AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #1 Skrevet 24. august 2018 Hei. Vår 6-år gamle datter har alltid hatt behov for mye søvn på natta. Nå er hun skolejente,men sovner sjelden før kl 20. Må stå opp senest 0630 for å bli levert på SFO. Hentes på SFO 1630. Ingen fritidsaktiviteter (enda,vurderer å starte med fotball). Leggetid er kl 19,men sovner ikke før kl 20. Samme innsovningstid om hun legges 1930 eller 1945. Har prøvd å endre på leggetid siden mai. Hun virker ikke trøtt ved legging,men veldig trøtt om morgenen. Hun skal lære og være opplagt på skole og SFO derfor er søvn viktig her i huset. Tenker at hun får for få timer (anbefaling er 10.75 timer,hun får 10.50)siden hun er så trøtt på morgenen. Hva tenker dere ? Og når legges og sovner deres barn på samme alder? Anonymkode: 183b2...351
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #2 Skrevet 24. august 2018 Vi er ikke helt i rute etter ferien enda, så min gutt sovner ca 22 og våkner 7:30. Men han er uthvilt og pleier ikke å sove mer enn det om natten. Men prøver å få til litt tidligere leggetid siden han trives bedre med å ha god tid om morgenen. Om hun må vekkes og er veldig trøtt om morgenen så bør det vel være mulig å få henne til å sovne tidligere. Hva gjør hun fra hun legger seg til hun sovner? Det mest effektive her er lydbok eller musikk. Da har han ingen visuell stimuli som forstyrrer han, men likevel nok "selskap" til at han ikke blir redd og klarer å slappe nok av til å sovne. Anonymkode: dc8ac...c37
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #3 Skrevet 24. august 2018 Hvor lenge sover hun i helgene? Altså hvor mye søvn trenger hun egentlig? Anonymkode: 3be98...b12 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #4 Skrevet 24. august 2018 Tror du bør først finne ut hvor mye søvn hun egentlig trenger. Kanskje dere bør prøve å legge hun en halv time tidligere, for å se om det har noe innvirkning? Det er som sagt umulig å vite hvor mye søvn et barn trenger, da det er individuelt fra barn til barn. Hva gjør dere før hun legger seg? Leser hun bok/hører på lydbok før hun legger seg, eller ligger hun å tenker eller ser i taket før hun sovner? Anonymkode: 542d8...cc7 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #5 Skrevet 24. august 2018 Vi går på badet kl 19. Kveldsstellet tar ca 20min. Da gjør hun alt selv,men får hjelp til tannpuss. Vi snakker om dagen og tanker rundt den. I senga leser vi et kapittel i en følge bok(fler kapitler i en bon),eller korte enkeltbøker. Så synger vi den faste nattasangen og sier god natt. Vi blir hos henne til hun har sovnet siden hun ikke tør å sovne alene enda. Har prøvd å gå på badet kl 1830,,,,,da lå hun over 1time og prøvde å sovne.....hun sovnet 1945 den perioden. På søndager sover vi til vi våkner av oss selv,da våkner hun ca kl 0645/0700....så da er det jo 11,timer....virker inne like trøtt da..... Anonymkode: 183b2...351
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #6 Skrevet 24. august 2018 Legger seg 20. Sovner mellom 20 og 20.30. Våkner 07-07.30. Varierer mellom uthvilt og småsøvnig. Anonymkode: df68c...056
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #7 Skrevet 24. august 2018 Stakkars jente. For en lang dag. Når tenker dere få tid til lekser inni her? Hun må jo være utslitt. Og så liten tid dere får med barnet deres. Anonymkode: 182be...00f 15
Arkana Skrevet 24. august 2018 #8 Skrevet 24. august 2018 Min 7-åring (andre klasse) legges 20 (sovner vel 20.30) og står opp 7.15. Ofte har han vært våken 15-20 minutter allerede. Han er aldri trøtt om morgenen. Han har ikke SFO om morgenen, men leveres til skolestart 8.25. To dager i uken går han hjem selv etter skoleslutt mens de tre siste dagene har han SFO og hentes da mellom 15 og 15.30. Barn har ulikt søvnbehov så jeg ville ikke brydd meg så mye om anbefalingene eller hva andre gjør, men sørget for at hun får det hun trenger. Jeg synes datteren din har veldig lange dager på skole/SFO og særlig med tanke på at hun legges relativt tidlig. Er det noen som helst mulighet for at hun kan slippe å være så mye på SFO? Skjønner at ikke alle får til det, men jeg synes ikke dette høres noe greit ut for hverken henne eller dere. Med middag og lekser er det ekstremt liten tid til avslapping, frilek og tid sammen på hverdagene. Jeg skjønner godt at hun er utslitt og for å være ærlig tror jeg de lange dagene er en av hovedårsakene. Selv om SFO i stor grad er lek, så blir man sliten av å være aktiv og sosial og ikke kunne gjøre som man selv vil eller følge kroppens behov. Det er vanskelig å komme med konkrete råd da jeg ikke kjenner til deres livssituasjon, er du aleneforelder eller er dere to (mange jeg kjenner bytter på å begynne tidlig/slutte tidlig og begynne sent/slutte sent på jobb slik at den som begynner sent leverer på skolen/i barnehagen og den som slutter tidlig henter og barna får på den måten kortere dager), hvilke muligheter har dere for å jobbe hjemmefra på kveldstid osv osv. Jeg ville prøvd å se litt på logistikken og sett om det går an å gjøre noe med. 7
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #9 Skrevet 24. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei. Vår 6-år gamle datter har alltid hatt behov for mye søvn på natta. Nå er hun skolejente,men sovner sjelden før kl 20. Må stå opp senest 0630 for å bli levert på SFO. Hentes på SFO 1630. Ingen fritidsaktiviteter (enda,vurderer å starte med fotball). Leggetid er kl 19,men sovner ikke før kl 20. Samme innsovningstid om hun legges 1930 eller 1945. Har prøvd å endre på leggetid siden mai. Hun virker ikke trøtt ved legging,men veldig trøtt om morgenen. Hun skal lære og være opplagt på skole og SFO derfor er søvn viktig her i huset. Tenker at hun får for få timer (anbefaling er 10.75 timer,hun får 10.50)siden hun er så trøtt på morgenen. Hva tenker dere ? Og når legges og sovner deres barn på samme alder? Anonymkode: 183b2...351 Hvis hun sovner klokken 20 uansett når hun legges, så er vel det hennes naturlige søvntid. Ergo bør dere jo legge så sent som mulig, altså 19.45, slik at dere får mest mulig tid med henne. Men kan dere virkelig ikke få kabalen til å gå opp på annet vis? For det er fryktelig mange timer hun er på SFO og skole! Så lange dager ville jeg ikke latt barnet mitt ha. Kanskje en av dere kan gå ned i stilling, selge en bil slik at økonomien tåler det, flytte til mindre hus eller lignende? Anonymkode: ed149...3bf 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #10 Skrevet 24. august 2018 Jeg jobber i bhg. Jobber fast 0830-16. Jeg har 30min kjøretid.Skolen begynner kl 0825. Mannen har 30min kjøretid. Jobber i utgangpkt 08-16,men kan flexe ved krise,men ikke på daglig basis. Vi bor på gård,så han bruker også mye tid ute på gården. Hun skal etterhvert få skolebuss (har akkurat søkt,men behandlingdtiden er lang akkurat nå),da blir det forhåpentligvis litt senere morgener (men i verste fall kan hun risikere å sitte 1t på skolebussen før hun kommer på skolen. Vi har ingen i nærheten som kan være sammen med henne om hun drar hjem kl 1330 (skoleslutt), og vi synes hun er litt for liten til å være alene fra km 14-1630.Besteforeldre bor 45min kjøring unna.Har vurdert å spørre om de kan ha henne hver dag, men siden det ikke er noen barn rundt dem og ikke her vi bor tenker vi at mesteparten av leken vil foregå på SFO og det blir viktig for det sosiale å være de også. Usikker på om bussen vil kjøre den omveien liksom. Tar gjerne i mot forslag til endringer. Flytting er ikke aktuelt da min mann er odelsgutt og ønsker å drive familiegården videre. Anonymkode: 183b2...351
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #11 Skrevet 24. august 2018 Opphold på SFO+skole er 7.30-16.30 for de fleste barn med foreldre som jobber 8-16. Hva jobber egentlig dere med som mener at ts sin datter har for lange dager? Til og med de fleste barna i barnehage er der 7.30-16.30. Anonymkode: df68c...056 10
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #12 Skrevet 24. august 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Opphold på SFO+skole er 7.30-16.30 for de fleste barn med foreldre som jobber 8-16. Hva jobber egentlig dere med som mener at ts sin datter har for lange dager? Til og med de fleste barna i barnehage er der 7.30-16.30. Anonymkode: df68c...056 Ja det er ufattelig lang dag for de små. I studentbarnehager har de makstid 9 timer, dog 9 timer er uendelig lenge. Hva man kan gjøre. Jo, jobbe turnus, jobbe deltid, få besteforeldre mer på banen, bo billigere, skippe sydentur hvert år, skippe weekendturen syklubben har, skippe gutteturer menna har, skippe noen av fritidsaktiviteter, se etter rimligere mat, skippe par tv abonnementer, kjøpe klær på salg, kjøpe julegaver på salg på sommeren. Det er sååååå mye man kan gjøre for å unngå barna på heltid borte på institusjon. Anonymkode: 182be...00f 5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #13 Skrevet 24. august 2018 Ikke mulig å få jobb nærmere skole? Kortere arbeidsdager eller gå ned i stilling? Flytte nærmere skole og miljøet? Forstår godt jenta er sliten, det er lange dager. Hvorfor skolen begynner 8.25 forstår jeg virkelig ikke, 0900 burde være tidlig nok! Her er det 0900-13.45 de første årene.. Anonymkode: 87937...4f4 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #14 Skrevet 25. august 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja det er ufattelig lang dag for de små. I studentbarnehager har de makstid 9 timer, dog 9 timer er uendelig lenge. Hva man kan gjøre. Jo, jobbe turnus, jobbe deltid, få besteforeldre mer på banen, bo billigere, skippe sydentur hvert år, skippe weekendturen syklubben har, skippe gutteturer menna har, skippe noen av fritidsaktiviteter, se etter rimligere mat, skippe par tv abonnementer, kjøpe klær på salg, kjøpe julegaver på salg på sommeren. Det er sååååå mye man kan gjøre for å unngå barna på heltid borte på institusjon. Anonymkode: 182be...00f Det er faktisk ikke sååå enkelt. Mange jobber har ikke turnusordning, mange har ikke råd til å jobbe deltid, mange besteforeldre er selv i full jobb, mange bor allerede så billig som det går og mange drar ikke til syden/weekentur/syklubbtur eller aktiviteter fra før av. At man kjøper julegaver til halv pris hjelper neppe på å kunne ha 2-3 barn tidligere hjemme fra bhg/sfo. Dette er dessverre normaltilværelsen til 70% av barnefamilier, uten at de lever overdådig. De resterende er heldigere. Anonymkode: df68c...056 13
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #15 Skrevet 25. august 2018 Har prøvd å bytte jobb i flere år,men ikke fått napp. Mannen fikk endelig jobb etter 3år uten(har vært kreftsyk så ikke så lett). Tror han søkte nærmere 200jobber..... Vi er aldri i syden, prøver å handle fornuftig, har besteforeldre minst 1 time kjøring unna(men de jobber ikke da...). Har lite gjeld, kjører bil fra 2005, bor på gård og prøver å være selvforsynt med frukt og grønt(går nesten). Bor snaut 5km unna skolen, skal få skoleskyss bare søknaden blir godkjent(de har lang ventetid på det akkurat nå).....så vet ikke helt om det bare er å jobbe deltid, flytte, bruke besteforeldre, droppe ferier og nye biler.....vet at vi kanskje tilhører er skikte i samfunnet som ikke har flust av ting,men vår kjærlighet til barner vårt er uendelig ,og dessverre må hun ha lange dager og kanskje bli en taper i skolesammenheng... Anonymkode: 183b2...351 5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #16 Skrevet 25. august 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke mulig å få jobb nærmere skole? Kortere arbeidsdager eller gå ned i stilling? Flytte nærmere skole og miljøet? Forstår godt jenta er sliten, det er lange dager. Hvorfor skolen begynner 8.25 forstår jeg virkelig ikke, 0900 burde være tidlig nok! Her er det 0900-13.45 de første årene.. Anonymkode: 87937...4f4 Her er det skole 0825-1340/(1325 på fredagen) Anonymkode: 183b2...351
Sushi Skrevet 25. august 2018 #17 Skrevet 25. august 2018 Hvis hun uansett våkner av seg selv 6.45 i helgene så går hun neppe rundt med søvnunderskudd av å bli vekket 6.30 på hverdager. Virker hun trøtt og sliten etter skolen? Min eldste sovnet gjerne ikke før 20.30-21 da hun var på samme alder. Hun sto opp seinest 7, og måtte da som regel vekkes. Selv om hun var trøtt om morgenen så var hun opplagt hele dagen. 3
Blue Berry Skrevet 25. august 2018 #18 Skrevet 25. august 2018 Skjønner ikke hvorfor folk legger seg oppi når TS barn blir levert/hentet. Jeg tenker kl 20 er fint. Mine går i 1 og 2 kl nå, og de sovner mellom 19-19.30 nå. Men våkner tidlig. Gjerne 5.30-6.30(varierer litt). Men de er uthvilte begge to. De starter på skolen kl 9, og blir hentet mellom 14.30-16.30 på SFO(jeg jobber forskjellige tider) .. 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #19 Skrevet 25. august 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja det er ufattelig lang dag for de små. I studentbarnehager har de makstid 9 timer, dog 9 timer er uendelig lenge. Hva man kan gjøre. Jo, jobbe turnus, jobbe deltid, få besteforeldre mer på banen, bo billigere, skippe sydentur hvert år, skippe weekendturen syklubben har, skippe gutteturer menna har, skippe noen av fritidsaktiviteter, se etter rimligere mat, skippe par tv abonnementer, kjøpe klær på salg, kjøpe julegaver på salg på sommeren. Det er sååååå mye man kan gjøre for å unngå barna på heltid borte på institusjon. Anonymkode: 182be...00f Du høres veldig ung ut. Tipper du er student og har relativt rolige dager. Du får kose deg nå mens du kan. Snart er du voksen og folk begynner å forvente noe av deg. Anonymkode: ea826...e9e 5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #20 Skrevet 25. august 2018 På 24.8.2018 den 21.58, AnonymBruker skrev: Opphold på SFO+skole er 7.30-16.30 for de fleste barn med foreldre som jobber 8-16. Hva jobber egentlig dere med som mener at ts sin datter har for lange dager? Til og med de fleste barna i barnehage er der 7.30-16.30. Anonymkode: df68c...056 Både meg og min mann jobber på kontor med fleksitid (kjernetid 9-15). De dagene jeg henter går jeg hjemmefra 7 og henter 15.30. Har gått ned i lønn for å få kortere reisevei og mer tid med mini. I vår barnehage bli det fleste barna hentet mellom 15 og 16 (småbarnsavdelingen) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du høres veldig ung ut. Tipper du er student og har relativt rolige dager. Du får kose deg nå mens du kan. Snart er du voksen og folk begynner å forvente noe av deg. Anonymkode: ea826...e9e Jeg kjenner flere som er i fulle og hektiske (og voksne!) jobber som gjør disse grepene. Så dette er en fryktelig dårlig hersketeknikk. Jeg skjønner at TS har begrenset med valg, men det høres ut som en veldig lang dag for en liten jente Anonymkode: fd6a2...20e 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå