Gå til innhold

Er det vanskelig å brodere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser veldig mye fint broderi fortiden, og har lyst til å prøve selv. Jeg kun brodert på barneskolenivå, og lurer på om «ordentlig» brodering er vanskelig å lære seg. Jeg er ellers veldig kreativ. :) 

Anonymkode: 0faf1...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du mener korssting, så er det noe nært sagt alle kan få til. 

Anonymkode: ebf3a...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er korssting du tenker på så er det ikke så veldig vanskelig nei. Men det tar tid så du må ha tålmodighet

Et tips er å starte med et enkelt og lite broderi, så får du prøvd deg litt. Er dette noe for deg så kan du kjøpe litt vanskeligere neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke på korssting. Det kan jeg fra barneskolen. Tenker mer på sånn type du finner på klær/bunad osv.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker ikke på korssting. Det kan jeg fra barneskolen. Tenker mer på sånn type du finner på klær/bunad osv.

ts

Vel, da kan ikke jeg si noe om vanskelighetsgraden, for det har jeg ikke prøvd. Men lykke til :)

Anonymkode: ebf3a...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gått fra korssting på barneskolen til bunad uten å ha brodert ganske mye først for å si det slik, men nei det er ikke vanskelig - men det er tidkrevende, det er pirkarbeid da man må være nøyaktig, passe på at stingene er jevne, like stramme, følger mønsteret osv. Det er som med alt annet, øvelse gjør mester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Bunadstilvirkning er jo en utdanning. Og mange bunader krever godkjente kurs for å få kjøpt materialpakke.

Når det er sagt, er det mulig å låne bunadsbroderingsbøker på biblioteket. Prøv i vei! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke så vanskelig  - min bestemor broderer mye slikt, du får kjøpt broderipakker med duker, puter osv. Da er et omrisset av det som skal broderes trykket på tøyet, og tråd som passer lagt ved. Det hun i hovedsak gjør, er da å først brodere over strekene med en type sting. Så fyller hun i omrisset med en annen type sting.

Null problem å gjøre dette på frihånd for en som er litt kreativ :) er du litt flink med farger også, så lager du raskt noe fint.

Øvelsen som skal til er vel først og fremst hvordan legge stingene som fyller ut, for at det skal bli tett og fint. Også finnes det flere sting å utvide med etterhvert da, knuter og jeg veit ikke hva. Det var tradisjonelt vanlig å bruke slikt broderi til mye annet enn bunader, til å pynte på kjøkkenhåndklær, finvotter, skjule en skade på tøy osv

Sjekka nettopp adlibris, og finnes haugevis med bøker ser jeg - til inspirasjon og lære teknikk. Youtube har garantert videoer som viser hvordan. 

Et siste tips - søk også på "yllebroderi", som det kalles på svensk, for mye inspirasjon og ting en ikke ser her :)

Anonymkode: 87631...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vanskelig:) begynte med et gratusmønster på nett og har kjøpt noen på etsy. Greit å få inbførinh i stingene slik :)Nå tegner jeg de selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plattsøm heter det vel på norsk, om du vil google etter inspirasjon - glemte å ta med det over her :)

Anonymkode: 87631...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Vipser skrev:

Bunadstilvirkning er jo en utdanning. Og mange bunader krever godkjente kurs for å få kjøpt materialpakke.

Når det er sagt, er det mulig å låne bunadsbroderingsbøker på biblioteket. Prøv i vei! 

Men nå sa jo ikke TS at hun skulle brodere bunad, bare at det var den typen broderiteknikk hun var ute etter (i motsetning til korssting). :) 

Anonymkode: 77c4b...75a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ja! Takk for hjelpen. Har sett mye fint solgt på etsy og vil prøve å lage det selv. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/28/2018 at 9:34 PM, AnonymBruker said:

ts

Det er ikke spesielt vanskelig, men det kreves nøyaktighet, tålmodighet og ørlite fingerferdighet. Du må også lære deg de ulike teknikkene. Lån en bok om broderier (eller en generell håndarbeidsbok, med broderier) på bibilioteket.

Aller best er det å lære dette fra noen som kan, for eksempel i regi av en husflidsforening.

Anonymkode: ffdd0...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke spesielt vanskelig, men det kreves nøyaktighet, tålmodighet og ørlite fingerferdighet. Du må også lære deg de ulike teknikkene. Lån en bok om broderier (eller en generell håndarbeidsbok, med broderier) på bibilioteket.

Aller best er det å lære dette fra noen som kan, for eksempel i regi av en husflidsforening.

Du vil trenge en oppspenningsmekanisme for stoffet, og en god saks for broderi. (Det går an å greie en del uten, men du vil nok ønske deg dette, etterhvert.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...