Gå til innhold

Hvem drepte Birgitte Tengs ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror sterkt på et prinsipp som blir brukt innen teorispørsmål. Dette prinsippet kalles for Ockhams barberkniv, et prinsipp brukt innen logikk og problemløsning som sier at den beste problemløsning er den som krever færrest forutsetninger. Jeg trodde lenge at Birgitte måtte ha blitt påkjørt, men jeg laget en rekke forskjellige hendelser og scenario, alt jeg kunne komme på, ut i fra de faktiske funn og observasjoner som er gjort.

Deretter setter jeg to av disse scenarioene sammen, finner fram denne "barberkniven" og fjerner den mest kompliserte av disse scenarioene, den som krever mest forutsetninger. Det blir som man sier: "Det enkleste er det beste". Det betyr ikke at hun ikke er påkjørt for det. Jeg har faktisk trodd det i mange år. Men, politiet mener de har sikre spor på at hun ikke er påkjørt, og derfor måtte jeg ta dette vekk selv om jeg mente det motsatte, fordi jeg valgte å KUN forholde meg til de faktiske funn. Klart hun kan være påkjørt, for det er ikke alltid teorien stemmer og det kan ha vært gjort en mengde med feil fra disse som har etterforsket detaljene.

Men som sagt, jeg valgte å sette i sammen de fakta man "antar" er riktige, selv om de gjerne ikke er det i virkeligheten. Det har med dette med minst forutsetninger å gjøre. Det som er det verste man kan gjøre, det er å tilpasse funnene etter modellen. Det skal være motsatt.

Så vi kan ta et eksempel her: Fetteren blir mistenkt, han tar livet av kusinen som har brunt belte i karate og det uten en skramme, stedet er bare en stor blodpøl, dette gjør han uten å bruke en stein i følge disse forskerne i England, han hadde tilfeldig verktøyskassa med bak på sykkelen siden han fant noe å slå med, eller noe sånt. Heldigvis hadde han også kleskifte med seg, og det lille han hadde fått av blod på hendene vasker han vekk i et vann like ved. Så finner han ut at han skal sykle ned til Kopervik som ingen ting har skjedd for deretter å sykle hjem igjen.

Vi setter denne opp mot dette scenarioet du velger der hun er blitt påkjørt. Så skal vi luke vekk det scenarioet som er mest komplisert og det er helt klart hvem av disse to som krever mest forutsetninger. Da er den røverhistorien med fetteren ute av verden i alle fall og man sitter igjen med påkjørselen. 

Så tar man scenarioet med påkjørselen og setter opp scenarioet der hun blir antastet i bilen for så å bli drept.

Det er rundt 25 minutter etter siste observasjon man fastsetter dødstidspunktet på. Normal gangfart er 4 -5 km/t. Det er 4-5 km å gå fra Kopervik og til stedet hun blir drept. Hun KAN IKKE ha gått. Hun må ha blitt kjørt helt eller delvis. Hvorfor skulle hun bare ha blitt satt av halveis i så fall? Nok om det... Vi tar dette scenarioet at moduskanidaten er alene, fingrer, får motstand av Birgitte som har funnet noe å slå med, kommer seg ut av bilen men blir innhentet osv...

Om vi da finner fram dette prinsippet om at den av disse scenarioene som krever minst forutsetninger... Hva sitter man igjen med da? 

Anonymkode: b3ced...4fc

Jeg tror det er nettopp derfor jeg har vanskelig for å svelge teorien om «Perry» - fordi det er for mye som stemmer til at politiet kan ha oversett det. Hvorfor? Og hvordan er det mulig at et helt etterforskningsteam overser et så enkelt faktum? Jeg klarer ikke å skjønne at politiet «higet» etter å ta fetteren, all den tid dette er snakk om en liten bygd - med alt det medfører - man skulle tro at de satte inn en innsats for å frikjenne istedenfor dømme - for å bevare fred og ro innad i rekkene på Karmøy. Hvis ikke noen har presset veldig på lensmannen..og det er er her min mest brutale teori kommer inn i bildet. 

Det er ingen tvil om hvem som kommer dårligst ut når det kommer til tekniske bevis, for alt stemmer i det scenarioet..men samtidig har jeg som sagt vanskelig for å svelge at fetteren ble «ofret» uten noen god grunn. Men jeg har kanskje blitt litt vel konspiratorisk i tankemønsteret mitt når det kommer til denne saken, fordi politiet har gjort en så infernalsk dårlig jobb.

Jeg har en gjentakende tanke i hodet, som ikke vil slippe løs, og det er «den ene forbrytelsen dekker over den andre». Igjen, konspiratorisk. Og jeg tror det kommer av at jeg er farget av et så dårlig bilde av politiet i denne saken. 

Vi skulle hatt en komplett liste av funn og bevis, for her er det mye å holde orden på, spesielt når det etterhvert dukker opp flere moduskandidater og klokkeslett. 

Forøvrig; politiet er vel ikke 100% sikre på dødstidspunkt? De hadde jo ikke skikkelig temperaturmåler? Men vi VET at to politimenn så blodsporene i 4-tiden på natten, og at siste observasjon var 23.00-24.00? Så et sted mellom dette..og da har man jo straks hundrevis av scenario. Er det ikke også merkelig at paret som var ute og gikk ikke hørte «tumultene»? Når andre vitner sier de hørte noe som lignet et skrik..

Hva er forresten din teori på at det er flere øyenvitner som har observert Birgitte i sentrum - på flere steder, men ingen har sett henne forlate sentrum. Hva med at det er flere vitner som så henne stå inntil en bil lenge og snakke med sjåføren - men ingen så utfallet? Hvis det var Perry hun snakket med - som jeg har forstått var en gjenganger som mange visste hvem var - hvorfor er det da ingen som har gjenkjent han i bilen - i sentrum. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Paret som gikk tur snudde og gikk tilbake til folkehøgskolen. De så bilen svinge innpå gamle Sundvegen. De snudde og mer visste ikke de. 

Anonymkode: 48a71...158

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare meg hva som egentlig står her?

"Lørdag 6. mai 1995 natten da Birgitte Tengs ble drept på Karmøy vekkes et ektepar i Kopervik opp rundt klokken 02.30 av hamring på døra. Ekteparet er engasjert i arbeidet med å hjelpe rusbelastet ungdom. Kvinnen i huset lukker opp, og en yngre mann stormer inn i gangen. Hun kjenner mannen godt. Han er alkoholiker og pillemisbruker. Tidligere på kvelden, før midnatt, henter hun mannen og samboeren hans fra en fest, men mannen insisterer på å bli satt av på veien hjem i nærheten av bilen sin." 

Anonymkode: b3ced...4fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gladgutten79 skrev:

Har det på litt på samme måte, har lest boka, hørt podcasten og følger med på serien, men serien gjør at man filosoferer mer over ting, får ikke til å sove etterpå, sitter oppe og tenker, sikkert ikke alene om det

 

samme her 🙁

Anonymkode: 87f7c...632

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan noen forklare meg hva som egentlig står her?

"Lørdag 6. mai 1995 natten da Birgitte Tengs ble drept på Karmøy vekkes et ektepar i Kopervik opp rundt klokken 02.30 av hamring på døra. Ekteparet er engasjert i arbeidet med å hjelpe rusbelastet ungdom. Kvinnen i huset lukker opp, og en yngre mann stormer inn i gangen. Hun kjenner mannen godt. Han er alkoholiker og pillemisbruker. Tidligere på kvelden, før midnatt, henter hun mannen og samboeren hans fra en fest, men mannen insisterer på å bli satt av på veien hjem i nærheten av bilen sin." 

Anonymkode: b3ced...4fc

Det lurer jeg også på .Hvor slapp hun han av ? Hvor kjørte hun samboeren? Merket ikke samboeren noe når han kom hjem om natten? Så hun ikke blodet ,eller lå hun i svime hele natten / dagen? Håper hun har blitt kraftigst avhørt etter at denne serien ble spilt inn. Tror nok hun vet mer enn hun ga uttrykk av. 

Anonymkode: 26fad...629

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt overbevist om at det ikke er fetteren. Har tro på en av de kandidatene som blir beskrevet i serien. 

Etterforskerne har gjort skrekkelig dårlig arbeid. Det må jo være sagt. MEN, vi må også huske at de har taushetsplikt overfor en del ting. Nekter å tro at de ikke har sjekket mer enn hva som fremstår i serien...

Jeg bor selv på Karmøy. Det er en kjent sak at "Perry" har blitt gravd opp igjen et par ganger i forbindelse med Tengs etterforskningen.

Håper på at vi snart får et ordentlig svar på hva som egentlig skjedde med Birgitte. ❤

Anonymkode: ab791...2b1

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt overbevist om at det ikke er fetteren. Har tro på en av de kandidatene som blir beskrevet i serien. 

Etterforskerne har gjort skrekkelig dårlig arbeid. Det må jo være sagt. MEN, vi må også huske at de har taushetsplikt overfor en del ting. Nekter å tro at de ikke har sjekket mer enn hva som fremstår i serien...

Jeg bor selv på Karmøy. Det er en kjent sak at "Perry" har blitt gravd opp igjen et par ganger i forbindelse med Tengs etterforskningen.

Håper på at vi snart får et ordentlig svar på hva som egentlig skjedde med Birgitte. ❤

Anonymkode: ab791...2b1

Er han det altså? Det var bra. Stemmer det at de ville/skal grave henne og opp? Det sa noen lokale karmøybuer her en dag. Cold case sier nok ingenting enda.

Anonymkode: 48a71...158

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er han det altså? Det var bra. Stemmer det at de ville/skal grave henne og opp? Det sa noen lokale karmøybuer her en dag. Cold case sier nok ingenting enda.

Anonymkode: 48a71...158

Det vet jeg ikke. Kan godt hende de gjør det hvis det er det de må🙄

Er spent på hva de egentlig har av DNA som ikke tilhører Birgitte, og om de kan koble disse opp mot kandidatene. Eller om de allerede har gjort det. 

De snakker jo om nye metoder som skal være så bra. Satser på det gir svar på gåten. 👍

Anonymkode: ab791...2b1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt overbevist om at det ikke er fetteren. Har tro på en av de kandidatene som blir beskrevet i serien. 

Etterforskerne har gjort skrekkelig dårlig arbeid. Det må jo være sagt. MEN, vi må også huske at de har taushetsplikt overfor en del ting. Nekter å tro at de ikke har sjekket mer enn hva som fremstår i serien...

Jeg bor selv på Karmøy. Det er en kjent sak at "Perry" har blitt gravd opp igjen et par ganger i forbindelse med Tengs etterforskningen.

Håper på at vi snart får et ordentlig svar på hva som egentlig skjedde med Birgitte. ❤

Anonymkode: ab791...2b1

"Perry" skal visst ha blitt gravd opp et par ganger... Så noe er  på gang. Men om "Perry" hadde en samboer, hvor søren ble hun av da? Det er noe som er helt på trynet her!!!!

Anonymkode: b3ced...4fc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

"Perry" skal visst ha blitt gravd opp et par ganger... Så noe er  på gang. Men om "Perry" hadde en samboer, hvor søren ble hun av da? Det er noe som er helt på trynet her!!!!

Anonymkode: b3ced...4fc

hun ble jo intervjuet i episode 2 eller 3

Anonymkode: 87f7c...632

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hun ble jo intervjuet i episode 2 eller 3

Anonymkode: 87f7c...632

Jajja... Hun får vel gjerne muligheten til å forklare seg på nytt! 

Det som sjokkerer meg mest er dette imponerende politiarbeidet som er gjort!

Mye rart politiarbeide her! Det er 4-5 kilometer å gå fra Kopervik. Vanlig gange er 4-5 km/t, altså tar det tre kvarter til en time å gå. Birgitte er sist observert 00.08 og dødstidspunktet er fastsatt til en halvime etterpå.... og så lurer de på om hun gikk hjem?!!!!

Fetteren stakkars syklet hele veien på sykkelen sin. Der knep han visst på Birgitte og han ble sint og mistet kontrollen fordi hun veltet sykkelen hans. Han slo henne ihjel med en gjenstand, muligens en hammer som han hadde tilgjengelig, muligens festet bak på bagasjebrettet på sykkelen? 😜 Det jækla blodbadet og til alt hell så kom ikke en dråpe på klærne hans. Han visste at Birgitte hadde brunt belte i karate, men hoppet løs på henne for det! Han fikk litt blod på hendene, men det mener politiet at han vasket av seg i dette vannet like ved. Så syklet han hele veien tilbake til Kopervik uten at noe så han, slik at han kunne bli sett når han syklet tilbake til foreldrene??? Dobbeltgjengeren hans hadde visst vært hjemme hos faren litt over 12 og sagt godnatt og lagt seg i sengen til fetteren! Disse politifolkene er ikke noe rakettforskere akkurat!!! Og mange av naboene synes at dette høres veldig sannsynlig ut, og har bestemt seg for at han er gjerningsmannen!!! Kjenner jeg blir så forbanna!!!!

Anonymkode: b3ced...4fc

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne politimannen som latmannsluftet hunden var jo ved åstedet, etter som jeg forsto, uten å ha sett biler eller folk. Ikke en gang alt blodet i veien... Er det noe jeg har misforstått her? Når klokken var det da?

Anonymkode: b3ced...4fc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne politimannen som latmannsluftet hunden var jo ved åstedet, etter som jeg forsto, uten å ha sett biler eller folk. Ikke en gang alt blodet i veien... Er det noe jeg har misforstått her? Når klokken var det da?

Anonymkode: b3ced...4fc

Dette var før bonden kom. Bonden kom i 9.20 tiden. 

Håper naboer og resten av Karmøy leste eller leser boken. De må forstå at fetteren ikke kunne gjort dette. 

Anonymkode: 48a71...158

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var før bonden kom. Bonden kom i 9.20 tiden. 

Var det en av de som hadde vært der om natten?

Anonymkode: 9c943...b6b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var det en av de som hadde vært der om natten?

Anonymkode: 9c943...b6b

Nei. De to politimennene var noen andre. De var der 4 på natta. Sivilpoliti luftet hunden sin i 7- 8 tiden på morgene. Han la visst ikke merke til noe rart bortsett fra hunden hadde ståpels da den løp utfra porten. Kan hunden ha åpnet den forresten? Politiet kl 4 sa de lukket porten. Bonden fant porten åpen og derfor fant han B.T der. Hunden løp fra porten og inn i bilen med ståpels. Men politiet kjørte bare videre. Så ikke blodet i veien han da. 

Anonymkode: 48a71...158

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte på det faren til BT sa i forrige episode; at fetteren umulig kunne komme med slike detaljer om drapet uten å ha vært der selv. Men stakkars fetteren, fikk jo servert alle opplysningene fra politiet!!! Hjertet mitt blør for denne gutten 😰

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Vampyrina skrev:

Jeg reagerte på det faren til BT sa i forrige episode; at fetteren umulig kunne komme med slike detaljer om drapet uten å ha vært der selv. Men stakkars fetteren, fikk jo servert alle opplysningene fra politiet!!!

For orden skyld, faren til BT sa følgende der: " Hvis du tar den tilståelsen for deg, og ser hva som står der; det går ikke an å fantasere om noe sånt som de greiene der. Der er ingenting som skulle tilsi, at politiet kunne manipulere han til en tilståelse, hvis han ikke hadde gjort det"
 

Anonymkode: 9c943...b6b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vampyrina skrev:

Jeg reagerte på det faren til BT sa i forrige episode; at fetteren umulig kunne komme med slike detaljer om drapet uten å ha vært der selv. Men stakkars fetteren, fikk jo servert alle opplysningene fra politiet!!! Hjertet mitt blør for denne gutten 😰

Mitt også! Når man ser på omstendighetene rundt fetteren så finnes det ikke en sjanse på en million at han kan ha gjort det! Og verst av alt er at er halve bibeløya har dømt han skyldig enda de lærer at vår Herre har gitt de stående instruks om at de ikke skal dømme! Litt av en gjeng dette her! ;)

Anonymkode: b3ced...4fc

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Vera skrev:

Jeg tror det er nettopp derfor jeg har vanskelig for å svelge teorien om «Perry» - fordi det er for mye som stemmer til at politiet kan ha oversett det. Hvorfor? Og hvordan er det mulig at et helt etterforskningsteam overser et så enkelt faktum? Jeg klarer ikke å skjønne at politiet «higet» etter å ta fetteren, all den tid dette er snakk om en liten bygd - med alt det medfører - man skulle tro at de satte inn en innsats for å frikjenne istedenfor dømme - for å bevare fred og ro innad i rekkene på Karmøy. Hvis ikke noen har presset veldig på lensmannen..og det er er her min mest brutale teori kommer inn i bildet. 

Det er ingen tvil om hvem som kommer dårligst ut når det kommer til tekniske bevis, for alt stemmer i det scenarioet..men samtidig har jeg som sagt vanskelig for å svelge at fetteren ble «ofret» uten noen god grunn. Men jeg har kanskje blitt litt vel konspiratorisk i tankemønsteret mitt når det kommer til denne saken, fordi politiet har gjort en så infernalsk dårlig jobb.

Jeg har en gjentakende tanke i hodet, som ikke vil slippe løs, og det er «den ene forbrytelsen dekker over den andre». Igjen, konspiratorisk. Og jeg tror det kommer av at jeg er farget av et så dårlig bilde av politiet i denne saken. 

Vi skulle hatt en komplett liste av funn og bevis, for her er det mye å holde orden på, spesielt når det etterhvert dukker opp flere moduskandidater og klokkeslett. 

Forøvrig; politiet er vel ikke 100% sikre på dødstidspunkt? De hadde jo ikke skikkelig temperaturmåler? Men vi VET at to politimenn så blodsporene i 4-tiden på natten, og at siste observasjon var 23.00-24.00? Så et sted mellom dette..og da har man jo straks hundrevis av scenario. Er det ikke også merkelig at paret som var ute og gikk ikke hørte «tumultene»? Når andre vitner sier de hørte noe som lignet et skrik..

Hva er forresten din teori på at det er flere øyenvitner som har observert Birgitte i sentrum - på flere steder, men ingen har sett henne forlate sentrum. Hva med at det er flere vitner som så henne stå inntil en bil lenge og snakke med sjåføren - men ingen så utfallet? Hvis det var Perry hun snakket med - som jeg har forstått var en gjenganger som mange visste hvem var - hvorfor er det da ingen som har gjenkjent han i bilen - i sentrum. 

det er helt naturlig, for de gikk på Øygardsveien, flere kilometer fra åstedet, og dessuten en halv time før det antatte tidspunktet for forbrytelsen. 

Anonymkode: 87f7c...632

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...