Gå til innhold

Hoppe over mensen allerede?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg brukte p-piller, men sluttet for ca. 2,5 år siden. Begynte igjen for tre uker siden, samme merke (Oralcon). 

Har egentlig aldri vært fan av å hoppe over mensen ved å starte på nytt pillebrett uten å la det gå en pillefri uke først. Da jeg brukte p-piller før gjorde jeg dette kun noen få ganger. 

Imorgen skal jeg ta siste pille på det første brettet etter at jeg startet igjen. Da skal jeg altså ha en pillefri uke fra og med mandag. 

Greia er at jeg skal på telttur med studie-klassen onsdag-lørdag uken som kommer. Derfor passer det ganske dårlig å ha mensen akkurat denne uka. Ønsker derfor å hoppe over mensen. 

Men er det dumt å gjøre dette allerede nå? Begynte jo nettopp på p-piller igjen, og tenker at man kanskje bør la kroppen "komme inn i vanen" før man eventuelt hopper over mensen en måned? 

Anonymkode: d02f4...553

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det har ingenting å si. Du kan fint hoppe over mensen allerede nå. Hvorfor liker du ikke å hoppe over? Er du så glad i mensen at du bare MÅ ha det hver måned? :ler:

Anonymkode: 2cfaa...dbf

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det har ingenting å si. Du kan fint hoppe over mensen allerede nå. Hvorfor liker du ikke å hoppe over? Er du så glad i mensen at du bare MÅ ha det hver måned? :ler:

Anonymkode: 2cfaa...dbf

Neida, men jeg synes det er greit å ta en pause siden det er "regelen", vet ikke hvorfor :P Står også i pakningsvedlegget at det ikke anbefales å hoppe over. 

Lurer på en ting til: Har man fortsatt hormonene fra p-pillene i kroppen i den pillefri uka? Eller rekker de å forsvinne? 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neida, men jeg synes det er greit å ta en pause siden det er "regelen", vet ikke hvorfor :P Står også i pakningsvedlegget at det ikke anbefales å hoppe over. 

Lurer på en ting til: Har man fortsatt hormonene fra p-pillene i kroppen i den pillefri uka? Eller rekker de å forsvinne? 

Det er ingen hensikt i å ta en pause. Alle leger jeg har snakket med sier at man gjerne kan hoppe over, det spiller ingen rolle da det man får ikke er vanlig mensen. 

Du har fortsatt hormonene fra pillen i kroppen den pillefrie uka, det er derfor du kan ha sex og fortsatt være trygg da. 

Anonymkode: 19faf...a19

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen hensikt i å ta en pause. Alle leger jeg har snakket med sier at man gjerne kan hoppe over, det spiller ingen rolle da det man får ikke er vanlig mensen. 

Du har fortsatt hormonene fra pillen i kroppen den pillefrie uka, det er derfor du kan ha sex og fortsatt være trygg da. 

Okei, takk for svar :) Men hvorfor gjør hormonene fra pillen at man ikke kan bli gravid? Man produserer vel kvinnelige kjønnshormoner naturlig også, men disse gjør jo ikke at man ikke kan bli gravid...? 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei, takk for svar :) Men hvorfor gjør hormonene fra pillen at man ikke kan bli gravid? Man produserer vel kvinnelige kjønnshormoner naturlig også, men disse gjør jo ikke at man ikke kan bli gravid...? 

https://www.sexogsamfunn.no/prevensjon/p-piller/#

her kan du lese litt om hva p-pillen gjør :) 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.sexogsamfunn.no/prevensjon/p-piller/#

her kan du lese litt om hva p-pillen gjør :) 

Men her står det jo at man ikke er beskyttet mot graviditet i den pillefri uka? Til og med den dagen man tar siste pille, står det? Da vil vel det si at man i den pillefri uka ikke har hormonene i kroppen lengre? Har limt inn teksten nedenfor. 

"P-pillebruk gir ikke nedsatt evne til å få barn, uansett hvor lenge du bruker dem. Hvis du fullfører et brett er du beskyttet mot graviditet til og med den dagen du tok siste pille."

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men her står det jo at man ikke er beskyttet mot graviditet i den pillefri uka? Til og med den dagen man tar siste pille, står det? Da vil vel det si at man i den pillefri uka ikke har hormonene i kroppen lengre? Har limt inn teksten nedenfor. 

"P-pillebruk gir ikke nedsatt evne til å få barn, uansett hvor lenge du bruker dem. Hvis du fullfører et brett er du beskyttet mot graviditet til og med den dagen du tok siste pille."

Prøv å Google litt du å da 

https://www.sexogsamfunn.no/21-piller-pa-brettet/

Skrevet

Du er beskyttet den pillefrie uka. P-piller gjør så du ikke slipper ubefruktet egg i egglederen, når det egget ikke blir befruktet får du mensen. Ved p-piller slipper du ingen egg, men får en bortfallsblødning i pillefri uke. Det er da slimhinnen i livmoren som slipper. Har du ikke lært dette på skolen!? Basic knowledge. Skummelt....

Anonymkode: 6cc89...925

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...