Gå til innhold

Uthvilt barn til skoledag og SFO

Fremhevede innlegg

Skrevet
På 24.8.2018 den 21.58, AnonymBruker skrev:

Opphold på SFO+skole er 7.30-16.30 for de fleste barn med foreldre som jobber 8-16. Hva jobber egentlig dere med som mener at ts sin datter har for lange dager? Til og med de fleste barna i barnehage er der 7.30-16.30.

Anonymkode: df68c...056

Nei,det er det ikke. Har fire barn selv,gått på to skoler i to byer. Få er på sfo og skole så mange timer som du sier. 

Anonymkode: 8148c...79f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei,det er det ikke. Har fire barn selv,gått på to skoler i to byer. Få er på sfo og skole så mange timer som du sier. 

Anonymkode: 8148c...79f

Og jeg har 3 barn og jobber med barn, så da er diskusjonen like langt.

• Liker 4
Skrevet
På 24.8.2018 den 20.16, AnonymBruker skrev:

Hei. Vår 6-år gamle datter har alltid hatt behov for mye søvn på natta. Nå er hun skolejente,men sovner sjelden før kl 20. Må stå opp senest 0630 for å bli levert på SFO. Hentes på SFO 1630. Ingen fritidsaktiviteter (enda,vurderer å starte med fotball). Leggetid er kl 19,men sovner ikke før kl 20. Samme innsovningstid om hun legges 1930 eller 1945. Har prøvd å endre på leggetid siden mai. Hun virker ikke trøtt ved legging,men veldig trøtt om morgenen. Hun skal lære og være opplagt på skole og SFO derfor er søvn viktig her i huset. Tenker at hun får for få timer (anbefaling er 10.75 timer,hun får 10.50)siden hun er så trøtt på morgenen. 

Hva tenker dere ? Og når legges og sovner deres barn  på samme alder?

Anonymkode: 183b2...351

Så du ser datteren din typ 3 timer i løpet av et døgn???

Anonymkode: 965c3...6f7

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, Absurdah skrev:

Skjønner ikke hvorfor folk legger seg oppi når TS barn blir levert/hentet. Jeg tenker kl 20 er fint. Mine går i 1 og 2 kl nå, og de sovner mellom 19-19.30 nå. Men våkner tidlig. Gjerne 5.30-6.30(varierer litt). Men de er uthvilte begge to. De starter på skolen kl 9, og blir hentet mellom 14.30-16.30 på SFO(jeg jobber forskjellige tider) .. 

Legger seg oppi? Det er TS selv som spør om råd, da er det naturlig at de elementene som kan ha noe å gjøre med saken blir kommentert. 

Anonymkode: 904f4...40b

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du ser datteren din typ 3 timer i løpet av et døgn???

Det er da helt normalt... Pluss helger, ferier og ved sykdom. 

• Liker 1
Skrevet

Hvordan var det da hun gikk i BHG? Fikk hun sove lengre da? Tenker at dette er en overgang (fra BHG til skole) og at det mest sannsynlig vil gå seg til etterhvert. Gi det litt tid iallfall. Det viktige her er å ha faste gode rutiner og nok rolig tid før legging slik at hun ikke er for oppspilt når hun skal legge seg. 

Har selv en gutt som våkner og står opp klokken 4-5 hver morgen, uansett når han legges, så kjenner til problemet, bare motsatt vei 😐 så her må vi legge veldig tidlig for at han skal få nok søvn

Anonymkode: b454b...081

• Liker 1
Skrevet

Altså...de fleste av oss er vel trøtt på morningen? Trenger ikke være mangel på søvn fordi. Jeg er selv en av de som kan sove i 10 t og allikevel føle meg trøtt når jeg våkner. Så jeg lurer på ts legger i det å været trøtt? 

Jenta har lange dager på skolen, men vet dere..slik kan det være når en bor på landet. Ikke så greit når alt skal sentraliseres og legges ned. Lang skolevei, lang arbeidsvei og lange arbeidsdager. Slik er det og for å få ting til å gå rundt, så blir det av og til slik at det blir mange dager og timer på skole og sfo. 

Anonymkode: 048e5...abd

• Liker 3
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan var det da hun gikk i BHG? Fikk hun sove lengre da? Tenker at dette er en overgang (fra BHG til skole) og at det mest sannsynlig vil gå seg til etterhvert. Gi det litt tid iallfall. Det viktige her er å ha faste gode rutiner og nok rolig tid før legging slik at hun ikke er for oppspilt når hun skal legge seg. 

Har selv en gutt som våkner og står opp klokken 4-5 hver morgen, uansett når han legges, så kjenner til problemet, bare motsatt vei 😐 så her må vi legge veldig tidlig for at han skal få nok søvn

Anonymkode: b454b...081

Hun hadde det likt i bhg også 😉 levert 0730,hentet 1630 fra hun var 1år. Vi bruker all tiden i helgen sammen,så opplevde ikke at vi sees for lite. Er gode på å lage minner sammen som familie. I helgen har vi f.eks vært på telttur og kanoturer bare vi 3. Null mobil eller nettbrett. Bare gode historier og tilstedeværelse😉 skulle gjerne ha gitt henne kortere dager som mange her inne klarer,men skjønner ikke da at det går an å jobbe noe særlig når både morgen og ettermiddag skal brukes uten SFO 😉

• Liker 1
Skrevet
På 24.8.2018 den 21.58, AnonymBruker skrev:

Opphold på SFO+skole er 7.30-16.30 for de fleste barn med foreldre som jobber 8-16. Hva jobber egentlig dere med som mener at ts sin datter har for lange dager? Til og med de fleste barna i barnehage er der 7.30-16.30.

Hvorfor få barn om en aldri ser de? :klo:  Er jo ikke foreldrene som oppdrar barna engang.

Her prioriteres økonomi (også før barnet kom) å da er man ikke avhengig av 2 foreldre som skal jobbe 40 timers arbeidsuker for å få økonomien til å gå rundt.

På 70-80-90 tallet var det veldig få barn som så foreldrene sine like lite som barn i dag gjør. Det er de voksnes valg, de vil ha barn men skal også ha alt mulig annet!

Anonymkode: 69cec...720

• Liker 3
Skrevet

Hva er gjennomsnittlig arbeidsuke for dere som kan levere til skolestart (0830?) Og hente på SFO kl 1530? Enten har dere godt betalt eller så jobber dere .her etter leggetid. Jeg har utbetalt 18.000 i full stilling,min mann ca 20.000....vi er gjeldfri,har et barn og bor der vi bor og jobber der vi jobber. Litt utfordrende å gå ned i stilling så barnet kan hentes kl 15/1530..vi har den muligheten økonomisk (hadde det ikke før barn heller). Ferier tilbringes hos barnets besteforeldre, bilen(den enevi har) er billigere enn mnd kortet den andre av oss bruker,men kortet er billigere enn en bil til..så jeg tror nok det vil fortsette som det har gjort det mangler ikke på kjærlighet og omsorg i allefall. All tid med barnet (utenom lekser)brukes uten nettbrett,og og mobil så jeg tror hun ser oss nok😉

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er gjennomsnittlig arbeidsuke for dere som kan levere til skolestart (0830?) Og hente på SFO kl 1530? Enten har dere godt betalt eller så jobber dere .her etter leggetid. 

Som jeg skrev lenger opp, her vi bor er det veldig vanlig at minst én forelder har fleksitid og da bytter foreldrene på å begynne tidlig/slutte tidlig og begynne sent/slutte sent. Den som begynner sent leverer barna på skolen og den som slutter tidlig henter barna. 

Jeg skjønner ikke hvorfor du presiserer at dere bruker tid sammen uten nettbrett og mobil, tror du ikke vi som sørger for kortere dager på SFO/i barnehage også er opptatt av dette? Det er ikke som om vi gir barna våre kortere dager for at de kan bruke mer tid foran TVen.

• Liker 2
Skrevet

Unnskyld om du føler deg angrepet. Det er ikke meneingen. Jeg presiserer det fordi her jeg bor er det mange som mener at barna blir plassert ved skjerm den lille tiden barnet er sammen med foreldrene og at barns derfor ikke blir sett. Reagerte vel uten å tenke meg om. Har dessverre måttet forsvare min tid med barnet da jeg ofte blir beskyldt for å ha for mye skjerm tif(noe vi altså ikke har). 

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, Frostrose skrev:

Det er da helt normalt... Pluss helger, ferier og ved sykdom. 

Jævli trist!

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor få barn om en aldri ser de? :klo:  Er jo ikke foreldrene som oppdrar barna engang.

Her prioriteres økonomi (også før barnet kom) å da er man ikke avhengig av 2 foreldre som skal jobbe 40 timers arbeidsuker for å få økonomien til å gå rundt.

På 70-80-90 tallet var det veldig få barn som så foreldrene sine like lite som barn i dag gjør. Det er de voksnes valg, de vil ha barn men skal også ha alt mulig annet!

