Gå til innhold

Den Franske Riviera

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vi planlegger ferien til Den Franske Riviera til sommeren. Vi skal reise for første gang med datteren våre på 2 år...

Noen som har erfaring med småbarn der??

Evt noen som vet noen gode shoppingtips??

I det hele tatt er interessert i å høre fra andre som har vært der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Synne

Hei,

Den franske rivieraen er helt NYDELIG. Dit SKAL jeg igjen. Det er mange plasser å velge mellom: Nice(som jeg var),Cannes,St.Tropez osv. osv. Alt er like fint... Sjø og sol,som i syden,bare rivieraen har SÆRPREG.

Det er så utrolig mye å finne på.Det går jo tog langs hele rivieraen...så fra Nice til Italia tok det ca. 1/2 time med tog ?, til Monaco 20 min. osv. helt fantastisk...nå har jeg lyst tilbake.....

Mange av det stedene er jo byer,men det er så franskt og internasjonalt på samme tid,varmt,og herligt at dere bare MÅÅÅÅÅÅ reise dit.

Små barn med er ok. Mange av strendene er småsteiner(ikke vonde),men i sjøen er det sand,og om sommeren er det virkelig varmt...syden-varmt,også om kvelden.Men det er brede,lange fine promenader langs hele stranden(iallefall i Nice...4km.).

Men det er ikke sånn stille og fredelig...vel,jo ,men det er mange som reiser til rivieraen,så en er ikke alene.

Vi var der i 12 dager.Vi lå på stranden noen dager,reiste til Italia en dag eller to,reiste til Monaco,+ noen andre av de fine stedene..vingårder kan dere jo også reise til (men siden dere har en unge på 2 år ,så blir vel det ikke så veldig aktuellt??).

Uansett...kos dere

Synne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har bodd en stund i Antibes, gamlebyen til Juan-les-Pins, midt i mellom Nice og Cannes. Absolutt å anbefale hvis dere ønsker dere noe litt roligere enn de større byene icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

St.Maxime ca 10 km fra St.Tropez.Fantastisk fin by,med en nydelig strand og sjarmerende sentrum icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi leide hus i Provance sommeren 2000, det var fantastisk. Hadde ikke barn den gangen, men ser for meg at det ville være ideelt også med barn. (har nå en gutt på 1/2 år). Husene som leies ut er jevnt over av svært god standard, og på Rivieraen og i Provance-området er det mye å velge i. Avstandene er jo så korte at du rekker mye - både badeliv og fjell, hvis man ønsker det. Vi bodde i en bitteliten by som heter Lourges, den står ikke på kartet en gang. Det var et deilig rolig sted med masse hyggelige restauranter. Jeg anbefaler å finne en rolig, liten by som base, og så reise på utflukter til stranda, St. Tropez, Nice, Cannes og så videre. Avstandene er jo så korte at man rekker både det ene og det andre. På internett kan du finne utleiehus i alle pisklasser og størrelser. Det er faktisk veldig mange norske som leie ut, og det kan jo være greit.

God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at dersom du reiser i juli / august er det VARMT. Med småbarn er derfor bil med aircondition et must. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har tips til billige, men bra, steder å bo i dette området?? Er det dyrt å leve der? Hva med flypris? Når er det best å reise dit (både for priser og temperatur)? Vi har tenkt på enten mai/juni eller august/september.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Re Engel:

Sommer-skoleferien i Frankrike er i juli og august. Av disse er august varmest i sør-Frankrike, og det er perioden da de fleste franskmenn reiser på ferie. Alle ferieleiligheter etc. har da "superhøysesong-priser".

Min erfaring er at de ideelle periodene er slutten av juni (før fransk skoleferie starter) eller september (etter fransk skoleferie). Temperaturen er da fin, ikke altfor varmt, det er relativt lett å finne noe å leie, og leieprisene er mye hyggeligere.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i lourges sommeren 2000.

der drev jeg "bed and breakfast" sammen med en vennine av meg som bodde der fast.

Jeg er derfor veldig kjent og har utforsket

mange ulike landsbyer, også storbyer ned over den vakre rivieraen! kys_2.gif

Nikita1212[ Dette Innlegg er endret av: Nikita den 2002-04-02 20:22 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er her nå jeg icon_smile.gif i Draguignan (Provence), 10 min. fra nydelige Lorgues.

Vi har bil og har utforsket (nesten) hele rivieraen på dagsturer. Avstandene er ikke store og veiene er veldig gode.

Spørsmålet er om dere vil bo rett ved badestrender, eller om det holder med svømmebasseng (svært mange har basseng i hagene sine), om dere vil leie hus eller bo på hotell, om dere skal kjøre hit eller fly....

Jeg ville IKKE reist i august, da er her høysesong med høye priser og MASSE folk !

Sjekk priser på fly + leiebil (dere bør ha mulighet til å kjøre rundt her nede for å oppleve litt)

Som Nikita nevnte er Lorgues en nydelig liten landsby med et kjempestort marked hver tirsdag (kl.9-12.30), noe som bør oppleves om mulig.

Leie hus/leilighet ?

Gå inn på en søkeside og søk på leie hus (eller leilighet) frankrike (eller nærmere bestemt område som f.eks. provence. Da kan du orientere deg litt vedr. priser etc.

Når det gjelder shopping synes jeg også Cannes er bra. Ellers så finnes det noen ENORME kjøpesenter i området, og for å være helt ærlig synes jeg det er like greit å sette av en spesiell dag til shopping i et slikt senter enn å la mann & barn vente utenfor hver eneste lille butikk.... icon_smile.gif

Da er man liksom litt mettet.

Der skal visstnok være et kjempebra senter rett utenfor Nice. Husker ikke hva det heter.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei,og takk for alle svar jeg har fått.

Moro å høre hva andre har og si om området.

Jeg har vært der 3 ganger før, men aldri med barn, vi har bestilt en leilighet på et resort i Antibes og synes det blir spennende. Vi skal fly ned da jeg jobber som flyvertinne og får fryktlige billige billetter.

Leiligheten betaler vi ca 5000,- for i uka.

Egentlig ikke værst synes jeg....

Vi skal reise med ett vennepar av oss som har barn på samme alder. Gleder meg kjempemasse, og jeg tar gjerne imot flere tips med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gode kjøpesenteret utenfor Nice som anonym ovenfor ikke husker navnet på, heter "Carrefour". Og det er helt riktig at det er veldig bra (og veldig stort!).

Det ligger langs hovedveien som går nordover, langs elven Var.

Kan ellers bare gå god for alle lovordene som er kommet fram her om Provence/ Rivieraen!

Lykke til!

Lilleba 1212[ Dette Innlegg er endret av: Lilleba den 2002-03-16 23:35 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også ett annet kjøpesenter i

Nice som er å anbefale, 'Galerie Lafrayet'

(kan ikke helt ta igjen hvordan det skrives)

Det er både stort utvalg og rimelig icon_biggrin.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Nei, jeg mente ikke Carryfour icon_smile.gif

Carryfour er en kjøpesenter-kjede som finnes i Frankrike, Spania, Portugel (og kanskje i flere land ?).

De er kjempestore butikker (med klær, mat, cd, + + + ,omgitt av noen andre småbutikker i et senter.

Det jeg tenkte på tror jeg heter Cap 3000. Der er mange butikker, både merkeklær og annet icon_smile.gif

GOD TUR !

PS ! I dag er her 20 grader i skyggen icon_wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

var å besøkte min mor i Les Issambres (v/St. Maxime) for noen uker siden med min tre mnd. gamle sønn. Var da også en tur i Nice, som jeg vanligvis syns er en veldig fin by, men merket fort at det ikke er en by for barnevogner. det er høye fortaus kanter, mye eksos (pga trange gater)ikke stellebord osv. Vil mye heller anbefale å være i små steder som St. Maxime, St. Agulf (nydelige strender). Jeg kan tenke meg at det ikke er noe morsomt å ha med en to åring inn til Nice da franskmenn ikke akkurat er kjent for å kjøre pent.

Var også I Les Issambres i juni 2001 og da snakket vi med noen som hadde små barn med (1-2 år) og de stor trivdes fordi det ikke var for varmt for barna, men varmt nok for dem.

Det er veldig fine strender stort sett hele kysten, så dere får nok en kjempe tur hvis dere liker å bade/sole (det lille man får tid til det med en to åring...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I forrige uke var jeg på Cap 3000 icon_smile.gif

Kunne gått der i 3 dager jeg icon_smile.gif

Ligger litt utenom sentrum.. i St. Laurent du Var.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Hei,

Noen som har tatt toget fra Paris til Nice noen gang? Noen anelse om hvor mye det koster, og eventuelt om det er "klønete" å bestille på internett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...