bergenser Skrevet 28. august 2018 #1 Skrevet 28. august 2018 Hei! Jeg gjennomgikk en lapraskopisk operasjon for fjerning av galleblæren forrige uke, og i den forbindelse lurte jeg egentlig på om det er noen andre som har vært igjennom lignende operasjoner som har lyst å dele sine erfaringer med det? Jeg vet jeg kommer til å sitte igjen med 4 arr til sammen. En i navlen, en rett under ribbeina og to til høyre på magen. Først og fremst lurer jeg på hvor lenge du eventuelt hadde vondt? Og hvis du var i forhold, hvor lang tid det tok før du begynte å være intim med partner igjen? Hvor lang sykemelding fikk du, og hvor lenge gikk du eventuelt før du begynte å jobbe igjen? Hvis det er relevant så er det nå bare å ta med hva du jobber med også. Hvordan er arrene dine vært? Har de grodd som de skulle, og hvordan syns du de har sett ut en stund etterpå? Håper på å få noen tibakemeldinger, siden dette er noe jeg virkelig lurer på, og det er bra og kunne få noen tibakemeldinger fra andre som har vært igjennom operasjoner.
prettylittlemisfit Skrevet 28. august 2018 #2 Skrevet 28. august 2018 Hadde samme operasjon i 2011. Fikk også 4 arr, men de er så og si borte nå. Ser de selvfølgelig om jeg ser etter. I starten gjorde det utrolig vondt og jeg greidde nesten ingenting selv. Men det hjalp når jeg holdt/trykte ei pute på magen. Jeg fikk oxykontin eller hva det heter men ble dårlig og begynte å kaste opp og tro meg, det gjorde VONDT! Jobbet på sykehjem. Tror jeg var ute av arbeid i 2 uker, og de første dagene var det ingen tunge løft, ingen strekking verken oppover eller nedover. Hadde ingen partner så der kan jeg ikke svare. Vet ikke om du fikk svar på alt men bare spør
bergenser Skrevet 28. august 2018 Forfatter #3 Skrevet 28. august 2018 Det er bra det ikke er bare jeg som fikk relativt sterke smertestillende. På sykehuset fik jeg vel en liten dose oxy for smertene, men det fik jo hele pusterefleksen min til å tulle seg en stund, så ble satt på ekstra surstoff en periode for å hjelpe meg. Men var veldig glad for at de lot meg bli skrevet ut så snart jeg ble oppegående. Fikk utskrevet Tramadol til å ta hjemme, men etter de første dagene, har jeg nesten ikke rørt dem. Blir så trøtt og søvnig av dem, men de første dagene var jeg jo bare glad for det, for hadde ikke vondt i det hele tatt etter å ha tatt dem. Vet jo at det også er veldig forskjellig fra person til person om hvordan huden heler segog får arr og derfor jeg lurte på det. Fikk nå litt svar gjallefall. Vet jo at det er veldig forskjellig fra person til person hvordan det oppleves, og det er da det er greit å få tilbakemeldinger fra andre som har vært igjennom laproskopisk operasjon, selv om det kanskje ikke har vært helt samme operasjonen. 1
Filifjonkamor Skrevet 28. august 2018 #4 Skrevet 28. august 2018 Nå har jeg bare vært igjennom større operasjon (laparotomi) men synes det er rart at du ikke har fått mer info fra sykehuset. Fikk du ikke vite hvor lenge du måtte holde deg i ro, når du kunne ha samleie igjen? Det er jo forskjell på hva som blir gjort, jeg gjorde ganske mye og måtte være uten sex i 6 mnd. Men i ditt tilfelle tviler jeg sterkt at du må holde deg unna så særlig lenge. Det sies jo at en kan være tilbake i jobb etter ca 1 uke etter en laparoskopi operasjon. Men dette er sikkert forskjell fra person til person og hvilket yrke en har. Er du i tvil så kan du jo ringe opp til sykehuset hvor de kjenner saken din
sofie777 Skrevet 28. august 2018 #5 Skrevet 28. august 2018 Jeg hadde en galleblæreoperasjon for mange år siden (rundt 10 år). Jeg kan ikke huske jeg fikk noe spesielt smertestillende, men måtte klare meg med det vanlige (Paracet og Ibux). Jeg jobbet da på kontor og var borte i 2 uker. Jeg hadde ingen partner, så det trengte jeg ikke å tenke på. Det som var verst, var når det trakk i stingene eller agraffene som metallklemmene heter, men det var ikke smerter som trengte smertestillende. Jeg har tre synlig arr, den øverst på magen kaller jeg "åmen min" fordi den ser sånn ut og er ganske synlig 😁 De andre er bare synlig når jeg ser etter dem. Jeg vet ikke om de sa noe om det, men husk at du må dekke til sårene resten av året og til i det minste begynnelsen av sommeren neste år for at de ikke skal bli hvite resten av livet.
bergenser Skrevet 28. august 2018 Forfatter #6 Skrevet 28. august 2018 Har vel egentlig bare fått beskjed fra sykehuset at jeg kjenner kroppen min best, og så lenge det ikke Gjør vondt, så kan jeg Gjøre ting. Men er bare greit å kunne få litt forskjellige erfaringer fra folk på hvordan de har opplevd tiden etter.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #7 Skrevet 28. august 2018 Jeg fikk utført dette i 2009. Lå på sykehuset i 3 døgn før jeg fikk reise hjem. På sykehuset fikk jeg morfin i veneflon. Fikk oxycontin som smertestillende med meg hjem. Følte meg egentlig helt grei etter 4 dagen, gjorde ikke vondt lenger. Men anbefaler deg absolutt å holde deg i to litt lenger enn meg. Jeg fikk nemlig feber, infeksjon og blødninger fordi jeg visstnok overanstrengte meg når jeg hang opp klesvask ute på størkestativ, for mye strekking og bøying. Det gikk heldigvis over. Var sykemeldt i ca 1,5 mnd etter operasjonen. Gikk vel noen uker etter operasjonen før jeg igjen var intim. Vær obs på mat i etterkant. Første mnd gikk bra for min del, men fikk beskjed at jeg ikke lenger kunne drikke kaffe. Nå i etterkant tåler jeg ikke fet mat, og mange matretter jeg reagerer på. Det kan også være visse typer smertestillende du ikke vil tåle i etterkant. Men det er veldig individuelt, ca 20% vil reagere på mat og smertestillende i etterkant. Det er jo positivt i form av at jeg er blitt mye sunnere, men kjedelig å begrenset i forhold til hva jeg tåler av mat. Anonymkode: 3e8bf...616
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #8 Skrevet 28. august 2018 Jeg gjorde dette for et par år siden. Hadde veldig vondt etterpå, lå på sykehuset i 3 døgn på smerter. Fikk Ketorax i.v, etterhvert gikk jeg over på Oxynorm. Fikk med meg Tramadol hjem. Hadde en uke hjemme som var vond! Også en uke til som det roet seg på. Etter to uker så følte jeg meg klar til å begynne å jobbe. Jobber på kontor, men det å sitte mye var ikke noe godt det heller. Kan ikke huske når jeg hadde sex første gang etter operasjonen, minst 2 uker ihvertfall. Tre av arrene synes nesten ikke. Det som er øverst er ikke noe fint. Ingen av dem ble sydd, kun teipet og det synes på det arret. Jeg har fått diaré som bivirkning. Normalt så gir det seg i løpet av ett år, men det har det ikke gjort hos meg. Er veldig kjedelig og henger ikke sammen med hva jeg spiser. Har også innimellom vondt, som det skulle være en stein der. Men ikke de store anfallene, heldigvis. Anonymkode: ab4c1...ae1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå