Gå til innhold

Klassisk case: "Hvordan har du det?", "Bra. Du da?"

Anbefalte innlegg

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Det har blitt et dagligdags spørsmål å spørre om hvordan folk har det, der man samtidig forventer at den andre skal svare "Jeg har det bare bra, takk". Vanligvis så vil ikke folk høre at folk svarer at det ikke går bra, at de er i en tøff periode, at de har vært innlagt på sykehus eller har mistet en kjær person. Å lyve blir frivillig tvang, for det skal være så hyggelig å spørre om "Har du det bra?" og så uhøflig å "ødelegge" stemningen med "jeg har det jævlig". Forstå det dem som vil. 

Om jeg skal si det rett ut så synes jeg ikke det er hyggelig å få slike spørsmål på dårlige dager. Jeg synes ikke det er hyggelig å bli "tvunget" til å lyve, til å i det heletatt måtte tenke gjennom hvordan jeg har det, om ting er vanskelig, når jeg først går ut for å tenke på noe annet. Jeg synes ikke det er hyggelig at det i dagens samfunn blir sett på som rart og upassende å fortelle hvordan man egentlig har det- når det trossalt er det man blir spurt om. "Det er bare en høflighetsfrase". Javel, hvis folk ikke bryr seg, hvorfor spørre? Hvorfor spørre når man uansett ikke kan være garantert å få et ærlig svar? Hvorfor sette andre i den posisjonen at den blir nødt til å lyve fordi man ikke har tid til å høre på at andre har det vondt? 

Jeg skjønner ikke dette, ei heller synes jeg det er spesielt hyggelig. Jeg liker ikke å lyve, men jeg vil heller ikke ødelegge stemningen. Hvorfor kan man ikke la være å spørre om det går fint om man ikke vil ha et ærlig svar? Bryr man seg er det noe helt annet, men er det bare pjatt så spør heller om noe annet, tenker jeg. Vil man ikke ha et ærlig svar, så ikke spør. 

Videoannonse
Annonse
Gjest Stella Rose
Skrevet

Det er en høflighets frase, jeg svarer bare bra uansett.

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
16 minutter siden, Stella Rose skrev:

Det er en høflighets frase, jeg svarer bare bra uansett.

Det er nettopp det jeg vet så veldig godt, men det er jo ikke hyggelig når man ikke har det bra. 

Skrevet

Hvorfor må du lyve? 

Jeg bruker å svare "jo takk, det rusler i vei" hvis jeg av en eller annen grunn ikke vil si "takk, bare bra".  

Anonymkode: ebec4...68c

• Liker 2
Gjest Stella Rose
Skrevet
1 minutt siden, Jegskulleønskeat skrev:

Det er nettopp det jeg vet så veldig godt, men det er jo ikke hyggelig når man ikke har det bra. 

Nei, det er ikke så hyggelig når man ikke har det bra, men på dårlige dager når jeg må ut av huset, så tar jeg på meg "maska" mi, tilfelle jeg treffer på noen kjente, men om jeg kan så later jeg som jeg ikke ser de, men det blir litt vanskelig om de går rett på deg. Og så kan jeg late som jeg har det travelt og bare slenger ut et hei, og går raskt videre.

Skrevet

Helt enig. Det finnes zillioner av andre ting man heller kan spørre om, eller bare kommentere hverdagslig.

Anonymkode: 32e60...5a9

Skrevet (endret)

Alltid synes det der er litt amerikansk falsk spørsmål. 

Bruker det ikke, og synes egentlig sånn " jatting" er kjedelig. Dårlig dag eller ikke.

Endret av LittDiva
  • Liker 6
Skrevet

Under en lang sykdomsperiode jeg hadde var jeg rimelig lei av «hvordan går det/hvordan har du det» spørsmålet.. da var det lettere å bli spurt : «lenge siden, hva driver du med for tiden? Eller hva har du gjort siden sist?  

• Liker 2
Skrevet

Det er mulig å lage problemer av alt

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Christina73 skrev:

Under en lang sykdomsperiode jeg hadde var jeg rimelig lei av «hvordan går det/hvordan har du det» spørsmålet.. da var det lettere å bli spurt : «lenge siden, hva driver du med for tiden? Eller hva har du gjort siden sist?  

Og det spørsmålet er jo også feil for de som ikke har jobb, venner og begrensede fritidssysler. 

Det er fint å ta hensyn til sine medmennesker, men uansett vil det alltid finnes ett menneske som reagerer på noe du sier. 

Anonymkode: 93e57...d90

• Liker 4
Skrevet

Hvordan svare på "Nå, hvordan går det, har du det bra?"  hvis man ikke har det så bra..

Til folk jeg kjenner godt ville jeg svart ærlig. Til andre ville jeg bare sagt "jo, det humper og går" eller noe i den duren.

Så kommer det jo litt an på situasjonen også da. Hvor mye tid man har til å prate, og om det er et naturlig sted å ta opp litt vanskelige ting. (Det er forskjell på om man treffes et sted hvor man kan sitte og prate en stund, møtes utenfor barnehagen ved henting, treffes i kassa-køen på butikken, osv).  

Anonymkode: ad9b9...6b1

• Liker 3
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
2 timer siden, Ild skrev:

Det er mulig å lage problemer av alt

Forsåvidt, ja, men jeg skjønner ikke hvorfor folk spør om de ikke vil ha et ærlig svar. Greit nok at det er en høflighetsfrase, men det kan bli oppfattet som direkte frekt å føle seg tvunget til å si at man har det bra når verden går til helvete

Skrevet

For min del kommer det veldig an på hvem som spør, men syns ikke det er nødvendig å "spille med" og svare "det går bra, med deg?" automatisk. Dette er jo noe man har lett for å gjøre når man møter perifere bekjente på gata, det er ikke noen jeg ville begynt å "utbrodere" livet mitt til. Man spør vel kanskje egentlig for å vise interesse for hva som skjer i livet til den man møter.

Hvis det derimot er kolleger, venner eller familie som spør, så svarer i hvert fall jeg litt mer utdypende, og de kan man jo dele litt vanskelige livshendelser med.

Skrevet
1 time siden, Jegskulleønskeat skrev:

Forsåvidt, ja, men jeg skjønner ikke hvorfor folk spør om de ikke vil ha et ærlig svar. Greit nok at det er en høflighetsfrase, men det kan bli oppfattet som direkte frekt å føle seg tvunget til å si at man har det bra når verden går til helvete

Men hvorfor må du si at det går bra?  Jeg ser ikke helt problemet.

Du har tre svarvalg på et slikt spørsmål.
Enten kan du svare at:

1. "det går bra, og du?"
2. "det går til helvete for min del, hva med deg?"
eller
3. du kan svare noe vagt som ikke forteller noe i hverken den ene eller andre retningen.

Som jeg skrev bruker jeg å svare noe lignende som "Jo takk, det rusler og går".  Da sier jeg ikke at jeg har det bra, men jeg sier heller ikke at verden går til helvete.

De fleste med normale sosiale antenner vil enten forstå at du ikke har det så bra akkurat nå, men:
1. innse at det ikke er naturlig å gå i dybden rundt problemene der og da, og bytte tema,
eller
2. de vil spørre om det er noe du vil snakke om. (om dere er såpass nære at et helvetes liv kan snakkes om)

Anonymkode: ebec4...68c

• Liker 2
Skrevet

Jobbet med ei tidligere som jeg ikke kjenner kjempe godt, men møter henne relativt ofte i gangene på nye jobben. Hun er alltid veldig overstrømmende "heeeeei hvordan går det Trine? Har du det bra?". Jeg svarer automatisk joda bare bra, med deg da? Et par ganger har hun svart noe ala "njæ sånn passe" og gått videre. Synes det egentlig er litt befriende med de som kan være ærlige, og hun sier det jo kun i forbi farten så er ikke sånn at vi blir stående med en klein uffda hva har skjedd prat heller. 

Anonymkode: 1e1ec...0c1

Skrevet

Det er ikke grenser for hva man kan bli krenket av 😳

Anonymkode: 10b24...84f

Skrevet

«det går til helvete, men regner med du ikke vil vite detaljene?»

Nei hva pokker sier man. 

Det går faktisk til helvete, men jeg ser tydeligvis godt ut siden folk gidder å spørre. 

Anonymkode: cddcf...7bc

Skrevet

Det er en høflighetsfrase, en forlengelse av "hei". Om jeg ikke kjenner deg så godt og du svarer med at du har det jævlig og livet ikke går bra ect så vil jeg følt meg veldig ukomfortabel og tenke at du nok er et ustabilt menneske som ikke skjønner sosiale koder og normer. 

Det handler ikke om å være "falsk", det handler om å vite når det er på sin plass å åpne seg, og når det ikke er det. Da skaper du også viktige grenser for deg seg, og beskytter følelsene dine.

Men dersom du velger å drite i dette, og føler du bare må brette ut følelseslivet ditt til alle som spør "hvordan går det?" i forbifarten, da må du også akseptere alle de reaksjonene du vil få, og at stemningen gjerne blir dårlig.

Anonymkode: 2edcf...320

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en høflighetsfrase, en forlengelse av "hei". Om jeg ikke kjenner deg så godt og du svarer med at du har det jævlig og livet ikke går bra ect så vil jeg følt meg veldig ukomfortabel og tenke at du nok er et ustabilt menneske som ikke skjønner sosiale koder og normer. 

Det handler ikke om å være "falsk", det handler om å vite når det er på sin plass å åpne seg, og når det ikke er det. Da skaper du også viktige grenser for deg seg, og beskytter følelsene dine.

Men dersom du velger å drite i dette, og føler du bare må brette ut følelseslivet ditt til alle som spør "hvordan går det?" i forbifarten, da må du også akseptere alle de reaksjonene du vil få, og at stemningen gjerne blir dårlig.

Anonymkode: 2edcf...320

Hele poenget er er at det å spørre i utgangspunktet ikke hører noe steds hjemme. 

Nr 1 regel for gode relasjoner til andre må være å ikke spørre om ting du ikke vil vite svaret på. 

Skrevet

Britene har (som alltid) skjønt det: How do you do? skal besvares med How do you do? - begge parter har vært høflige og ingen trengt å dele noe som helst :fnise: 

Jeg har vært syk i snart to år og synes til tider Hvordan har du det?-spørsmålene har vært vanskelige å håndtere. Det sitter langt inne å svare at det går bra når det virkelig ikke gjør det, samtidig som jeg ikke har noe behov for å dele problemene mine med naboen i heisen eller den tidligere klassevenninnen jeg treffer på gata (og de vil jo virkelig ikke vite heller, lite er kleinere enn folk som deler for mye og for privat). Men jeg har ikke noe godt alternativ heller - noe skal man jo si, og uansett hvordan man formulerer det blir det en variant av det samme. Mitt standardsvar når Bra føles feil er Greit nok - for det er det jo som regel når jeg ute og treffer folk - eller Joda... -og med deg? Da har man svart og gått videre i samtalen, uten å egentlig ha sagt noe som helst, og velge motparten da å spørre mer er de sannsynligvis genuint interessert i svaret.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...