AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #1 Skrevet 28. august 2018 Jeg har en mann som er så og si konstant trett. Han har ikke en fysisk krevende jobb men kan bli litt mentalt sliten av den. Han sover godt, dvs han sovner rundt 22 hvert kveld og våkner rundt 6.30. Altså 8.5 timers søvn. Han har vært hos lege for å sjekke stoffskiftet og evt vitamin mangel. Alt bra. Nå lurer jeg på om snorking kan gjøre folk trette?det er så unormalt hvor trett han er. Han kan fint legge seg 21 men holder ut til 22. Han sovner på et blunk og snorker høyt så jeg må dytte i han mange ganger. Noen ganger har jeg ligget og hørt på det hele og noen ganger setter han snorkingen i halsen og begynner hoste. Andre ganger Er det som om alt stopper opp. Han puster ikke! Men det varer bare 5 sek så puster han godt ut igjen. Er som om han holder pusten. I sovende tilstand. Noen som kan noe om dette?finnes det hjelp? Anonymkode: 8ce88...370
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #2 Skrevet 28. august 2018 Han snorker og har pustestopp (søvnapné). Det vil gå utover søvnkvaliteten, derfor blir han ikke uthvilt. Han burde gå til fastlegen og be om utredning (feks henvises til øre-nese-hals-lege og overvåke nattesøvn hjemme ett døgn hvor antall pustestans registreres). Er han overvektig burde han gå ned i vekt, det kan hjelpe på. Anonymkode: 8cdf7...b54 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #3 Skrevet 28. august 2018 Søvnapné. Dra til legen. Anonymkode: 50dac...55f
_popcorn_ Skrevet 28. august 2018 #4 Skrevet 28. august 2018 Høres mer ut som det kan være søvnapne. Snakk med fastlegen om at dere kanskje mistenker det, siden han er såpass trett etter passe menge søvn.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #5 Skrevet 28. august 2018 Som det nevnes over; søvnapne. Hos noen vil ikke slanking fungere, da overvekten ikke er grunnen til det. Personer med «medfødt» søvnapne, vil måtte finne annen «fix». Slik sove-pustemaskin vil gjøre livet lettere Anonymkode: 1d466...31b
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #6 Skrevet 28. august 2018 Kjæresten min har også dette, søvnapne. Mange blir trøtte, men det kan være farlig på andre måter så viktig å dra til legen. Anonymkode: 51277...0b2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #7 Skrevet 28. august 2018 Er ikke kriterier for søvn apné at pustestoppen skal vare i mer enn ti sekunder? Det gjør det ikke her men er veldig ekkelt å høre på... Skal be han gå til legen for utredning jeg. Kanskje derfor han blir trett da...han er jo ikke uthvilt om han sover ti timer heller! Takk for svar. Ts Anonymkode: 8ce88...370
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #8 Skrevet 28. august 2018 Hva med sånn skinne man kan ha på tennene når man sover? Noen som har prøvd? Anonymkode: 8ce88...370
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #9 Skrevet 28. august 2018 Søvnapne og snorking kan bli bedre om man sover på siden. Han bør derfor forsøke å endre sovestilling, og du kan hjelpe ved å dytte han over på siden når han ligger på ryggen. Hvis det er vanskelig så jeg en gang et tips i et ukeblad: Sy en tennisball i nakken på pysjamasen så han ikke kan ligge på ryggen. Hvis snorkingen har sammenheng med pollenallergi eller forkjølelse kan det hjelpe å bruke en neseskyller for å holde nesen åpen, så han kan puste mer med nesen. Det kan også hjelpe om han har en høyere sovestilling. Forsøk å bygge opp hodeenden slik at overkroppen kommer høyere. Anonymkode: 0c058...fc2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #10 Skrevet 28. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Søvnapne og snorking kan bli bedre om man sover på siden. Han bør derfor forsøke å endre sovestilling, og du kan hjelpe ved å dytte han over på siden når han ligger på ryggen. Hvis det er vanskelig så jeg en gang et tips i et ukeblad: Sy en tennisball i nakken på pysjamasen så han ikke kan ligge på ryggen. Hvis snorkingen har sammenheng med pollenallergi eller forkjølelse kan det hjelpe å bruke en neseskyller for å holde nesen åpen, så han kan puste mer med nesen. Det kan også hjelpe om han har en høyere sovestilling. Forsøk å bygge opp hodeenden slik at overkroppen kommer høyere. Anonymkode: 0c058...fc2 Takk for alle tips. Dette visste jeg ikke. Anonymkode: 8ce88...370
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå