Gå til innhold

Har dette dialektfenomenet et navn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For eksmepel: "han var som snytt ut av nesa på han" blir i mange tilfeller "han va so snytte uto nasinnje på na" på min dialekt. Det jeg lurer på er rett og slett endingen på "nasinnje". Det er veldig likt flertallsendingen, men er ikke en flertallsending. Mer har jeg rett og slett ikke å gå på. Hjelp? :laugh:

Anonymkode: e63de...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker dere «na» om hannkjønnsord??

Anonymkode: 57552...49c

Både og. Vi sier "ej ska besøke na Robert" og "ej ska på tur me ne Agnete", men også "katten na Matilde". 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Både og. Vi sier "ej ska besøke na Robert" og "ej ska på tur me ne Agnete", men også "katten na Matilde". 

Sunnmøring?

Anonymkode: b738b...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle foreslå dativ (etter preposisjon "ut av"), men Svarabaktivvokal hørtes mye morsommere ut!

Anonymkode: 4cc13...5ef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sunnmøring?

Anonymkode: b738b...164

Stemmer :)

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svarabaktivvokal 

Anonymkode: ebd8b...0e9

Er du sikker? Leser litt om det nå, og forstår det sånn at en svarabhakti er en vokal som skal lette uttalen. På min dialekt sier man jo også nasa om nesa, så å legge til -innje på slutten gjør det jo bare vanskeligere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, TS, hva heter "nesen" på dialekta di? Altså "nese" i bestemt form entall?

Anonymkode: 79a0c...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei, TS, hva heter "nesen" på dialekta di? Altså "nese" i bestemt form entall?

Nasa, men nasinnje er også bestemt form entall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Nasa, men nasinnje er også bestemt form entall.

Det heter både nasa og nasinnje i bestemt form entall? Gidder du å skrive hele bøyningsrekka? Nysgjerrig, nå 😀

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det heter både nasa og nasinnje i bestemt form entall? Gidder du å skrive hele bøyningsrekka? Nysgjerrig, nå 😀

Ja! :laugh: Blir jo helt forvirra selv om jeg skal drive og bøye det, men det blir vel sånn: nase, nasa/nasinnje, nase, nasene/nasennje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja! :laugh: Blir jo helt forvirra selv om jeg skal drive og bøye det, men det blir vel sånn: nase, nasa/nasinnje, nase, nasene/nasennje.

Interessant! Hvis det brukes forskjellige måter å bøye et substantiv på, tror jeg det er dativ: her blir det da at forskjellige preposisjoner gir forskjellige endinger på substantiv. Dativ er en eksklusiv rest av norrønt, som kun finnes i noen dialekter.

Har noe lignende i min egen dialekt(helgelending), at f.eks. noen hunkjønnsord kan få hankjønnsending i dativform. Vi bruker også konsekvent sterk eller svak bøying av hunkjønnsord, alt etter hva slags ending ordet har i ubestemt form entall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.S. Beklager om det ble rotete forklart, det er en stund siden jeg satt med grammatikkbøker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎29‎.‎08‎.‎2018 den 18.16, AnonymBruker skrev:

Stemmer :)

Er du sikker? Leser litt om det nå, og forstår det sånn at en svarabhakti er en vokal som skal lette uttalen. På min dialekt sier man jo også nasa om nesa, så å legge til -innje på slutten gjør det jo bare vanskeligere? 

Svarabhaktivokal er for eksempel en finE mann, ei finE dama osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.8.2018 den 22.43, AnonymBruker skrev:

For eksmepel: "han var som snytt ut av nesa på han" blir i mange tilfeller "han va so snytte uto nasinnje på na" på min dialekt. Det jeg lurer på er rett og slett endingen på "nasinnje". Det er veldig likt flertallsendingen, men er ikke en flertallsending. Mer har jeg rett og slett ikke å gå på. Hjelp? :laugh:

Hvor er dette på Sunnmøre?

Jeg har slekt i Ålesund, og de sier "han va/var som snytt ut av nesa på han", de ville også sagt "e ska/skal besøke Robert", "e ska/skal på tur me Agnete" eller "katten til Matilde". Den dialekten du skriver tror jeg ikke at jeg har hørt noen snakke.

Anonymkode: 2b6f0...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er dette på Sunnmøre?

Jeg har slekt i Ålesund, og de sier "han va/var som snytt ut av nesa på han", de ville også sagt "e ska/skal besøke Robert", "e ska/skal på tur me Agnete" eller "katten til Matilde". Den dialekten du skriver tror jeg ikke at jeg har hørt noen snakke.

Anonymkode: 2b6f0...b74

Ytre søre, fra ei grisgrendt bygd. Nå er jo ålesundsk lite representativt for de fleste dialekter på Sunnmøre, da. De har virkelig en dialekt for seg selv. Gir det tjue år til, så snakker de oslosk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Palatalisering? 

Anonymkode: cebf3...43b

Nei. Palatalisering er majnn, hojnn, bajll osv. 

Anonymkode: ebd8b...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...