi skal gifte oss, men vi vet ikke hvor og hvordan. Men jeg har en liten tanke jeg ønsker å høre deres meninger om Vi er ikke fan av formelle tilstelninger og vi ønsker ikke å bruke for mye penger. Vi gifter oss av praktiske grunner og for det symbolske med å være gift. Vi har tenkt litt på å gifte oss i utlandet eller ha et enkelt bryllup her hjemme (gifte oss på tinghuset, eller det er vel kommunen som ordner slikt nå?). Men venner og familie forventer jo en feiring og det er jo selvsagt kjekt. Tanken min er derfor at vi kanskje kan leie et lokale (mer uformelt, f.eks en låve el.). Det må være lett å komme seg til/fra, evt. kan vi gjerne ordne med transport. Det bør også være mulig å ta med drikke selv. Tenker vi kan spandere noe alkohol og ellers at gjestene kan ta med det de ønsker. Min morfar lagde alltid hjemmelagde kjøttboller og potetmos med tilbehør. Dette liker min side av familien veldig godt og det er blitt en slags tradisjonsrett. Hans familie er også glad i slik type mat. Men det er jo ikke så mye "feiring" over det, men alle liker det. Jeg lurte derfor på om vi kanskje kan lage opp store porsjoner med dette og ha en slags selvforsynings-buffet? Tenker dette er både enkelt og rimelig. Det er også mulig å lage i forveien og fryse ned. Tenker vi skal ha mer en fest, ikke laaaang middag og taler. Så festen kan gjerne begynne på kvelden hvor det blir servert mat og deretter kake. Rett og slett en mer uformell feiring. Også kan vi kanskje leie inn et band/dj. Om vi leier lokale på en gård/låve kunne det også vært artig med noen aktiviteter knyttet til dette feks potetløp, hestesko-kasting og andre konkurranser/leker som er gøye, men ikke kleine. Hva tenker dere om dette? Anonymkode: 885f3...393 Høres gøy ut da om det er slikt familiene liker. Men da må det jo og isåfall være greit med litt casual bekledning og. Ville vært rart om alle kledde seg i finstasen når festen er så uformell 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #4 Skrevet 29. august 2018 Hadde digga det! Høres ut som noe som kan bli et veldig trivelig bryllup men så er jeg ikke så glad i lange, stive middager og "unike bryllup" der alt egentlig er likt - ditt hadde jeg stilt opp i sporenstreks! Anonymkode: cdfb0...898 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #5 Skrevet 29. august 2018 Akkurat nå, Maleficenta skrev: Høres gøy ut da om det er slikt familiene liker. Men da må det jo og isåfall være greit med litt casual bekledning og. Ville vært rart om alle kledde seg i finstasen når festen er så uformell Det jeg også ser for meg. Heller "pent kledd" (enkel kjole, skjørt, skjorte for menn). Det trenger ikke være galla. Og min kjole kan også være en enkel hvit, ikke mye dilldall. Anonymkode: 885f3...393 1
Gjest Stella Rose Skrevet 29. august 2018 #6 Skrevet 29. august 2018 (endret) Kjøttboller og potetmos er alt for hverdagslig, men resten Endret 29. august 2018 av Stella Rose
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #7 Skrevet 29. august 2018 Selve opplegget med feiringa høres helt topp ut, men tror kanskje jeg hadde valgt noe mer i tillegg til kjøttbullar. Litt spekemat el.ligende. Som en buffe. Her kan dere faktisk ta ett speleiseparty, slik at gjestene tar med seg litt til buffen Anonymkode: 62ee5...c4d 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #8 Skrevet 29. august 2018 Synes dette hørtes kjekt ut jeg. Vi giftet oss i sommer og hadde et noe mer tradisjonelt bryllup. Jeg er oppvokst i kirken, så det var naturlig for min del at vielsen tok plass i vår lokale kirke. Han var klar for å ha en fest, så da lagde vi til å ha en litt formell middag + fest etterpå. Dette passet oss som par. Det viktigste i et bryllup er paret som skal gifte seg. Det er deres dag, ikke glem det. Når det gjelder lokale, så kan dette fort koste opp mot 15000-20000, spesielt hvis dere vil ha en plass som tillater at dere lager egen mat og tar med egen drikke. Vi bestilte vårt lokale rundt to og et halvt år før, fordi vi ville ha et sommer bryllup til en grei pris. Anbefales å ta det på høsten/vinteren hvis dere vil spare noen ekstra kroner. Anonymkode: 8e38c...d68
Gjest Blondie65 Skrevet 29. august 2018 #9 Skrevet 29. august 2018 Jeg har prøvd å holde potetstapp varm og klumpefri til 60 gjester. Den var ferdig laget, skulle "bare" varmes. Det gikk ikke - den ble varm, småsvidd i bunnen og deigete - dette på tross av at jeg rørte konstant. Så jeg vil anbefale sterkt at du rådfører deg med noen som har gode råd i saken.
Gjest Blondie65 Skrevet 29. august 2018 #10 Skrevet 29. august 2018 Utover potensielle potetstapp problemer har jeg ikke problemer med et uformelt bryllup med en uformell middag.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #11 Skrevet 29. august 2018 Jeg syns det høres veldig kjekt ut! Kjøttkaker kan fryses, ja, men ikke potetmosen. Den bør lages fersk. Men sikkert vanskelig å lage så mye til så mange. Men hør med en kokk som kanskje er vant til å lage den maten. Syns forsåvidt også det er litt uting å ha med medbrakt alkohol. Jeg ville heller kjøpt inn dette selv. Ellers høres det veldig knall ut! Anonymkode: f492f...95f
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #12 Skrevet 29. august 2018 2 hours ago, Blondie65 said: Utover potensielle potetstapp problemer har jeg ikke problemer med et uformelt bryllup med en uformell middag. Tror ts må forhøre seg med noen. Det kommer an på kjøkkenet. Har bare laget potetmos til femten personer, det var på et lite kjøkken. Hadde dog kjele med tykk bunn. Tror det kan hjelpe å ha i mye smør og ikke velge en mager variant og tilsette væske /melk underveis. Ville kanskje laget en sellerirot-grønnsakmos ved siden av eller bakt potetmos eller /og sellerirotgrateng (hvis noen spiser lavkarbo). Evt. bakte poteter hvis ikke alle skal spise samtidig. https://matpaabordet.no/2017/10/24/bakt-potetmos/ For øvrig høres det ut som et bryllup jeg hadde likt. Anonymkode: fed0f...e86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå