AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #21 Skrevet 2. september 2018 Ville valgt Voss, selv bodd i Sogndal ca 3 1/2 år. Mitt inntrykk er at om man er et friluftsmenneske og i tillegg student så kan det være et godt valg å flytte til Sogndal (selv om jeg egentlig ikke kan si at kvaliteten ved enkelte av studiene der er så veldig god). Om sommeren så er det steder man kan dra som er helt fantastisk, så ja det er et sted plassert blant naturperler. Men om dette ikke er det viktigste ville jeg valgt Voss med tanke på mer nærhet til by, og også i forhold til helsetilbud. Anonymkode: fa895...2a8
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #22 Skrevet 2. september 2018 På 27.08.2018 den 1.40, AnonymBruker skrev: Voss har tragisk natur... du bor i ei mørk gryte. da tar man heller 30 min til i bil om man av en eller annen grunn trenger Bergen. Anonymkode: 0ce70...5d5 En biltur på Norges rasfarligste vei ( ifht. trafikkmengda). Anonymkode: 43f0c...20a
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #23 Skrevet 2. september 2018 På 27.8.2018 den 1.42, AnonymBruker skrev: Nå er jeg vokst opp på 80-tallet, så jeg vet ikke om dette gjelder enda. Men Sogndal er veldig lite, og lokalmiljøet der er litt snevert. Det er/var lett å falle utenfor i ungdomsmiljøet der pga dette. Jeg vet det er annerledes for studenter, de har et fantastisk miljø. Men jeg vet også at flere studenter har blitt banket opp av bygdefolk der og det er ikke så lenge siden faktisk. Lokalbefolkningen i Sogndal liker stort sett ikke noe som er annerledes eller kommer utenfra, det er min erfaring. Dette gjelder selve Sogndal, Leikanger og Luster har jeg inntrykk er mere åpent. Jeg vil tro at Voss er annerledes, da det er større, ligger nærmere Bergen og ligger ved en stor gjennomfartsåre. Jeg hadde uten tvil valgt det om jeg skulle velge mellom en av de to stedene i dag. Husker jeg ønsket at jeg kunne gå på videregåande på Voss, for der hadde de flere linjer, men vi hadde ikke råd så jeg måtte gå i Sogndal. Det var tragisk kjedelig. Flyttet så snart jeg var ferdig der og har ikke sett meg tilbake. Det samme gjelder alle mine venner fra videregående. Anonymkode: 0fd76...b05 😂😂😂 Ingen som har noko imot tilflyttarar i Sogndal. At studentar skal ha blitt banka det må høyra til 80-90 talet. Mogleg eg hadde valgt Voss sjølv, men eg bur jo allerede i Sogndal so.. Voss hadde vore stort og spanande for meg. Anonymkode: 91c23...5fc 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #24 Skrevet 2. september 2018 Eg er sjølv oppvaksen på Voss, og har ingenting negativt å seie om staden ❤️ Det er mykje kultur, godt lokalmiljø, flott natur (særleg om vinteren) og eit godt tilbod til shopping etc. Sjukehuset er fantastisk og får nesten utelukkande gode omtalar. Det er og relativt kort veg til Bergen, og gode togbindingar dit! Ser nokon kommenterer vêret om vinteren: det er ein del snø på Voss, men det er ikkje så grusomt kaldt. Hugsar når eg var student i Bergen, då vart eg så forbausa over at -5 i Bergen kjendes like kaldt ut som -18 på Voss. Luftfuktigheita og klimaet på Voss er spesielt. Det einaste eg kan påpeka er at bustadprisane på Voss har stege voldsomt dei siste åra - og mange kan synes det er vanskeleg å kjøpa der. Bevegar du deg inn i retning Granvin og Ulvik (sistnemnde er kanskje litt langt), kan ein få svært billig bustad. Same hvis ein ser i retning Vaksdal. Dette er berre eit tips, for skal ein kjøpa i sentrum så ryk millionane fort! Men eg veit jo ikkje kva økonomisk utgongspunkt de har Sogndal er og sjølvsagt ein nydelig fin stad 😍 Men det er som mange påpeikar litt mindre, og det er litt vanskelegare å komma seg til større stader som feks Bergen. Sogndal kan sjølvsagt skilta med ubeskriveleg natur, med fjord, fjell og full pakke. Men det kan og kommunane rundt Voss Anonymkode: 46901...35b 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #25 Skrevet 2. september 2018 Voss! Jeg er oppvokst på Voss. Anonymkode: 91dcd...460 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #26 Skrevet 2. september 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: 😂😂😂 Ingen som har noko imot tilflyttarar i Sogndal. At studentar skal ha blitt banka det må høyra til 80-90 talet. Mogleg eg hadde valgt Voss sjølv, men eg bur jo allerede i Sogndal so.. Voss hadde vore stort og spanande for meg. Anonymkode: 91c23...5fc Hva er dette da? https://www.nrk.no/sognogfjordane/ungdomar-i-masseslagsmal-i-sogndal-1.7500786 Jeg googlet "slagsmål Sogndal", og det kommer opp flere treff på ulike hendelser der det er mange som har vært involvert, og det er "fornærmede" og "skadede" som politiet har fått snakket med mens andre har stukket av. Altså ikke et fylleslagsmål mellom to idioter. Her ser det jo ut som det er folk som blir overfalt av flere personer og at det skjer til stadighet. Jeg mener at sist jeg hørte personlig om at studenter var blitt banket opp var når jeg bodde der på 2000-tallet, men jeg kan ta feil.. Det jeg derimot vet at jeg husker, er at han som var leder av studentsamskipnaden på den tiden gjemte en mann i leiligheten sin som var på flukt fra torpedoer i Sogndal, han skal visst ha hatt narkogjeld. Han sa han hadde aldri opplevd noe lignende hverken i Oslo eller Bergen, han var sjokkert over miljøet han så, og faktisk litt redd selv. Anonymkode: 0fd76...b05
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #27 Skrevet 2. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er dette da? https://www.nrk.no/sognogfjordane/ungdomar-i-masseslagsmal-i-sogndal-1.7500786 Jeg googlet "slagsmål Sogndal", og det kommer opp flere treff på ulike hendelser der det er mange som har vært involvert, og det er "fornærmede" og "skadede" som politiet har fått snakket med mens andre har stukket av. Altså ikke et fylleslagsmål mellom to idioter. Her ser det jo ut som det er folk som blir overfalt av flere personer og at det skjer til stadighet. Jeg mener at sist jeg hørte personlig om at studenter var blitt banket opp var når jeg bodde der på 2000-tallet, men jeg kan ta feil.. Det jeg derimot vet at jeg husker, er at han som var leder av studentsamskipnaden på den tiden gjemte en mann i leiligheten sin som var på flukt fra torpedoer i Sogndal, han skal visst ha hatt narkogjeld. Han sa han hadde aldri opplevd noe lignende hverken i Oslo eller Bergen, han var sjokkert over miljøet han så, og faktisk litt redd selv. Anonymkode: 0fd76...b05 Lite relevant for ts 😆 Det er IKKJE so dramatisk i Sogndal som du vil ha det til. Anonymkode: 91c23...5fc 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #28 Skrevet 3. september 2018 10 hours ago, AnonymBruker said: Lite relevant for ts 😆 Det er IKKJE so dramatisk i Sogndal som du vil ha det til. Anonymkode: 91c23...5fc Det har vært voldsepisoder det siste året i Sogndal. Det vet jeg for har vært en del av studentmiljøet der, når slike ting skjer så vet alle om det. I en så liten bygd blir sånt lett snakkiser. Linker også til dette: https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/4dJMp9/-Tre-menn-siktet-for-gjengvoldtekt-av-kvinne-i-Sogn-i-var Kanksje ikke noe som har vært tydelig i media, men dette skjedde i Sogndal, i år... Anonymkode: fa895...2a8
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #29 Skrevet 3. september 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: Det har vært voldsepisoder det siste året i Sogndal. Det vet jeg for har vært en del av studentmiljøet der, når slike ting skjer så vet alle om det. I en så liten bygd blir sånt lett snakkiser. Linker også til dette: https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/4dJMp9/-Tre-menn-siktet-for-gjengvoldtekt-av-kvinne-i-Sogn-i-var Kanksje ikke noe som har vært tydelig i media, men dette skjedde i Sogndal, i år... Anonymkode: fa895...2a8 Dette er innvandrere....har dette noe med de gjengslagsmålene å gjøre på en eller annen måte? For hvis de driver og voldtar kvinner der eller gjør annet faenskap kan du banne på at Sogningene tar igjen. Anonymkode: 0fd76...b05 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #30 Skrevet 6. september 2018 På 26.8.2018 den 12.22, AnonymBruker skrev: Mannen har fått to jobbtilbud og de er omtrent identiske når det kommer til lønn og vilkår.. så da blir valget om hvor vi har lyst å bosette oss. Vi har to barn, ene i barnehagealder og jeg er hjemme i perm med minsten. Jeg har lærerutdanning så jeg er trygg på jobb uansett hva vi velger (og erfaring fra undervisning på nynorsk siden det er målformene begge steder...?) Så hva er bra/dårlig med de to bygdene? Vi bor litt utenfor Oslo per nå☺️ Anonymkode: 72608...ee6 Ingen av stedene. Begge delene er et bittelite grisegrendt sted hvor alle kjenner alle og alle har bodd der i generasjoner.. med alt det medfører av fastlåste holdninger. Som en ekstra bi-effekt er det dårlig vær HELE tiden. (Jo da, jeg HAR bodd der). hvorfor noen vil flytte vekk fra Oslo/Akershus med mer fleksible holdninger, større variasjon i befolkning og ca 80% bedre vær, er en gåte . Og til et sted som representerer det stikk motsatte da gitt. Nei, bli! Anonymkode: 4203a...696
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #31 Skrevet 6. september 2018 På 3.9.2018 den 18.03, AnonymBruker skrev: Dette er innvandrere....har dette noe med de gjengslagsmålene å gjøre på en eller annen måte? For hvis de driver og voldtar kvinner der eller gjør annet faenskap kan du banne på at Sogningene tar igjen. Anonymkode: 0fd76...b05 Denne kommentaren understreker kommentaren min over. »vi-mot-dem»- mentalitet. Jeg gjentar: ikke flytt! Anonymkode: 4203a...696
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #32 Skrevet 6. september 2018 Hei! Jeg vet ikke noe om Voss eller Sogndal som bosted. Men jeg vet det er lærerutdanning i Sogndal, så kanskje det er lettere for deg som er lærer å få jobb i Voss? Det er jo og et poeng. Jeg ville ringt skolene og undersøkt jobbmuligheter før jeg bestemte meg. Anonymkode: 7fd4c...416
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #33 Skrevet 6. september 2018 Er tilflyttar til Voss. Fin plass der ein kan velge sjølv korleis ein vil ha det. Vil du bu landligt er det mange fine sidedalar med godt miljø. Vil ein ha eit meir «bypreg» så kan ein bu nære eller på vangen. Mykje fritidsaktiviteter for dei fleste og har omtrent alt ein treng så ein slepp å reisa. Anonymkode: cdc95...813
Kjetil E Skrevet 6. september 2018 #34 Skrevet 6. september 2018 På 02.09.2018 den 23.35, AnonymBruker skrev: En biltur på Norges rasfarligste vei ( ifht. trafikkmengda). Anonymkode: 43f0c...20a Skal du kjøre fra Sogndal til Bergen så må du kjøre samme veien da og. Hvis du ikke tar den laaaange omveien om Hella - Dragsvik, Høyanger, Lavik - Opedal til Bergen.
matrobot Skrevet 6. september 2018 #35 Skrevet 6. september 2018 Hvis jeg hadde slektninger/nettverk i Oslo ville jeg ha valgt Voss pga det går tog derfra til Oslo (og Bergen). Ganske fint om man vil slippe å kjøre iblant. Også er det ikke altfor langt til Bergen (med tanke på fly) Men Sogndal er også et flott sted!
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #36 Skrevet 6. september 2018 38 minutter siden, matrobot skrev: Hvis jeg hadde slektninger/nettverk i Oslo ville jeg ha valgt Voss pga det går tog derfra til Oslo (og Bergen). Ganske fint om man vil slippe å kjøre iblant. Også er det ikke altfor langt til Bergen (med tanke på fly) Men Sogndal er også et flott sted! Og Sogndal har egen flyplass. Og mye finere natur i nærområdet, fjordlandskap, fjell og Jostedalsbreen nasjonalpark. Naturen rundt Voss er kjedelig i forhold. Anonymkode: 43f0c...20a
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #37 Skrevet 15. september 2018 På 27.08.2018 den 1.42, AnonymBruker skrev: Nå er jeg vokst opp på 80-tallet, så jeg vet ikke om dette gjelder enda. Men Sogndal er veldig lite, og lokalmiljøet der er litt snevert. Det er/var lett å falle utenfor i ungdomsmiljøet der pga dette. Jeg vet det er annerledes for studenter, de har et fantastisk miljø. Men jeg vet også at flere studenter har blitt banket opp av bygdefolk der og det er ikke så lenge siden faktisk. Lokalbefolkningen i Sogndal liker stort sett ikke noe som er annerledes eller kommer utenfra, det er min erfaring. Dette gjelder selve Sogndal, Leikanger og Luster har jeg inntrykk er mere åpent. Jeg vil tro at Voss er annerledes, da det er større, ligger nærmere Bergen og ligger ved en stor gjennomfartsåre. Jeg hadde uten tvil valgt det om jeg skulle velge mellom en av de to stedene i dag. Husker jeg ønsket at jeg kunne gå på videregåande på Voss, for der hadde de flere linjer, men vi hadde ikke råd så jeg måtte gå i Sogndal. Det var tragisk kjedelig. Flyttet så snart jeg var ferdig der og har ikke sett meg tilbake. Det samme gjelder alle mine venner fra videregående. Anonymkode: 0fd76...b05 Sogndal har som alle andre bygder vokst til, mye på grunn av studentlivet. Jeg skulle uten tvil velge Sogndal. Anonymkode: 433b8...552 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #38 Skrevet 16. september 2018 På 2.9.2018 den 23.40, AnonymBruker skrev: 😂😂😂 Ingen som har noko imot tilflyttarar i Sogndal. At studentar skal ha blitt banka det må høyra til 80-90 talet. Mogleg eg hadde valgt Voss sjølv, men eg bur jo allerede i Sogndal so.. Voss hadde vore stort og spanande for meg. Anonymkode: 91c23...5fc Ja på 80 og 90 tallet tok det av da diverse kjenninger herjet i gatene der😂. Var selv med på mye av det...:-) Anonymkode: 5c216...808
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå