AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #1 Skrevet 26. august 2018 Mannen har fått to jobbtilbud og de er omtrent identiske når det kommer til lønn og vilkår.. så da blir valget om hvor vi har lyst å bosette oss. Vi har to barn, ene i barnehagealder og jeg er hjemme i perm med minsten. Jeg har lærerutdanning så jeg er trygg på jobb uansett hva vi velger (og erfaring fra undervisning på nynorsk siden det er målformene begge steder...?) Så hva er bra/dårlig med de to bygdene? Vi bor litt utenfor Oslo per nå☺️ Anonymkode: 72608...ee6
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #2 Skrevet 26. august 2018 Sogndal er fantastisk som student!! Jeg er selv lærerutdannet i Sogndal. Bygda har kort vei til fjord, fjell, snø, bre osv. Barneskolene og barnehagene i Sogndal er pedagogisk veldig gode da de har et tett samatbeid med høyskolen. Mye studenter!! Gode kulturtilbud og. Dårlig med shopping. Voss er bare en gjennomfartsby for meg så den kan jeg si svært lite om. Anonymkode: a870d...957 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #3 Skrevet 26. august 2018 Sogndal!!! Så vakkert, mange muligheter og veldig trivelige mennesker. Anonymkode: 0ce70...5d5 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #4 Skrevet 26. august 2018 Voss er større enn Sogndal, så det skjer mer der. I tillegg er det bare 1, 5 time med bil til Bergen om en ønsker å kjenne på bylivet innimellom. Også må en ikke glemme at Voss er en fantastisk flott bygd å vokse opp i 😊 Anonymkode: 12c6f...89a 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #5 Skrevet 26. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Sogndal!!! Så vakkert, mange muligheter og veldig trivelige mennesker. Anonymkode: 0ce70...5d5 Helt enig ! + Det nye fantastiske miljøet som er bygd opp rundt høyskolen/campus siste åra. Anonymkode: 43f0c...20a
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #6 Skrevet 26. august 2018 Jeg hadde valgt Voss, uten tvil. Voss er større enn Sogndal, det er mye tilbud der både sommer og vinter. De har mer "bytibud" som butikker, spisesteder, kulturtilbud, ulike idrettslag, mange fritidstilbud både sommer og vinter, flere skoler og barnehager (greit å ikke være låst i et ganske lite miljø hvis barna trenger å bytte miljø). Dessuten har Voss et betydelig bedre helsetilbud enn Sogndal, med et bra sykehus. Det er også kort vei til Bergen med alle tilbud som finnes der, med tog hver time. Sogndal har flott natur, og et bra studentmiljø. Men et bra studentmiljø er ikke det viktigste når man ikke er student selv, og kommunen kan fort ha få tilbud hvis du er vant til det nær-Oslo har å by på. Sogndal skal også slås sammen med to nabokommuner (Leikanger og Balestrand) fra 2020, som betyr at det blir en kommune med store avstander. Det kan igjen få innvirkning på skolene mtp at kommunen som en helthet har ansvar for å ha nok skoler, men at plasseringen kan bli uhensiktsmessig og medføre mye pendling for deg, barna eller alle. Mtp at du skal søke jobb har også Voss dobbelt så mange skoler som Sogndal, og pga toget er det lett å pendle inn mot Bergen dersom du ikke får napp på Voss. Til info bor jeg selv i Bergen, men kunne flyttet til Voss om det trengtes, Sogndal hadde jeg ikke blitt med til annet enn på ferie. Anonymkode: bf499...077 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #7 Skrevet 26. august 2018 Voss er sykt mye kaldere enn Sogndal om vinteren. Så spørs hva du orker. Her snakker vi en stor forskjell! Er du veldig glad i store mengder snø, så kan jo Voss være en idé. Anonymkode: 433bd...c77
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #8 Skrevet 26. august 2018 Definitivt Voss. Jeg har bodd der og studert der i flere år. Flotte mennesker, ikke så langt fra Bergen. Nei, bare helt nydelig sted. Anonymkode: ed7c7...428 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #9 Skrevet 26. august 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Voss er større enn Sogndal, så det skjer mer der. I tillegg er det bare 1, 5 time med bil til Bergen om en ønsker å kjenne på bylivet innimellom. Også må en ikke glemme at Voss er en fantastisk flott bygd å vokse opp i 😊 Anonymkode: 12c6f...89a Voss har tragisk natur... du bor i ei mørk gryte. da tar man heller 30 min til i bil om man av en eller annen grunn trenger Bergen. Anonymkode: 0ce70...5d5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #10 Skrevet 26. august 2018 Min sønn har gått halve barneskolen, ungdomskole& nå videreg på Voss, har bare gode ting å si! Makan som barn blir fulgt opp og sett på skolen har jeg ikke opplevd andre steder, har vært imponert så sterkt er det. De blir tatt med på flotte fjelltuerer og miljøene virker VELDIG bra ( fokus på antimobbing ) .. så det er trygge gode oppvekstvillkår for barn, tilbud om masse flotte friluftsaktiviteter, det er ikke langt til Bergen heller ( går ofte tog dit ). Jeg unner alle barn en oppvekst på Voss, så sterkt er det. Et paradis. Anonymkode: 9a9fb...a96
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #11 Skrevet 26. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Voss har tragisk natur... du bor i ei mørk gryte. da tar man heller 30 min til i bil om man av en eller annen grunn trenger Bergen. Anonymkode: 0ce70...5d5 Nei, Voss har vakker natur, og den er på ingen måte tragisk. Anonymkode: 9a9fb...a96 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #12 Skrevet 26. august 2018 Nå er jeg vokst opp på 80-tallet, så jeg vet ikke om dette gjelder enda. Men Sogndal er veldig lite, og lokalmiljøet der er litt snevert. Det er/var lett å falle utenfor i ungdomsmiljøet der pga dette. Jeg vet det er annerledes for studenter, de har et fantastisk miljø. Men jeg vet også at flere studenter har blitt banket opp av bygdefolk der og det er ikke så lenge siden faktisk. Lokalbefolkningen i Sogndal liker stort sett ikke noe som er annerledes eller kommer utenfra, det er min erfaring. Dette gjelder selve Sogndal, Leikanger og Luster har jeg inntrykk er mere åpent. Jeg vil tro at Voss er annerledes, da det er større, ligger nærmere Bergen og ligger ved en stor gjennomfartsåre. Jeg hadde uten tvil valgt det om jeg skulle velge mellom en av de to stedene i dag. Husker jeg ønsket at jeg kunne gå på videregåande på Voss, for der hadde de flere linjer, men vi hadde ikke råd så jeg måtte gå i Sogndal. Det var tragisk kjedelig. Flyttet så snart jeg var ferdig der og har ikke sett meg tilbake. Det samme gjelder alle mine venner fra videregående. Anonymkode: 0fd76...b05
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #13 Skrevet 26. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, Voss har vakker natur, og den er på ingen måte tragisk. Anonymkode: 9a9fb...a96 Om man sammenligner med Sogndal, jo. Bodd begge steder. Anonymkode: 0ce70...5d5
Brunello Skrevet 26. august 2018 #14 Skrevet 26. august 2018 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er jeg vokst opp på 80-tallet, så jeg vet ikke om dette gjelder enda. Men Sogndal er veldig lite, og lokalmiljøet der er litt snevert. Det er/var lett å falle utenfor i ungdomsmiljøet der pga dette. Jeg vet det er annerledes for studenter, de har et fantastisk miljø. Men jeg vet også at flere studenter har blitt banket opp av bygdefolk der og det er ikke så lenge siden faktisk. Lokalbefolkningen i Sogndal liker stort sett ikke noe som er annerledes eller kommer utenfra, det er min erfaring. Dette gjelder selve Sogndal, Leikanger og Luster har jeg inntrykk er mere åpent. Jeg vil tro at Voss er annerledes, da det er større, ligger nærmere Bergen og ligger ved en stor gjennomfartsåre. Jeg hadde uten tvil valgt det om jeg skulle velge mellom en av de to stedene i dag. Husker jeg ønsket at jeg kunne gå på videregåande på Voss, for der hadde de flere linjer, men vi hadde ikke råd så jeg måtte gå i Sogndal. Det var tragisk kjedelig. Flyttet så snart jeg var ferdig der og har ikke sett meg tilbake. Det samme gjelder alle mine venner fra videregående. Anonymkode: 0fd76...b05 At Voss ligger nærme Bergen er vel strengt tatt et argument for Sogndal😄 Endret 26. august 2018 av Brunello Feilskrift 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #15 Skrevet 26. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Voss har tragisk natur... du bor i ei mørk gryte. da tar man heller 30 min til i bil om man av en eller annen grunn trenger Bergen. Anonymkode: 0ce70...5d5 30 min lenger fra Sogndal til Bergen enn fra Voss til Bergen? Prøv 2.5 timer, da er du nærmere. Anonymkode: 0fd76...b05 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #16 Skrevet 26. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 30 min lenger fra Sogndal til Bergen enn fra Voss til Bergen? Prøv 2.5 timer, da er du nærmere. Anonymkode: 0fd76...b05 Åj. Hva driver du på med når du kjører? Anonymkode: 0ce70...5d5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #17 Skrevet 26. august 2018 Barns oppvekstvillkår er fantastiske, det skal de ha, som mamma til et barn som selv har gått skolene der..så kan jeg med hånden på hjertet si jeg er imponert.Anonymkode: 9a9fb...a96
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #18 Skrevet 26. august 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barns oppvekstvillkår er fantastiske, det skal de ha, som mamma til et barn som selv har gått skolene der..så kan jeg med hånden på hjertet si jeg er imponert. Anonymkode: 9a9fb...a96 Snakker du voss eller sogndal? Anonymkode: 0ce70...5d5 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #19 Skrevet 27. august 2018 11 minutter siden, AnonymBruker said: Snakker du voss eller sogndal? Anonymkode: 0ce70...5d5 Voss, hun har et innlegg lenger opp også, sjekk AB-koden. Anonymkode: 0fd76...b05
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #20 Skrevet 27. august 2018 Tusen takk til alle som har svart! Utrolig fin hjelp!☺️ I skrivende stund er det nok Voss som leder hos oss, allerede begynt å se på hus på Finn.no🙈 Anonymkode: 72608...ee6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå