Gå til innhold

Hva er mine rettigheter som pårørende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en farfar (som en pappa. Oppdro meg) som ble akutt syk med kreft (lungekreft) ila helgen som var. Han har nå vært innlagt på sykehuset i 3 dager, og fikk i dag beskjed om at det egentlig dessverre ikke er noe sjanse for at dette skal gå. Vi går bare å venter på nyheter om noe som helst..

Nå i denne «vente»tiden før stormen kommer så er det nesten umulig å fokusere på jobb, skole ect. Jeg føler også en viss plikt til å faktisk gjøre jobben min, for jeg vet ikke hva som er akseptert når noen nære blir syke. Går det an å be om tilpasset arbeidsplan for en periode? Hva har dere gjort/hvordan har dere gått frem om noen eventuelt har erfaringer?

 

Anonymkode: ffb04...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Del gjerne erfaringer ved hvordan dere reagerte under en slik prosess. Humøret går i berg og dalbaner - og jeg har kort lunte. Av og til er jeg helt på grinern, mens andre ganger ler jeg og fremstår sikkert som nesten smågal.

Jeg føler meg usikker fordi jeg ikke vet hvordan man «skal» reagere. Hvor mye forventes det at man tar seg sammen? 

Anonymkode: ffb04...a65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok ganske få rettigheter her. Da pappa lå i koma var min eneste mulighet å bli sykmeldt selv, den vanligste diagnosen vil jeg anta er «psykisk ubalanse» eller noe lignende. 

Ut over det er det sjeldent feil å gå i dialog med arbeidsgiver. 

Anonymkode: 9ae7f...d7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg mistet faren sin til kreft for ikke lenge siden. Da de skjønte at det begynte å gå mot slutten, gikk hun til legen og fikk sykemelding. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør informere om dette på jobb. Man har ofte krav på ulønnet omsorgspermisjon (noen gir lønn x antall dager) når det er nermeste familie. Min mann og hans søster har omsorgsfri nå da deres mor ligger på det siste. 

Anonymkode: 266c4...595

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du bør informere om dette på jobb. Man har ofte krav på ulønnet omsorgspermisjon (noen gir lønn x antall dager) når det er nermeste familie. Min mann og hans søster har omsorgsfri nå da deres mor ligger på det siste. 

Anonymkode: 266c4...595

Man må i så fall huske at man gjernr har X antall dager velferdspermisjon i løpet av et år. Der jeg jobbet da pappa var syk mener jeg å huske at det var 12 dager. De kan være brukt opp, eller man har behov for dem senere. Jeg tror ikke man har krav på noe her, men om man legger fram saken for arbeidsgiver er sjansene større for at man møter forståelse og generøsitet, enn om man holder kortene tett mot brystet. 

Anonymkode: 9ae7f...d7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er slik at pårørendes sykdom i seg selv ikke gir rett til sykemelding, men om du blir syk av påkjenningen og ute av stand til å utføre jobben din kan det godt tenkes du kan få sykemelding likevel. 

Det kan også finnes regler og rutiner for velferdspermisjon (både betalt og ubetalt), men rutiner for dette varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass. Jeg anbefaler deg å sjekke med arbeidsgiver. 

En annen mulighet kan være  ta ut ferie, avspasering e.l. Første steg er uansett å snakke med arbeidsgiver, start gjerne med nærmeste leder. 

Jeg har nylig mistet mannen min, og her har vi tatt ibruk både egenmelding, sykemelding, velferdspermisjon, ferie og pleiepenger for å få ting til å gå opp. Jeg er så heldig at jeg har en utrolig forståelsesfull og omtenksom arbeidsgiver, som attpåtil har alle systemer og regler på plass. 

Anonymkode: 00c57...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk med arbeidsgiver. For min egen del tømte jeg tidskonto for både ferie og avspasering da min far døde. Jeg bor langt unna og det tok en del tid å ordne med begravelse og den type ting, pluss at dødsfallet skjedde rett før jul så det ble litt forsinkelser i hele prosessen. Hos oss har vi bare rett på inntil 3 dager med lønn (hvis avstanden krever så langt fravær)  i forbindelse med begravelse, men man kan jo alltids søke om ulønnet permisjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...