JonasAndorsen Skrevet 24. august 2018 #1 Skrevet 24. august 2018 Har et par tusen Euro på en konto et sted som jeg tenker å overføre til DNB. Antar at de blir konvertert til NOK, men klarer ikke finne noe konkret info om hva slags kurs jeg vil få. Si at jeg setter inn 1000 Euro, vil jeg få dagens vekslingskurs (~9.7) eller mye lavere? Kontaktet DNB men de var lite hjelpsomme. Tenkte at jeg derfor kunne spørre her. Setter pris på alt av tips!
Høna79 Skrevet 24. august 2018 #2 Skrevet 24. august 2018 Ja de blir konvertert til NOK, hvis kontoen du skal ha euroene inn på er i NOK. Du vil få vekslingskursen som er gjeldende på tidspunktet du veksler, og den svinger både dag til dag og gjennom dagen. Beløpet er alt for lite til at du får sikret vekslingskursen, ergo kan du ikke vite i forkant nøyaktig hva vekslingskursen blir. I tillegg må du huske på at det er forskjell på om du mottar en overføring på 1000 EUR fra annen konto til din konto i DNB, eller om du har 1000 EUR i kontanter, som du vil sette inn - det er helt ulike vekslingskurser. Indikativ kurs i dag på salg av euro via overføring er ihht valutakalkulatoren nærmere 9,64, men du får aldri en bank til å love deg at dette er kursen du får. Sjekk historiske kurser, så får du en ide på svingningene.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #3 Skrevet 24. august 2018 6 minutter siden, Høna79 skrev: Ja de blir konvertert til NOK, hvis kontoen du skal ha euroene inn på er i NOK. Du vil få vekslingskursen som er gjeldende på tidspunktet du veksler, og den svinger både dag til dag og gjennom dagen. Beløpet er alt for lite til at du får sikret vekslingskursen, ergo kan du ikke vite i forkant nøyaktig hva vekslingskursen blir. I tillegg må du huske på at det er forskjell på om du mottar en overføring på 1000 EUR fra annen konto til din konto i DNB, eller om du har 1000 EUR i kontanter, som du vil sette inn - det er helt ulike vekslingskurser. Indikativ kurs i dag på salg av euro via overføring er ihht valutakalkulatoren nærmere 9,64, men du får aldri en bank til å love deg at dette er kursen du får. Sjekk historiske kurser, så får du en ide på svingningene. I tillegg kommer gebyr(er). Ingen får spare i € i Norske banker. Dermed må pengene overføres fra utlandsk bank noe som aktiverer gebyrer. Anonymkode: 20d29...8a2
Høna79 Skrevet 24. august 2018 #4 Skrevet 24. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: I tillegg kommer gebyr(er). Ingen får spare i € i Norske banker. Dermed må pengene overføres fra utlandsk bank noe som aktiverer gebyrer. Anonymkode: 20d29...8a2 Jo, banker tilbyr valutakontoer til deler av kundemassen, så TS kan i teorien ha konto i euro i norsk bank. Vi vet ikke fra HI om dette er tilfellet. Men om det er sannsynlig eller om han faktisk har det, det er en annen sak . Og uansett har du ellers helt rett, det blir nok gebyrer tilsvarende innbetaling fra utlandet i tillegg.
JonasAndorsen Skrevet 25. august 2018 Forfatter #5 Skrevet 25. august 2018 11 hours ago, Høna79 said: Jo, banker tilbyr valutakontoer til deler av kundemassen, så TS kan i teorien ha konto i euro i norsk bank. Vi vet ikke fra HI om dette er tilfellet. Men om det er sannsynlig eller om han faktisk har det, det er en annen sak . Og uansett har du ellers helt rett, det blir nok gebyrer tilsvarende innbetaling fra utlandet i tillegg. Kontoen er nok bare i NOK. Må få satt opp en valutakonto hvis jeg vil ha det i Euro, tipper jeg. Fant også en liste over gebyrer på DNB, ser ut som at det er 100kr på transaksjoner over 5k, 20kr for SEPA transaksjoner. Er såpass lite i forhold til f.eks paypal at det ikke vil være noe problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå