AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #1 Skrevet 29. august 2018 Brant meg litt på smelta sukker, fikk nedkjølt raskt og satt med hånda i timevis i vann før det begynte å gi seg. Ble blemmer av det men de sprakk da jeg kom borti noe på jobb. Dette skjedde for 3 dager siden, har dekt over det på jobb, og prøvd og holdt det så luftig og sterilt som mulig ellers. Har brukt flamazine og asept. Vesker litt. Noen eksperter på om det ser greit ut? (Obs Stygge negler pga at jeg har revet av meg løsneglene😅) Anonymkode: 43869...c9e
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #2 Skrevet 29. august 2018 Såret er jo greit om du ikke har noe betennelse, og det ser det ikke ut som du har. Men det så ikke nok godt ut, au au. *blåse på* Anonymkode: ca4d7...a59 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #3 Skrevet 29. august 2018 Jeg ville gått til legen. Anonymkode: c5b2e...2bb 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #4 Skrevet 29. august 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har brukt flamazine og asept Hva er dette? Er det noe du har fått på resept fra lege? Anonymkode: c5b2e...2bb
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #5 Skrevet 29. august 2018 Vet ikke om såret, men hva er greia med neglene dine? Anonymkode: b3340...171
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #6 Skrevet 29. august 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er dette? Er det noe du har fått på resept fra lege? Anonymkode: c5b2e...2bb Flamazine er en krem som brukes på brannskader for å forhindre infeksjon, fikk den av svigermoren min som er lege. Asept er bare som vanlig pyrisept. Anonymkode: 43869...c9e 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #7 Skrevet 29. august 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke om såret, men hva er greia med neglene dine? Anonymkode: b3340...171 Har hatt på akrylnegler som fikk seg en kakk så de naturlige neglene er blitt litt skadet, men ikke noe farlig:-) ts Anonymkode: 43869...c9e 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #8 Skrevet 29. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flamazine er en krem som brukes på brannskader for å forhindre infeksjon, fikk den av svigermoren min som er lege. Asept er bare som vanlig pyrisept. Anonymkode: 43869...c9e Rettelse, svigermoren min er ikke lege😂 aner ikke hvHV Anonymkode: 43869...c9e
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #9 Skrevet 29. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Rettelse, svigermoren min er ikke lege😂 aner ikke hvHV Anonymkode: 43869...c9e Enda en rettelse😂 hun er ikke lege, fikk ikke med hele ordet😅 hun er legesekretær Anonymkode: 43869...c9e
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #10 Skrevet 29. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Rettelse, svigermoren min er ikke lege😂 aner ikke hvHV Anonymkode: 43869...c9e Ta en tur til lege eller evt apotek for å høre om det er noe annet du bør bruke i tillegg. Anonymkode: c5b2e...2bb
Ironically_me Skrevet 29. august 2018 #11 Skrevet 29. august 2018 37 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville gått til legen. Anonymkode: c5b2e...2bb Absolutt! Ikke koster det deg $4000 heller...
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #12 Skrevet 29. august 2018 Min lege ga meg beskjed om å bruke hvit vaselin + bandasje døgnet rundt. Hvit vaselin (ikke vanlig vaselin) kjøpes på apotek og skal forhindre huden i å tørke ut. Anonymkode: c5b2e...2bb
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #13 Skrevet 29. august 2018 2 minutter siden, Ironically_me skrev: Absolutt! Ikke koster det deg $4000 heller... Ah, føler at det er en fillesak å gå til lege for. har fastlegen 2 timer unna +30 min ferje, og kommer ikke inn på legevakt om du har kappet av deg armen her jeg bor. men folk går jo til legen med skrubbsår nå om dagen så er nok bare meg 😅 ts Anonymkode: 43869...c9e 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #14 Skrevet 29. august 2018 Har du følelse i sårbunnen? Nekrotisk materiale skal vekk. Hvis det ikke gjør vondt når du forsiktig pirker bort med q-tips, så bør du i hvert fall se lege i morra. Kan du strekke fingrene fullt? Er det smertefullt? Det er litt vanskelig å vurdere farge pga flamazine - det er jo eneste ulempen med flamazine vs vaselin. Jeg syns det er vanskelig å vurdere fingre. Det er så kort vei mellom å gjøre ingenting - og å bli shippa til håndkirurg. Men skulle man gjort noe nå, så er det bare å fjerne nekrotisk dvs dødt materiale, mest sannsynlig. Hvis senene glir normalt, alle ledd kan bøyes og strekkes normalt, og du har følelse overalt, så kan du mest sannsynlig bare vente på at det gror. Da har man tid og kan gjøre revisjon senere om nødvendig. Hvis fingeren ikke kan strekkes helt ut, så vil den med tiden utvikle kontrakturer, så da er det mulig man må gjøre noe med senen og sårbunnen akutt. Det er da ekstensorsenen inne ved mcp-leddet ditt på fjerde finger jeg tenker på. Ikke lett å vurdere bare fra bilder. Ser vondt ut. Klem. Anonymkode: 55eed...fc2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #15 Skrevet 29. august 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min lege ga meg beskjed om å bruke hvit vaselin + bandasje døgnet rundt. Hvit vaselin (ikke vanlig vaselin) kjøpes på apotek og skal forhindre huden i å tørke ut. Anonymkode: c5b2e...2bb Til nå har jeg bare gjort det vi hjemme har gjort med alle sår fra jeg var liten. Fukt og dekke over på dagen for å ikke komme borti ting og luft om natten. Sikkert litt annerledes med brannsår kan jeg tenke meg, men dersom det holder seg sånn som nå og gror fint i de neste dagene er det vel uansett greit! TS Anonymkode: 43869...c9e
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #16 Skrevet 29. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du følelse i sårbunnen? Nekrotisk materiale skal vekk. Hvis det ikke gjør vondt når du forsiktig pirker bort med q-tips, så bør du i hvert fall se lege i morra. Kan du strekke fingrene fullt? Er det smertefullt? Det er litt vanskelig å vurdere farge pga flamazine - det er jo eneste ulempen med flamazine vs vaselin. Jeg syns det er vanskelig å vurdere fingre. Det er så kort vei mellom å gjøre ingenting - og å bli shippa til håndkirurg. Men skulle man gjort noe nå, så er det bare å fjerne nekrotisk dvs dødt materiale, mest sannsynlig. Hvis senene glir normalt, alle ledd kan bøyes og strekkes normalt, og du har følelse overalt, så kan du mest sannsynlig bare vente på at det gror. Da har man tid og kan gjøre revisjon senere om nødvendig. Hvis fingeren ikke kan strekkes helt ut, så vil den med tiden utvikle kontrakturer, så da er det mulig man må gjøre noe med senen og sårbunnen akutt. Det er da ekstensorsenen inne ved mcp-leddet ditt på fjerde finger jeg tenker på. Ikke lett å vurdere bare fra bilder. Ser vondt ut. Klem. Anonymkode: 55eed...fc2 Takk for kyndig svar! Kan strekke og bøye uten smerte. Såret på leddet er litt tight og sprekker opp når det har tørket en stund. Det er ikke flamazine du ser på bildet, det er død hud fra hinnen på blemmen som er punktert. Må jeg fjerne eller ordner det seg selv? Ser vondt ut men er ikke vondt i det heletatt, har ikke prøvd å pirke så veldig men ser veldig Ok ut sånn sett. Tusen takk! Anonymkode: 43869...c9e
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #17 Skrevet 29. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for kyndig svar! Kan strekke og bøye uten smerte. Såret på leddet er litt tight og sprekker opp når det har tørket en stund. Det er ikke flamazine du ser på bildet, det er død hud fra hinnen på blemmen som er punktert. Må jeg fjerne eller ordner det seg selv? Ser vondt ut men er ikke vondt i det heletatt, har ikke prøvd å pirke så veldig men ser veldig Ok ut sånn sett. Tusen takk! Anonymkode: 43869...c9e Da er det mulig fastlegen skulle tatt en liten telefon for å finne ut om du kan bruke noe kjemisk for å løse opp det døde materialet, eller om du må bruke noe skarpt. Jeg har fått med meg at meningene er litt delt om selve blemma. Det er viktig å holde på fuktighet i brannsår og andre sår som ikke har infeksjon, og det gjør man ved å smøre inn med noe veldig fett som vaselin. Vaselin forhindrer at vannet/serøs væske pipler ut. Et tørt sår er et dødt sår. Det er viktig å vurdere det såret som er litt "tight" fordi et ledd må kunne beveges fullt, og gjør det ikke det, så stivner det og blir vondt. Jeg skulle ha gitt et bedre svar, men jeg er ikke mer erfaren. Jobber med andre ting enn sår jeg nå, og snur døgnet denne uka pga to uker nattevakter i strekk. God bedring. Anonymkode: 55eed...fc2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #18 Skrevet 29. august 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det mulig fastlegen skulle tatt en liten telefon for å finne ut om du kan bruke noe kjemisk for å løse opp det døde materialet, eller om du må bruke noe skarpt. Jeg har fått med meg at meningene er litt delt om selve blemma. Det er viktig å holde på fuktighet i brannsår og andre sår som ikke har infeksjon, og det gjør man ved å smøre inn med noe veldig fett som vaselin. Vaselin forhindrer at vannet/serøs væske pipler ut. Et tørt sår er et dødt sår. Det er viktig å vurdere det såret som er litt "tight" fordi et ledd må kunne beveges fullt, og gjør det ikke det, så stivner det og blir vondt. Jeg skulle ha gitt et bedre svar, men jeg er ikke mer erfaren. Jobber med andre ting enn sår jeg nå, og snur døgnet denne uka pga to uker nattevakter i strekk. God bedring. Anonymkode: 55eed...fc2 Har smurt et tjukt lag med flamazine og bandasjert litt nå! Åh, glad jeg er foruten nattevakt, men er flink på å snu døgnet selv uten😆 håper det snur seg fort igjen! Takk igjen. Anonymkode: 43869...c9e
Blackbird Skrevet 29. august 2018 #19 Skrevet 29. august 2018 Hei. Da jeg ble brannskadet, var jeg til legekontoret hver dag i en ukes tid for å sjekke sårene. De fjernet død hud med pinsett, tok bare tak i en løs ende og dro det forsiktig av. Kun det som var løst. De smurte med hvit vaselin, og la på en slags mesh. I tillegg hadde de en slags bomull(??)beskyttelse og deretter bandasje. De (hun, en fast sårsykepleier) var superforsiktig, nøye og pakket meg inn så jeg følte meg som en teddybjørn både på armen og begge beina. Så besøkte jeg han som ble skadet i samme ulykke på Haukeland, og skulle ta sårskiftet der på poliklinikken... der lo de nesten av innpakningen min, blåste av det. Nei dette såret var klart for å gå uten noe ja! Så da var det bare å vandre ut derfra etter litt rens osv. Så det er nok ganske ulikt hva folk praktiserer ang sårstell! Når det er sagt, så syns jeg såret ditt ser ganske greit ut, sett fra mitt ståsted. De tok ikke hull på blemmene mine, men om de sprakk selv, så fjernet de den løse huden. Jeg tror jeg ville hatt det tildekket også om natten til det får skorpe. Kan ta litt tid før det gror skikkelig. Ønsker deg GOD BEDRING!
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #20 Skrevet 29. august 2018 Jeg synes det ser greit ut. Siden det er på leddet vil det vel lett sprekke. Du kan smøre med vaselin. Ellers lar du det bare være. Det med å holde det det tørt og luftig er det motsatte av det jeg hører. Skader ingenting å dekke til. Hvis du plastrer, smør på en dasj med vaselin først, så holder du det mykt. Anonymkode: aabba...d77
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå