Gå til innhold

Andre med Irritabel tarm ? :( Noen råd ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Sliter endel med irritabel tarm. Har nå i 2 dager hatt ganske plagsomme smerter, diaré og er såååå utrolig kvalm. Noen som har noen gode råd til mat/drikke som kan virke lindrende eller andre råd. Er så lei av dette. Jeg pleier å passe på, men var bedt på middag på lørdag (tapas). Prøvde å spise lite å begrense alkohol inntak, men tydeligvis funket det svært dårlig 😩 

Det siste året har jeg gått ned 10kg å var allerede normalvektig. Sliter med å finne en balanse. Noen andre med IBS som har noen gode råd å komme med Evt. Hvordan dere takler det å lever med IBS. Spesielt innenfor sosiale rammer da jeg syns det er pinlig å akutt få smerter/diaré ute. Har hvert hos lege og jeg vet dette er noe jeg må leve med, men som nevnt sliter jeg med å finne en balanse og generelt å takle dette daglig. Velger å avstå fra sosiale eventer og generelt mat fordi jeg ikke orker å ha det vondt som dette. Er så mye forskjellig jeg reagerer på og så fort jeg «overbelaster» systemet blir jeg dårlig. 

Anonymkode: d7e6b...f1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Unngå melkeprodukter og egg. Sjekk ut boka Medisinsk Klarsynt.

Anonymkode: 625e7...e9b

Skrevet

Jeg spiser som regel bare salat ute. Tar toppen et par glass vin. 

Sliter med akkurat det samme som deg og går ned mye i vekt, men det er pga at jeg kun spiser salat. Det er enten det eller sitte på do hele tiden. 

Når jeg først har magesmerter, hjelper det med varmeflaske på magen😊

Anonymkode: 9d983...003

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser som regel bare salat ute. Tar toppen et par glass vin. 

Sliter med akkurat det samme som deg og går ned mye i vekt, men det er pga at jeg kun spiser salat. Det er enten det eller sitte på do hele tiden. 

Når jeg først har magesmerter, hjelper det med varmeflaske på magen😊

Anonymkode: 9d983...003

Om jeg velger salat eller «slankemat» får jeg høre det ganske ofte. Er svært mange som setter spørsmålstegn når du sier du har IBS og tror det er en grunn for å slanke seg og at det er en ny trend i disse dager med «intoleranser». Opplever du lignende når du er på sosiale tilstelninger eller med venner ? Bare det å si på en restaurant at du ikke kan spise ditten og datten gir deg de styggeste blikkene, så det er også en grunn til at jeg velger å bli hjemme dessverre. 

Skal ordne meg en varmeflaske med en gang å håpe det lindrer 🙏 

TS

Skrevet

Spar opp penger til å ta avføringstransplantasjon i utlandet. Noen land i Europa tilbyr behandlingen til de med IBS diagnoser. Noen blir bedre av et slikt opplegg, verdt å prøve. 

Anonymkode: 66307...1f7

Skrevet

En ss eplecifereddik pr dag 

Anonymkode: 08811...d1a

• Liker 1
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Spar opp penger til å ta avføringstransplantasjon i utlandet. Noen land i Europa tilbyr behandlingen til de med IBS diagnoser. Noen blir bedre av et slikt opplegg, verdt å prøve. 

Hvorfor ikke prøve å komme seg et av stedene som tilbyr i dette landet?

Anonymkode: 3b024...ae4

Skrevet

Har du prøvd deg på Lav fodmap?

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Unngå melkeprodukter og egg. Sjekk ut boka Medisinsk Klarsynt.

Anonymkode: 625e7...e9b

Hvorfor?

Nei, glem Medisinsk Klarsynt. Bare tull. Prøv lav fodmap, ts! Tapas kan du nok ikke spise da det trolig inneholder løk eller hvitløk.

Anonymkode: c7b6d...52f

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd deg på Lav fodmap?

Ja har prøvd det men ikke til punkt å prikke da jeg lett kan falle ut av «dietter» og syns det var vanskelig til tider 😕 Og vet stort sett hva som kan gå greit å spise og ikke, så prøver å holde meg innenfor de varene jeg reagerer minst på. Syns ikke den «dietten» funket så bra for meg da jeg kunne reagere sterkt på så mye forskjellig på begge skalaer. Så har egentlig bare prøvd meg frem på alt å har noen «trygge» matvarer og noen matvarer jeg absolutt ikke kan spise. 

TS

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor?

Nei, glem Medisinsk Klarsynt. Bare tull. Prøv lav fodmap, ts! Tapas kan du nok ikke spise da det trolig inneholder løk eller hvitløk.

Har prøvd det ! Sånn delvis 😓  Utrolig vanskelig å gå på den «dietten» syns jeg. Holder den ikke slavisk men prøver å forholde meg til den en del og har en god ide av hva jeg absolutt ikke skal spise og skal spise. Er også en del frukt jeg tåler veldig fint som blant annet står på høy fodmap. Så har bare prøvd å åle meg frem til det som er trygt å ikke uansett hvilken skala varen står på. Er også endel grønnsaker som står på lavfoodmap som jeg reagerer sterkt på 😕  Men er vel det som er meningen at jeg bare må finne ut av det ved å prøve meg frem. 

Når man er ute så er det ofte slik at man ikke alltid vet hva som er i maten, så er utrolig lett å brenne seg på det. Å vil absolutt ikke være til bry så sier svært lite om det jeg reagerer på da jeg vet det er irriterende for mange. 

Ja jeg prøvde så godt jeg kunne å eliminere disse elementene under middagen, men gikk ikke så bra. Løk/hvitløk er absolutt noe av det verre jeg kan få i meg

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ss eplecifereddik pr dag 

Anonymkode: 08811...d1a

Hm det kan jeg prøve ! 😊 Høres absolutt ikke godt ut, men verdt å prøve. 

TS 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har prøvd det ! Sånn delvis 😓  Utrolig vanskelig å gå på den «dietten» syns jeg. Holder den ikke slavisk men prøver å forholde meg til den en del og har en god ide av hva jeg absolutt ikke skal spise og skal spise. Er også en del frukt jeg tåler veldig fint som blant annet står på høy fodmap. Så har bare prøvd å åle meg frem til det som er trygt å ikke uansett hvilken skala varen står på. Er også endel grønnsaker som står på lavfoodmap som jeg reagerer sterkt på 😕  Men er vel det som er meningen at jeg bare må finne ut av det ved å prøve meg frem. 

Når man er ute så er det ofte slik at man ikke alltid vet hva som er i maten, så er utrolig lett å brenne seg på det. Å vil absolutt ikke være til bry så sier svært lite om det jeg reagerer på da jeg vet det er irriterende for mange. 

Ja jeg prøvde så godt jeg kunne å eliminere disse elementene under middagen, men gikk ikke så bra. Løk/hvitløk er absolutt noe av det verre jeg kan få i meg

Det aller beste er om du klarer å holde streng fase i 4-8 uker, til du er symptomfri. Og så skal du reintrodusere mat :) Prøvde du å reintrodusere slik som anbefalt? Jeg tåler dårlig rå grønnsaker. De må være kokte. Kanskje du har det likt?

Det er bedre at de tilrettelegger enn at du sitter med diare.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor?

Tapas er en betegnelse på fingermat. Ordet "tapas" har ingenting med løk å gjøre.

Anonymkode: 9adf5...8b1

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tapas er en betegnelse på fingermat. Ordet "tapas" har ingenting med løk å gjøre.

Ofte er kjøtt og diverse tilsatt løk ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier å ta en Imodium Comp om jeg blir dårlig, eller skal være sosial, hjelper veldig bra.

Tåler ikke mye salater og grønnsaker generelt + frukt, gluten og laktose.

Alkphol og sukker tåler jeg heller ikke, men man må jo leve også....

Anonymkode: 475ea...b92

Skrevet

Jeg har ikke satt meg så godt inn i dette med FodMap, men er ikke poenget å kutte ut alt de anbefaler og så reintrodusere? Å forholde seg "litt" til det blir jo noe helt annet. Jeg vet hvor slitsomt det å gå på sånne uønskede dietter, men det er så deilig hvis det betyr at man skjønner noe og kan holde magen i orden. 

Jeg fant tilfeldigvis ut at jeg reagerer på hvete. Tåler spelt og andre kornsorter, men må holde meg helt unna hvete. Er også forsiktig med melkeprodukter, spesielt grøt og kokte varianter. Gjør jeg det, og holder meg i jevn fysisk aktivitet, går det stort sett bra. Og så priser jeg meg lykkelig over at jeg ikke har Ulcerøs colitt eller Crohns, som flere i familien min. Men irritabel tarm kan være ille nok det, da. Og hvertfall tidligere vanskelig å bli tatt seriøst av leger. 

Og det med å spise ute. De er så vant til ulike allergier og intoleranser nå, så bare vær spesifikk, så ordner de det lett. Jeg gidder ikke å holde meg hjemme pga disse tingene, altså. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor ikke prøve å komme seg et av stedene som tilbyr i dette landet?

De tilbyr ikke denne i behandlingen i Norge til annet enn 1 lidelse (som jeg ikke husker navnet på, men som regel rammer barn, tror jeg). 

Det drives fortsatt mye forskning på det her til lands, da. Det blir nok tilbud i fremtiden. Men enn så lenge er det like greit å reise til utlandet, kan sikkert få det gjort med 30-80 000 kr (inkl reising og hotell). En nordmann som har gjennomsnittlig inntekt kan klare spare det på noen mnd. Verdt det om man blir frisk

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ofte er kjøtt og diverse tilsatt løk ;)

Det er noe helt annet. Tapas er ikke ekvivalent med løk og hvitløk.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe helt annet. Tapas er ikke ekvivalent med løk og hvitløk.

Det er kjekt å kverulere litt en mandagskveld, er det ikke? :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...