AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #1 Del Skrevet 28. august 2018 Ser veldig mye fint broderi fortiden, og har lyst til å prøve selv. Jeg kun brodert på barneskolenivå, og lurer på om «ordentlig» brodering er vanskelig å lære seg. Jeg er ellers veldig kreativ. Anonymkode: 0faf1...5e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snabeltann Skrevet 28. august 2018 #2 Del Skrevet 28. august 2018 Nei vanlig korssting er veldig enkelt. Men du må være tålmodig 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
forkjølajente Skrevet 28. august 2018 #3 Del Skrevet 28. august 2018 Ikke vanskelig, men tar laaang tid... Husk godt lys, og god sittestilling. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #4 Del Skrevet 28. august 2018 Om du mener korssting, så er det noe nært sagt alle kan få til. Anonymkode: ebf3a...d2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Filifjonkamor Skrevet 28. august 2018 #5 Del Skrevet 28. august 2018 Om det er korssting du tenker på så er det ikke så veldig vanskelig nei. Men det tar tid så du må ha tålmodighet Et tips er å starte med et enkelt og lite broderi, så får du prøvd deg litt. Er dette noe for deg så kan du kjøpe litt vanskeligere neste gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #6 Del Skrevet 28. august 2018 Tenker ikke på korssting. Det kan jeg fra barneskolen. Tenker mer på sånn type du finner på klær/bunad osv. ts Anonymkode: 0faf1...5e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #7 Del Skrevet 29. august 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenker ikke på korssting. Det kan jeg fra barneskolen. Tenker mer på sånn type du finner på klær/bunad osv. ts Anonymkode: 0faf1...5e7 Vel, da kan ikke jeg si noe om vanskelighetsgraden, for det har jeg ikke prøvd. Men lykke til Anonymkode: ebf3a...d2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 29. august 2018 #8 Del Skrevet 29. august 2018 Jeg ville ikke gått fra korssting på barneskolen til bunad uten å ha brodert ganske mye først for å si det slik, men nei det er ikke vanskelig - men det er tidkrevende, det er pirkarbeid da man må være nøyaktig, passe på at stingene er jevne, like stramme, følger mønsteret osv. Det er som med alt annet, øvelse gjør mester. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vipser Skrevet 29. august 2018 #9 Del Skrevet 29. august 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenker ikke på korssting. Det kan jeg fra barneskolen. Tenker mer på sånn type du finner på klær/bunad osv. ts Anonymkode: 0faf1...5e7 Bunadstilvirkning er jo en utdanning. Og mange bunader krever godkjente kurs for å få kjøpt materialpakke. Når det er sagt, er det mulig å låne bunadsbroderingsbøker på biblioteket. Prøv i vei! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #10 Del Skrevet 29. august 2018 Nei, det er ikke så vanskelig - min bestemor broderer mye slikt, du får kjøpt broderipakker med duker, puter osv. Da er et omrisset av det som skal broderes trykket på tøyet, og tråd som passer lagt ved. Det hun i hovedsak gjør, er da å først brodere over strekene med en type sting. Så fyller hun i omrisset med en annen type sting. Null problem å gjøre dette på frihånd for en som er litt kreativ er du litt flink med farger også, så lager du raskt noe fint. Øvelsen som skal til er vel først og fremst hvordan legge stingene som fyller ut, for at det skal bli tett og fint. Også finnes det flere sting å utvide med etterhvert da, knuter og jeg veit ikke hva. Det var tradisjonelt vanlig å bruke slikt broderi til mye annet enn bunader, til å pynte på kjøkkenhåndklær, finvotter, skjule en skade på tøy osv Sjekka nettopp adlibris, og finnes haugevis med bøker ser jeg - til inspirasjon og lære teknikk. Youtube har garantert videoer som viser hvordan. Et siste tips - søk også på "yllebroderi", som det kalles på svensk, for mye inspirasjon og ting en ikke ser her Anonymkode: 87631...963 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemeg90 Skrevet 29. august 2018 #11 Del Skrevet 29. august 2018 Ikke vanskelig:) begynte med et gratusmønster på nett og har kjøpt noen på etsy. Greit å få inbførinh i stingene slik Nå tegner jeg de selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #12 Del Skrevet 29. august 2018 Plattsøm heter det vel på norsk, om du vil google etter inspirasjon - glemte å ta med det over her Anonymkode: 87631...963 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #13 Del Skrevet 29. august 2018 4 timer siden, Vipser skrev: Bunadstilvirkning er jo en utdanning. Og mange bunader krever godkjente kurs for å få kjøpt materialpakke. Når det er sagt, er det mulig å låne bunadsbroderingsbøker på biblioteket. Prøv i vei! Men nå sa jo ikke TS at hun skulle brodere bunad, bare at det var den typen broderiteknikk hun var ute etter (i motsetning til korssting). Anonymkode: 77c4b...75a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #14 Del Skrevet 29. august 2018 Å ja! Takk for hjelpen. Har sett mye fint solgt på etsy og vil prøve å lage det selv. Ts Anonymkode: 0faf1...5e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #15 Del Skrevet 30. august 2018 On 8/28/2018 at 9:34 PM, AnonymBruker said: Tenker ikke på korssting. Det kan jeg fra barneskolen. Tenker mer på sånn type du finner på klær/bunad osv. ts Anonymkode: 0faf1...5e7 Det er ikke spesielt vanskelig, men det kreves nøyaktighet, tålmodighet og ørlite fingerferdighet. Du må også lære deg de ulike teknikkene. Lån en bok om broderier (eller en generell håndarbeidsbok, med broderier) på bibilioteket. Aller best er det å lære dette fra noen som kan, for eksempel i regi av en husflidsforening. Anonymkode: ffdd0...848 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #16 Del Skrevet 30. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke spesielt vanskelig, men det kreves nøyaktighet, tålmodighet og ørlite fingerferdighet. Du må også lære deg de ulike teknikkene. Lån en bok om broderier (eller en generell håndarbeidsbok, med broderier) på bibilioteket. Aller best er det å lære dette fra noen som kan, for eksempel i regi av en husflidsforening. Anonymkode: ffdd0...848 Du vil trenge en oppspenningsmekanisme for stoffet, og en god saks for broderi. (Det går an å greie en del uten, men du vil nok ønske deg dette, etterhvert.) Anonymkode: ffdd0...848 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå