Gå til innhold

Hvem drepte Birgitte Tengs ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Vera skrev:

Interessant. Hva er din teori på hva politiet hørte på åstedet i 4-tiden på natten? Min teori halter mot at gjerningsmannen har vært på åstedet flere ganger. 

Jeg tviler personlig på at gjerningsmannen har vært der flere ganger, men at han var der rundt klokken 4 for å kvitte seg med et spor som kunne tilbakeføres til han. Grunnen er at han ikke kan ha vært der flere ganger, er at jeg personlig er overbevist om at klærne som ble funnet i Skudenes har en forbindelse til gjerningsmannen. Det var blant annet en dongeribukse som var revet opp, og jeg tror det var for å forbinde et sår Birgitte påførte han da han løftet opp hånden for å beskytte seg mot slag fra henne.

Gjenstanden jeg tror var brukt var dette dørhåndtaket som man senere fant stukket ned i en myr. Håndtaket mener jeg tilhører en annen bil gjerningsmannen kan ha jobbet med på den tiden.

Tviler sterkt på at Birgitte ble slått med dette håndtaket, men at hun fikk laget noen skikkelige rifter i ansiktet på vedkommende.

Nå kan jo han ha falt på et senere tidspunkt og skadet hånden, men for meg passer dette veldig dårlig inn. Det er mest naturlig å tro at han heller beskyttet seg med hånden, mens Birgitte slo med all kraft. Tror også at blodsporene på vesken stammer fra gjerningsmannen.

Birgitte har forsøkt å komme seg unna, kommet seg ut av bilen og begynnt å løpe, men blir innhentet av gjerningsmannen som nå har funnet seg et "slagvåpen" i bilen. Birgitte har fremdeles dette håndtaket med seg, men blir innhentet og deretter slått med denne gjenstanden drapsmannen har med seg.

Hun mister dette håndtaket og blir liggende i veien. Gjerningsmannen vet at det kan komme folk når som helst og får det fryktelig travelt med å rydde åstedet. Så han kaster dette håndtaket langt vekk og inn i skogen, men kommer på senere at hans fingeravtrykk vil være på dette håndtaket. Så han MÅ tilbake og fjerne dette sporet fullstendig slik at han ikke kan bli identifisert.

Om man ser på tidspuktet fra Birgitte blir oppservert til vedkommende som gikk inn til disse to der han sier: -"Hva har jeg gjort", så må dette ha skjedd på 2.5 timer. Om man tar i betraktning at han kan ha kjørt til Skudeneshavn i tilegg til å ha drept og skjult Birgitte, rukket hjem og tatt en kort dusj for så å ha kjørt til disse to, så vil det bli knapt med 2.5 timer, men det går!

Derfor ville han ikke hatt tid til å gå innom åstedet før han hadde vært hos disse to, ergo han må ha vært der etterpå. Det passer med at porten sto åpen neste mprgen.

Dette håndtaket ville han mest sansynlig ikke ha båret tilbake til bilen med risiko for å bli tatt, så en myr et stykke unna åstedet passet gjerne perfekt i gjerningsmannens øyne vil jeg tro.

Nå er denne tankegangen basert på det jeg har funnet om detaljer på nett og i media og det er bare mine egne tanker rundt dette. Vedkommende i serien kan være fullstendig uskyldig, så derfor er det veldig viktig at man ser kun på de tekniske sporene og ikke noe annet. Jeg er overbevist om at blodsporene på vesken kan gi svar, og disse klærne som ble funnet. Tror også man kan forsatt finne gjenstanden som jeg vil tro er kastet i vannet like ved veien et lite stykke lengre framme.

Dette er bare min teori og ikke noe annet! For å si det enkelt, har han vært på åstedet flere ganger, så tilhører i alle fall ikke klærene som ble funnet på Skudenes denne mannen. Da ryker også hele denne teorien her fullstendig og jeg har tatt fullstendig feil!

Anonymkode: b3ced...4fc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg synes bare var litt rart å hevde at hu

Når jeg sa "tuller du?", så mente jeg å peke på den delen av påstanden din som var at du "regner med hun kunne bite i fra seg om nødvendig."

For vi er vel enige om at hun møtte en situasjon der det var absolutt nødvendig, og så vet vi jo hvordan det gikk. Og da opplevde jeg den kommentaren som litt flåsete.

Anonymkode: 87f7c...632

Det var ikke slik jeg mente dette i det hele tatt, så jeg beklager dette. Poenget her var egentlig at brunt belte i karate kan ha gjort at hun ble overmodig og følte seg trygg der andre jenter på hennes egen alder ville ha følt seg utrygg, og at dette kan ha vært en av grunnene til at hun f.eks våget å haike. At det ikke gikk slik, synes jeg er veldig tragisk og det gjør meg vondt.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke slik jeg mente dette i det hele tatt, så jeg beklager dette. Poenget her var egentlig at brunt belte i karate kan ha gjort at hun ble overmodig og følte seg trygg der andre jenter på hennes egen alder ville ha følt seg utrygg, og at dette kan ha vært en av grunnene til at hun f.eks våget å haike. At det ikke gikk slik, synes jeg er veldig tragisk og det gjør meg vondt.

å ja. Skjønner 🙂

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

å ja. Skjønner 🙂

Får bare håpe at saken blir oppklart. Det er så mange som har fått hele livet sitt ødelagt både familie og disse som har etterforsket saken. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

På den tiden var gamle Sundvegen åpen for trafikk. Årene etter ble den stengt. Mange fyllekjørere brukte den vegen. Mitt spm er. Mens drapet pågikk kom det ikke en eneste bil. Var ikke morderen redd for gående og kjørende?? Der hun ble funnet er ikke langt fra bilvegen. Jeg begriper enda ikke hvorfor ingen hørte mer, så mer og at det ikke var noen der??

Anonymkode: 48a71...158

Den ble først stengt for gjennomkjøring for ca 10 år siden, var ikke bare fyllekjørere som kjørte, men også edru folk som ville "leke seg" på grusveg, en kvinne som bor ca 500 m  i luftlinje fra åstedetbhørte noe, nærmeste hus er ca 100 m i fra, tilfeldighetene skal vel ha det til at ingen kom kjørende/gående

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Gladgutten79 skrev:

Den ble først stengt for gjennomkjøring for ca 10 år siden, var ikke bare fyllekjørere som kjørte, men også edru folk som ville "leke seg" på grusveg, en kvinne som bor ca 500 m  i luftlinje fra åstedetbhørte noe, nærmeste hus er ca 100 m i fra, tilfeldighetene skal vel ha det til at ingen kom kjørende/gående

Ja derfor må dette ha gått fort. En tanke til. Pleier de ikke rekonstruere hendelser? Burde de ikke latt fetteren vist på åstedet hvordan det skjedde siden de trodde det var han. Forfatteren spurte krimteknikeren om de ikke rekonstruerte situasjonen. Nei, det husket han ikke. Det måtte de jo gjort.

Damen som hørte skrik, hvor lenge hørte hun det? Tror jeg hadde gått ut og hørt nøye etter hvis jeg hørte skrik. Lett å bli etterpåklok. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Damen som hørte skrik, hvor lenge hørte hun det? Tror jeg hadde gått ut og hørt nøye etter hvis jeg hørte skrik. Lett å bli etterpåklok. 

2 kvinner som hørte skrik, hun ene er nevnt i boka, hun andre fortalte meg det selv, nevnte ikke hvor lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja derfor må dette ha gått fort. En tanke til. Pleier de ikke rekonstruere hendelser? Burde de ikke latt fetteren vist på åstedet hvordan det skjedde siden de trodde det var han. Forfatteren spurte krimteknikeren om de ikke rekonstruerte situasjonen. Nei, det husket han ikke. Det måtte de jo gjort.

Leser boka nå. De fastslo dødsårsaken kl 0030. Mellom kl 0030 og 0035 var det en hjelpepleier som låste seg ut og hørte en skingrende, uhyggelig lyd fra retning Sund. Det var vind og hun avfeiet det med «at nå måtte hun skjerpe seg» altså innbilning..  

MEN.. han som fant blod på bilen sin etter å ha parkert på kaien i Skudeneshavn mens han var på båttur med foreldrene.. kan drapsmannen ha parkert ved siden av, litt for nær og kommet borti bilen med blodige klær feks? Moduskandidaten hadde en kompis som disponerte et stort sjøhus ved kaien som han ofte jobbet i. Blodflekken på bilen var høyt oppe på døra. 🧐 jeg mener de skulle ha kjørt moduskandidaten hardt, det var oppsiktsvekkende brister i forklaringen hans Iflg boka.

Anonymkode: b5f33...681

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser boka nå. De fastslo dødsårsaken kl 0030. Mellom kl 0030 og 0035 var det en hjelpepleier som låste seg ut og hørte en skingrende, uhyggelig lyd fra retning Sund. Det var vind og hun avfeiet det med «at nå måtte hun skjerpe seg» altså innbilning..  

MEN.. han som fant blod på bilen sin etter å ha parkert på kaien i Skudeneshavn mens han var på båttur med foreldrene.. kan drapsmannen ha parkert ved siden av, litt for nær og kommet borti bilen med blodige klær feks? Moduskandidaten hadde en kompis som disponerte et stort sjøhus ved kaien som han ofte jobbet i. Blodflekken på bilen var høyt oppe på døra. 🧐 jeg mener de skulle ha kjørt moduskandidaten hardt, det var oppsiktsvekkende brister i forklaringen hans Iflg boka.

oppfattet det som at det var mer enn en flekk. Moren sa at det hadde rent ned på innsiden av en list, så han måtte streve med å få det vekk. Høres helt merkelig ut å søle på en annen bil på den måten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svært interesant! 😊 om man regner på tiden, så stemmer dette med disse klokkeslettene med mine tanker. Men... Det er noe som skurrer med tiden. Moduskanidaten har kun hatt tid til å kjøre rett til Skudesnes, begrave klærne og tilbake. Vanskelig å forestille seg at han har begått alt dette med noen med seg. Det jeg hadde likt å visst var om HVA det ble jobbet med i dette sjøhuset. Jeg tror også at man har kommet borti denne bilen med klærne. Lettere å se det for seg enn en som går og fingrer på hele bilen. Forstår det slik at moduskanidaten ble satt av tidligere på kvelden i bilen. Noen påstår de har sett en kvinne og en mann i en bil. Jeg er overbevist om at han var alene. Siden han jobbet der til tider, hadde han tilgang og kleskifte der?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svært interesant! 😊 om man regner på tiden, så stemmer dette med disse klokkeslettene med mine tanker. Men... Det er noe som skurrer med tiden. Moduskanidaten har kun hatt tid til å kjøre rett til Skudesnes, begrave klærne og tilbake. Vanskelig å forestille seg at han har begått alt dette med noen med seg. Det jeg hadde likt å visst var om HVA det ble jobbet med i dette sjøhuset. Jeg tror også at man har kommet borti denne bilen med klærne. Lettere å se det for seg enn en som går og fingrer på hele bilen. Forstår det slik at moduskanidaten ble satt av tidligere på kvelden i bilen. Noen påstår de har sett en kvinne og en mann i en bil. Jeg er overbevist om at han var alene. Siden han jobbet der til tider, hadde han tilgang og kleskifte der?

Jeg er usikker. 

Hvorfor MÅ det ha vært èn gjerningsmann? Jeg sier ikke at du mener dette, jeg ser bare hva hovedvekten mener er drapsmannen. Hva om den ene forbrytelsen dekker over den andre? Hva om det var hit and run? Og paret i bilen - det var ikke Birgitte, men kjæresten til han som kjørte, de kjørte på henne - med et uhell, fikk panikk, dro henne opp i skogen, sjåføren kjørte kjæresten hjem, i mellomtiden var politiet på åstedet, hørte Birgitte som fortsatt var i live, gransket ikke nærmere, sjåføren fikk panikk igjen, kastet seg i bilen, fant Birgitte og kamuflerte påkjørselen med noe som skulle ligne voldtekt/forsøk på voldtekt (iom at det aldri er blitt funnet biologiske funn som tilsier gjennomført voldtekt) og drap? Jeg ser at denne forklaringen spriker i alle retninger, og at det blir hvisomatte, dersomatte..

Min andre teori er altfor brutal til at jeg kan skrive den ned uten å gjøre ting vondt verre for folk som allerede har det vondt. 

Min tredje teori heller mot din med moduskandidaten. 

Jeg er svært svært usikker ifht moduskandidaten som ble dømt for mishandling av behandler, magefølelsen sier nei..men samtidig er magefølelse bare en følelse - han burde virkelig sjekkes ut. 

Men det som er fascinerende i slike saker er at jenter/kvinner så og si aldri blir vurdert som mulige drapsmenn..og det er litt rart i denne saken mtp på hårfunnet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

disse innleggene med teorier - jeg sitter med en følelse av at dere kanskje blander de to moduskandidatene? jeg oppfattet det som at det var den andre moduskandidaten, han som allerede var sedelighetsdømt, som hadde en forbindelse til Skudenes, og ikke han som blir kalt Perry i boken (rusmisbrukeren - han som kom inn og sa "hva har jeg gjort")

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

teorien er vel at kvinnen i bilen var Birgitte

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vera skrev:

Jeg er usikker. 

Hvorfor MÅ det ha vært èn gjerningsmann? Jeg sier ikke at du mener dette, jeg ser bare hva hovedvekten mener er drapsmannen. Hva om den ene forbrytelsen dekker over den andre? Hva om det var hit and run? Og paret i bilen - det var ikke Birgitte, men kjæresten til han som kjørte, de kjørte på henne - med et uhell, fikk panikk, dro henne opp i skogen, sjåføren kjørte kjæresten hjem, i mellomtiden var politiet på åstedet, hørte Birgitte som fortsatt var i live, gransket ikke nærmere, sjåføren fikk panikk igjen, kastet seg i bilen, fant Birgitte og kamuflerte påkjørselen med noe som skulle ligne voldtekt/forsøk på voldtekt (iom at det aldri er blitt funnet biologiske funn som tilsier gjennomført voldtekt) og drap? Jeg ser at denne forklaringen spriker i alle retninger, og at det blir hvisomatte, dersomatte..

Min andre teori er altfor brutal til at jeg kan skrive den ned uten å gjøre ting vondt verre for folk som allerede har det vondt. 

Min tredje teori heller mot din med moduskandidaten. 

Jeg er svært svært usikker ifht moduskandidaten som ble dømt for mishandling av behandler, magefølelsen sier nei..men samtidig er magefølelse bare en følelse - han burde virkelig sjekkes ut. 

Men det som er fascinerende i slike saker er at jenter/kvinner så og si aldri blir vurdert som mulige drapsmenn..og det er litt rart i denne saken mtp på hårfunnet. 

Jeg tror sterkt på et prinsipp som blir brukt innen teorispørsmål. Dette prinsippet kalles for Ockhams barberkniv, et prinsipp brukt innen logikk og problemløsning som sier at den beste problemløsning er den som krever færrest forutsetninger. Jeg trodde lenge at Birgitte måtte ha blitt påkjørt, men jeg laget en rekke forskjellige hendelser og scenario, alt jeg kunne komme på, ut i fra de faktiske funn og observasjoner som er gjort.

Deretter setter jeg to av disse scenarioene sammen, finner fram denne "barberkniven" og fjerner den mest kompliserte av disse scenarioene, den som krever mest forutsetninger. Det blir som man sier: "Det enkleste er det beste". Det betyr ikke at hun ikke er påkjørt for det. Jeg har faktisk trodd det i mange år. Men, politiet mener de har sikre spor på at hun ikke er påkjørt, og derfor måtte jeg ta dette vekk selv om jeg mente det motsatte, fordi jeg valgte å KUN forholde meg til de faktiske funn. Klart hun kan være påkjørt, for det er ikke alltid teorien stemmer og det kan ha vært gjort en mengde med feil fra disse som har etterforsket detaljene.

Men som sagt, jeg valgte å sette i sammen de fakta man "antar" er riktige, selv om de gjerne ikke er det i virkeligheten. Det har med dette med minst forutsetninger å gjøre. Det som er det verste man kan gjøre, det er å tilpasse funnene etter modellen. Det skal være motsatt.

Så vi kan ta et eksempel her: Fetteren blir mistenkt, han tar livet av kusinen som har brunt belte i karate og det uten en skramme, stedet er bare en stor blodpøl, dette gjør han uten å bruke en stein i følge disse forskerne i England, han hadde tilfeldig verktøyskassa med bak på sykkelen siden han fant noe å slå med, eller noe sånt. Heldigvis hadde han også kleskifte med seg, og det lille han hadde fått av blod på hendene vasker han vekk i et vann like ved. Så finner han ut at han skal sykle ned til Kopervik som ingen ting har skjedd for deretter å sykle hjem igjen.

Vi setter denne opp mot dette scenarioet du velger der hun er blitt påkjørt. Så skal vi luke vekk det scenarioet som er mest komplisert og det er helt klart hvem av disse to som krever mest forutsetninger. Da er den røverhistorien med fetteren ute av verden i alle fall og man sitter igjen med påkjørselen. 

Så tar man scenarioet med påkjørselen og setter opp scenarioet der hun blir antastet i bilen for så å bli drept.

Det er rundt 25 minutter etter siste observasjon man fastsetter dødstidspunktet på. Normal gangfart er 4 -5 km/t. Det er 4-5 km å gå fra Kopervik og til stedet hun blir drept. Hun KAN IKKE ha gått. Hun må ha blitt kjørt helt eller delvis. Hvorfor skulle hun bare ha blitt satt av halveis i så fall? Nok om det... Vi tar dette scenarioet at moduskanidaten er alene, fingrer, får motstand av Birgitte som har funnet noe å slå med, kommer seg ut av bilen men blir innhentet osv...

Om vi da finner fram dette prinsippet om at den av disse scenarioene som krever minst forutsetninger... Hva sitter man igjen med da? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror jeg må lese boken. Er blitt litt lettskremt etter denne serien kom. Har våknet på nettene og rett og slett vært redd. Ikke bra. Det er 23 år siden, men føles mye kortere. At ikke dette er blitt gransket mye før.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

disse innleggene med teorier - jeg sitter med en følelse av at dere kanskje blander de to moduskandidatene? jeg oppfattet det som at det var den andre moduskandidaten, han som allerede var sedelighetsdømt, som hadde en forbindelse til Skudenes, og ikke han som blir kalt Perry i boken (rusmisbrukeren - han som kom inn og sa "hva har jeg gjort")

Det var Perry jeg tenkte på... Beklager! 😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hun ble påkjørt. Tja. Nå var jo skadene mest i hodet. Hvordan kan det skje ved påkjørsel? Burde det ikke vært bremsespor da?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg må lese boken. Er blitt litt lettskremt etter denne serien kom. Har våknet på nettene og rett og slett vært redd. Ikke bra. Det er 23 år siden, men føles mye kortere. At ikke dette er blitt gransket mye før.

Har det på litt på samme måte, har lest boka, hørt podcasten og følger med på serien, men serien gjør at man filosoferer mer over ting, får ikke til å sove etterpå, sitter oppe og tenker, sikkert ikke alene om det

Endret av Gladgutten79
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...