Gå til innhold

Barneleger undersøkte underlivet til barnet mitt...

Fremhevede innlegg

Skrevet

I oversikt over hva som undersøkes på halvtårskontrollen står det bl.a. at det skal sjekkes etter tegn på overgrep.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 timer siden, atropos skrev:

Innvendig?! Har jeg aldri opplevd på mine barn. Det ville jeg spurt om grunnen til. 

Kan være at ts forklarte seg litt uklart.

Anonymkode: 179ce...884

• Liker 3
Skrevet

Sjekka alle mine tre, begge foreldre er etnisk norske. 

Anonymkode: 5e556...e2d

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, Gaea skrev:

I oversikt over hva som undersøkes på halvtårskontrollen står det bl.a. at det skal sjekkes etter tegn på overgrep.

Men det er det mange som er løse på å følge opp disse kontrollene, for man hører stadig vekk om babyer/småbarn som har blitt utsatt for overgrep over lengre tid :(

Anonymkode: 90808...318

• Liker 2
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er det mange som er løse på å følge opp disse kontrollene, for man hører stadig vekk om babyer/småbarn som har blitt utsatt for overgrep over lengre tid :(

Anonymkode: 90808...318

😰😰😰

Skrevet

Det var en vanlig helsekontroll som ikke var rasistisk motivert.

• Liker 6
Skrevet

For jentebabyer, så er det ikke alle som tenker på å følge med selv om det blir sårt, eksem, bleieutslett i vulva. Kommer det avføring f.eks ved ei skikkelig bæsjebleie, så er det noen som vegrer seg eller ikke tenker på å vaske mellom foldene der også. Kan være en annen grunn til å sjekke enn etter rene misdannelser, utvikling - de ser også etter at barnet virker å få godt stell og behandling generelt sett. 

Anonymkode: 59fa5...982

• Liker 1
Gjest BearMama
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har barn fra før og aldri opplevd dette på et kontroll, mulig fordi faren er muslimsk (ny mann?) men hun sa ingenting og sjekket kjapt innvendig mulig for å sjekke om hun hadde blitt omskjært? Eller hva det heter? Er ikke med faren da. Men ble litt forundret, er jo bra dem sjekker for det er jo et problem hos noen muslimske familier.  Men er det vanlig kontroll eller jeg som tenker for mye? Spurte ikke legen for jeg tenkte ikke så mye på det før vi kom hjem. Datteren min er 6 mnd

Anonymkode: 765dc...4af

På min norske sjekket de gutten min for å se at begge testiklene hadde falt ned i pungen.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Norske her. Mine har aldri blitt sjekket nedentil. Har både gutt og jente.

Anonymkode: 81b5b...d00

Da har barna fått

for dårlig kontroll.

• Liker 4
Skrevet

Jobber med barn på sykehus. På små barn, babyer så er det normalt med rask, noen sekunders titt. Ting følges jo opp på helsestasjon, men de babyene som kommer innom av forskjellige årsaker, blir også sjekket. Det er for å fange opp utviklingsrelaterte ting. Da er det ikke uvanlig med en rask titt på kjønnsorgane. Jeg har aldri vært med på en innvendig GU på en baby, eller hørt om det. 

Gjelder alle "typer" barn. Ikke bare muslimer. 

Anonymkode: b881a...e89

• Liker 2
Skrevet

Begge mine barn (gutt og jente) har blitt sjekket nedentil av lege på kontroller på helsestasjonen. Helt vanlig! 

Norske foreldre her.

Anonymkode: 9113e...ccf

• Liker 1
Skrevet

Men altså, man omskjæres da ikke innvendig???

Anonymkode: 9a265...982

• Liker 2
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men altså, man omskjæres da ikke innvendig???

Hvis en jente er omskjært så er indre kjønnslepper og klitoris fjernet. Så kommer jo an på hva man kaller innvendig da. Skjeden blir ikke rørt nei. Annet enn kanskje sydd igjen. 

Anonymkode: 40daa...1b7

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig stor forskjell på barn og baby. Å sjekke underlivet til et seks år gammelt barn hadde vært noe heeeelt annet enn å sjekke underlivet til en seks måneder gammel baby. 

Anonymkode: a554c...bb6

Skrevet

«Sjekket innvendig» betyr jo bare ar de lett bretter litt til side for å se... Folk henger seg opp i alt..

Anonymkode: f0b48...b57

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis en jente er omskjært så er indre kjønnslepper og klitoris fjernet. Så kommer jo an på hva man kaller innvendig da. Skjeden blir ikke rørt nei. Annet enn kanskje sydd igjen. 

Anonymkode: 40daa...1b7

Nettopp. Og jeg regner ikke de utvendige delene for "innvendig" å være. Har heller aldri hørt om at man syr igjen en 6 mnd gammel baby, så dette må være bare tull.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

«Sjekket innvendig» betyr jo bare ar de lett bretter litt til side for å se... Folk henger seg opp i alt..

Anonymkode: f0b48...b57

Da vet du ikke hva "innvendig" betyr og må lære deg å formulere deg bedre og bruke korrekte ord.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...