Så fordi mange er avhengig av lange dager i bhg/SFO for å kunne tjene til livets opphold, så burde de heller latt være å få barn? Logisk.

De jobber vel ikke 40t uker, men ofte er det også reisetid inkludert. Og jo mange er avhengig av at 2 stk jobber fult for å kunne ha minimumseksistens. Noen yrker er såpass lavlønnet.

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, Gråtass skrev:

Hun hadde det likt i bhg også 😉 levert 0730,hentet 1630 fra hun var 1år. Vi bruker all tiden i helgen sammen,så opplevde ikke at vi sees for lite. Er gode på å lage minner sammen som familie. I helgen har vi f.eks vært på telttur og kanoturer bare vi 3. Null mobil eller nettbrett. Bare gode historier og tilstedeværelse😉 skulle gjerne ha gitt henne kortere dager som mange her inne klarer,men skjønner ikke da at det går an å jobbe noe særlig når både morgen og ettermiddag skal brukes uten SFO 😉

Høres trasig ut å være så lite sammen.

Anonymkode: 9d278...723

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så fordi mange er avhengig av lange dager i bhg/SFO for å kunne tjene til livets opphold, så burde de heller latt være å få barn? Logisk.

De jobber vel ikke 40t uker, men ofte er det også reisetid inkludert. Og jo mange er avhengig av at 2 stk jobber fult for å kunne ha minimumseksistens. Noen yrker er såpass lavlønnet.

Eh, ja? De har jo ikke tid til barn. Du mener det er bra for barn at de fra de er 1 år har 9-10 timers arbeidsdager og oppdras av fremmede folk?

Jeg ser i allefall ikke poenget med å få barn om en kun ser de 2 timer pr dag Man-Fred.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor må hun opp 06.30 om mor ikke begynner på jobb før 08.30? Trenger dere så lang tid på morningen da? Du sier det er 30 min kjøring til jobb, fortsatt 1.5t å gå på. 

Og om du mener problemet er at hun sover 10.5t og ikke 10.75t, så vil jeg igrunn si at problemet ikke er all verden. Mange barn er trøtte om morningen.

For øvrig syns jeg det høres ut som veldig lange dager, ville gjort noen prioriteringer slik at dere kunne hentet henne før i hvert fall par ganger i uka.

• Liker 1
Skrevet

Kjenner jeg er så sykt glad for at jeg vokste opp uten å måtte gå på SFO eller møte i barnehagen eller på skolen før halv ni når jeg leser tråder som dette.

Jeg hadde ikke så lange dager som datteren din har før jeg begynte på videregående og svært sjelden ble de så lange som fra 06.30-16.30, kun hvis jeg jobbet kveldsskift ved siden av skolen.

Huff, stakkars unger nå til dags :(

Anonymkode: 96e88...e6d

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, ja? De har jo ikke tid til barn. Du mener det er bra for barn at de fra de er 1 år har 9-10 timers arbeidsdager og oppdras av fremmede folk?

Jeg ser i allefall ikke poenget med å få barn om en kun ser de 2 timer pr dag Man-Fred.

Jeg vil tro at de fleste gjør det de kan for barna sine og er så mye sammen med dem som det lar seg gjøre. Det blir for dumt å «nekte» noen barn fordi de ikke har råd til å jobbe deltid osv. Hva jeg personlig mener om lange dager og 1 åringer i bhg er irrelevant. Jeg har likevel forståelse for at noen må det. De skal likevel kunne få gleden av å ha barn, og er ikke mindre gode foreldre fordet om.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Anonym90059005 skrev:

Hvorfor må hun opp 06.30 om mor ikke begynner på jobb før 08.30? Trenger dere så lang tid på morningen da? Du sier det er 30 min kjøring til jobb, fortsatt 1.5t å gå på. 

Og om du mener problemet er at hun sover 10.5t og ikke 10.75t, så vil jeg igrunn si at problemet ikke er all verden. Mange barn er trøtte om morningen.

For øvrig syns jeg det høres ut som veldig lange dager, ville gjort noen prioriteringer slik at dere kunne hentet henne før i hvert fall par ganger i uka.

Hun må opp kl 0630 fordi vi må dra til SFO kl 0715. 45 min er ikke mye for å få henne våken, vasket, kledd og klar. Jeg  begynner på jobb kl 08, drar i full fart fra SFO . Jobber til kl 16,henter 1630. Har ikke jobb med mulighet til å dra før og ta igjen på kvelden . 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...